Gå til innhold

Tynne ansatte i klesbutikker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at det er bare tynne jenter som får jobb i klesbutikker som f.eks. Bikbok og Gina Ticot? 

Jeg er selv litt kraftig, men jeg liker klærne i de butikkene. Er veldig klar over at en del av klærne der er ganske små, men de har også noe klær jeg får på meg. 

Det jeg har lagt merke til er at de jentene som jobber der utelukkende er veldig slanke. Er det liksom et krav for å jobbe der? For meg gjør det shoppingen ubehagelig. Jeg føler at jeg blir sett rart på fordi jeg er større. Og det er ganske flaut når jeg har funnet noe jeg syns er fint, prøver det i største størrelsen, og finner ut at jeg ikke får det på meg… Det blir ikke noe mindre flaut når det kommer en ansatt typ XXS og lurer på om jeg trenger hjelp… 🤦🏼‍♀️

En gang jeg gikk og tittet på Bikbok kom ho som jobba der bort og sa hei, så tittet hun opp og ned på kroppen min, før hun sa: «Ser du etter noe til en gave? Hva tenker du på, hvilken størrelse skal det være?» Det var jo tydelig at hun ikke trodde jeg kunne kjøpe noe til meg selv der… 

Anonymkode: f9073...494

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du synes det er ubehagelig å gå på klesbutikken fordi det jobber tynne jenter der. Hører du selv hvor rart dette høres ut?

du skal kjøpe klær der ikke bli bestevenn med de som jobber der😅

Anonymkode: 97c6f...315

• Liker 15
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du synes det er ubehagelig å gå på klesbutikken fordi det jobber tynne jenter der. Hører du selv hvor rart dette høres ut?

Men du har ikke lagt merke til det selv altså? Det har gått deg hus forbi? For jeg har lagt merke til det selv nemlig.... 

Når det er sagt, så er jeg jo enig i at man ikke nødvendigvis skal bli bestevenn med de som jobber der. Men at det ser ut til at tynne folk jobber på butikker med klesstørrelser opp til f.eks large, det har jeg lagt merke til. Og jeg er sikkert ikke den eneste 😊

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med TS og Mardina. 

Anonymkode: 1bacf...a1e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du skjønner vel at ubehaget ikke handler om at de ansatte er tynne mennhbordan de ser på henne som ikke er like tynn?

Det er ubehagelig å bli målt med blikket eller at ansatte antar man ikke har noe der å gjøre. 

Anonymkode: eb417...40c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg var i en dyr klesbutikk i utlandet i sommer. Jeg veier mer enn jeg ønsker å gjøre, og gruer meg derfor av og til å prøve klær i disse butikkene. Hun som jobbet der var STØRRE enn meg, og gjett om jeg handlet! Hun var så flink å veilede i hva som kledde MIN figur, og det var aldri snakk om at de ikke hadde min størrelse (L). Jeg gikk faktisk tilbake dagen etter og kjøpte mer.

• Liker 10
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter min erfaring stemmer ikke denne påstanden. 

Anonymkode: b04a8...31b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at en ting er at de kanskje har en tendens til å ansette tynne jenter, men det kan jo også være at jenter med litt kraftigere figur ikke søker seg jobb på slike steder. Årsaken til det kan jo være mange ting, enten at de kanskje finner veldig lite klær der til seg selv, de kan føle/tro på at de ikke vil bli ansatt pga vekten, eller det kan være at de tenker at de ikke vil passe inn/trives på en arbeidsplass med bare tynne jenter......

Poenget er at dette kan være flere årsaker, og at man ikke automatisk skal tenke at det er butikkens policy 🙂 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk ikke engang tenkt over om det er tynne eller kraftigere jenter som jobber i klesbutikker...

Anonymkode: 72199...72b

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (22 minutter siden):

Men du har ikke lagt merke til det selv altså? Det har gått deg hus forbi? For jeg har lagt merke til det selv nemlig.... 

Når det er sagt, så er jeg jo enig i at man ikke nødvendigvis skal bli bestevenn med de som jobber der. Men at det ser ut til at tynne folk jobber på butikker med klesstørrelser opp til f.eks large, det har jeg lagt merke til. Og jeg er sikkert ikke den eneste 😊

Nja, jo både og.. jeg har vært på 120kg og jeg har vært på 80kg. Jeg har jo merket at det var litt mindre komfortabelt å handle klær når jeg var på den store siden kontra nå, men det er ikke noe jeg har hengt meg opp i eller tenkt så mye på..

nå er jo jeg mann, så når jeg var på mitt tyngste så dro jeg jo på «klesbutikker rettet mot meg» og fikk den hjelpen og de klærene jeg ville ha, istedet for å gå på H&M for å føle meg stor fordi størrelsene er så små. 

