AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #1 Skrevet 30. juli 2023 Jeg sliter med at øynene mine er så tørr at de gjør vondt. Når jeg våkner ser jeg ofte ikke klart på 20-30 min og har ofte smerter i øynene hele dagen. Det går ikke an å se noe på øynene. De er ikke røde, bare vonde. Jeg sliter og med tørrhet i nese, munn. Noen som vet hva dette kan skyldes? Anonymkode: 01296...6b4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #2 Skrevet 30. juli 2023 https://nhi.no/sykdommer/oye/diverse/torre-oyne/ Jeg hadde mye smerter i øynene som ble borte da jeg fikk i meg godt med a vitamin (retinol i tillegg til betakaroten, sistnenvnte alene er ikke nok). Mye skjermtitting kan også gi tørre øyne. Mao så er det flere ting som kan være årsak, og ingen her kan fortelle deg hva som er tilfelle for akkurat deg. Omfanger av plager som du beskriver her kan være symptom på f.eks sjøgrens, men trenger ikke være det. Du må gå til lege for vurdering. Anonymkode: 1e2ad...124
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #3 Skrevet 30. juli 2023 Det er gjerne tørr luft der du bor da. Har du prøvd øyedråper for tørre øyne? Jeg må bruke det i perioder, særlig på vinteren da det er tørr luft i huset her. Neseolje har jeg også tidvis brukt. Anonymkode: 43f6a...1d3 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #4 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): https://nhi.no/sykdommer/oye/diverse/torre-oyne/ Jeg hadde mye smerter i øynene som ble borte da jeg fikk i meg godt med a vitamin (retinol i tillegg til betakaroten, sistnenvnte alene er ikke nok). Mye skjermtitting kan også gi tørre øyne. Mao så er det flere ting som kan være årsak, og ingen her kan fortelle deg hva som er tilfelle for akkurat deg. Omfanger av plager som du beskriver her kan være symptom på f.eks sjøgrens, men trenger ikke være det. Du må gå til lege for vurdering. Anonymkode: 1e2ad...124 Jeg har lurt på vitaminmangel selv, da jeg ikke har så bra kosthold og har hatt flere mangler før. Er A-vitamin noe man kan måle på blodprøve? Er det kosttilskudd du har tatt, eller kan man øke A vitamin gjennom maten på en enkel måte? Anonymkode: 01296...6b4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #5 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er gjerne tørr luft der du bor da. Har du prøvd øyedråper for tørre øyne? Jeg må bruke det i perioder, særlig på vinteren da det er tørr luft i huset her. Neseolje har jeg også tidvis brukt. Anonymkode: 43f6a...1d3 Tror ikke det for har ikke ventilasjonsanlegg/varmepumpe el. og er så mildt her at står gjennomlufting via vindu hele sommersesongen. Mye samme lufta som ute på denne tiden av året. Prøvde noen svindyre øyedråper fra apoteket for en stund siden men syns ikke det hjalp. Anonymkode: 01296...6b4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #6 Skrevet 30. juli 2023 Ser du mye på skjerm eller bruker medisiner eller kosttilskudd? Anonymkode: e35b0...50d
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #7 Skrevet 30. juli 2023 En jeg kjenner fikk beskjed om tørre øyner, viste seg å være bihulekreft. Nå er ikke sjansen stor for det, men en bør gå til lege når ting ikke er som de skal. Anonymkode: 269a3...01a
Tilbudstøs Skrevet 30. juli 2023 #8 Skrevet 30. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): . Endret 30. juli 2023 av Tilbudstøs
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #9 Skrevet 30. juli 2023 Jeg sliter med tørre og kløende øyne, men er litt bedre etter at jeg begynte å bruke øyemaske, massasje og rens. For å få vekk overflødig talg☺️ Anonymkode: 7feea...c9c
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #10 Skrevet 30. juli 2023 Når startet det? Anonymkode: b7f15...008
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #11 Skrevet 30. juli 2023 Kontakt lege og få henvisning til øyelege. Ei venninne gikk i 6 år med tørreøyne som føtes ut dom sandkorn. Optiker sa at alt var fint. Fikk time hos øyelege. Viser seg at tårekanalene er ødelagt. Hun må bruke øyedråper 20 ganger om dagen resten av livet. Venter på operasjon, men den er ikke uten risiko 🙄 Anonymkode: 60ff1...1fd 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #12 Skrevet 31. juli 2023 Sjøgren er jo en mulighet, du får se om det passer. Anonymkode: 48d24...d32
tussi680 Skrevet 31. juli 2023 #13 Skrevet 31. juli 2023 For lite vann i kroppen - kanskje du bør drikke mer vann? Det hjelper på meg.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #14 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har lurt på vitaminmangel selv, da jeg ikke har så bra kosthold og har hatt flere mangler før. Er A-vitamin noe man kan måle på blodprøve? Er det kosttilskudd du har tatt, eller kan man øke A vitamin gjennom maten på en enkel måte? Anonymkode: 01296...6b4 Man kan måle a-vitamin på blodprøve, men denne blodprøven er generell og sier ingenting om forhold mellom retinol og betakaroten. Mine prøver var fine, men siden jeg ikke spiste innmat, egg, melkeprodukter, fet fisk, så visste jeg at jeg ikke fikk i meg noe a-vitamin retinol. Så jeg begynte å spise dette regelmessig, og problemet forsvant. Nå spiste jeg godt med a vitamin rik mat fra planter også (betakaroten), f.eks gulrot og søtpotet, men jeg måtte ha inn fra animalsk i tillegg. Anonymkode: 1e2ad...124
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #15 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Tror ikke det for har ikke ventilasjonsanlegg/varmepumpe el. og er så mildt her at står gjennomlufting via vindu hele sommersesongen. Mye samme lufta som ute på denne tiden av året. Prøvde noen svindyre øyedråper fra apoteket for en stund siden men syns ikke det hjalp. Anonymkode: 01296...6b4 Jeg får alltid veldig tørr hud når jeg er i hus som har ventilasjonsanlegg og varmepumpe. Bodde i leilighet med balansert ventilasjon og fikk så tørr hud at jeg orket ikke. Jeg kjøpte luftrenser som stod på 24/7, og problemet var borte i løpet av en ukes tid. Anonymkode: 1e2ad...124
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå