Gå til innhold

Spm om briller

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Okei. Da har alderen hentet meg inn.  Og på tide med briller

Har  vært velsignet med både langsyn og nærsyn.  Så har hatt litt supersyn egentlig frem til nå. 

Jeg har et par avlastings briller fra skoletiden. Som ble brukt i er par mnd.  Disse fungerer godt på nærsyn, men der tåke på avstand. Langsynet mitt er fortsatt bra. 

Så jeg lurer på er det slik at evnt briller kun gir godt syn (i mitt tilfelle) på nærhoød og ikke på langt hold? Eller får man briller som virker hele veien?

Feks jeg liker å se litt på tv, mens jeg strikker ol. Men med avlastning brillene, ser jeg ikke tv, pg uten dem ser jeg ikke strikketøyet.

Mulig jeg spør dumt her. Men jeg er litt usikker på om jeg trenger optiker hvis briller ikke fungerer så mye annerledes enn avlasting brillene

Anonymkode: 07c2d...9c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes progressive briller. Det er briller som både gir bedre nærsyn (i nederste del av glasset) og også bedre langsyn (i øverste del av glasset). Det er veldig vanlig å ha progressive briller når man er godt voksen. Det krever litt tid å bli vant til dem (man kan bli litt sjøsyk av dem...), men det fungerer ypperlig etter hvert.

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du kan bruke bifokale briller eller progressive briller. Du behøver synskorrigering i det nederste feltet slik at du ser på nært hold, men ingen synskorrigering øverst, da du ser godt på avstand.

Anonymkode: aa3a8...3d4

AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (3 minutter siden):

Det finnes progressive briller. Det er briller som både gir bedre nærsyn (i nederste del av glasset) og også bedre langsyn (i øverste del av glasset). Det er veldig vanlig å ha progressive briller når man er godt voksen. Det krever litt tid å bli vant til dem (man kan bli litt sjøsyk av dem...), men det fungerer ypperlig etter hvert.

Men siden ts ikke behøver synskorrigering på avstand, må hun ikke bruke dem hele tiden, så svimmelhet vil bli et mindre problem.

Anonymkode: aa3a8...3d4

Skrevet

Virker som om du er langsynt, dvs. du kan se alt som er langt unna helt klart, men at du ikke greier å lese teksten slik du er vant til. Det er som den over sier, det finnes progressive briller. Men trenger du kun lesebriller, diskuter med optiker etter at du har tatt synstest. 

Begynte med lesebriller selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Er progressive briller dobbelt så dyrt når de er to i en? 

Anonymkode: 04c9b...69d

AnonymBruker
Skrevet
tussi680 skrev (27 minutter siden):

Virker som om du er langsynt, dvs. du kan se alt som er langt unna helt klart, men at du ikke greier å lese teksten slik du er vant til. Det er som den over sier, det finnes progressive briller. Men trenger du kun lesebriller, diskuter med optiker etter at du har tatt synstest. 

Begynte med lesebriller selv. 

Ja jeg har vært både langsynt og nærsynt. Har kunne lese ting 5 cm fra nesa, til å se/ lese plakater på enorme avstander. Jeg etterhvert har forstått  at ikke andre klarer. 

Avlasing brillene fikk jeg etter jeg startet opp med ny studie noen år etter jeg var ferdig med skolen. Fikk litt vondt i hodet av all lesingen,  fra å ikke lese noe. Så fikk briller som bare forstørret bokstavene. Og dette gikk over etter ca 2-3 mnd. 

Etter jul i år. Har jeg gradvis fått dårigere nærsyn.  I starten var det litt av og på. Der jeg oppdaget at jeg av og til måtte holde tlf litt lengre unna. Andre dager ikke. Men nå sliter jeg mer og mer på nærsynet. 

Fant frem de gamle avlasting brillene, og jøye meg hvor dårlig jeg ser på nærhold. Fant jeg ut...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er progressive briller dobbelt så dyrt når de er to i en? 

Anonymkode: 04c9b...69d

Er dyrere. Men tror ikke det ble doblet.

Anonymkode: ac4c3...765

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja jeg har vært både langsynt og nærsynt. Har kunne lese ting 5 cm fra nesa, til å se/ lese plakater på enorme avstander. Jeg etterhvert har forstått  at ikke andre klarer. 

Avlasing brillene fikk jeg etter jeg startet opp med ny studie noen år etter jeg var ferdig med skolen. Fikk litt vondt i hodet av all lesingen,  fra å ikke lese noe. Så fikk briller som bare forstørret bokstavene. Og dette gikk over etter ca 2-3 mnd. 

Etter jul i år. Har jeg gradvis fått dårigere nærsyn.  I starten var det litt av og på. Der jeg oppdaget at jeg av og til måtte holde tlf litt lengre unna. Andre dager ikke. Men nå sliter jeg mer og mer på nærsynet. 

Fant frem de gamle avlasting brillene, og jøye meg hvor dårlig jeg ser på nærhold. Fant jeg ut...

Høres ut som du først og fremst trenger lesebriller. 

Jeg klarte ikke bruke lesebriller da jwg blir svimmel når jeg ser opp fra boken eller blir litt ufokusert. Så her ble det da progressive. 

Anonymkode: ac4c3...765

AnonymBruker
Skrevet

Progressive briller er genialt, slipper å bytte mellom lesebriller og andre briller. Det tok meg ca. 10 minutter å bli vant til dem, så ikke la deg skremme av folk som påstår at det er umulig å bli vant til. Jeg benyttet meg av tilbud hos Specsavers, og betalte ca 7000 for 2 par briller, det ene med designer-innfatning, og det andre med fargeskiftende glass. Hadde nok blitt halve prisen hvis jeg ikke hadde valgt den dyreste innfatningen de hadde (men den var så fin og passet meg perfekt).

Anonymkode: 2b9d6...add

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...