AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #1 Skrevet 31. juli 2023 Jeg fant ikke svar på dette hos Lånekassen, så tenkte å se om noen visste her før jeg begynner å sende mail. Jeg tok mastergrad for en del år siden med fullt studielån, jeg har jobbet og betalt ned på dette lånet i rundt åtte år nå, så har tolv år igjen. Men nå har jeg søkt på et årsstudium og vurderer å ta opp noe studielån igjen. Hvordan blir nedbetalingen av denne delen av lånet? Legges den bare til betalingsplanen jeg har fra før, så jeg må betale ganske mye mer de tolv årene, eller får jeg 20 nye år på å betale den nye delen av lånet? 20 nye år på hele lånet? Noen som har erfaring/info? Anonymkode: 7b578...c29
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #2 Skrevet 31. juli 2023 Uten å være skråsikker, vil jeg anta at du må betale mer de siste 12 årene. Uansett vil du ikke måtte betale på lånet og rentene vil stoppe i den perioden du får studielån Anonymkode: 32272...4fe
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #3 Skrevet 31. juli 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Uten å være skråsikker, vil jeg anta at du må betale mer de siste 12 årene. Uansett vil du ikke måtte betale på lånet og rentene vil stoppe i den perioden du får studielån Anonymkode: 32272...4fe Men hvordan funker det om man f.eks. har ett år igjen av betalingsplanen når man tar opp nytt lån? Det er jo ikke realistisk. Jeg har sendt dem mail. Anonymkode: 7b578...c29
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #4 Skrevet 31. juli 2023 Tok en mastergrad en del år etter bacholeren og tok da opp mer studielån. Jeg fikk 20 nye år i nedbetalingstid etterpå, på samme måte som om det var et helt nytt lån. Du kan selv endre nedbetalingstiden om du vil betale det ned raskere. Studielånet er et mye gunstigere lån enn f. eks. boliglån, så jeg har valgt å beholde de 20 årene i nedbetalingstid og betaler heller raskere ned på boliglånet. Anonymkode: 65802...294
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #5 Skrevet 31. juli 2023 Kanskje du kan kontakte lånekassen på tlf og spørre der om hvordan det gjøres? Anonymkode: 00078...dee
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #6 Skrevet 31. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Tok en mastergrad en del år etter bacholeren og tok da opp mer studielån. Jeg fikk 20 nye år i nedbetalingstid etterpå, på samme måte som om det var et helt nytt lån. Du kan selv endre nedbetalingstiden om du vil betale det ned raskere. Studielånet er et mye gunstigere lån enn f. eks. boliglån, så jeg har valgt å beholde de 20 årene i nedbetalingstid og betaler heller raskere ned på boliglånet. Anonymkode: 65802...294 Tusen takk! Var dette jeg så etter. 1 hour ago, AnonymBruker said: Kanskje du kan kontakte lånekassen på tlf og spørre der om hvordan det gjøres? Anonymkode: 00078...dee Gidder ikke telefonkø. Jeg har sendt mail. Takk Anonymkode: 7b578...c29
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #7 Skrevet 31. juli 2023 Du fortsetter å betale ned på nåværende betalingsplan. Når du er ferdig å studere, vil du få en ny der det nye lånet er tatt med. snakkeT med lånekassen om dette nylig for meg lønnet det seg ikke å begynne å studere igjen. Anonymkode: c9203...f9f
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #8 Skrevet 1. august 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Du fortsetter å betale ned på nåværende betalingsplan. Når du er ferdig å studere, vil du få en ny der det nye lånet er tatt med. snakkeT med lånekassen om dette nylig for meg lønnet det seg ikke å begynne å studere igjen. Anonymkode: c9203...f9f Kunne du ikke valgt kortere nedbetalingstid på det gjenværende lånet? Anonymkode: 7b578...c29
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #9 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kunne du ikke valgt kortere nedbetalingstid på det gjenværende lånet? Anonymkode: 7b578...c29 Nei altså.. Får slettet 30 000 i året, men om jeg tar fulltidsutdanning, så får jeg ikke det. Derfor lønnes det ikke. Anonymkode: c9203...f9f
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #10 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (På 31.7.2023 den 21.00): Du fortsetter å betale ned på nåværende betalingsplan. Når du er ferdig å studere, vil du få en ny der det nye lånet er tatt med. snakkeT med lånekassen om dette nylig for meg lønnet det seg ikke å begynne å studere igjen. Anonymkode: c9203...f9f Nei, man betaler ikke ned på studielånet mens man studerer og mottar studielån. I denne perioden fryses lånet, og det påløper heller ikke renter. Anonymkode: 65802...294
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #11 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei, man betaler ikke ned på studielånet mens man studerer og mottar studielån. I denne perioden fryses lånet, og det påløper heller ikke renter. Anonymkode: 65802...294 Jo, om du har begynt nedbetaling av et tidligere lån, så må du fortsette med det. Anonymkode: c9203...f9f
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #12 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jo, om du har begynt nedbetaling av et tidligere lån, så må du fortsette med det. Anonymkode: c9203...f9f Nei. Jeg hadde litt igjen å betale på studielånet da jeg begynte nytt studie og tok opp nytt lån for et par år siden. Lånet ble fryst; det er ingen renter og ingen nedbetaling mens jeg studerer. Når jeg er ferdig med studiet blir den gamle gjelden lagt til den nye og jeg får ny nedbetalingsplan. Anonymkode: 22066...25a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå