AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #1 Skrevet 30. juli 2023 Synes veldig mange annonser for hunder til salgs informerer om at tispene er solgt, men at det er hannhunder igjen til salgs. Hvorfor er tisper mer ettertraktet og mest lettsolgt? Anonymkode: da242...aab
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #2 Skrevet 30. juli 2023 Fordi mange har oppdaget hvor mye penger det er i valper. Sett ett kull på hunden og tjen 100 000kr skattefritt liksom Anonymkode: e2c81...e5c 1
Lucky_Jack Skrevet 30. juli 2023 #3 Skrevet 30. juli 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Synes veldig mange annonser for hunder til salgs informerer om at tispene er solgt, men at det er hannhunder igjen til salgs. Hvorfor er tisper mer ettertraktet og mest lettsolgt? Anonymkode: da242...aab Ofte er hannhunder litt mer krevende enn tisper. Slik at de som ikke har så stor erfaring med hund velger det. jeg ville ha valgt en hannhund, slipper løpetid og mye stress rundt det. 5
Gliffy Skrevet 30. juli 2023 #4 Skrevet 30. juli 2023 Det sies at tisper er vekere/mildere enn hannhunder og dermed lettere å trene. Om det er sant vet jeg ikke, men det er i alle fall mange som tror det og kjøper tispe av den grunn.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #5 Skrevet 31. juli 2023 Lucky_Jack skrev (11 timer siden): Ofte er hannhunder litt mer krevende enn tisper. Slik at de som ikke har så stor erfaring med hund velger det. jeg ville ha valgt en hannhund, slipper løpetid og mye stress rundt det. Hannhunder har jo "løpetid" hele året, stress så snart det går en tispe forbi, forhudskatarr og annet griseri... Nei ellers takk. Anonymkode: f78b6...770 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #6 Skrevet 31. juli 2023 På noen raser kan størrelse ha noe å si. Hannhunder kan jo være vesentlig større, min nåværende hannhund er nesten dobbelt så tung som tispa av samme rase vi hadde før. Noen mener tisper er enklere, at hannhunder er griser og litt forskjellig sånt. Hannhund har ikke løpetid og kan stille i konkurranser hele året om en har brukshund, til gjengjeld kan de jo bli påvirka av løpetisper rundt seg. De hannhundene jeg har hatt rundt meg har vært greie sjeler, tispene mer beregnende og tenkende. Liker begge deler, vil ha god hund uavhengig av kjønn Anonymkode: 96093...a81 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #7 Skrevet 31. juli 2023 Jeg valgte tispe denne gangen da jeg ser at det klart er enklere. Har hatt tispe tidligere, og nå hatt hannhunder i mange år. Tisper er mildere i «tenårene» og jeg tar heller løpetid en periode fremfor hannhunder som har løpetid hele året🙈 Det er alltid en tispe en plass med løpetid som gjør guttaboys her i huset frustrerte…. Anonymkode: a7d02...ce7 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #8 Skrevet 31. juli 2023 Den dagen kastrering blir en ting i hunneverden også vil nok flere ha hannhunder. De kan bli litt vel hormonelle. Anonymkode: 12040...56e 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #9 Skrevet 31. juli 2023 Hannhunder kan være mer aggressive (som er tilfellet for de aller fleste dyre-arter). I tillegg er de større og sterkere. Jeg har hunder av en av de aller største hunderasene. Tispene kommer gjerne opp i samme kroppsvekt som meg selv, mens hannhundene kan veie 20-30 kg mer. Og gjerne ha skulderhøyde nesten ved livet mitt. Det er adskillig mer vekt å kontrollere, og også langt mer hund å ha plass til... Anonymkode: ffd91...61e 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #10 Skrevet 31. juli 2023 Har alltid hatt hann og synes de er enklest og best. Aldri skjønt hvorfor alle skal ha tispe, styre med løpetid osv 😅 Anonymkode: 20ace...6ff 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #11 Skrevet 31. juli 2023 Vi valgte tispe pga størrelsen. Anonymkode: c8b74...4b0
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #12 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hannhunder har jo "løpetid" hele året, stress så snart det går en tispe forbi, forhudskatarr og annet griseri... Nei ellers takk. Anonymkode: f78b6...770 Jeg har hannhund og kjenner meg overhodet ikke igjen i dette. Tvert imot er det de med løpetisper som sliter i møte med min, som gjerne vil leke, men så går villig videre. Han har jo trent på steder med løpetisper siden han var liten, så jeg tipper det hjelper veldig på nå. Selv opplever jeg hannhunder som mye mer stabile i humøret enn mange tisper, derfor ble det hannhund på meg. Anonymkode: 4d999...6a2 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #13 Skrevet 31. juli 2023 Jeg har hatt begge deler. Min erfaring er at personlighet er viktigere enn kjønn. Har hatt tisper som er skikkelig krevende i unghundperioden og hannhunder som har vært lette å trene i unghundperioden. Trening må de ha uansett. Fordeler og ulemper ved begge kjønn. Har nå en hannhund i puberteten, en svært stor hund. Hittil er han en grei og relativ rolig hund. Anonymkode: 6658b...bf5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #14 Skrevet 31. juli 2023 Jeg har noen litt traumatiske barndomsminner om å være på besøk hos noen med en hannhund som SKULLE ri på meg og absolutt ikke godtok et nei (han måtte løftes bort av eieren)... Men ellers har jeg egentlig ikke det inntrykket TS har. Naboen min fikk valper nå i sommer, 7 tisper og 4 hannhunder, og der er alle hannene solgt men hun har fortsatt 3 usolgte tisper. Anonymkode: d286c...4e8
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #15 Skrevet 31. juli 2023 Jeg vil kun ha tispe pga de er ikke så styrt av testosteron, og er generelt mindre aggressive enn hanner pga dette. Selvfølgelig finnes det unntak og noen tisper kan være aggressive også (samkjønnsaggressivitet bl.a.), men det er vel mer unntaket enn regelen. Veldig mange hannhunder tåler jo ikke synet av andre hannhunder, og jeg har faktisk møtt mange som ikke takler å møte en tispe en gang, men begynner å knurre og brøle med en gang. Tror det må være mye dårlig avl ute og går. Hva slags psyko hannhunder er det som blir aggressive til og med overfor tisper? Jeg har tispe nå og hun har aldri knurret til en annen hund i hele sitt liv. Anonymkode: e0214...c81 1
Lea Skrevet 31. juli 2023 #16 Skrevet 31. juli 2023 Jeg har hatt både hann og tispe og jeg liker de begge to. Personligheten betyr mere enn kjønn har jeg erfart. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #17 Skrevet 31. juli 2023 Vi har kun tisper av den enkle grunn jeg spyr av å se hunde peniser. Det er groteskt og ekkelt. Anonymkode: e34c3...509
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #18 Skrevet 31. juli 2023 Har hatt en av hver. Tispa var mye lettere å ha en hann. Anonymkode: 12040...56e
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #19 Skrevet 31. juli 2023 Har en hannhund labrador. Han er 36kg. En tispe ville ha vært 25-32kg. Han er også overraskende «kvass». Slett ikke den myke typen jeg har vært vant til med andre retrievere men mye vakt-instinkt, knurring til folk han misliker etc. Hvis jeg skulle gi et råd til andre i samme situasjon så ville jeg ha anbefalt en lys labrador/golden tispe og en grundig prosess med oppdretter (det var umulig for meg under corona) Anonymkode: 0e544...a79
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #20 Skrevet 31. juli 2023 Det er ikke så viktig for meg å ha tispe sånn egentlig men nå hadde vi en tispe fra før og siden vi ikke har planer om å ha valper (ikke samme rase på hundene) så ble det viktig å ha tispe som nr 2 også. Anonymkode: e184e...aed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå