AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #1 Skrevet 30. juli 2023 Bekymringen gjelder ikke på bakgrunn av vold eller overgrep. Men på bakgrunn av at mor er ekstremt umoden til å være i starten av 20 årene. Mor har selv vært offer for psykisk vold og vanskjøtsel av sin mor, etter faren hennes gikk bort da hun var liten. Dermed fungerer hun i dag som hun var i tidlig tenårene, og ikke som hun er i tidlig 20 årene. Bekymringen går heller på mors umodenhet. Hun har slitt mye psykisk. Klarer ikke ta vare på seg selv eller leiligheten sin. Husdyr som blant annet ble hentet pga vanskjøtsel. Ikke rart, da hennes mor igjen fortsatt driver med psykisk terror. Jeg er bekymret for at hun ikke skal gi babyen det den trenger av nærhet, tilknytning, ordentlig stell, oppfølging av helse osv. Ville du meldt dette, om dette skjedde i din slekt? Og ville du gitt beskjed på forhånd, da du egentlig vil hjelpe og være til støtte? Anonymkode: 23fe3...756
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #2 Skrevet 30. juli 2023 Selvsagt ville jeg meldt fra. Det er et forsvarsløst lite barn det er snakk om Anonymkode: 0d5a1...d84 8 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #3 Skrevet 30. juli 2023 Hvis mor mangler boevne og ikke greier ta vare på dyr engang hadde jeg varslet barnevernet om det så var min søster. Anonymkode: e5d12...770 6 8
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #4 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bekymringen gjelder ikke på bakgrunn av vold eller overgrep. Men på bakgrunn av at mor er ekstremt umoden til å være i starten av 20 årene. Mor har selv vært offer for psykisk vold og vanskjøtsel av sin mor, etter faren hennes gikk bort da hun var liten. Dermed fungerer hun i dag som hun var i tidlig tenårene, og ikke som hun er i tidlig 20 årene. Bekymringen går heller på mors umodenhet. Hun har slitt mye psykisk. Klarer ikke ta vare på seg selv eller leiligheten sin. Husdyr som blant annet ble hentet pga vanskjøtsel. Ikke rart, da hennes mor igjen fortsatt driver med psykisk terror. Jeg er bekymret for at hun ikke skal gi babyen det den trenger av nærhet, tilknytning, ordentlig stell, oppfølging av helse osv. Ville du meldt dette, om dette skjedde i din slekt? Og ville du gitt beskjed på forhånd, da du egentlig vil hjelpe og være til støtte? Anonymkode: 23fe3...756 Anonymkode: e83be...df1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #5 Skrevet 30. juli 2023 Kan du beskrive mer? Er det alkohol inni bilde? Uhygienisk hus? Er det ingen som følger henne opp? Anonymkode: e83be...df1 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #6 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan du beskrive mer? Er det alkohol inni bilde? Uhygienisk hus? Er det ingen som følger henne opp? Anonymkode: e83be...df1 Trenger du mer enn dette: ‘Bekymringen går heller på mors umodenhet. Hun har slitt mye psykisk. Klarer ikke ta vare på seg selv eller leiligheten sin. Husdyr som blant annet ble hentet pga vanskjøtsel. Ikke rart, da hennes mor igjen fortsatt driver med psykisk terror’ Anonymkode: 0d5a1...d84 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #7 Skrevet 30. juli 2023 Det virker som at du ikke har snakket med hun om dine bekymringer i det hele tatt, men bare observert og tatt et standpunkt. Jeg ville hatt en lang samtale om dette der jeg ikke ville nevnt barnevern med et knyst i begynnelsen. Ut ifra den samtalen (hvordan hun stillte seg til hjelp, COC kurs og andre tilbud først og fremst, hennes opplevelser, bekymringene mine til hun etc) så ville jeg ut ifra ddn samtalen tatt et valg. Det finnes mange lavterskel tilbud innenfor kommuner som ikke nødvendigvis trenger å være barnevernet. Anonymkode: fceb6...6cf 4 1 3
Kaisada Skrevet 30. juli 2023 #8 Skrevet 30. juli 2023 Vanskjøtsel er omsorgssvikt, og veien er kort til psykisk vold om mor ikke behersker omsorgsrollen. Meld! 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #9 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Bekymringen gjelder ikke på bakgrunn av vold eller overgrep. Men på bakgrunn av at mor er ekstremt umoden til å være i starten av 20 årene. Mor har selv vært offer for psykisk vold og vanskjøtsel av sin mor, etter faren hennes gikk bort da hun var liten. Dermed fungerer hun i dag som hun var i tidlig tenårene, og ikke som hun er i tidlig 20 årene. Bekymringen går heller på mors umodenhet. Hun har slitt mye psykisk. Klarer ikke ta vare på seg selv eller leiligheten sin. Husdyr som blant annet ble hentet pga vanskjøtsel. Ikke rart, da hennes mor igjen fortsatt driver med psykisk terror. Jeg er bekymret for at hun ikke skal gi babyen det den trenger av nærhet, tilknytning, ordentlig stell, oppfølging av helse osv. Ville du meldt dette, om dette skjedde i din slekt? Og ville du gitt beskjed på forhånd, da du egentlig vil hjelpe og være til støtte? Anonymkode: 23fe3...756 Følges det ikke opp på helsestasjonen? Hvis du kjenner legen hennes kan du begynne der for barnevernet kan være vanskelig. Anonymkode: 299a7...4b3 2
fru Alving Skrevet 30. juli 2023 #10 Skrevet 30. juli 2023 Ja. Hvor er far til babyen? Hvis dette er en ung enslig mor så har jo baby ingen andre, mormor er tydeligvis ikke en ressurs. Mange unge jenter som får baby har sin egen mor som hjelper, guider og avlaster. Denne jenta har åpenbart ikke det heller. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #11 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Følges det ikke opp på helsestasjonen? Hvis du kjenner legen hennes kan du begynne der for barnevernet kan være vanskelig. Anonymkode: 299a7...4b3 Helsestasjonen er ofte bare inn og ut. Og hvorfor skal man ta mer hensyn til mor enn til barnet og barnets behov for trygghet, beskyttelse, omsorg, utviklingsstøtte og de grunnleggende behov barn har? Selvsagt melder man fra om en mor uten boevne, manglende egenomsorg, psykisk uhelse mm. har ansvar for et barn Anonymkode: 0d5a1...d84 7
Gjest Hoia Skrevet 30. juli 2023 #12 Skrevet 30. juli 2023 Ja, jeg sitter med samme inntrykk; at du ikke vil henne vel. Barnevernet skal kun brukes når det virkelig er behov for det, ikke bruke fagfolk-ekspertise på tull. Ved vitne av vold og tydelige trekk som tilsier at her er det virkelig noe som ikke stemmer, melder en inn. Ved en slik situasjon ville jeg ha gjort som de over her, veiledet mot instanser.
Grüner Skrevet 30. juli 2023 #13 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Bekymringen gjelder ikke på bakgrunn av vold eller overgrep. Men på bakgrunn av at mor er ekstremt umoden til å være i starten av 20 årene. Mor har selv vært offer for psykisk vold og vanskjøtsel av sin mor, etter faren hennes gikk bort da hun var liten. Dermed fungerer hun i dag som hun var i tidlig tenårene, og ikke som hun er i tidlig 20 årene. Bekymringen går heller på mors umodenhet. Hun har slitt mye psykisk. Klarer ikke ta vare på seg selv eller leiligheten sin. Husdyr som blant annet ble hentet pga vanskjøtsel. Ikke rart, da hennes mor igjen fortsatt driver med psykisk terror. Jeg er bekymret for at hun ikke skal gi babyen det den trenger av nærhet, tilknytning, ordentlig stell, oppfølging av helse osv. Ville du meldt dette, om dette skjedde i din slekt? Og ville du gitt beskjed på forhånd, da du egentlig vil hjelpe og være til støtte? Anonymkode: 23fe3...756 Med de opplysningene du sitter inne med, bør du absolutt melde til Barnevernet. Du bør være mer bekymret for babyens ve og vel enn om moren blir sur på deg. Og selv om du sender en bekymringsmelding til Barnevernet, er ikke det ensbetydende med at hun blir fratatt omsorgen. Hvis barnet blir misbrukt, utsettes for vold eller det på annen måte innebærer fare for barnet å bo hjemme, blir barnet tatt fra foreldrene. Men i mange andre tilfeller, kan situasjonen bedre seg ved veiledning og støttetiltak. 3 2
Grüner Skrevet 30. juli 2023 #14 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Følges det ikke opp på helsestasjonen? Hvis du kjenner legen hennes kan du begynne der for barnevernet kan være vanskelig. Anonymkode: 299a7...4b3 Dette er ikke fastlegens ansvar. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #15 Skrevet 30. juli 2023 At hun vannskjøter dyr og er umoden høres jo ikke ut som det beste utgangspunktet for å si det mildt, men slik jeg forstår deg er ikke barnet født enda, og du vet derfor ikke hvordsn mors omsorgsevne vil bli. Jeg syns du skal snakke med den kommende mammaen, ytre din bekymring og samtisig tilby deg å hjelpe - hvis du kan hjelpe. Hvis du har erfaring selv fra å være mor så del denne med henne. Når babyen blir født følg nøye med. Ser du at hun ikke klarer å ta vare på babyen så syns jeg det er riktig at du kontakter bareværet. Men syns du skal gi henne en mulighet til å prøve før du ringer dem. Anonymkode: 58f86...2c7 3 2
Gjest Hoia Skrevet 30. juli 2023 #16 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det virker som at du ikke har snakket med hun om dine bekymringer i det hele tatt, men bare observert og tatt et standpunkt. Jeg ville hatt en lang samtale om dette der jeg ikke ville nevnt barnevern med et knyst i begynnelsen. Ut ifra den samtalen (hvordan hun stillte seg til hjelp, COC kurs og andre tilbud først og fremst, hennes opplevelser, bekymringene mine til hun etc) så ville jeg ut ifra ddn samtalen tatt et valg. Det finnes mange lavterskel tilbud innenfor kommuner som ikke nødvendigvis trenger å være barnevernet. Anonymkode: fceb6...6cf Dette er en fornuftig reaksjon.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #17 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): At hun vannskjøter dyr og er umoden høres jo ikke ut som det beste utgangspunktet for å si det mildt, men slik jeg forstår deg er ikke barnet født enda, og du vet derfor ikke hvordsn mors omsorgsevne vil bli. Jeg syns du skal snakke med den kommende mammaen, ytre din bekymring og samtisig tilby deg å hjelpe - hvis du kan hjelpe. Hvis du har erfaring selv fra å være mor så del denne med henne. Når babyen blir født følg nøye med. Ser du at hun ikke klarer å ta vare på babyen så syns jeg det er riktig at du kontakter bareværet. Men syns du skal gi henne en mulighet til å prøve før du ringer dem. Anonymkode: 58f86...2c7 Dette kan være best for mor. Ikke for barnet. De første ukene og månedene for en baby er utrolig viktig. En skjevutvikling er ikke bra for barnet og det er barnet som er viktigst her. Barnets beste skal komme først Anonymkode: 0d5a1...d84 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #18 Skrevet 30. juli 2023 Takk for mange svar. Jeg glemte å skrive at målet mitt er overhode IKKE at babyen skal bli tatt i fra henne. Målet mitt er at hun skal få skikkelig veiledning og noen som observerer over tid. Far er ikke i bildet og jeg tviler på at hun får noen hjelp av sin egen mor. Hun er helt alene. Men jeg tenker at jeg skal hjelpe det jeg kan, for jeg kan ikke bare sitte å se på. Helsestasjon er ikke i bildet på den måten enda, da barnet ikke er født enda. Men jeg regner med at jordmor etterhvert vil skjønner at noe skurrer her, og lurer på om hun kommer til å sende en melding først. Anonymkode: 23fe3...756 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #20 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for mange svar. Jeg glemte å skrive at målet mitt er overhode IKKE at babyen skal bli tatt i fra henne. Målet mitt er at hun skal få skikkelig veiledning og noen som observerer over tid. Far er ikke i bildet og jeg tviler på at hun får noen hjelp av sin egen mor. Hun er helt alene. Men jeg tenker at jeg skal hjelpe det jeg kan, for jeg kan ikke bare sitte å se på. Helsestasjon er ikke i bildet på den måten enda, da barnet ikke er født enda. Men jeg regner med at jordmor etterhvert vil skjønner at noe skurrer her, og lurer på om hun kommer til å sende en melding først. Anonymkode: 23fe3...756 Det er ikke ditt ansvar å veilede og bistå mor, eller å sørge for at barnet får god nok omsorg. Ditt ansvar ligger i å melde fra og sørge for at fagfolk vurderer barnets omsorgsbase. Det beste for mor og barn er at det offentlige kommer inn så raskt som mulig. Veiledning, praktisk bistand, vurdering av mors egenfungering og omsorgskapasitet, mulighet for foreldre- og barnsenter i forkant av fødsel, tverrfaglig team etter fødsel mm. Dette kan du ikke sitte inne med. Du må si fra. Barnet kan ikke si fra selv Anonymkode: 0d5a1...d84 1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå