Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså i fotbuen. Noen som har erfaring med det? Jogget noen år men max 5-6 km pr gang. Siste mnd har jeg altså fått ømhet under foten🤔 

Anonymkode: 05f3c...536

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjør øvelser med tennisball, hvis jeg prøver å tøye/bøye foten "gal vei" får jeg lett krampe i tær. Blir man stivere og strammere av jogging? TS

AnonymBruker
Skrevet

Plantar fascitt.

Anonymkode: 6c293...b59

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Plantar fascitt.

Anonymkode: 6c293...b59

Håper noen kan dele litt hvis har hatt dette😃

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er plantar fascitt så er det viktig med ro og hjelp tidlig. Jeg er altfor dårlig til å roe ned når jeg får det, og har det ofte lenger en nødvendig (jeg har kronisk plantar fascitt). IKKE jogg om det er vondt. Svømming er et godt alternativ, sykling også så sant det ikke trigger. 

Anonymkode: ba807...233

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis det er plantar fascitt så er det viktig med ro og hjelp tidlig. Jeg er altfor dårlig til å roe ned når jeg får det, og har det ofte lenger en nødvendig (jeg har kronisk plantar fascitt). IKKE jogg om det er vondt. Svømming er et godt alternativ, sykling også så sant det ikke trigger. 

Gjør du noen spesielle øvelser?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gjør du noen spesielle øvelser?

Jeg tar tåheh i trapp, i de vondeste periodene må jeg stå på gulvet og holde meg fast i noe for å avlaste så jeg kommer meg på tærne. Jeg har bevisst styrketrening på føtter og legger. Jeg har en sprettball som jeg ruller under foten for massasje, jeg har et grep hvor jeg tar tai i foten og strekker sena for å tøye den.

Jeg anbefaler på det sterkeste at du tar kontakt med en fysioterapeut som har peiling på føtter om du mistenker plantar fascitt. Da vil du kunne få god veiledning på hva du bør gjøre i din situasjon. For noen er det aktuelt med trykkbølgebehandling, men det har aldri funka for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Gode sko og ikke minst sokker som folk undervurderer voldsomt er viktig. Har du en faktisk skade er det nok enda viktigere, som plantar fascitt, og ikke bare sliten/ øm etter dårlig fottøy. Sko må hvile etter bruk. De trenger minst 3 dager på å hente inn passformen igjen. Merkelig at så få vet om slikt. Må ikke være skade/ sykdom, kan være overtrukket av fottøy. Folk tar utrolig dårlig vare på sine føtter. 

Anonymkode: 2909c...851

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...