Det skal jo egentlig ikke være slik, man skal jo være komfortabel i alle butikker men jeg gadd ikke lage noe stort ut av det. Jeg jobbet heller med meg selv og kom da på det nivået som samfunnet mener er normalt og standard.

ja, jeg vet også at det er forskjell på menn og kvinner. SPESIELT ved klær.. men jeg vet ikke, jeg tenker liksom at ting jeg egentlig ikke får gjort så mye med gidder jeg heller ikke tildele så mye av min tid og energi. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du skjønner vel at ubehaget ikke handler om at de ansatte er tynne mennhbordan de ser på henne som ikke er like tynn?

Det er ubehagelig å bli målt med blikket eller at ansatte antar man ikke har noe der å gjøre. 

Anonymkode: eb417...40c

Jo men på en annen side så er ansatte i klesbutikk som kan måle deg med blikket og gi deg akk det som passer deg, gull verdt..

flere ganger jeg har vært på Match og de bare jaaa, du trenger 32/30 bukser, her har du en som er fin til deg. Det er så utrolig deilig, da slipper jeg å vimse rundt i butikken i 100 år.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (25 minutter siden):

Jeg har også nylig vært ganske overvektig brukte strl 52-54 på det tyngste tror jeg, nå bruker jeg 44. Så ikke noe BikBok eller slikt på meg en stund der, men har gått dit med venninner som skal handle. Har aldri tenkt noe på størrelsen på ansatte og jeg tviler på at de bryr seg om MIN størrelse.

At noen ser på deg at du åpenbart ikke får plass i klærne er jo en objektiv mening, og ikke noe du burde ta personlig. Hun forsøkte vel å hjelpe deg, og kanskje indirekte fortelle deg at ingenting i butikken kommer til å passe deg uten å gjøre deg forlegen ved å være direkte. 

Tanken du har om at de ser på deg og tenker ditt og datt om du får plass i klær du prøver på prøverommet osv. sitter i ditt hode. Du er ekstra selvbevisst fordi du er usikker på kroppen din, da sikkert ekstra selvbevisst fordi de er tynne. Om du tror tynne sitter og ser ned på tykke folk så føler jeg det er prosjiektering av dine egne følelser. De fleste bryr seg ikke en dritt om andres kroppstørrelse. 

Anonymkode: 5c46c...8e7

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er tydeligvis alltid innafor å snakke om kroppene til de tynne. Det er alltid innafor å anta at deler av årsaken til at tynne folk får jobb/kjæreste/venner/blir likt/gode karakterer er at de er tynne. Det er alltid innafor å anta at tynne tror de er bedre enn de som er større enn dem. 

Jeg har vært mager, jeg har vært overvektig og jeg har vært normalvektig. Det tidspunktet hvor jeg fikk flest negative kommentarer på egen kropp, flest stygge blikk og mest baksnakking var da jeg var mager. Folk trodde liksom at det var greit å si at jeg fikk en kjæreste fordi jeg var tynn. Å si til meg at jeg var så tynn at det var stygt. Å snakke om at jeg trodde jeg var så mye bedre enn dem, når de trodde jeg ikke hørte. Som overvektig fikk jeg aldri ubehagelige kommentarer og opplevde ansatte i klesbutikker som hyggelige og hjelpsomme.

Anonymkode: 715ed...d22

• Liker 11
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Så må skal ikke tynne få lov til å jobbe heller nå.

Det er jammen meg på tide at folk slutter å bli krenket over andres utseende 🙄

Anonymkode: 69d90...dfc

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Frk Midnattsol skrev (20 minutter siden):

Jeg tenker at en ting er at de kanskje har en tendens til å ansette tynne jenter, men det kan jo også være at jenter med litt kraftigere figur ikke søker seg jobb på slike steder. Årsaken til det kan jo være mange ting, enten at de kanskje finner veldig lite klær der til seg selv, de kan føle/tro på at de ikke vil bli ansatt pga vekten, eller det kan være at de tenker at de ikke vil passe inn/trives på en arbeidsplass med bare tynne jenter......

