AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #1 Del Skrevet 30. juli 2023 Hei alle felles hundevenner! Samboeren min og jeg fikk vår første valp i begynnelsen av sommeren, og det har jammen vært en hektisk sommer. Vi var veldig godt forberedt før valpen kom, men valpen vår er veldig energisk og sta - som har bydd på noen problemer som vi rett og slett ikke har klart å løse enda. Jeg tar gjerne imot råd fra andre erfarne. (PS vi skal på valpekurs om noen uker, det var ingen kurs tidligere pga ferie). Først og fremst har vi en veldig bitete valp. I raptus-periodene hennes kan hun ofte gå målrettet på å angripe meg i armer og bein. Vi har prøvd det meste her - verken å redirigere oppmerksomheten hennes til leker, godbiter, si tydelig nei/slutt, prøve å «pipe» av smerte eller å ignorere henne funker. Nå for tiden prøver vi å si tydelig nei og fjerne oss fra situasjonen så leken slutter. Over til hovedproblemet som begynner å bekymre oss: valpen knurrer når vi prøver å bære henne, lære henne til å stå på et bord (for fremtidig pelsstell) eller generelt når vi prøver å håndtere henne, f eks ved å prøve å klippe klør. Noen ganger kan hun glefse til meg for å prøve å komme seg løs. Vi har lest masse om dette, men vet ikke helt hva vi skal gjøre lenger. Vi prøver å gjøre håndteringen til en positiv opplevelse hver gang med masse godbiter, men det fungerer ikke. Knurring er jo hundens måte å si ifra på, men hvis vi skal respektere hennes signalerer så lar vi henne «vinne» - vi må på jo kunne håndtere henne i fremtiden? Er dette bare valpetakter som vil forsvinne? Bør vi sette oss mer i respekt og være med tydelige på at vi er sjefen? Jeg synes det er ubehagelig å være for streng og «ta i» som noen anbefaler, men vi har prøvd. Vi prøver vårt beste, og skal ta opp dette med hundetrener om et par uker, men vil gjerne høre om deres råd og erfaringer. Har dere opplevd dette med valpen? Anonymkode: 1b02d...8ee Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1700697-valpen-min-knurrer-og-glefser-n%C3%A5r-jeg-b%C3%A6rer-henne/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #2 Del Skrevet 30. juli 2023 Hundekurs Stakkars han er en baby! Alt må læres. Han vet ikke forskjell på rett og galt. Håper dere tar godt vare på valpen. Verste jeg vet er de som skaffer dyr og klager etterpå..stakkars dyr😭 Anonymkode: a0d67...e35 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1700697-valpen-min-knurrer-og-glefser-n%C3%A5r-jeg-b%C3%A6rer-henne/#findComment-32636778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #3 Del Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hundekurs Stakkars han er en baby! Alt må læres. Han vet ikke forskjell på rett og galt. Håper dere tar godt vare på valpen. Verste jeg vet er de som skaffer dyr og klager etterpå..stakkars dyr😭 Anonymkode: a0d67...e35 Hei, Jeg setter pris på tilbakemeldinger, men dette synes jeg er skikkelig kjipt å skrive som svar. Vi er superglade i valpen vår som får masse kos og kjærlighet - vi prøver bare å sørge for at hun blir en trygg voksen hund ved å lage gode rutiner når hun er liten. Det er ikke klaging😊 Anonymkode: 1b02d...8ee 8 3 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1700697-valpen-min-knurrer-og-glefser-n%C3%A5r-jeg-b%C3%A6rer-henne/#findComment-32636791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #4 Del Skrevet 30. juli 2023 Alder? Rase? Anonymkode: 4771b...7de Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1700697-valpen-min-knurrer-og-glefser-n%C3%A5r-jeg-b%C3%A6rer-henne/#findComment-32636811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #5 Del Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alder? Rase? Anonymkode: 4771b...7de 15 uker (snart 4 mnd), engelsk cocker spaniel Anonymkode: 1b02d...8ee Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1700697-valpen-min-knurrer-og-glefser-n%C3%A5r-jeg-b%C3%A6rer-henne/#findComment-32636819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #6 Del Skrevet 30. juli 2023 Labradoren vår har alltid vært redd for å bli løftet. Det var et kjempeproblem fordi han ikke greide å hoppe inn i buret baki bilen. Det med å hoppe inn sliter han enda med hvis han er skikkelig sliten. Han knurret og viste tenner og var tydelig ukomfortabel. Jeg kan ikke si helt hva som gjorde at det ordnet seg, men mye godbiter, mye tålmodighet, så gav han seg til slutt. Han er veldig sulten så når noe er vanskelig så prøver vi å knytte mat opp til det. Anonymkode: b85db...ddb 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1700697-valpen-min-knurrer-og-glefser-n%C3%A5r-jeg-b%C3%A6rer-henne/#findComment-32636848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #7 Del Skrevet 30. juli 2023 Ta det helt med ro, det høres ut som du gjør mye riktig allerede. 😊 Valper kan være noe skikkelig herk, men så er man glad i de smådjevlene likevel. Jeg har god erfaring med å bruke valpebinge bygget opp av grinder. Det var et trygt sted for min hund da hun var valp, men også et sted hun fikk roe seg ned når hun hadde raptus (gjerne før hun tok heeelt av). Hun fikk aldri komme ut dersom hun hylte og skrek, og lærte seg derfor å bli rolig i bingen. Når bitingen var på det verste hadde jeg også suksess med å bruke valpesnor, dvs en kort snor festet til halsbåndet som jeg kunne bruke til å lede henne bort fra meg med når hun ville «gå til angrep». Biting og raptus hører med valpetiden, men det går faktisk over. 😉 Anonymkode: 37dec...65f 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1700697-valpen-min-knurrer-og-glefser-n%C3%A5r-jeg-b%C3%A6rer-henne/#findComment-32636871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #8 Del Skrevet 30. juli 2023 Hunder er ikke sta. De kan være selvstendige og noen er "tenkere", hvor man gjerne må gi de litt tid og mulighet til å tenke gjennom ting og ta et aktivt valg, men de er ikke sta. Valpebiting er helt normalt. Jeg hadde selv en forferdelig ivrig biter. Valpebiting er noe som helt naturlig vil ta slutt, men frem til da må man bare bite tennene sammen og finne måter og unngå å bli bitt til blods. En stødig sitt hjelper mye. "søk" og kaste noen godbiter bortover gulvet er også flott å bruke for å avlede (for så å følge opp med litt annen lydighetstrening, sette valpen i binge/bur med noe å tygge på eller lignende for å hjelpe valpen med å roe ned). Å bli sint, frustrert, streng, pipe eller annet vil bare gjøre denne typen valper mer stresset/frustrert, som fører til mer biting. Jo roligere jeg håndterte det, jo mindre biting ble det på meg. Man kan også gjøre mye for å unngå at valpen biter som verst. En valp vil bite mer rett etter at den har våknet, når den er understimulert og når den er overstimulert. Ta med hunden ut når den våkner og gi den fin miljøtrening. Når dere kommer inn, gi hunden slikkematte eller noe annet å gjøre som stresser ned og hjelper den å roe ned. Unngå herjing, ballkasting og annet. Fokuser på mental aktivisering som godbitsøk, nyinnlæring, ro-trening ute (sitt ute i en park og bare slapp av) etc. Når det kommer til håndtering, så har dere kanskje gått for fort frem. Istedenfor å sette den på et bord for å trene håndtering (det er litt skummelt å stå på et bord, og da sitter den jo også fast), sett deg ned på gulvet med en godbitveske. Når valpen kommer til deg, rør hunden på f.eks brystet, si "yes" og gi godbit. Tar valpen et steg bak når du strekker ut hånden, trekk hånden tilbake og vent. Når valpen søker nært deg igjen, prøv igjen. Vær kjapp og gi belønning med en gang (såfremt valpen ikke skyr unna akkurat når du strekker ut hånden. Det er derfor du bør være kjapp). Etterhvert kan du eskalere til å røre ham lengre, stryke nedover ryggen, ta på ører, poter etc. "Yes" og godbit for hver gang. Anonymkode: 2e5bd...cda Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1700697-valpen-min-knurrer-og-glefser-n%C3%A5r-jeg-b%C3%A6rer-henne/#findComment-32636934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #9 Del Skrevet 30. juli 2023 Sånn var vår valp også. Vi hadde til og med hundetrener inne i bildet uten at det hjalp.. For valper har helt andre grunner til at de gjør som de gjør enn eldre. hunder som har vanskelig adferd pga traumer, dårlig erfaringer, manglende trening etc.. Det vår valp trengte var rett og slett mer søvn! Vi trodde den sov nok, men det gjorde den jo ikke. Vi endte opp med å ha en lang periode der alle måtte liste seg rundt når valpen sov så den ikke våknet. 