Gå til innhold

Noen strikke flinke damer her? Trenger hjelp med hals til en barnegenser.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er nå ferdig  med bærestykke og skal starte på hals delen. 

Jeg har plukket opp 23-27 masker, slik at jeg til sammen har 68 masker på pinnen. Jeg skjønner ikke dette med å øke jevnt til 68-84 masker🧐🧐. Hva betyr det? Er det 84 masker, uavhengig av størrelse? Skal jeg øke med 16 masker jevnt fordelt, til 84? 

Med forbehold om at jeg øker til 84, skal jeg da jevnt redusere til 76, eller 74? 

Skjønner ikke siste delen? Så takknemlig for hjelp. 😊😊🤗

IMG_3080.jpeg

Anonymkode: 88ca8...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Tipaa skrev (9 minutter siden):

Den oppskriften skjønte jeg ingenting av😄😄

Kanskje fordi Jeg ikke har hele oppskriften med. 😀😀

Altså jeg har strikket Bolen, pluss ermer og strikket raglan opptil halsen. Jeg har kommet til HALS, og tatt opp til sammen 23-27 masker. Så nå har jeg 68 masker på rundpinnen. Neste som gjenstår er vrangbord. Spørsmålet er om jeg skal først øke til 84, uavhengig av størrelse, for deretter å redusere til 76?, mens jeg strikker vrangbord? 

🤔🤔😬😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tolket det som om 64 til 84 er  at mellom der en plass skal du ha på pinnen alt etter størrelse, så felle/ øke til du har et antall som passer til 2r/2v mellom 64 og 76. Men ga lite mening. Unger har jo store hoder så ville sett på hva strikkefastheten gir i forhold til omkrets på det du har og hva den blir når du bretter halsen inn. 

Anonymkode: 49fd3...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kanskje fordi Jeg ikke har hele oppskriften med. 😀😀

Altså jeg har strikket Bolen, pluss ermer og strikket raglan opptil halsen. Jeg har kommet til HALS, og tatt opp til sammen 23-27 masker. Så nå har jeg 68 masker på rundpinnen. Neste som gjenstår er vrangbord. Spørsmålet er om jeg skal først øke til 84, uavhengig av størrelse, for deretter å redusere til 76?, mens jeg strikker vrangbord? 

🤔🤔😬😬

Ja skjønte jo at ikke hele var med😂 men rart formulert uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri sett en oppskrift skrevet sånn før, og jeg har strikket MANGE gensere. Denne var dårlig skrevet. Kan du lenke til hele oppskriften, så kan jeg kjøpe den hvis det er mulig og lese hele. 

Anonymkode: 903b1...735

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Har aldri sett en oppskrift skrevet sånn før, og jeg har strikket MANGE gensere. Denne var dårlig skrevet. Kan du lenke til hele oppskriften, så kan jeg kjøpe den hvis det er mulig og lese hele. 

Oppskriften var gratis (kanskje derfor dårlig formulert 😛😛). 

https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=5429&cid=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg unngår oppskriftene til Drops design, de er veldig ofte dårlig skrevet/oversatt. 
 Har du strikket bærestykket med eller uten knapp? Hvilken størrelse strikker du? Det kan godt hende at du bare kan strikke vrangbord nå, uten felling og øking, jeg skjønte ikke vitsen med det. Men om du vil være helt sikker kan du spørre i Facebook-gruppen som heter noe ala Strikking for nybegynnere. Der er det nok folk som har mer erfaring med å lese og forstå gamle oppskrifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strikker og lest enormt mange oppskrifter, men denne var rett og slett elendig skrevet. Det er jo fullstendig umulig å forstå størrelsesoppdelingen i oppskriften, selv nå når du har linket til hele oppskriften og jeg har fått lest den i kontekst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du strikket bærestykket med eller uten knapp? Hvilken størrelse strikker du? Det kan godt hende at du bare kan strikke vrangbord nå, uten felling og øking, jeg skjønte ikke vitsen med det.

Jeg strikker str 2 år. Ja, det ble en del feil og jeg måtte rekke opp x flere, for det ble feil. Er nå på siste rest. Jeg tenkte på om øking og reduksjon på allerede neste er for at det ikke skal bli for "trangt" i halsen. Hvis jeg bare lar det være med 68, så blir den kanskje for trang å få "ned"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg strikker str 2 år. Ja, det ble en del feil og jeg måtte rekke opp x flere, for det ble feil. Er nå på siste rest. Jeg tenkte på om øking og reduksjon på allerede neste er for at det ikke skal bli for "trangt" i halsen. Hvis jeg bare lar det være med 68, så blir den kanskje for trang å få "ned"

Uten knapp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De har en lik oppskrift av samme genser, der fant jeg noen i kommentarene som hadde samme problem. De skrev på fransk, så her er svaret Google oversatt:

Hello Manon, you must cast off the 13-15 sts + on each side for the neckline: 1 x 2 sts + 2 or 3 x 1 sts - for the collar, you take back the 41 to 53 sts that remained at the end of the yoke and pick up an additional 23 to 27 stitches along the front neckline (the stitches on hold + the cast off stitches) - you should have 68 to 84 stitches; then knit 1 round in stockinette stitch adjusting the number of stitches to 64-76 (it must be divisible by 4 = decrease or increase stitches depending on which one you picked up). Happy knitting!

Anonymkode: 0ae7e...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

you should have 68 to 84 stitches; then knit 1 round in stockinette stitch adjusting the number of stitches to 64-76 (it must be divisible by 4 = decrease or increase stitches depending on which one you picked up). Happy knitting!

Anonymkode: 0ae7e...464

Takk😀

Så da vet jeg ihvertfall at jeg kan ha mellom 68-84 masker. Jeg har eksakt 68. 

Forstår fortsatt ikke om det er nok eller om jeg må gjøre noe ift 64-76. Skal jeg redusere, øke el hva? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk😀

Så da vet jeg ihvertfall at jeg kan ha mellom 68-84 masker. Jeg har eksakt 68. 

Forstår fortsatt ikke om det er nok eller om jeg må gjøre noe ift 64-76. Skal jeg redusere, øke el hva? 

Eller jeg burde kanskje øke til noe i midten mellom 64 -76, eks 72. Iom at jeg har et utgangspunkt i 68. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler INGEN å bruke oppskrifter fra garnstudio! Har ikke telling på antall timer jeg har brukt på å hjelpe venninner midt oppi et umulig strikketøy der ingen verdens ting stemmer...

Regner meg selv som en svært erfaren strikker, men garnstudio er noe forbanna herk. Bruker drops garn, da.

Anonymkode: 07058...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...