Gå til innhold

Stigmatisering av folk over 50

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
norw skrev (6 timer siden):

Det er jo en del sannhet i det.

Men synker menneskeverdien? 

Anonymkode: 87dd8...b8b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men synker menneskeverdien? 

Kommer an på hvordan du tenker. Det er mulig å argumentere for at 20-åringer er mer verdt enn 50-åringer på generelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, norw said:

Kommer an på hvordan du tenker. Det er mulig å argumentere for at 20-åringer er mer verdt enn 50-åringer på generelt grunnlag.

Er en 20 årig gamer som sitter i kjelleren verdt mer enn en 50 åring med høy utdannelse? 

Anonymkode: 83cdb...5fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om folk var ressurser, noe som jeg ikke synes er en god idé å utforske, vil generelt en 50-åring være mer verdifull enn en 20-åring. En 20-åring er stort sett fortsatt en utgift, mens en 50-åring har større verdi for samfunnet.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jessop
1 hour ago, norw said:

😪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Geogass skrev (13 timer siden):

Er du 50 selv? 

Sikkert en 50 åring som ikke trener og spiser grønnsaker og ser inn i solnedgangen 😅

Anonymkode: f2c26...257

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

norw skrev (1 time siden):

Folk som tenker slik har et spesielt menneskesyn. Jeg skjønner ikke den argumentasjonen. Vi er alle like mye verdt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant om folk i 20-30-årene ser ned på oss i 50-årene! De er tross alt på vei dit selv… Selv om de sikkert synes det er uendelig lenge til
Som 50+ har jeg masse erfaring. Både privat og i jobbsammenheng. Jeg har i tillegg stor frihet og minst like mye energi, kapasitet og engasjement som de fleste av mine yngre kollegaer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lula skrev (1 minutt siden):

Interessant om folk i 20-30-årene ser ned på oss i 50-årene! De er tross alt på vei dit selv… Selv om de sikkert synes det er uendelig lenge til
Som 50+ har jeg masse erfaring. Både privat og i jobbsammenheng. Jeg har i tillegg stor frihet og minst like mye energi, kapasitet og engasjement som de fleste av mine yngre kollegaer. 

Folk i 50-årene er absolutt ikke gamle! Er en stund til jeg fyller 50 selv, men synes ikke folk i denne gruppen er fossiler. Vil heller si det er en meget fin del av livet på generelt grunnlag. 

Anonymkode: 27edb...7c7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

"Og alle de som påstår at alt var bedre før mobiltelefonen: nei, det var det ikke. Nå kan man google seg frem til all slags informasjon hvor som helst og når som helst, uten å måtte løpe ned biblioteket annenhver dag. Google Maps er gull, mobilbank er gull, YR-appen er gull, og det er også drøssevis av andre apper. Klarer ikke forstå meg på folk som baserer en hel samtale på noe de trooor de vet, uten å være sikker, fordi de ikke har evnen til å google. "Jeg vet ikke hvordan jeg gjør x eller y, så det klarer jeg ikke". Google det da, så lærer du noe nytt."

Anonymkode: d691d...ffb

Enig men ikke pga mobiltelefon. Du kan google deg mye mer effektiv men en god gammel pc, laptop,  eller en tablett. Trenger ikke mobil for dette.

Endret av NatNat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel dokumentert vanskeligheter med å få jobb fra 40 og særlig 50 års alder og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.7.2023 den 23.46):

Enig, en skal vise respekt for eldre.

Anonymkode: 32ad7...fe8

Eldre begynner ved 60, men det har litt med å prate med og ikke til. Begynner folk å prate til meg da håper jeg at jeg er såpass klar så jeg kan ta til motmæle.

Overdreven respekt blir altså feil, likedan om en blir oversett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg av en de eldre, snart 61, men i hodet er man fremdeles ung som en 40 åring, det er bare kroppen som er litt slitt og at formen begynner å bli dalende så sant en ikke har holdt på med idrett siden en var ung. Og fortsatt holder på.

Jeg syklet som bare det før, men nå går det trått med å ta slike langturer jeg holdt på med. 

Ellers i hverdagen knirker det litt her og der, pluss skader en har påført seg, det er da en begynner å tenke:

Håper genene fortsetter å være sterke utover, slippe å få alzheimer osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er over 50 og har ikke merket noen stigmatisering, verken her eller andre steder. Har du noen eksempler? 

Anonymkode: 619ed...dc4

Er masse stigmatisering i arbeidslivet over folk som har passert 50.

Anonymkode: f807f...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekt for eldre er OK det. Men jeg hater å bli tatt for mye hensyn til på grunn av alder. Heldigvis har jeg voksne barn som behandler meg som likeverdig og ikke kommer ilende til for å hjelpe gamlingen i tide og utide.

Selvfølgelig er jeg takknemlig og klar over at jeg og kona er heldig som fremdeles er i god form og greier oss bra på alle måter. Men det er ikke BARE flaks heller. Noen blir også gamle fordi de føler seg gamle . . .

Og dere som tror at sexlivet er over når du fyller 40 bør tro om igjen . . .

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (45 minutter siden):

Folk som tenker slik har et spesielt menneskesyn. Jeg skjønner ikke den argumentasjonen. Vi er alle like mye verdt. 

Da sier du også at en 90-åring og en 20-åring er like mye verdt. Med den tankegangen kan man også lure på hva som er mest verdt av et menneske og en måke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
norw skrev (1 time siden):

Da sier du også at en 90-åring og en 20-åring er like mye verdt. Med den tankegangen kan man også lure på hva som er mest verdt av et menneske og en måke.

Vi får være enig om å være uenig i denne diskusjonen her. 🙂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folk i 50-årene er absolutt ikke gamle! Er en stund til jeg fyller 50 selv, men synes ikke folk i denne gruppen er fossiler. Vil heller si det er en meget fin del av livet på generelt grunnlag. 

Anonymkode: 27edb...7c7

Jeg er enig! Jeg opplever egentlig ikke at mine yngre kollegaer ser på meg som gammel. Heller tvert i mot…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, Flintis said:

Det er vel dokumentert vanskeligheter med å få jobb fra 40 og særlig 50 års alder og oppover.

Hos oss er det mange nyansatte ledere i 50 årene. 

Anonymkode: 83cdb...5fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Nei... Virker som mange 20-30 ser litt ned på dem. At de er over sin storhetstid, både helse, utseende og arbeidskraft

Sånn har det da alltid vært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...