AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #1 Skrevet 30. juli 2023 Hei. Jeg har en toåring som ikke liker å vaske håret fordi han får vann i ansiktet. Jeg kjøpte sånn skjerm fra normal som skulle hindre å få vann i ansiktet, men den fikk han helt panikk av, selvom jeg forklarte og storesøster viste hvordan (kjøpte en til henne og). Og nå bruker vi ingenting og jeg prøver å få så lite vann i ansiktet hans som mulig, men han står ikke stille og det ender med at han får vann i ansiktet likevel. Jeg vil ikke drive med vanntortur hjemme, men barnet må vaske håret med shampo ihvertfall en gang i uken (heldigvis er han pert enda og legger seg ikke ned på bakken og gnir hodet i sanda). Han blir ikke skitten.. Så... Noen som har noen tips? Anonymkode: 0d9b7...918 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #2 Skrevet 30. juli 2023 Vår unge hadde skikkelig vannskrekk. Eneste måten vi fikk vasket håret på var å sette han i dusjen, litt unna strålen og stryke en klut med vann på håret hans. Ikke enkleste måten å få langt hår rent på, så han var pinnkort til det gikk over. Men det gikk altså over til slutt. Anonymkode: 77a7c...e0c
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #3 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vår unge hadde skikkelig vannskrekk. Eneste måten vi fikk vasket håret på var å sette han i dusjen, litt unna strålen og stryke en klut med vann på håret hans. Ikke enkleste måten å få langt hår rent på, så han var pinnkort til det gikk over. Men det gikk altså over til slutt. Anonymkode: 77a7c...e0c Det var egentlig ganske lurt, det var slik jeg gjorde da han var baby. Han har derimot ganske tykt mørkt hår og litt lengde på det mellom fem og ti cm. Bare håper det blir rent og at det går fint å få sjampo skylt ut. 😊 Anonymkode: 0d9b7...918
Sofakona Skrevet 30. juli 2023 #4 Skrevet 30. juli 2023 Vi la henne på benken ved vasken. Hun lå på pledd med sammen rulla håndkle under nakken. Så hadde hun hode rett ved vasken. Så kjøpte vi sånn slange du kan skru på krana..slik at hun lå og fikk vasket håret...med iPad eller telefon mens hun så på Disney . Funka gull 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #5 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var egentlig ganske lurt, det var slik jeg gjorde da han var baby. Han har derimot ganske tykt mørkt hår og litt lengde på det mellom fem og ti cm. Bare håper det blir rent og at det går fint å få sjampo skylt ut. 😊 Anonymkode: 0d9b7...918 Klipp håret hans kort. Problem løst. Han er 2 år, langt hår kan an ha når han er stor nok til å få det vasket. Anonymkode: ca229...fa9 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #6 Skrevet 30. juli 2023 Klipp håret til barnet kan godta vann og bruk klut frem til da. Anonymkode: a0f1f...a4d
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #7 Skrevet 30. juli 2023 Kule svømmebriller eller klut over øyenene? Anonymkode: 230c5...03d 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #8 Skrevet 30. juli 2023 Gigaklut over øynene, kopp med vann i håret (ta fra bøtte e.l. så det går fort). Ha i sjampo. Skyll ut med kopp. Om du får barnet til å se oppover så stor bonus at kluten blir fuktig har ikke mine reagert på. Ha en tørr klut klar så når den våte fjernes, tørk med en gang og så kan øyne åpnes. Ros masse for alt så blir det gøy etter noen runder. Anonymkode: 2fa79...ed6 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #9 Skrevet 30. juli 2023 Sier bare lykke til jeg! Vår er snart 4 år og er fremdeles sånn, og vi har prøvd ALLE triks i boka. Ikke en jævla dritt som funker🤡 Kanskje du er heldigere med en enklere unge da. I dag brukte vi 1,5 time på å få lov til å begynne å gre håret hennes feks. Alt slik er et lite helvete hver eneste dag og jeg er pisselei av alle de pedagogiske drittmåtene man skal gjøre ting på som ikke fungerer et sekund på vår kid. Fyfaen ass😃😃😃 Anonymkode: d477b...d92 1 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #10 Skrevet 30. juli 2023 Jeg la ungen min på et pledd på kjøkkenbenken (har høy krane) og vasket i vasken. Hadde ene handa under hodet og brukte andre til å vaske med. På denne måten hadde vi øyekontakt og jeg fikk trøste samtidig. Nå vasker vi i dusjen med klut fremfor øynene og det går kjempefint, men var en kamp det også lenge 😅 Anonymkode: 1921d...c01 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #11 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Sier bare lykke til jeg! Vår er snart 4 år og er fremdeles sånn, og vi har prøvd ALLE triks i boka. Ikke en jævla dritt som funker🤡 Kanskje du er heldigere med en enklere unge da. I dag brukte vi 1,5 time på å få lov til å begynne å gre håret hennes feks. Alt slik er et lite helvete hver eneste dag og jeg er pisselei av alle de pedagogiske drittmåtene man skal gjøre ting på som ikke fungerer et sekund på vår kid. Fyfaen ass😃😃😃 Anonymkode: d477b...d92 Heheh han elsker å få håret børstet, kroppen og ansiktet smurt inn med krem og neglene klippet, så stell i seg selv liker han, men det er det håret stakkars. For å si det sånn. Eldste min er sånn. Ingen pedagogiske triks i boka fungerer på henne. Føler jeg har gitt opp litt og hun lærer at livet er tøft. Til gjengjeld har jeg fått en ganske modig unge som sier ting rett ut 😅 Anonymkode: 0d9b7...918
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #12 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Gigaklut over øynene, kopp med vann i håret (ta fra bøtte e.l. så det går fort). Ha i sjampo. Skyll ut med kopp. Om du får barnet til å se oppover så stor bonus at kluten blir fuktig har ikke mine reagert på. Ha en tørr klut klar så når den våte fjernes, tørk med en gang og så kan øyne åpnes. Ros masse for alt så blir det gøy etter noen runder. Anonymkode: 2fa79...ed6 Det var veldig lurt 😍 takk for tipset, kanskje han godtar det. Han liker godt å holde dusjhodet inntil kroppen, så om han får holde det samtidig så kan det jo gå 😊 Anonymkode: 0d9b7...918 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #13 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Klipp håret hans kort. Problem løst. Han er 2 år, langt hår kan an ha når han er stor nok til å få det vasket. Anonymkode: ca229...fa9 Det vokser jo dritfort ut igjen... Anonymkode: 0d9b7...918
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #14 Skrevet 31. juli 2023 Jeg klistret klistermerker i taket, slik at barna måtte bøye hodet skikkelig godt bak for å se dem. Da fikk jeg vasket håret uten at det rant ned i øynene. Snakket masse om klistremerkene i mens. Hvor mange røde merker, hvor mange er av slange/dinosaur/sommerfugl osv. Fortalte historier om dem. Da glemte de hele hårvasken oppi det hele... Anonymkode: 0be54...dd0 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #15 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det vokser jo dritfort ut igjen... Anonymkode: 0d9b7...918 Det er derfor man lærer seg å klippe barna selv. Klipp hver 3.-4. uke får man til Anonymkode: eac46...8d8 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #16 Skrevet 31. juli 2023 Vi dusjer sammen. Barnet i fanget, en hånd over øynene og vasker med andre. Er det som fungerer best, selv om det blir hyl og skrik. Anonymkode: bb56c...e85
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #17 Skrevet 31. juli 2023 Vi hadde god effekt med det ene barnet at de badet i balje. Da kunne de legge seg ned, med hodet over kanten, og dermed ble ansiktet vendt så oppover at det ikke kom noe vann i fjeset. (Hadde en tørr klut i pannen som ekstra sikring).. Et annet av våre barn nyttet ingenting på. Så der bare vasket vi håret når det var helt helt nødvendig, og det er ikke så ofte i den alderen. Her gikk det over ved at vi var ofte i svømmehallen. Dusjene i svømmehallen var bedre enn dusjen hjemme av en eller annen grunn. 😅 Anonymkode: 0cf64...9f0 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #18 Skrevet 31. juli 2023 Ja, etter to barn som nå er store nok til å vaske håret sitt selv, må jeg si at ingen triks funker, og alle triks funker 😅 For det går opp og ned hvor mye styr de gidder å lage av det, og hva slags løsninger funker, fra en uke til en annen. På et tidspunkt funket at pappa vasket håret - av et eller annet grunn, gråter barna mindre foran pappa her, da vil de være tøffe. På annet tidspunkt funket det å ha en klut foran øynene, selv om kluten ble våt, hjalp det. Sånne skjermer som du kjøpte på Normal, kjøpte jeg også, men det fikk vi lite bruk for. Min beste tips er å prøve å lage minst mulig styr ut av det, rett og slett. Gi minst mulig du klarer oppmerksomhet til det. Anonymkode: 16707...6c4 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #19 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 30.7.2023 den 21.55): Sier bare lykke til jeg! Vår er snart 4 år og er fremdeles sånn, og vi har prøvd ALLE triks i boka. Ikke en jævla dritt som funker🤡 Kanskje du er heldigere med en enklere unge da. I dag brukte vi 1,5 time på å få lov til å begynne å gre håret hennes feks. Alt slik er et lite helvete hver eneste dag og jeg er pisselei av alle de pedagogiske drittmåtene man skal gjøre ting på som ikke fungerer et sekund på vår kid. Fyfaen ass😃😃😃 Anonymkode: d477b...d92 Klipp håret hennes kort da!! Anonymkode: 2e84c...8c8 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #20 Skrevet 31. juli 2023 Svømmebriller reddet oss 😅 Anonymkode: 1621b...ef4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå