Gå til innhold

Tips til fin hekk som skjermer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Skal plante hekk rundt hagen fordi jeg ønsker skjerming.  

noen med tips til hekk som enten er vintergrønn eller holder på bladene om vinteren? Ønsker en hekk som kan skjerme mesteparten av året. I nabolaget jeg bor ser jeg veldig mange fine hekker, men de fleste blir bare til tynne pinner om vinteren. 

Bor i herdighetssone 5.

Anonymkode: a5653...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tuja er nok den eneste som kan fungere. Tuja tåler ikke så godt salt, husk på det hvis du bor nært en vei og det brøytes inn mot deg.

Anonymkode: 42cb5...ea7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svartsurbær mister bladene, men den kan bli tett nok til å nesten skjerme helt tross det.

Anonymkode: 25a4c...6e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuja Smaragd ville jeg gått for. Du får kjøpt den som ferdig hekk i metervis, i ønsket høyde. Da får du skjerming fra dag 1. Husk vanning (dryppslange er fint ), om den skal trives. Gress og ugress før også holdes unna, legg gjerne duk og bark.

Smaragd vokser bare 15-20cm i året, så det holder fint å klippe den to ganger pr. år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bøk beholder bladene gjennom vinteren, og slipper de om våren når de nye skuddene kommer. Men den vokser som et uvær da, og må klippes mye. 

Anonymkode: 62be5...259

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bøk beholder bladene gjennom vinteren, og slipper de om våren når de nye skuddene kommer. Men den vokser som et uvær da, og må klippes mye. 

Anonymkode: 62be5...259

Bøk er et helvete. Vi har bøkehekk nå og vi hater den som pesten. Den vokser 2-3m i året, lager masse blader som må samles opp og blir til tider glissen her og der. Er det to ting jeg aldri ville plantet så er det hekk med store blader eller hekk med torner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Thuja Smaragd.

Den vokser ikke så mye som andre thuja-typer og har en dyp og vakker grønnfarge. Vintergrønn. 

Jeg må ikke klippe min mer enn hvert andre år og da er det bare stussing som gjelder.

Naboen har en annen thujatype som vokser 1meter i året. Det er jo fint at hekken var mye billigere og at den vokste fort slik at det bare tok to år fra små busker til stor hekk, men vedlikeholdet er helt jævelig og busken må klippes både vår og høst. Fargen er mer gulbrun-grønn enn dyp grønn.

Så thuja er ikke bare thuja.

Anonymkode: c5298...a05

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har laurbærhegg i hagen min, den er vintergrønn med store, flotte blader :) 

Stemmer i den over som ikke liker bøk. Har flere naboer med bøkehekk, og det er helt jævlig å måtte rydde unna bladene som kommer fykende og samles opp i min hage

Anonymkode: 7f9ac...983

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har laurbærhegg i hagen min, den er vintergrønn med store, flotte blader :) 

Stemmer i den over som ikke liker bøk. Har flere naboer med bøkehekk, og det er helt jævlig å måtte rydde unna bladene som kommer fykende og samles opp i min hage

Anonymkode: 7f9ac...983

Er det ikke ett fett om blader kommer fra trær eller hekker? Har du ingen trær selv som sprer blader for alle vinder? 

Anonymkode: 4781f...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er det ikke ett fett om blader kommer fra trær eller hekker? Har du ingen trær selv som sprer blader for alle vinder? 

Anonymkode: 4781f...e82

Jo mer løvtrær og -hekk, jo mere blader. Vi har et epletre men det er uten tvil bøkehekken som bidrar med mesteparten av bladene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bøkehekk. Vår er gammel, rundt to meter høy og en meter bred. Klipper den kanskje 20-30 cm i året.

Anonymkode: 049da...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Laubærhegg er så mye finere enn tuja. Vintergrønn og flott

Anonymkode: ac62e...8a9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å anlegge tuja hekk i 2023 vil jeg si er ganske harry.

Anonymkode: d2412...842

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi liker ikke tuja, så har plantet bøkehekk. Vi liker at den blir høy mot veien, og at den også skjermer mot innsyn om vinteren. 

Har sett noen har plantet bøkehekken dobbelt, med to rader parallelt. Det ble enda tettere, så kunne egentlig ønske vi gjorde det. 

Anonymkode: 61f84...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Laurbær og barlind er fine og vintergrønne. Om du har god plass er også bambus eller rhododendron fine hekker. Hvis du vil ha stor hekk fort vil jeg anbefale Laurbær Etna eller bambus. Jeg liker spirea hekker, de er ikke vintergrønn, men om du klipper de blir de bra tett bare med grenene. Flott bladverk og de blomstrer.

Anonymkode: 59d84...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 hours ago, AnonymBruker said:

Å anlegge tuja hekk i 2023 vil jeg si er ganske harry.

Anonymkode: d2412...842

?

Anonymkode: e5aa2...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden ts bor i et H5 område, så har jeg forstått at Laurbær bl.a. ikke er et alternativ?

Slik jeg forstår så er det vanskelig å komme utenom Thuja eller barlind da når du ønsker helårs skjerming, men jeg ser det rundt meg også er noen andre nåletrehekker (bor også i H5) som er vintergrønne. 

Kanskje du har et lokalt gartneri med noen ideer? Jeg har inntrykk at mange små gartneri har kunnskapsrike og interesserte mennesker. Kanskje finner du også et lokalt hagelag med mye kunnskap som kan gi inspirasjon?

Naboen min har en mer uformell hekk, med forskjellige busker og trær og litt gjerder innimellom. Det er veldig flott og den endrer uttrykk gjennom hele året, men det passer nok ikke alle steder.

Anonymkode: 6f265...3b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...