AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #1 Skrevet 31. juli 2023 Sikkert vært 100 slike tråder her inne tidligere men finnes det noen som kan gi litt gode råd. Jeg sover lite, toppen 4 timer samenhengende. Har en del hjetebank å kjenner på en del uro i kroppen, humøret er også på bunnen nå. Har plutselig gått opp for mei at kanskje dette kan vær symptomer på overgangsalder... mensen kommer når den skal selv om den tullet litt for en tid tilbake. Blodprøve hos lege kan vell bekrefte eller avkrefte dette, noen som har tatt sånn blodprøve å hvor lenge måtte du vente på svar? Alder 49. Anonymkode: 1ed57...830
isw Skrevet 31. juli 2023 #2 Skrevet 31. juli 2023 Jeg synes dette (dårlig søvn, uro, hjertebank og dårlig humør) høres ut som angst og depresjon. Da er det naturlig at søvnen også blir dårligere. Du bør snakke med fastlegen og eventuelt ta noen tester for angst og depresjon. Det er vanlig å ha begge deler, men den ene kommer som regel som en følge av den andre. Jeg vet jo ikke om uroen kom før det dårlige humøret eller motsatt? Hvis du over tid har hatt gjentatte episoder med dårlig humør, bør du henvises til spesialist.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #3 Skrevet 1. august 2023 Overgangsalderen starter lenge før man mister mensen, så det kan det godt være. Uansett greit med legesjekk. Anonymkode: 0972e...a1a
Millinea Skrevet 1. august 2023 #4 Skrevet 1. august 2023 Sjekk ut Perimenopause, søk pre overgangsalder.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #5 Skrevet 1. august 2023 Jeg er i 40-årene, og har flere venninner som beskriver det samme. At man alt for sjelden får den gode, dype søvnen. Her er jeg på uke 3 med ferie og lave skuldre, men er likevel lys våken kl 6 hver dag... og ofte avbrutt søvn før det. Ingen løsning herfra... Men generelt er det bedre om jeg har vært i aktivitet/trent, om jeg holder meg våken på kvelden i stedet for å sovne på sofaen. Mener også jeg har hatt en viss forbedring etter at jeg begynte å ta magnesium. Samt teknikker for å sovne inn igjen, ofte er jeg anspent i kjeve/kropp i det jeg våkner, eller blir irritert og mer våken i stedet for å bare finne søvnen igjen. I perioder er det likevel drit... Og selv om hverdagen fungerer ok kjenner jeg både på humør og fysisk form en enorm forskjell de dagene jeg har hatt en god natts søvn. Anonymkode: 9db42...45e 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #6 Skrevet 2. august 2023 Samme symptomer som deg, det skyldes overgangsalder. For meg var det overgangsalder +en stressende situasjon i jobbsammenheng. Noe bedring da jobbgreia løste seg, så tok jeg et Sov godt-kurs via kommunens Frisklivssentral og fikk gode tips. Men den siste brikken falt på plass da jeg begynte med østrogen for overgangsalderplager. Da forsvant hetetokter, tungsinn og oppvåkninger på natta. Jeg begynte med tabletter da jeg var 49. Anonymkode: 59f50...b7f
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #7 Skrevet 2. august 2023 Sjekk også stoffskifte. Gjøres enkelt med en blodprøve. Anonymkode: f5662...71a
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #8 Skrevet 2. august 2023 Samme her, kvinne 39. Det har blitt verre siden jeg fikk siste barnet for fem år siden, men jeg vet ikke om det skyldes alder/starten på overgangsalder, eller indre uro/stress. Kanskje en kombinasjon 🤷🏻♀️En periode var det også nervesmerter i albue/arm, men det er heldigvis nesten borte nå. Det som fungerer for meg er trening og Melatonin depot. Har vært sykemeldt en periode nå, og har for første gang i livet endelig klart å trene fire ganger i uka. Det gjør underverker for søvnen. Mulig mindre stress også spiller inn her da. Opplever også at melatonin depot er veldig effektivt. Skal ikke si at jeg sover som jeg gjorde i 20-årene, men det er iallfall bedre enn hva det var for 6mnd siden. Anonymkode: 188b5...82c
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #9 Skrevet 2. august 2023 Jeg bruker sovetabletter for å få sove. Det har jeg brukt i 22 år. Anonymkode: 709c4...28e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #10 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg bruker sovetabletter for å få sove. Det har jeg brukt i 22 år. Anonymkode: 709c4...28e Hvilke bruker du og synes du de virker? Anonymkode: 81367...cc8
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #11 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilke bruker du og synes du de virker? Anonymkode: 81367...cc8 Man går jo ikke på tabletter i 22 år hvis man ikke synes de virker. Anonymkode: 73470...1b3
Adrenalina1 Skrevet 3. august 2023 #12 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man går jo ikke på tabletter i 22 år hvis man ikke synes de virker. Anonymkode: 73470...1b3 😂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå