Gå til innhold

Hjelp!! Hvordan lære en ungdom (17 år) å ta av og på linsene selv??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så fortvilet nå. Vi klarer ikke å lære han på 17 år å ta av ogpå linser selv. Det er HELT håpløst. Vi trenger desperat tips ifht å få han selvstendig på dette (både videoer og/eller gode oppstartsråd)

Han begynte med månedslinser som 10 åring pga ekstremt stygg mobbing når han brukte briller (pga tykke glass, han har veldig høy styrke, så uansett hvor mye ekstra vi betalte forble glassene "colabunnglass". Han er så traumatisert at han BLÅNEKTER å bruke briller. Vi ble anbefalt månedslinser siden han var så ung, og at det var tilstrekkelig å ta de av 1 gang i uken (det er dyre spesiallinser som puster osv - så optiker gikk god for dette). Siden han var så liten, var det jeg som tok av og på, noe jeg fortsatt må. Han bare får ikke til å håndtere dette selv, og blir raskt utrolig frustrert. Videre blir han raskt veldig rød og irritert på øyet og bare gir opp.. Det er en evig kamp å i det hele tatt få han til å ta av linsene nå - han nekter, har tusenvis av unnskyldninger osv - for han VET jeg da krever han prøver selv (+ at det nok ikke er behagelig når jeg gjør dette, jeg er nok hardhent - jeg bruker ikke linser selv -ingen i familien gjør det)

Føler vi har forsøkt alt; Gått til opplæring hos optiker (virkelig INGEN god ide - optiker ble like oppgitt som han etter få minutter og bare ga opp -og attpåtil truet med at han ikke fikk fornyet linseavtale siden han ikke klarte det selv..) Dessuten synes min sønn det er dritflaut å ikke klare det, så å få fremmede til å lære han gjør bare at han låser seg, stresser og er ekstremt ukomfortabel med det - ergo lærer han INGENTING av det..

Vi har sett tusenvis av YT-videoer. Vi har tatt det svært sakte; først bare kunne ta på øyet osv - små babysteps. Det er UMULIG. Han bare kniper igjen (ufrivillig) og etter typ 78 forsøk klarer han såvidt å ta på øyet men ender med å trekke bort fingeren i refleks..

Jeg har forsøkt både "trussel" om at jeg ikke vil hjelpe mer, til belønning iform av penger om han får det til osv. Det handler ikke om at han ikke vil, men han er helt fastlåst på at han ikke får det til, at det er ekstremt vanskelig og veldig, veldig ubehagelig.. 

Finnes det noen som kan hjelpe oss ut av denne fortvilte situasjonen ??

Anonymkode: 8d13e...7bc

• Hjerte 2
Skrevet

Da får han gå sulle i halvblinde eller bruke briller da. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Om han ikke mestrer det i det hele tatt er det kanskje ikke det han bør bruke. 

Da er briller eneste alternativet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare fortsatt å gjøre det for han. Han er ikke motivert enda, men han vil bli det snart. Han er nesten voksen, kommer til å flytte hjemmefra osv. Da vil han etterhvert få den motivasjonen han trenger for å klare det selv.

Anonymkode: 9b54b...d4f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lik som sønnen din og sliter Max med å klare å sette i linser. Såpass at jeg bare har gitt det opp for en periode nå. Bare tatt en pause fra hele prøvingen. Jeg får det til etter mye prøving nesten hver dag nå, men jeg hater virkelig å gjøre det. 

Regner med at du har tatt en alvorsprat med sønnen din om det å nekte å skifte linser og hvilke store konsekvenser det kan få for øyehelsen hans. Akkurat der ville jeg som mor faktisk vært så streng å sagt at hvis han nekter å skifte linser/ lager ett helvette hver gang dere skal bytte så får han begynne å bruke briller fram til han greier å sette i linsene selv. 

Anonymkode: 11901...cd2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt tips er rett og slett øving i fred og ro. En dag han ikke trenger å stresse kan han sitte et sted i godt lys og bare øve seg. 

Dere har sett masse videoer, dere har vært hos optiker. Han KAN dette. Han må bare innse det selv. 

ps. Noen synes det hjelper å dra øyelokkene oppe og nede fra hverandre og holde dem fra hverandre, legge hodet litt bakover, se i taket og så legge linsa inn litt i blinde nedenfra (altså legg den på det hvite under øyet). Man behøver ikke se på at linsa går inn på øyet. 

Anonymkode: 7adab...2d6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Han oppfører seg som en fireåring, og da har han to valg - enten sulle rundt og ikke se noe som helst, eller bruke briller. Simple as that.

