AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #1 Skrevet 30. juli 2023 Når dere var gravide eller fikk barn? Tenker i hovedsak på venner som ikke har barn selv. Jeg merker at bestevenninnen min gjennom alle år har sluttet å ta initiativ til å møtes, velger meg sist - og jeg er nå i tredje trimester og syns det er sårt og vondt at hun trekker seg unna meg. Jeg skjønner jo at det er sommer og folk vil gjøre hyggelige, morsomme ting ute - men hun vil aldri komme på besøk til meg, avlyser avtaler, viser ingen interesse for verken meg eller graviditeten… selvom jeg har prøvd så godt jeg kan å være interessert og spørre om hennes ting. Kjenner ingen på min alder som skal ha barn eller har det fra før, så det kjennes trist og ensomt ut nå. Noen som har vært i lignende situasjon? Hva kan jeg gjøre? Jeg vil jo ikke tvinge henne til å fortsette å være venninnen min akkurat Anonymkode: ca393...026
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #2 Skrevet 30. juli 2023 Kommer nok litt ann på hvilken alder, hvor tette vennskap, hvordan de er som person, men ganske vanlig at man mister noen venner ja.. Når jeg fikk første barn mistet jeg noen under graviditeten, og en del etter.. Av de nærmeste før graviditet, hadde jeg 2 igjen etter fødsel.. Noen år seinere når barn nr 2 kom, behold jeg flere.. Særlig av dem jeg hadde blitt venner med på ett senere tidspunkt. Anonymkode: 3ac5f...ea9
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #3 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kommer nok litt ann på hvilken alder, hvor tette vennskap, hvordan de er som person, men ganske vanlig at man mister noen venner ja.. Når jeg fikk første barn mistet jeg noen under graviditeten, og en del etter.. Av de nærmeste før graviditet, hadde jeg 2 igjen etter fødsel.. Noen år seinere når barn nr 2 kom, behold jeg flere.. Særlig av dem jeg hadde blitt venner med på ett senere tidspunkt. Anonymkode: 3ac5f...ea9 Uff, er trist at det er sånn! Jeg hadde ikke sett for meg at venninnen min skulle «kutte meg ut», så jeg er litt i sjokk over at ting har blitt som de har blitt. Anonymkode: ca393...026
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #4 Skrevet 30. juli 2023 Jeg har parkert flere venninner pga barn. Noen har parkert seg selv fordi de aldri tar seg tid til venner, andre droppet jeg fordi de er blitt helt tilbakestående av familielivet og går ikke lenger an å ha kjekke samtaler med. De snakker bare om barn og logistikk og det er drittkjedelig. Anonymkode: 58567...ee8 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #5 Skrevet 31. juli 2023 Nei, ingen pga barn og graviditet hos meg. Jeg har mistet (valgt bort!) en med barn selv. Det er helt sykt hvor selvopptatt man kan bli av å få barn, og hvor bedreviter man kan bli. Så jeg orket ikke mer, og syns det er helt greit Jeg møter venninner uten barn, med barn, og prioriterer dem i hverdagen også. Hvorfor tror du hun har tatt litt avstand? Snakker du mye om graviditet og barn? Kan det hende hun har lyst på barn og syns det er vanskelig å se deg? Anonymkode: 1cf45...9ef 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #6 Skrevet 31. juli 2023 Jeg fikk mitt første barn når jeg var 19, det vil si det året fleste av mine venner da var russ, og skulle vidre utdanne seg. Ingen av dem jeg hadde kontakt med da, har jeg kontakt med nå. Ingen vonde følelser, vi bare glei fra hverandre naturlig, da vi var på forskjellige plasser i livet. Fikk starte i en mammagruppe i kommune og fikk meg nye venner med barn. Se om det finnes i din kommune eller søk etter andre vis Facebook feks. Jeg ville prøvd og be henne med på en kaféturer eller en ettermiddag til deg, men husk og snakke om hennes ting også. Man kan bli fort opptatt av kun graviditeten og ting rundt det, skjønner jo hvorfor er noe stort som skjer. Men venner kan fort føle det masete om det kun er det som snakkes om, og dem har helt andre ting dem er opptatt av. Og så kan det være at vennskapet som bestevenninner også er over, men det vil tiden vise Anonymkode: 792c6...831
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #7 Skrevet 31. juli 2023 Ja, det har skjedd med meg også. Både venner som trekker seg unna i sjalusi/misunnelse, både jenter og gutter. Men vennskap endrer seg, med alder og tiden. Er flere jeg har trekt meg unna de siste 15 årene også. Vennskap kommer og går. Men de aller sterkeste forblir. Anonymkode: 504f2...2f8
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #8 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, det har skjedd med meg også. Både venner som trekker seg unna i sjalusi/misunnelse, både jenter og gutter. Men vennskap endrer seg, med alder og tiden. Er flere jeg har trekt meg unna de siste 15 årene også. Vennskap kommer og går. Men de aller sterkeste forblir. Anonymkode: 504f2...2f8 Hvordan vet du at venner trekker seg unna på grunn av sjalusi og misunnelse? TS: Det er leit at venner trekker seg unna deg. Fint at du er opptatt av å spørre om henne og vise interesse, men det skal gå begge veier. Om hun ikke viser interesse for deg og hva som skjer i ditt liv så er vennskapet lite liv laga. Mener jeg. Vennskap skal gå begge veier. Jeg ville forsøkt å danne nytt nettverk eller koble meg på noen jeg kjenner fra før av, men som jeg ikke har vært så mye sammen med i det siste. Kanskje du vet om noen som er gravid og har barn? Eller noen du har felles interesser med? Anonymkode: 46bae...025 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #9 Skrevet 31. juli 2023 Erfaringsmessig så vil de fleste gravide (og mødre med unger opp til 3-4-5) BARE snakke om det, og alt vil kobles mot det. De må selvfølgelig få lov å snakke om det som interesserer dem de også, men det kommer til et punkt der jeg ikke gidder mer, og da sier jeg takk og farvel. Tror ikke mange er klar over selv hvor mye de kommer inn på det en gang, men det er med hver avtale, hver matbestilling, hver eneste snakk om aktivitet e.l. så kommer det en sånn "jeg er gravid vettu", "åååå jeg savner å kunne gjøre det igjen når jeg ikke lenger er gravid", "som gravid mener/merker/syns jeg", "før jeg var gravid...". Man blir så lei!! Du får engasjere deg i barselgruppen og se om du kan finne deg noen venner med lik interesse og livsfase der. Anonymkode: 8c768...214 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #10 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Erfaringsmessig så vil de fleste gravide (og mødre med unger opp til 3-4-5) BARE snakke om det, og alt vil kobles mot det. De må selvfølgelig få lov å snakke om det som interesserer dem de også, men det kommer til et punkt der jeg ikke gidder mer, og da sier jeg takk og farvel. Tror ikke mange er klar over selv hvor mye de kommer inn på det en gang, men det er med hver avtale, hver matbestilling, hver eneste snakk om aktivitet e.l. så kommer det en sånn "jeg er gravid vettu", "åååå jeg savner å kunne gjøre det igjen når jeg ikke lenger er gravid", "som gravid mener/merker/syns jeg", "før jeg var gravid...". Man blir så lei!! Du får engasjere deg i barselgruppen og se om du kan finne deg noen venner med lik interesse og livsfase der. Anonymkode: 8c768...214 Stemmer ikke i min omgangskrets. Vi er både mødre og barnefrie, og det snakkes om alt mulig. Anonymkode: 5e86f...027 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #11 Skrevet 31. juli 2023 I min gjeng har de fleste akkurat fått barn så jeg føler vi har blitt tettere. Jeg er mest bekymret for ei annen siden hun er på et helt annet sted. Jeg synes det er godt å koble av med henne og snakke om helt andre ting, men vet hun har kuttet ut andre som fikk barn. Anonymkode: d1144...faf
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #12 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): I min gjeng har de fleste akkurat fått barn så jeg føler vi har blitt tettere. Jeg er mest bekymret for ei annen siden hun er på et helt annet sted. Jeg synes det er godt å koble av med henne og snakke om helt andre ting, men vet hun har kuttet ut andre som fikk barn. Anonymkode: d1144...faf Hvorfor er du bekymret for henne? Anonymkode: 1cf45...9ef