Poenget er at dette kan være flere årsaker, og at man ikke automatisk skal tenke at det er butikkens policy 🙂 

Da bør du ta deg en tur til butikken Zizzi. De gangene jeg har vært innom deres fysiske butikker, så har det ikke nødvendigvis vært tynne folk som jobber der. Just saying 😊

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har også nylig vært ganske overvektig brukte strl 52-54 på det tyngste tror jeg, nå bruker jeg 44. Så ikke noe BikBok eller slikt på meg en stund der, men har gått dit med venninner som skal handle. Har aldri tenkt noe på størrelsen på ansatte og jeg tviler på at de bryr seg om MIN størrelse.

At noen ser på deg at du åpenbart ikke får plass i klærne er jo en objektiv mening, og ikke noe du burde ta personlig. Hun forsøkte vel å hjelpe deg, og kanskje indirekte fortelle deg at ingenting i butikken kommer til å passe deg uten å gjøre deg forlegen ved å være direkte. 

Tanken du har om at de ser på deg og tenker ditt og datt om du får plass i klær du prøver på prøverommet osv. sitter i ditt hode. Du er ekstra selvbevisst fordi du er usikker på kroppen din, da sikkert ekstra selvbevisst fordi de er tynne. Om du tror tynne sitter og ser ned på tykke folk så føler jeg det er prosjiektering av dine egne følelser. De fleste bryr seg ikke en dritt om andres kroppstørrelse. 

Anonymkode: 5c46c...8e7

Nå er ikke jeg ts da 😊 Jeg tar meg ikke nær av at folk kikker en ekstra gang på meg, når jeg er innom butikken deres. Men så går jeg ikke i klesbutikker som selger klær i små størrelser heller. For meg som er overvektig, så ville jo det vært å lure seg selv 😄

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er tydeligvis alltid innafor å snakke om kroppene til de tynne. Det er alltid innafor å anta at deler av årsaken til at tynne folk får jobb/kjæreste/venner/blir likt/gode karakterer er at de er tynne. Det er alltid innafor å anta at tynne tror de er bedre enn de som er større enn dem. 

Jeg har vært mager, jeg har vært overvektig og jeg har vært normalvektig. Det tidspunktet hvor jeg fikk flest negative kommentarer på egen kropp, flest stygge blikk og mest baksnakking var da jeg var mager. Folk trodde liksom at det var greit å si at jeg fikk en kjæreste fordi jeg var tynn. Å si til meg at jeg var så tynn at det var stygt. Å snakke om at jeg trodde jeg var så mye bedre enn dem, når de trodde jeg ikke hørte. Som overvektig fikk jeg aldri ubehagelige kommentarer og opplevde ansatte i klesbutikker som hyggelige og hjelpsomme.

Anonymkode: 715ed...d22

Dette er overhode ikke ment som hets av tynne jenter! Det var mer et spørsmål om det er sånn at det bare er tynne jenter som ansettes i slike butikker. 

Det at jeg stort sett kun treffer betjening som er små/tynne gjør som sagt at jeg føler shoppingturen kan bli ubehagelig, siden jeg selv er større, og føler meg som «elefanten i rommet» 🤷‍♀️ For meg hadde det vært hyggelig å kommet inn i butikken uten å føle at jeg er den eneste som har litt ekstra. 

Men som en annen sier her, det trenger jo ikke være butikkens policy, det kan jo være at ingen større jenter søker jobb der også. Jeg personlig kunne nok tenkt meg en jobb i en slik butikk, men har alltid tenkt at jeg er for stor til å jobbe der, siden jeg ikke passer alle klærne der.

Det med størrelser, og at mye av klærne er små er jo en annen side av saken, og det er vel butikkens policy. Hvorfor det er sånn skjønner ikke jeg da, det er jo mange jenter som er større enn BikBok/Ginas L/XL som liker å kle seg pent, og som sikkert hadde handlet der om de hadde større størrelser.

Anonymkode: f9073...494

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri tenkt over, men så er jeg tynn selv.

Anonymkode: 530fd...a1a

Skrevet

Syns de fleste som jobber i klesbutikker er normalvektige. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har faktisk ikke engang tenkt over om det er tynne eller kraftigere jenter som jobber i klesbutikker...

Anonymkode: 72199...72b

Ikke jeg heller. Men jeg har en litt kraftig kollega som jo  et på bikbok i studietiden. Så da vet jeg jo at det ikke bare er tynne på de  butikken.

Anonymkode: 2d8dc...87e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ofte unge folk som jobber der? Alder og vekt har en tendens til å øke i takt...

Anonymkode: 5d9de...e2d

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...