AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #21 Del Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Av at man har inntatt færre kalorier. Grunnen til at mange velger intermitterende faste som verktøy for vektnedgang, er at man gjør tidsinntaket for inntak av kalorier mindre. Noen syntes altså det er lettere å spise/drikke mindre når man har kortere tid i løpet av dagen å spise/drikke på. Intermitterende faste leder altså ikke til vektnedgang av seg selv. Man kan lett gå opp i vekt av faste også. Anonymkode: 60bbb...a40 Det er helt riktig. Noen bruker dette som en måte og begrense energi inntaket på. Det er litt mer.. når du ikke spiser « hele tiden» får kroppen mer tid til og gjøre annet enn og fordøye mat. Når du dropper frokost, vil du ha samme forbrenning ( energi ut) som på natten fram til lunsj eller når en bryter fasten. Jepp, spiser du 10 skolebrød på en halvtime går du opp i vekt selvom du faster. En må være i negativ energibalanse for og gå ned i vekt, men det finnes flere måter og øke energi ut på. Anonymkode: bb72d...0ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #22 Del Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Faste hjelper ikke hvis du spiser for mye i spisevinduet. Hjelper heller ikke om kroppen merker sult og går i streikemodus, eller om du trenger for mye ifht kaloriinntak så kroppen merker at den må holde tilbake. Det er ikke bare å faste så går vekten ned, du må lese deg opp. Anonymkode: 4cd8e...bfe Akkurat dette kan du se helt bort fra. Selv da jeg hadde spiseforstyrrelse og lå på 350kcal daglig gikk jeg fortsatt ned i vekt. Å kjenne seg sulten er ikke «å sulte» uansett. 1700kcal er ikke i nærheten av å nærme seg noen sparebluss-effekt. Nå er jeg i 30-årene og jeg må under 1400kcal daglig for å sakte gå ned i vekt. Jeg tror 1700 er for mye. Jeg ser for meg at når man har et spisevindu så trykker man i seg ekstra mye fordi man vet at man snart mister muligheten? Anonymkode: a2ec0...f58 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #23 Del Skrevet 31. juli 2023 Ser folk skriver at man kan drikke kaffe mens man faster. Kan man drikke Pepsi max? Anonymkode: a2ec0...f58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #24 Del Skrevet 31. juli 2023 Faste, eller rettere sagt tidsbegrenset spising, fungerer ofte for vektnedgang, men ikke bare fordi man spiser færre kalorier. Når og hvor ofte man spiser har også noe å si for hvor kaloriene "blir av." Har man kronisk høyt insulin, som er tilfellet for folk som spiser karbohydrater hyppig (altså den jevne nordmann som spiser brød til frokost og lunsj, smoothie til mellommåltid, boller til kaffen på jobb, pasta til middag og en sjokolade til kveldskosen), så er man også mer eller mindre i lagringsmodus i stedet gir forbrenningsmodus. Samme hvis man spiser veldig seint eller på natta, da er vi hormonelt mer innstilt på å lagre enn å bruke energi. Periodisk faste er en glimrende måte å få insulinet og sultfølelsen på plass igjen. Anonymkode: 91a8d...cf0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #25 Del Skrevet 31. juli 2023 Fasting kan sammenlignes med trening når det gjelder kalorier. Når man går ned i fettprosent av trening er det ikke først og fremst fordi treningen forbrenner så mange kalorier i seg selv, men fordi energien i maten går mer til å bygge muskelmasse enn fettlagring. Anonymkode: 91a8d...cf0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 31. juli 2023 #26 Del Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man er vel ikke ment til å gå ned i vekt med periodisk faste? Anonymkode: 59d05...86e Det avhenger jo av om man har behov for å gå ned i vekt eller ikke? AnonymBruker skrev (3 timer siden): Strengt tatt har du ikke gått ned fordi du faster. Du har gått ned fordi du ligger i kaloriunderskudd. Kan virke som flisespikkeri, men mange virker å tro at man går ned i vekt av periodisk faste. Noe som jo ikke stemmer 😊 Anonymkode: 60bbb...a40 Dette stemmer. Det er alltid kalorier inn/ut som avgjør om man går ned i vekt, men for en del, meg medregnet, kan det være lettere å redusere kaloriinntaket når man driver med periodisk fasting. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva kommer kaloriunderskudd av da? Når man forlenger nattfasten vil man fortsette og forbrenne like mye frem til en bryter fasten, så om hen du siterer ikke hadde fastet, hadde det da vært noe kaloriunderskudd? Anonymkode: bb72d...0ee Joda, det hadde jo det, tenker jeg. Om man inntar 1700 kalorier fordelt på 8 timer eller 4 timer eller 12 timer, så er det fremdeles 1700 kalorier som skal forbrennes. Det jeg egentlig prøver å si er at kaloriunderskudd kommer av å innta mindre enn man forbrenner, noe som på kort eller lenggre sikt vil føre til vektnedgang. AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser folk skriver at man kan drikke kaffe mens man faster. Kan man drikke Pepsi max? Anonymkode: a2ec0...f58 Jeg drikker sukkerfri brus eller saft, spesielt om kvelden. Jeg driver med periodisk faste fordi jeg har lett for å putte i meg unødvendige "ting" som sjokolade, is, smågodt eller kjeks når jeg ser tv om kvelden. 19.30 er det ikke mer mat, men jeg tar gjerne et par glass brus. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #27 Del Skrevet 31. juli 2023 En uke er ikke nok til å se noen endring. Du har begynt å trene, noe som i starten gjør at kroppen holder på vann. Du kan ha spist mye salt mat, du kan være hormonell. Fortsett bare og vei deg først etter en måned. Vil nesten garantere en endring. Du trenger ikke å gå lenger ned i kalorier dersom du fortsetter treningen. Med trening 5 ganger i uken så må du ha nok energi. Ikke hør på de som sier at du må kutte mer. Anonymkode: b7e8f...020 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #28 Del Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (På 31.7.2023 den 13.13): Ser folk skriver at man kan drikke kaffe mens man faster. Kan man drikke Pepsi max? Anonymkode: a2ec0...f58 Ja Anonymkode: 8e57c...89d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå