AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #1 Del Skrevet 30. juli 2023 Hei! Er tante til en gutt i tidlig tenår med ADHD. Han pleier ofte være hos oss på besøk sammen med familien. Dette da vi er en ganske sammensveiset familie. Gutten er full av hormoner og havner ofte i konflikt, også med yngre barn. Hjemme og på skolen. Blant annet kan han bli sint på mitt barn (8 år) og han oppfører seg da som om han er like gammelt som mitt barn, eller yngre. I helgen ble han sint, og sendte da sin forelder "stygge" videoer som liksom skulle visualisere hvordan mitt barn er. Først prøvde forelderen å prate med han uten nytte. Deretter prøvde jeg å prate til han og da lo han meg bare opp i ansiktet!! Prøvde å forklare han alvorligheten av å sende slikt innhold over sosiale medier. Han bare lo og spurte om JEG ble lei meg av det han sendte. Og sånt er det nå ofte! Han føler seg ofte urettferdig behandlet. Han er jo en super gutt, men det siste året har virkelig atferden hans eskalert. Er dette normalt for diagnosen eller er det bare "tenåring oppførsel"? Han kan bli rasende å brøle i bilen, smelle hardt med bildør, kaste gjenstander rundt ++. Det skremmer barna rundt han. Og det gjør jo at det ikke alltid går smidig sosialt for han heller. Vet at foreldrene har gått på COS-kurs. Anonymkode: 13c2a...874 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #2 Del Skrevet 30. juli 2023 Adhd gir en asynkron utvikling og barnet er ikke så modent som alder skulle tilsi. I tillegg har det dårlig impulskontroll og en hjerne under ombygging. Stakkars foreldre! Og stakkars tenåring! Dette må være fryktelig vanskelig. Jeg har forklart min yngste og et yngre tantebarn at tenåringer er i en unntakstilstand. At hjernen deres er under ombygging, og det gjør at ikke alt fungerer som det skal hele tiden. Det fungerer heldigvis med gode forklaringer. Også mener de at det skal bli veldig bra når de blir tenåringer, for da skal de få gjøre mye rart, uten at de voksne blir veldig sure eller gir strenge konsekvenser. Anonymkode: 14ac1...8e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå