Gå til innhold

Er det han sol kjører for fort som er skyldig om følgende inntreffer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å komme til meg må man svinge inn til venstre fra en større vei og over på en mindre vei. Det er ingen lysreguleringer eller rundkjøringer. Jeg har målt opp og beregnet nøyaktig når motgående biler står i fare for å treffe meg så lenge de overholder fartsgrensen. Basert på det vet jeg at jeg kan svinge til venstre så lenge motgående kjøretøy ikke er forbi en lyktestolpe. Hvem er skyld om de eks kjører 5km/t for raskt og treffer meg? De får all skylden sant?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får skylda fordi de kom fra høyre

• Liker 9
  • Nyttig 1
Gjest Albbas
Skrevet

Du bryter vikeplikten. 

Hvordan tenkte du å bevise hvilken fart de hadde? 

AnonymBruker
Skrevet

Vikeplikt gjelder ikke bare de som holder fartsgrensa, hvis det var det du trodde.

Anonymkode: 97085...d47

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du som krysser veien har jo vikeplikt for trafikken fra din høyre. Du får skylden. 

Anonymkode: 0189d...798

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Samtidig skal man alltid kunne stoppe om det dukker opp en hindring. 

Anonymkode: 6b9a3...5da

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Samtidig skal man alltid kunne stoppe om det dukker opp en hindring. 

Anonymkode: 6b9a3...5da

Jeg tror ikke motgående trafikk pleier å være regnet som en sånn hindring, altså. Det hadde hatt en veldig interessant påvirkning på trafikkflyten om alle måtte bremse ned til 20-30 km/t hver gang en motgående bli begynte å blinke mot venstre, i tilfelle de plutselig bestemte seg for å bryte vikeplikten.  🙈 

Anonymkode: db96e...876

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (1 time siden):

For å komme til meg må man svinge inn til venstre fra en større vei og over på en mindre vei. Det er ingen lysreguleringer eller rundkjøringer. Jeg har målt opp og beregnet nøyaktig når motgående biler står i fare for å treffe meg så lenge de overholder fartsgrensen. Basert på det vet jeg at jeg kan svinge til venstre så lenge motgående kjøretøy ikke er forbi en lyktestolpe. Hvem er skyld om de eks kjører 5km/t for raskt og treffer meg? De får all skylden sant?

Feil, du får skylden. Du har vikeplikt. 

Anonymkode: 02409...67d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skader på høyre side av bilen når det er vikeplikt er en enkel sak. 

Anonymkode: 0ca0e...5e7

• Liker 1
Skrevet

Du har vel et vikepliktskilt stående i utkjøringen din? I så fall har du vikeplikt, uansett hvilken hastighet de har på hovedveien. Selv da du måtte svinge til høyre, har du vikeplikt for den som måtte foreta en forbikjøring på hovedveien.

Skrevet
Majer skrev (12 timer siden):

Du får den siden du bryter vikeplikten og det er mer alvorlig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vikeplikt handler ikke bare om annen trafikk må foreta seg noe (f.eks. bremse) for å unngå kollisjon. Det gjelder også at du ikke skal forstyrre andre førere. Om du tar en liten luke med veldig liten margin som egentlig går klar, men du skremmer/forstyrrer motgående sjåfør, så er det også et brudd på vikeplikt.

Annen trafikk skal nok kjøre rimelig mye for fort for at du slipper unna ansvar. Det holder nok ikke at de kjører litt for fort.

Anonymkode: 6ce78...51e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må uansett ta høyde for den typen hastigheter som du kan forvente at folk kjører på strekningen. Man kan selvfølgelig ikke ta høyde for folk som med grov uaktsomhet kjører alt for fort, for eksempel 100km/t i 50-sone på et uoversiktlig sted med 2 i promille. Men at folk gjerne kjører i inntil 80 i en 60-sone er ikke utenkelig, og alt etter hvor oversiktlig veien er så er det heller ikke så grovt uaktsomt at motparten får skylden alene.

Det var en sak for en tid tilbake hvor noen råkjørte i 200km/t++ i venstrefelt på en motorvei. Lengre fremme er det noen som skifter felt ut til venstresiden, og det ble en kollisjon. Spørsmålet ble hvem som hadde skylden. Den ene brøt vikeplikten, den andre kjørte alt for fort. I det tilfellet tror jeg det var sjåføren som kjørte for fort som fikk skylden, fordi sjåføren som skiftet felt egentlig hadde gjort alt som kunne forventes før feltskiftet mtp å sjekke at det var klart. Men det var ingen automatisk selvfølge at råkjøreren skulle få ansvaret. I utgangspunktet lå ansvaret hos den som gjorde feltskiftet.

Anonymkode: 6ce78...51e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får skylden. Klassiker selv i rundkjøring hvor man normalt ikke burde ha mer enn 20 km/t rundt midtrabatten, men hvor det kommer en idiot i 60. Din feil som kjørte inn i rundkjøringen. 

Anonymkode: e321f...8c6

• Nyttig 1
Skrevet

Gode svar. Svært interessant å se hvor ulikt folk svarer. Noen svarer på en langt mer aggressiv måte enn andre.

Skrevet

Ved 5 km/t for fort er det nok du som har skylden, og du vil aldri kunne bevise 5 km/t for fort uansett, så det eneste de ser er vikepliktsbruddet.

Eneste måten du slipper unna skylden på er dersom de kjørte så fort at du ikke kunne forventes å vite at du ville vært til hinder for dem fordi de var så langt unna, og at det er deres høye fart som medførte at du ikke klarte å beregne det.

Så hvis du bruker 5 sekunder på å svinge ut og jeg er så langt unna at jeg burde være 15 sekunder fra deg, men så smeller det fordi jeg kjørte så jævlig fort at det som burde vært 15 sekunder istedet ble 5 sekunder, da kan man snakke om at det var min skyld selv om du hadde vikeplikt, for da har du svingt ut i god tro om at du hadde et stort vindu på 15 sek. Men da vil jo skadene på bilene klart vise at jeg kjørte som en psycho.

Men i mer normal hastighet så har du uansett gjort noe ulovlig, for vikeplikten er ikke at du skal vike når det er risiko for sammenstøt, du skal vike når det er risiko for at du kan være til hinder eller distraksjon. Hvis marginen er såpass liten at 5 km/t kan gjøre at det blir sammenstøt, så er du så nære at det er til distraksjon, og da bryter du vikeplikten hver gang du gjør det selv om det ikke smeller. Så selv om du hadde klart å bevise at det var de 5 km/t som førte til at det smalt, så har du da innrømmet å ha kjørt ulovlig, og det å bryte vikeplikten er mer alvorlig enn å likke 5 km/t over, så da er det nok du som får skylden fordi du har gjort det mest alvorlige bruddet. Og det er HVIS du kan bevise at de var 5 km/t over, og det kan du ikke uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...