Gå til innhold

Er det mye lettere med en 2 åring enn en 1åring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fullstendig utslitt av barnet på 16 mnd, vært krevende hele siden fødsel. 

Blir det bedre når ungen har bikka?

Anonymkode: 2cf4a...ab9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Håper det, er i samme situasjon selv. Hørt flere med eldre barn si at det var verst rundt 1,5 år (men min var tidlig ute motorisk så har vært full rulle siden 11 mnd 😄)

Anonymkode: d977d...557

AnonymBruker
Skrevet

Det blir annerledes vanskelig ;)

Sånn er det med de fleste aldre, de har alle sine utfordringer. 

Når de nærmer seg 2, setter trassalderen inn...

Ja, barnet er gjerne litt mer selvstendig og flinkere til en del ting, men samtidig får det VELDIG mye vilje... Det var mye lettere å komme seg ut døren med en på halvannet år, som godtok å bli påkledd og puttet i vognen. Kontra en som skal nekte absolutt alt, av rent prinsipp. 

Anonymkode: ea7fa...daf

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo. 

Det kan være lettere på noen områder. Slipper å pakke med bleier overalt, slipper å bære så mye, han vil gjøre mer selv, spiser det meste. Litt

Likevel, når de er to og et halvt så har de litt sterkere meninger om hva de vil og ikke vil. 

Når de er halvannet kan de si at de ikke vil ut. De kan være lette å overtale fordi det kan være noe ute man kan friste med. Kanskje vi ser en katt på vei til butikken. Men når de er to, så vil de ikke ut - fordi de vil være inne å leke med dinosaur istedet. Og stå ganske stødig i det ønsket. Og det kan jo oppleves litt utfordrende om man ikke alltid husker på å forberede på riktig måte.. 

Synes egentlig halvannet års alderen var ganske kos, vi gikk mye på korte turer, ganske lett å blidgjøre 😊

Men nå som han er to år har vi litt morsomme samtaler 😊

Anonymkode: bfe47...542

AnonymBruker
Skrevet

2.5 år var høydepunktet for meg. Fra å ha en plugg som stadig var sint uten å kunne kommunisere, så fikk jeg en som stadig var sint men kunne fortelle litt hvordan han hadde det.

Etter det har det vært utallige opp- og nedturer, men jeg husker 2.5 år som en positivt vendepunkt.

Anonymkode: a76d5...e2e

Skrevet

På engelsk har de uttrykket "the terrible two's", altså den fryktelige toårs alderen. Da begynner trassen, og nedsmeltningsanfallene fordi de ikke får lov å ta på skoene selv f.eks. fordi barnet greier det ikke uansett hvor lenge de fomler...

Jeg har mang en gang båret en illskrikende og vrælende toåring hjem fra barnehagen under armen. Klikket helt fordi han måtte ha på seg vinterdressen i sprengkulde en norsk vinter... Han hadde bestemt at han ikke skulle ha på klær. Eller støvler eller lue eller hva det nå var han fant på som han ikke ville der og da den dagen😄

Mitt barn var ganske god til å prate før han fylte to til og med, så jeg tror vi unngikk en del andre nedsmeltninger som ofte kan oppstå fordi barnet ikke klarer å formidle hva det vil og skriker og slår seg vrang i frustrasjon.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er mor til to, én av hvert kjønn, og  synes ettårsalderen er den mest slitsomme. Men jeg har hatt friske babyer uten store søvnproblemer, det kan nok være annerledes hvis babyen f.eks. har kolikk.

Ettåringer må gjetes hele tiden, de kan gjøre veldig mye som er farlig, og man kan ikke forklare dem noe særlig. Jeg syntes alt ble mye bedre når jeg kunne kommunisere med dem når de nærmet seg toårsalderen. Særlig hen som var glad i faste rutiner var det fint å kunne forberede på hva som skulle skje når det var noe spesielt.

Toåringer kan også være slitsomme og trassige, men de forstår litt mer. I motsetning til mange ettåringer kan de ofte holde på med ting litt lenger enn ti sekunder uten å velte noe, putte noe farlig i munnen eller klå på noe de ikke burde fått tak i ;)

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det blir annerledes vanskelig ;)

Sånn er det med de fleste aldre, de har alle sine utfordringer. 

Når de nærmer seg 2, setter trassalderen inn...

Ja, barnet er gjerne litt mer selvstendig og flinkere til en del ting, men samtidig får det VELDIG mye vilje... Det var mye lettere å komme seg ut døren med en på halvannet år, som godtok å bli påkledd og puttet i vognen. Kontra en som skal nekte absolutt alt, av rent prinsipp. 

Tja, synes det er vanskelig nok å få ut en på 1 år, den vil ikke Klepp seg, vil ikke sitte i vognen, vil ikke forlate lekeplassen, legger seg aldri end til å sove så må bæres i søvn osv.

Håper virkelig ikke dette tar seg enda mer opp når den bikker 2😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tja, synes det er vanskelig nok å få ut en på 1 år, den vil ikke Klepp seg, vil ikke sitte i vognen, vil ikke forlate lekeplassen, legger seg aldri end til å sove så må bæres i søvn osv.

Håper virkelig ikke dette tar seg enda mer opp når den bikker 2😅

Vil ikke kle på seg*

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns definitivt det, har tenkt litt på hvor mye enklere denne sommerferien var kontra fjorårets! Er snart 2,5år.

Jeg opplever vertfall at oppmerksomhetsvinduet er betraktelig større, og at jeg ikke er like låst og må ha henne under oppsyn 24/7.

Befriende å ha muligheten for å sette henne foran et puslespill og gå ut på kjøkkenet for å hente meg en kopp kaffi og sette på en oppvaskmaskin mens hun holder på for seg selv. 

Venter nummer 2 nå, og gruer meg til ettårsalderen🙈

Anonymkode: 8ceb3...957

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at det bare blir vanskligere og vanskligere

2,5 år begynner trassen. Da vil du savne tiden med en ettåring sårt.

Jeg har en på 6 og en på 3 og 6 åringen er mye mer krevende enn en tass på 3

Anonymkode: f7493...028

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg syns definitivt det, har tenkt litt på hvor mye enklere denne sommerferien var kontra fjorårets! Er snart 2,5år.

Jeg opplever vertfall at oppmerksomhetsvinduet er betraktelig større, og at jeg ikke er like låst og må ha henne under oppsyn 24/7.

Befriende å ha muligheten for å sette henne foran et puslespill og gå ut på kjøkkenet for å hente meg en kopp kaffi og sette på en oppvaskmaskin mens hun holder på for seg selv. 

Venter nummer 2 nå, og gruer meg til ettårsalderen🙈

Anonymkode: 8ceb3...957

Haha, det har INGEN av mine barn kunnet i den alderen 😛 To gutter med null konsekvenstenking, og å gå fra dem, selv i et barnesikret rom, er garanti for at de stuper med hodet først i gulvet fra sofaen, river ned gardinene, osv. Større og sterkere enn en ett-åring, men akkurat like dårlig til å tenke over om det de gjør er lurt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei jeg kommer ikke til å savne å ha en på 1 år. 

Det du beskriver er unntaket, ikke sånn det er for folk flest. 

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker
Skrevet

Her begynte det vanskelige rundt 2 år, lurer på når det skal gi seg. Blir 4 år neste mnd. Det er så mye kverulering, nekting, overser med vilje osv. Savner tida før dette😅 men er veldig greit ellers for han er mye mer selvstendig, setter ord på egne behov, kan leke mer selv osv.

Anonymkode: 4df78...31f

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det syns jeg ikke. Rundt 3-årsalderen derimot, da ble det lettere.

Anonymkode: 5e380...6bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er fullstendig utslitt av barnet på 16 mnd, vært krevende hele siden fødsel. 

Blir det bedre når ungen har bikka?

Jeg hadde en fin babytid, og syns det er fryktelig tøft nå når han er 1 år og 9 mnd.  Han er aktiv og skal bestemme selv! Vi må skifte bleie. 2 åring: Nei! Det er biler her du må holde hånda. 2 åring: Neeeei! Buhuhuhuhu! Legger seg ned midt på parkeringsplassen. Funnet fram mat: 2 åring nei vil ikke ha. Ryddet bort mat: buhuhuhuuu peker og sier den! Gir 2 åring det han pekte på og sier at han må sitte i stolen: NEI IKKE SITTE! 

Skal sies at jeg er gravid , hormonell og sliten fra før. Det hjelper ikke å ha en som nærmer seg 2 år i tillegg. Puh! 

Anonymkode: 6d858...904

AnonymBruker
Skrevet

Ser folk sier trassen slår inn men den startet rundt 12 mnd her. Må og passe på at hun ikke skader seg når hun kaster seg i gulvet (med hodet først gjerne) pga de minste små ting hun blir akutt rasende for 🥵 Kjenner andre med 16 mnd barn som har det rolig og fint for barna har ikke den viljen ennå og lærte ikke å gå før de var 14-15 mnd og selv etter de lærte er de bare mye roligere. Så siden det varierer sånn tenker jeg folk har forskjellig oppfatning av vanskeligste alder.

Er nok og lettere med en på 1,5 om den feks går i bhg og man ikke må passe og være 100% PÅ 24/7.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ser folk sier trassen slår inn men den startet rundt 12 mnd her. Må og passe på at hun ikke skader seg når hun kaster seg i gulvet (med hodet først gjerne) pga de minste små ting hun blir akutt rasende for 🥵 Kjenner andre med 16 mnd barn som har det rolig og fint for barna har ikke den viljen ennå og lærte ikke å gå før de var 14-15 mnd og selv etter de lærte er de bare mye roligere. Så siden det varierer sånn tenker jeg folk har forskjellig oppfatning av vanskeligste alder.

Er nok og lettere med en på 1,5 om den feks går i bhg og man ikke må passe og være 100% PÅ 24/7.

Helt enig! Min gikk og løp fra han var 11 mnd og hadde raserianfall fra 12 mnd, sa nei og nekta alt rett etter det igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

4 år og oppover blir lettere… 

Anonymkode: 1e82d...0aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...