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #13 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Erfaringsmessig så vil de fleste gravide (og mødre med unger opp til 3-4-5) BARE snakke om det, og alt vil kobles mot det. De må selvfølgelig få lov å snakke om det som interesserer dem de også, men det kommer til et punkt der jeg ikke gidder mer, og da sier jeg takk og farvel. Tror ikke mange er klar over selv hvor mye de kommer inn på det en gang, men det er med hver avtale, hver matbestilling, hver eneste snakk om aktivitet e.l. så kommer det en sånn "jeg er gravid vettu", "åååå jeg savner å kunne gjøre det igjen når jeg ikke lenger er gravid", "som gravid mener/merker/syns jeg", "før jeg var gravid...". Man blir så lei!! Du får engasjere deg i barselgruppen og se om du kan finne deg noen venner med lik interesse og livsfase der. Anonymkode: 8c768...214 Men er ikke de fleste sånn med det meste i livet? Når min single barnløse venninne har vært på dater eller fått nytt forhold, så er det det eneste hun prater om så lenge det foregår. På akkurat samme måte som du sier "før jeg traff han" etc etc. Hvorfor skal det være så mye kjedeligere når man er gravid? Selve samtalene handler jo om andre ting, men det er den røde tråden man har, hvis den andre snakker masse om god spekeskinke eller ekstremsport man har hatt felles, mener du seriøst man skal sitte der som gravid å si "så kult å høre om" uten å nevne at man gleder seg til å prøve det igjen? Det blir jo sykt upersonlig? Jeg tenker at hvis man faktisk bryr seg om hverandre og hverandres liv, og ikke bare er "ha det gøy sammen-venner", så setter man pris på sånt også. Det er jo stort sett personlige ting vi pratet om før også. Jeg storkoste meg med å høre om gode venners barn før jeg var noe interessert i å få barn, fordi det var viktig for dem. Akkurat som jeg hører om venninners dater eller jobber, som objektivt sett ikke er noe mer spennende enn barn. Anonymkode: 872d8...bfc 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #14 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor er du bekymret for henne? Anonymkode: 1cf45...9ef Jeg er bekymret for at hun skal kutte meg ut i tilfelle jeg havner i mammaboble. Jeg trenger venner som ikke bare prater om mammalivet så jeg håper ikke jeg blir kuttet ut på forhånd. Merker allerede mindre initiativ selv om jeg aldri prater om graviditeten 😔 Anonymkode: d1144...faf 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #15 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er bekymret for at hun skal kutte meg ut i tilfelle jeg havner i mammaboble. Jeg trenger venner som ikke bare prater om mammalivet så jeg håper ikke jeg blir kuttet ut på forhånd. Merker allerede mindre initiativ selv om jeg aldri prater om graviditeten 😔 Anonymkode: d1144...faf Ts her, jeg har virkelig prøvd å ikke bare snakke om graviditeten - tvert imot har jeg snakket så lite om den og følt på at det er sårt at venninnen min ikke viser interesse. Jeg liker å snakke om alt mulig, har meldt meg inn i termin gruppe på fb og er heler der jeg skriver med andre gravide om alt rundt graviditeten, mens jeg har prøvd å snakke med venninnen min om alt mulig annet… jeg lurer på om noen venninner kan trekke seg unna fordi at man ikke kan bli med på samme ting som før? Selv har jeg aldri trekt meg unna når noen andre har blitt gravide, da har vi gått på café og rolige ting sammen Anonymkode: ca393...026
SynneD Skrevet 31. juli 2023 #16 Skrevet 31. juli 2023 Hvis det er bestevenninnen din gjennom mange år - hvorfor ikke prøve å snakke med henne? Spør hva som skjer? Jeg hadde en god venninne som gjorde det samme, der handlet det mye om at hun rett og slett var sikker på at jeg skulle bli borte, fordi det hadde skjedd med alle andre hun kjente som fikk barn. Vi snakka om det (også hjalp det at ungen kom ut og vi kunne gjøre litt av de samme tingene sammen igjen, itillegg til nye ting med barn.)
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #17 Skrevet 31. juli 2023 Jeg vil si jeg har mistet de jeg stort sett bare traff på ettermiddag/kveldstid. Ettersom jeg ikke har mulighet til å treffe noen på kveldstid lenger. Litt trist, men naturlig frafall for så vidt. Dette med at man bare vil snakke om mammating tror jeg er noe de uten barn forventer, mer enn det nødvendigvis er realiteten. Jeg setter utrolig pris på å høre om noe annet! Men får nesten bare spørsmål om babyen og mammalivet. Fra folk som neppe synes svaret er interessant, og som ikke har peiling uansett. Vil mye heller prate om noe vi begge kan ha en mening om, egentlig. Anonymkode: 4da77...cda 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #18 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg vil si jeg har mistet de jeg stort sett bare traff på ettermiddag/kveldstid. Ettersom jeg ikke har mulighet til å treffe noen på kveldstid lenger. Litt trist, men naturlig frafall for så vidt. Dette med at man bare vil snakke om mammating tror jeg er noe de uten barn forventer, mer enn det nødvendigvis er realiteten. Jeg setter utrolig pris på å høre om noe annet! Men får nesten bare spørsmål om babyen og mammalivet. Fra folk som neppe synes svaret er interessant, og som ikke har peiling uansett. Vil mye heller prate om noe vi begge kan ha en mening om, egentlig. Anonymkode: 4da77...cda Tror det er veldig individuelt og avhengig av personlighet. Har noen «hardbarka mamma-er» som kun snakker om barna sine. Og andre som knapt nevner dem. Anonymkode: 1cf45...9ef
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #19 Skrevet 31. juli 2023 Rart det er slik med kvinner. Menn mister aldri venner fordi de skal få barn Anonymkode: 53702...848 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #20 Skrevet 1. august 2023 Jeg opplevde delvis at jeg selv mistet to venner da de fikk barn, men vi flyttet også til ulike deler av landet, og det spiller jo i høy grad en rolle. I hvert fall opplevde jeg at en av de to endret seg mye, og ikke den andre. Begge ble naturlig nok betydelig mer opptatte med familien sin. Og jeg fikk noen nye venner da jeg fikk barn selv, særlig to stykker som har barn på alder med min eldste, og som har blitt ganske nære venner. Sånn generelt har omgangskretsen min endret seg nå de siste årene hvor jeg har fått barn. Men hos meg har altså flytting innvirket også, så det er ikke så lett å si hva som er hva. Jeg har også opplevd å få et fjernere forhold til to som fikk barn omtrent samtidig som meg, fordi vi plutselig ble så ulike i samme livssituasjon. Altså at de var foreldre på en annen måte enn mannen og meg. Jeg opplevde ikke å miste noen i svangerskapet, men tenker at om det handler om en nær og god venninne, forsøk å ta det opp? Kanskje er hun trist over at dere vil havne i ulike livssituasjoner, og tenker hun på grunn av de omstendighetene kommer til å miste deg uansett? Kanskje ønsker hun seg egentlig barn selv, er sjalu og ikke klar over hvor tydelig og vondt det blir for deg at hun trekker seg unna? Anonymkode: a5006...7d9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå