Gå til innhold

Mareritt hos barn. Gjelder det alle?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Er det noen som har barn som aldri har våknet på natten av mareritt? 

Har ei jente på seks og et halvt og hun har aldri vært redd på natten (hittil). Derimot var det en periode da hun var fire og fem at hun kjeftet høylytt i søvne. Det hender at hun prater masse i søvne og høyt, men virker ikke som hun noen sinne er redd.. Hun våkner heller ikke av det. Hun har ikke gråtet på natten før. 

Grunnen til at jeg spør, er fordi min mor fortalte at mareritt skjer fordi man vokser (at man utvikler seg mentalt) og at det er sunt å ha mareritt. 

Jeg unner henne derimot ikke å ha mareritt fordi det er sykt ekkelt og jeg er plaget med mareritt både på natten og i våken tilstand.. 

Anonymkode: 3c493...5be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn har aldri hatt mareritt som han har våknet av og vært redd, i hvert fall. Det hadde heller ikke jeg som barn, visstnok. 

I følge denne siden har ca. 50% av barn i aldersgruppen 3-6 år hatt mareritt. Jeg har ikke lest noe om at fravær av mareritt er noe negativt. Jeg antar at barnet da kan prosessere ting i drømme uten at det blir en skremmende drøm.

Anonymkode: fc3ff...3c5

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som din mor er av den gamle generasjonen..

Sier hun at barna får firkantede øyne av å se tv og?

Anonymkode: a222a...656

AnonymBruker
Skrevet

Her har gutten på snart 7 jevnlig mareritt, våkner og kommer inn til oss. Han har også alltid pratet mye i søvne. Kan ikke huske at han hadde mareritt før 5år, men det skrives vel om at mareritt er vanlig i hans alder da både utvikling og forståelse av jeg/verden er på høygir. Mye som skal bearbeides. Også forståelsene over farer osv som eksisterer. Her er feks gutten veldig opptatt av slanger og generelt type «ekle» dyr for tiden, og leser faktabøker om disse. Drømte vel en natt at det kom en slange i sengen ;)

Anonymkode: ffa09...6cf

AnonymBruker
Skrevet

Veldig veldig få mareritt her, iaf som de våkner av. Endel snakking i søvne i perioder, og eldste har også gått i søvne noen ganger. Men ikke særlig mye mareritt nei. Men har alltid tenkt det er fordi vi har samsovet så mye med dem, at det antagelig har lagt en demper på de skumle drømmene, eller at de alltid føler seg trygge om natta så det ikke har merkets så godt.

Anonymkode: a22b8...a14

AnonymBruker
Skrevet

En har hatt mer mareritt enn den andre her. Men ikke mye mareritt de har hatt opp igjennom! Men perioder i barnehagen husker jeg det ble dårlig søvn og mye mareritt pga skumle historier osv. Snakking i søvne begge to av og til. 

Anonymkode: 3c591...59c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn der ene har hatt flere episoder med mareritt om natten, og andre barnet har aldri hatt det. 🤷‍♀️

Anonymkode: 7903b...339

Skrevet

Aner ikke hva som er vanlig, selv husker jeg at jeg hadde veldig mye mareritt, kanskje spesielt i barneskolealder. Barna mine har aldri hatt mareritt som de har våknet av. Opplevd snakking i søvne, «kjefting» og sebraer utenfor vinduene, men ikke mareritt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...