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville bare fortsatt å gjøre det for han. Han er ikke motivert enda, men han vil bli det snart. Han er nesten voksen, kommer til å flytte hjemmefra osv. Da vil han etterhvert få den motivasjonen han trenger for å klare det selv.

Anonymkode: 9b54b...d4f

Veldig dårlig løsning. Han virker motivert nok, bare uten selvtillit på området. 

Anonymkode: 7adab...2d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips er faktisk å lære å skjele. Det er lettere å ta på øyet jo lenger unna pupillen er fra der du tar på øyet. Det andre er å sørge for at fingeren er tørrere enn øyet. Fleng av overflødig linsevæske, ha linsen på en tørr finger. Sett linsen på det hvite på øyet(forsøk å skjele om mulig), og bruk vakuum for å få den til å sitte, litt som en sugekopp. Fjern fingeren, og blunk linsen på plass. Jeg masserer helt forsiktig utenpå øyelokkene for å fjerne evt. luftbobler.

Når den skal av er det selvsagt lettest når øyet ikke er tørt, for jeg blir gjerne litt tørr når jeg har gått med linser en hel dag, og da glir ikke linsen så lett på øyet og kan være vanskelig å få av. Så om han bruker månedslinser så kan det nok være ekstra tørt. Så ha litt øyedråper for hånden. Sett fingeren så langt ut på kanten av linsen som mulig, for tar du på pupillen blir du å blunke som refleks. Dra den ned til hviten(skjel om mulig igjen), og knip den ut som om du plukker opp noe ekkelt kun med pekefinger og tommel:P

Du får også linser med større omkrets, kan det være noe å forsøke? Du kan også prøve en sånn optiwand, se om det hjelper?

Hvis ikke må han jo bare øve, eller så må han gå over til briller. Du kan jo ikke sette på og av linser resten av livet hans:P Han er jo snart voksen og blir å flytte ut å studere, hva skal han gjøre da?

Hva med laser korreksjon? Problem ute av verden:P

Anonymkode: 2dd14...875

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Han må bare øve i fred og ro. Da jeg startet med linser, brukte jeg linser som måtte tas av om natta. Jeg sto opp 1 time før normalt får å få satt inn linsene, så mye slet jeg i starten. Det var superfrustrerende, men på ett tidspunkt så knekker man koden. Nå bruker jeg sekunder når jeg skal skifte linser. Synes det er litt rart at han ikke har høyere toleransenivå for å «få noe på øyet», jeg hadde helt noia for det før, men nå merker jeg knapt nok om jeg har noe på øyet (som forsåvidt er litt uheldig om det ligger noe på øyet som skader det, men som jeg ikke merker).

Dere har nok gjort ham en bjørnetjeneste ved å ikke la ham gjøre dette selv fra start av, jeg var ikke særlig mye eldre enn ham da jeg startet med linser.

Anonymkode: 89d5d...b98

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle også foreslå laser, eller linsebytte. Selv om han skulle komme så langt som til å klare det selv høres det fortsatt ut som det vil være ubehagelig for ham og faren er at han blir gående for lenge med linsene på så snart han flytter hjemmefra.

Anonymkode: 41c9a...1ab

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får la han roe helt ned og bruke god tid på å øve seg på å ta de ut og inn selv - uten at noen står å ser på og stresser han. 

Jeg har slitt med det samme selv. Løsningen for meg var å ta en laseroperasjon for å få normalt syn. Dette bør ikke gjøres for tidlig (bør være over 20 år) fordi øynene/synet ikke har stabilisert seg enda og da kan han risikere og ta en re-operasjon og at synet etterhvert blir dårligere igjen (det skjedde med meg..)

Anonymkode: 54d54...189

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Svaret, som burde ha vært gjennomført for 7-8 år siden er at det barnet ikke gjør selv forblir ugjort. Man må klare seg uten, med andre ord. En 10-åring har helt fint evne til å gjøre dette, gitt at barnets oppdragelse legger til rette for selvstendighet og mestring, ikke avhengighet. Og han burde blitt gitt veiledning i konflikthåndtering, ikke «vi skal skjule brillene» når han ble ertet. Feil metode - lær aldri barn å skjule egenskaper de ertes for! Hva tror du han lærte av den episoden, ts? At man skammer seg av briller. Og at man skjuler den man er. Begge elendige ting å lære et barn!

For om knappe 11 måneder er han på vei til militæret, folkehøyskole eller universitet. Han skal ikke henge i skjørtekanten din mye lengre. Er han ikke motivert til å løse det nå? Da klarer han seg uten. Hva ser han selv for seg, liksom? At mor skal stå på hybelen en helg i uka og bistå? 

Rent praktisk: han ser opp i taket konsentrert, drar nedre øyelokk ned med den ikke-dominante hånd, fører linsen inn i øyets underkant med den dominante (bruk fingeren på den andre hånden som «veiviser» - dette gjøres taktikk ikke visuelt) blink linsen på plass. Problem løst.

Anonymkode: b2202...f6a

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har han en diagnose? 

Anonymkode: cb46c...a92

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange fine svar, og noen helt unødvendige.. Han "henger ikke i skjørtene" til sin mor. Tvert om. En veldig selvstendig og smart gutt. Gjør det veldig bra på skole og trening. Problemet hans er at han bare klarer ikke ta på øyet sitt uansett hvor mye, ofte og hardt han prøver. Og han har virkelig prøvd!!

Til dere som skriver at da får han bare bruke briller har åpenbart ikke lest innlegget mitt. Han ble så grusomt fysisk og psykisk mobbet med briller (det gikk sport i å knuse de bla + utrolig ekstremt slemme ting - AT HAN ER TRAUMATISERT OG ALDRI KOMMER TIL Å BRUKE BRILLER IGJEN NOENSINNE. Punktum. (dette er det brukt mye tid på hos psykolog. Godt mulig han fikser det som 30 åring typ - men den veien er milelang..)

Ifht laser er han altfor ung (krav 25 år) + at styrken er så høy at de uansett ikke kan korrigere synet til normalt, bare lavere styrke -men fortsatt nødvendig med linser7briller)

Takk igjen til dere som faktisk LESTE hele innlegget, og svarte konstruktiv -de tipsene tar jeg med videre..

Anonymkode: 8d13e...7bc

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har han prøvd ta av og på andre linser? Teste f.eks dagslinser for å trene?

Jeg hadde nemlig den opplevelsen med noen linsertyper, jeg fikk de rett å slett ikke på. Andre linsetyper er null problem.

Anonymkode: 0db63...1c8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble uvel og svimte av første gang optikeren satte linser i øynene mine. Brukte evigheter på å få dem ut og inn selv fordi det var så ekkelt, måtte stå opp i evigheter før jeg egentlig trengte fordi ting tok så lang tid, og måtte ta dem av i god tid før jeg skulle legge meg. Jeg var 17 da jeg begynte med linser. Brakk meg, ble svimmel, grøsset og det var generelt ordentlig pyton.

Var aldri snakk om at mamma eller pappa skulle hjelpe meg da (men jeg skjønner jo så klart at du har gjort det siden han var så liten da han begynte).

Han må enten bare overta, eller så må han begynne med briller igjen. Jeg var supermotivert, så jeg tenkte at jeg MÅTTE bare få det til. Usikker på om han blir noe mer motivert om et år hvis han ikke "gidder" nå....

Anonymkode: 94f8f...917

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye fint som er skrevet her. Har dere vurdert dagslinser en stund? Han høres ut som han trenger mengdetrening.

Anonymkode: d88f5...8c3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje prøve andre typer linser? Til dømes dagslinser, dere kan i hvert fall trene med de siden de er billig.

Anonymkode: b9cf0...172

• Liker 2
Skrevet

Hva er det med det som han ikke klarer? Er det å ta på sitt eget øye eller å faktisk sette på linsene? 

Jeg har brukt linser siden jeg var 12, og nærmer meg i dag 40. Åpenbart ikke bra for øyene, men har jo fått en viss erfaring med kontaktlinser 😝

Hvis det er det å ta på sitt eget øye, foreslåer jeg å øve uten speil. Vær rein på hendene, ta litt salt vann på fingeren, se opp til venstre og ta fingeren på øyet nederst til høyre. Gjenta til det ikke er ekkelt og ubehagelig lenger. 

Når det gjelder påføringen av linser er det alltid viktig å sjekke om de er riktig vei så man unngår ubehagleligheter. Jeg ser litt opp, men ikke mye og setter de på med pekefingeren. Kan hende det her også kan være en ide å forsøke uten speil? 

Når de skal av ser jeg rett frem/ litt ned, og kniper dem av med pekefinger og tommel. Jeg tar dem ut hver kveld. Har 14 dagers linser, men syns øynene blir tørre og at det er vondt å ta dem av hvis jeg har dem på for lenge. 

Mine forslag er derfor: 

- øv og forsøk uten speil 

- vurder dagslinser hvor de må av og på hver dag og hvor øynene ikke blir såre, linsene er lette, og han får mengdetrening 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...