Gå til innhold

Hjelp!! Hvordan lære en ungdom (17 år) å ta av og på linsene selv??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden, beklager om dette er gjentagende av råd tidligere. Jeg har brukt linser siden jeg var 12 år. Har alltid tatt dem av og på selv. Jeg lærte meg det uten speil. Jeg holder øvre  øyelokket oppe mens jeg kikker ned med øyeeplet så irisen går nedenfor nedre øyelokk, setter i linsen og flytter opp blikket igjen så linsen kommer på rett plass. 

hvilken del av prosessen er det sønnen din har problemer med? Ta av eller ta på? Er det et alternativ å spare opp til operasjon så han slipper briller og linser? Vet ikke hvor gammel han må være for å få operasjon, men når han ikke mestrer linder og nekter briller er det et alternativ.

Anonymkode: 7225b...5e2

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Litt sent svar, men jeg har et tips som kanskje kan hjelpe! Startet selv med linser som 17 år og er nå 30 år. Har alltid synes det er ekkelt å ta på øynene, men etter mye øvelse gikk det greit, selv om jeg fortsatt bruker lengre tid enn andre (5 min).
Jeg har valgt en litt annen teknikk, der jeg tar linsen av/på ved siden av pupillen/iris i stedet for nede ved øyet. Jeg stiller meg foran speilet med ansiktet litt på skrå og titter inn i speilet slik at det blir mest mulig hvitt på siden av øyet. Setter så linsen på her, blunker litt og lukker øyet. Gjør tilsvarende når den skal av. Synes dette er mindre ubehagelig enn å drive på undersiden av øyet.

Brukte månedslinser de første årene. Selv om mine var pustende og av god kvalitet, kunne de være litt vanskelig å få ut. Bruker dagslinser i dag, av høy kvalitet. Fordelen er at de er mykere og større. Opplever da at de er lettere å få tak på når de skal av og at det er mindre ubehag med å ta de på. 

Tips forøvrig: øyet må være fuktigere enn hånden. Vann eller øyedråper på øyet først, og hånden bør tørkes tørr! Ellers øv når man har god tid, rolige bevegelser med hendene og eventuelt sitt ned.  Prøv å ikke stress. Husk også at linsen kan ikke forsvinne bak øyet, det er ikke mulig. Ellers velge en linsetype/merke som passer, har selv vært på legevakten for å ta de ut ettersom merket ikke passet meg. 

Øvelse gjør mester. Lykke til! 😊

Anonymkode: 71999...d4d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så flaut.

Anonymkode: 2f305...2ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så flaut.

Anonymkode: 2f305...2ad

På hvilken måte tenker du at dette kan være til noen hjelp for ts og, ikke minst, sønnen?

Så til HI:

Litt sent svar her også, men ville dele noen tanker som tidligere linsebruker og utsatt for mobbing i grunnskolen.

Du skriver at han virker fastlåst på at han ikke får det til, (han syns) det er veldig vanskelig og veldig ubehagelig. Briller er uaktuelt for ham pga grov mobbing på skolen, og så skammer han seg over at han ikke får det til. Det blir veldig mye negative følelser knyttet til hele greia, naturlig nok. Stress og frykt gjør at han blir ute av stand til å lære, noe som skaper mer stress og skam, og så går spiralen nedover.

Det beste tror jeg hadde vært om presset ble fjernet på en eller annen måte. At han rett og slett bare fikk la det hele ligge for en periode, og la ham gå uten noe som helst. Litt som når et par går til sexolog for å få hjelp til sexlysten, der han har større behov enn henne, blir gretten av å gå uten sex så ofte som han vil, og hennes lyst blir enda mindre fordi hun føler alle tilnærmelser og sure miner legger press(skyld?) på henne. I starten kan sexologen da si at de skal avstå fullstendig fra sex i en periode. Da fjernes presset fra henne(de skal jo ikke ha sex på en stund nå likevel), og det kan i en del tilfeller føre til at lysten kommer tilbake, i alle fall i den perioden. Paret innrømmer rødmende og fnisende at de hadde hatt sex likevel. Da blir veien videre lettere å gå(sammen med sexologen) såvidt jeg har forstått.

Siden han har såpass dårlig syn, blir han nok praktisk talt blind når han ikke har briller eller linser til å korrigere med. Det er muligens ikke et reellt alternativ heller, da. Jeg skulle ønske det var mulig, for stress og press ser jo ut til å få stikk motsatt effekt her. Jeg føler sånn med dere begge.

Anonymkode: f2d37...7e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2023 den 20.30):

HAN ER TRAUMATISERT OG ALDRI KOMMER TIL Å BRUKE BRILLER IGJEN NOENSINNE. Punktum.

Håper han er klar over viktigheten av å bytte på mellom linser og briller? Og i det minste bruker briller hjemme. 
Overdreven bruk av linser fører til tørre øyne. Om tørre øyne-plagene blir store er det ikke lenger mulig å bruke linser, og man er nødt til å bruke briller fulltid. 

Anonymkode: 471bd...9ec

Skrevet

Det tok meg rundt to uker med dagslinser å bli komfortabel med det. I starten var det helvete, det gikk med noen vaser for å si det sånn. Må bare trene på det. 

Anonymkode: e1abb...e8b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Håper han er klar over viktigheten av å bytte på mellom linser og briller? Og i det minste bruker briller hjemme. 
Overdreven bruk av linser fører til tørre øyne. Om tørre øyne-plagene blir store er det ikke lenger mulig å bruke linser, og man er nødt til å bruke briller fulltid. 

Anonymkode: 471bd...9ec

Jeg har brukt kontaktlinser fra morgen til kveld uten noen brilleavlastning i over 20 år nå, og øynene mine er i kjempeform. Med gode dagslinser er det helt trygt.

Anonymkode: b6087...e7c

• Liker 1
Skrevet

Det finnes slike små duppeditter man kan bruke, det er nesten som pinsetter for linser, kan det være et alternativ?

Briller bare innendørs hjemme, kan det hjelpe noe slik at øynene får litt ro?

Anonymkode: b9cba...826

Skrevet

Søk etter lens tool, lens applicator, lens removal, lens tweezers osv.

Anonymkode: b9cba...826

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har brukt kontaktlinser fra morgen til kveld uten noen brilleavlastning i over 20 år nå, og øynene mine er i kjempeform. Med gode dagslinser er det helt trygt.

Anonymkode: b6087...e7c

Og jeg har brukt gode dagslinser i 20 år, og har nå måtte slutte pga tørre og såre øyne. Hadde aldri problemer helt til det brått sa stopp. Og det er visst helt vanlig..

Anonymkode: 75304...a0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2023 den 20.30):

Takk for mange fine svar, og noen helt unødvendige.. Han "henger ikke i skjørtene" til sin mor. Tvert om. En veldig selvstendig og smart gutt. Gjør det veldig bra på skole og trening. Problemet hans er at han bare klarer ikke ta på øyet sitt uansett hvor mye, ofte og hardt han prøver. Og han har virkelig prøvd!!

Til dere som skriver at da får han bare bruke briller har åpenbart ikke lest innlegget mitt. Han ble så grusomt fysisk og psykisk mobbet med briller (det gikk sport i å knuse de bla + utrolig ekstremt slemme ting - AT HAN ER TRAUMATISERT OG ALDRI KOMMER TIL Å BRUKE BRILLER IGJEN NOENSINNE. Punktum. (dette er det brukt mye tid på hos psykolog. Godt mulig han fikser det som 30 åring typ - men den veien er milelang..)

Ifht laser er han altfor ung (krav 25 år) + at styrken er så høy at de uansett ikke kan korrigere synet til normalt, bare lavere styrke -men fortsatt nødvendig med linser7briller)

Takk igjen til dere som faktisk LESTE hele innlegget, og svarte konstruktiv -de tipsene tar jeg med videre..

Anonymkode: 8d13e...7bc

Hvis det kan være en trøst; min datter på 16 klarte heller ikke. Hun ønsket virkelig, men knep igjen og det lot seg ikke gjennomføre. Heldigvis ble hun ikke mobbet pga briller, så hun har fortsatt med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...