🤣 Det ble faktisk betydelig bedre ganske fort når den fikk sine 20 timer i døgnet. Det gjør virkelig forskjell! Angående løfting så er det ikke noe hunden vår liker, men aksepterer. Vi må bare passe på å signalisere tydelig at nå skal hun løftes så hun kan forberede seg. Det er også viktig hvordan vi løfter og hvor vi står, pass på at hunden ser deg! Anonymkode: 5ea86...ca5 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1700697-valpen-min-knurrer-og-glefser-n%C3%A5r-jeg-b%C3%A6rer-henne/#findComment-32637684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #10 Del Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hunder er ikke sta. De kan være selvstendige og noen er "tenkere", hvor man gjerne må gi de litt tid og mulighet til å tenke gjennom ting og ta et aktivt valg, men de er ikke sta. Valpebiting er helt normalt. Jeg hadde selv en forferdelig ivrig biter. Valpebiting er noe som helt naturlig vil ta slutt, men frem til da må man bare bite tennene sammen og finne måter og unngå å bli bitt til blods. En stødig sitt hjelper mye. "søk" og kaste noen godbiter bortover gulvet er også flott å bruke for å avlede (for så å følge opp med litt annen lydighetstrening, sette valpen i binge/bur med noe å tygge på eller lignende for å hjelpe valpen med å roe ned). Å bli sint, frustrert, streng, pipe eller annet vil bare gjøre denne typen valper mer stresset/frustrert, som fører til mer biting. Jo roligere jeg håndterte det, jo mindre biting ble det på meg. Man kan også gjøre mye for å unngå at valpen biter som verst. En valp vil bite mer rett etter at den har våknet, når den er understimulert og når den er overstimulert. Ta med hunden ut når den våkner og gi den fin miljøtrening. Når dere kommer inn, gi hunden slikkematte eller noe annet å gjøre som stresser ned og hjelper den å roe ned. Unngå herjing, ballkasting og annet. Fokuser på mental aktivisering som godbitsøk, nyinnlæring, ro-trening ute (sitt ute i en park og bare slapp av) etc. Når det kommer til håndtering, så har dere kanskje gått for fort frem. Istedenfor å sette den på et bord for å trene håndtering (det er litt skummelt å stå på et bord, og da sitter den jo også fast), sett deg ned på gulvet med en godbitveske. Når valpen kommer til deg, rør hunden på f.eks brystet, si "yes" og gi godbit. Tar valpen et steg bak når du strekker ut hånden, trekk hånden tilbake og vent. Når valpen søker nært deg igjen, prøv igjen. Vær kjapp og gi belønning med en gang (såfremt valpen ikke skyr unna akkurat når du strekker ut hånden. Det er derfor du bør være kjapp). Etterhvert kan du eskalere til å røre ham lengre, stryke nedover ryggen, ta på ører, poter etc. "Yes" og godbit for hver gang. Anonymkode: 2e5bd...cda Takk for svar! Ja, vi gleder oss veldig til bitingen er over😅 Når det gjelder håndtering er det gode tips, men valpen har ingen problemer med å bli tatt på - hun legger seg stadig på ryggen for å få kos på mage, og vi kan ta mellom poter og på ører. Men det er nettopp det å føle seg «fanget» som er skummelt tror jeg. Vi skal fortsette å belønne for hvert steg i prosessen av løfting og før/under «håndtering» ved klipp av poter og negler. Anonymkode: 1b02d...8ee Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1700697-valpen-min-knurrer-og-glefser-n%C3%A5r-jeg-b%C3%A6rer-henne/#findComment-32638094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #11 Del Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånn var vår valp også. Vi hadde til og med hundetrener inne i bildet uten at det hjalp.. For valper har helt andre grunner til at de gjør som de gjør enn eldre. hunder som har vanskelig adferd pga traumer, dårlig erfaringer, manglende trening etc.. Det vår valp trengte var rett og slett mer søvn! Vi trodde den sov nok, men det gjorde den jo ikke. Vi endte opp med å ha en lang periode der alle måtte liste seg rundt når valpen sov så den ikke våknet. 🤣 Det ble faktisk betydelig bedre ganske fort når den fikk sine 20 timer i døgnet. Det gjør virkelig forskjell! Angående løfting så er det ikke noe hunden vår liker, men aksepterer. Vi må bare passe på å signalisere tydelig at nå skal hun løftes så hun kan forberede seg. Det er også viktig hvordan vi løfter og hvor vi står, pass på at hunden ser deg! Anonymkode: 5ea86...ca5 Takk for svar! Det er betryggende å høre fra andre som også har opplevd noe av det samme. Det er ikke så mange som forteller om de vanskelige dagene med valp… Anonymkode: 1b02d...8ee Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1700697-valpen-min-knurrer-og-glefser-n%C3%A5r-jeg-b%C3%A6rer-henne/#findComment-32638103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #12 Del Skrevet 30. juli 2023 Vi trodde vi hadde noe feil med vår valp for hun beit så mye 😅 men plutselig gikk det over. Man vet at de biter men vi viste ikke hvor mye 😅 Anonymkode: ed314...559 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1700697-valpen-min-knurrer-og-glefser-n%C3%A5r-jeg-b%C3%A6rer-henne/#findComment-32638128 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #13 Del Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vi trodde vi hadde noe feil med vår valp for hun beit så mye 😅 men plutselig gikk det over. Man vet at de biter men vi viste ikke hvor mye 😅 Anonymkode: ed314...559 Samme her, føler vi har fått verdens mest bitete valp😅 Veldig spent på hvor lang tid det tar før tannfellingen er ferdig, enn så lenge har hun ikke mistet noen😅 Anonymkode: 1b02d...8ee Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1700697-valpen-min-knurrer-og-glefser-n%C3%A5r-jeg-b%C3%A6rer-henne/#findComment-32638320 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 30. juli 2023 #14 Del Skrevet 30. juli 2023 Ja, det er viktig at du respekterer valpens grenser og så trener håndtering så gradvis at hunden får positive erfaringer med det. Ikke bær valpen om du ikke absolutt må. Anbefaler Husbandry, det er også onlinekurs i dette. Veldig god fremgangsmåte for å få til en god håndtering for alle parter. Valpebiting, også MYE valpebiting, er helt normalt og det går over av seg selv. Avledning kan være vanskelig når valpen har sovet så da er det lurt å ta valpen ut slik at hun kan få ut mest mulig av overskuddsenergien ute. Fokus på god sosialisering og miljøtrening ute, samt trene på kontakt, belønne når hunden tar kontakt med dere av seg selv osv. Anbefaler godbitsøk, da lengre godbitsøk ofte kan være gull for å roe valper (og voksne hunder) ned. De må gradvis trenes opp til å ha utholdenhet til å søke etter godbitene lenge. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1700697-valpen-min-knurrer-og-glefser-n%C3%A5r-jeg-b%C3%A6rer-henne/#findComment-32638932 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #15 Del Skrevet 30. juli 2023 Tabris skrev (49 minutter siden): Ja, det er viktig at du respekterer valpens grenser og så trener håndtering så gradvis at hunden får positive erfaringer med det. Ikke bær valpen om du ikke absolutt må. Anbefaler Husbandry, det er også onlinekurs i dette. Veldig god fremgangsmåte for å få til en god håndtering for alle parter. Valpebiting, også MYE valpebiting, er helt normalt og det går over av seg selv. Avledning kan være vanskelig når valpen har sovet så da er det lurt å ta valpen ut slik at hun kan få ut mest mulig av overskuddsenergien ute. Fokus på god sosialisering og miljøtrening ute, samt trene på kontakt, belønne når hunden tar kontakt med dere av seg selv osv. Anbefaler godbitsøk, da lengre godbitsøk ofte kan være gull for å roe valper (og voksne hunder) ned. De må gradvis trenes opp til å ha utholdenhet til å søke etter godbitene lenge. Tusen takk! Skal absolutt sjekke det ut! Anonymkode: 1b02d...8ee Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1700697-valpen-min-knurrer-og-glefser-n%C3%A5r-jeg-b%C3%A6rer-henne/#findComment-32639261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå