AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #1 Skrevet 30. juli 2023 Jeg og mannen er ufrivillig barnløse og har vært det i fire år. Vi har vært gjennom tre ivf forsøk uten å ha kommet i mål enda. Problemet er min tidligere nærmeste venninne. Hun har to barn som hun fikk til på første og tredje prøveperiode, altså kan hun ikke relatere til å være ufrivillig barnløs. Hun er ei kjempegod venninne, vi har kjent hverandre i mange år og vi har mye til felles. Helt fram til jeg fortalte henne at vi slet med å få barn. Da forandret alt seg. Hun som alltid var så støttende jobber aktivt mot å få meg til å føle meg dårlig. Hun mener at det er bra noen er ufrivillig barnløse pga overbefolkning etc., noe jeg i utgangspunktet respekterer at hun mener, samtidig som det gjør vondt mtp at hun har fått barn selv, så hvorfor unner hun ikke andre det? Det verste er at siden jeg fortalte det, har hun aktivt delt og lagt ut instastories hvor hun ytrer disse meningene om hvor bra det er at ikke alle kan få barn, at det er unødvendig å få egne barn når man kan adoptere og hvor miljøskadelig det er med overbefolkning. Vi er i den alderen hvor de fleste i vennegjengen allerede er godt etablert med familie, og forrige helg på jentekveld måtte hun lage en diskusjon rundt ufrivillig barnløse, hvorpå hun og de andre jentene var enig i at det er bra ikke alle kan få barn og at «dersom man ikke klarer å bli gravid, er det vel også et tegn på at man ikke er egnet til å få barn». Hun er den eneste i jentegjengen som vet om dette. Jeg trenger tips til hvordan jeg skal forholde meg til henne, da jeg synes det er vanskelig. Har skjult alt hun legger ut på sosiale medier, for jeg orker ikke de innleggene hennes. Vurderer å bare kutte henne helt ut, men mannen min og hennes mann er gode kamerater og jeg er fadder til hennes eldste barn. Hva gjør jeg? Er jeg hårsår? Anonymkode: 9356a...eb5 23
Sinsiew Skrevet 30. juli 2023 #2 Skrevet 30. juli 2023 (endret) Jeg hadde faktisk begynt å legge igjen kommentarer på innleggene jeg... Spurt om hvorfor hun valgte å få 2. Hvorfor hun velger å dele slike ting først etter at noen har fortalt om sine problemer(jeg hadde da vært åpen om problemene). Til jentegjengen hadde jeg vært åpen og ærlig, samt lagt frem alle drapssaker hvor foreldre dreper sine barn jeg kan komme på At man kan få barn sier ingen ting om egnethet. At folk får seg til å si sånt. Jeg hadde personlig revurdert hele jentegjengen. Folk med så lite mellom øra vil jeg ikke bli sett sammen med. Endret 30. juli 2023 av Sinsiew 17 1 21
ESFP Skrevet 30. juli 2023 #3 Skrevet 30. juli 2023 Jeg er ikke tilhenger av å kutte ut mennesker for hver minste ting, men her ville jeg virkelig vurdert det. Jeg ville tatt god avstand og kun forholdt meg til henne høflig i sosiale settinger. 12 10
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #4 Skrevet 30. juli 2023 Jeg syns du skal snakke med henne. Det KAN faktisk hende at hun gjør dette fordi hun tror at det er en støtte til deg. Jeg har nemmelig ei venninne som gjorde noe av det lignende. Nå var hun riktignok barnløs selv, men da jeg fortalte at vi ikke kan få barn var det ikke måte på hvor mye fælt det var med å sette barn til verden. Jeg måtte be henne slutte for jeg fikk jo helt dårlig samvittighet for at vi prøvde, men det var faktisk godt ment. Anonymkode: 5c473...e85 17 1 5
Motelvibes Skrevet 30. juli 2023 #5 Skrevet 30. juli 2023 Tror ikke jeg hadde orka venninner med så lav iq. 7 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #6 Skrevet 30. juli 2023 Det kan være hun tror det hjelper deg å snakke om overbefolkning, og at det hele er et mislykket forsøk på å gjøre ting bedre. Jeg syns du skal ta det opp med henne, si rett ut at du blir fryktelig såret av måten hun snakker på og be henne kutte det ut. og fortsetter hun med flere til stede stiller du henne til veggs og spør hvorfor hun har fått barn og hvorfor hun ikke har adoptert. Det være sagt syns jeg det er helt galskap at et helsevesen med ressursmangel bruker penger på folk som på død og liv MÅ reprodusere seg selv, dere skulle fått betalt hver krone av gildet selv. Og barnløshet ER naturens måte å bedrive seleksjon på, men ikke en gang jeg sier det til venner som sliter med å få barn. Man er da ikke helt rasshøl heller. Og når du blir gravid kan du jo fortelle resten av gjengen hvor jævlig hun har behandlet deg da dere slet med å bli gravid, det kan de godt få vite. Anonymkode: b89d1...750 8 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #7 Skrevet 30. juli 2023 Hun der hadde jeg kuttet ut. Hvis hun begynte slik etter at du fortalte om dette virker jo dette som om det legges ut mest for å provosere deg. Hvis hun har så sterke meninger rundt dette burde hun kanskje ikke ha fått barn, men heller vært frivillig barnløs. Anonymkode: 774b7...a74 6
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #8 Skrevet 31. juli 2023 Dette synes jeg er så stygt gjort ar jeg hadde ikke orket å ha noe med henne å gjøre hvis det var meg. Anonymkode: a28f4...d24 8 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #9 Skrevet 31. juli 2023 Hvis hun nevner det med at de som ikke kan få barn ikke egner seg igjen, ville jeg spurt oppfølgingsspørsmål. Type, hva mener du? På hvilken måte egner de seg ikke? Hvis hun ikke modererer seg da, ville jeg konfrontert henne foran alle, eks "men du vet jo godt at jeg har prøvd i årevis å få barn uten å få det til, hva konkret er det med meg som gjør at jeg ikke egner meg til å ha barn? Du sier jo rett ut at jeg ikke ville vært en god mor, så da vil jeg gjerne vite hva det er som er så galt med meg " eller noe i den dur. Og om hun prøver å forsvare seg, fortsett med at hun aktivt begynte å prate nedsettende om ufrivillig barnløse ETTER at hun fikk vite at du er ufrivillig barnløs. Da tror jeg nok de andre blir litt sjokkert, og enig i at oppførselen hennes er kvalmende. Anonymkode: b5316...b48 13 1 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #10 Skrevet 31. juli 2023 Er du helt sikker på at det er vondt ment? Det er ikke så uvanlig å bruke slike «oppmuntringstaktikker». Jeg som er evig singel har ofte fått høre at det er da mange par som ikke har det så bra, at det er mye rart bak fasaden. Har barn, men er ikke ukjent med at det kan være et argument f eks at barnløse ofte er lykkeligere enn de med barn, iflg forskning. Det blir en slags trøst, å fortelle at det du higer etter er ikke den eneste lykkelige løsningen. Akkurat det med at det er naturlig seleksjon er litt mer brutalt å ytre, men verden er jo katastrofalt overbefolket. Det virker jo som om dere er gode venner og har vært det lenge. Vennskap er gull verdt. Jeg foreslår at du snakker med henne om dette. Dere er jo voksne mennesker! Forklar enkelt at de og de tingene hun sier gjør vondt for det i den situasjonen du er i nå, at du blir veldig lei deg og at det blir vanskelig for deg å være sammen med henne. Du må gå inn i det åpent, uten å tenke at hun gjør det for å være slem - for DET virker usannsynlig etter vennskapet du beskriver. Tipper det løser seg Anonymkode: 75225...9f3 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #11 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis hun nevner det med at de som ikke kan få barn ikke egner seg igjen, ville jeg spurt oppfølgingsspørsmål. Type, hva mener du? På hvilken måte egner de seg ikke? Hvis hun ikke modererer seg da, ville jeg konfrontert henne foran alle, eks "men du vet jo godt at jeg har prøvd i årevis å få barn uten å få det til, hva konkret er det med meg som gjør at jeg ikke egner meg til å ha barn? Du sier jo rett ut at jeg ikke ville vært en god mor, så da vil jeg gjerne vite hva det er som er så galt med meg " eller noe i den dur. Og om hun prøver å forsvare seg, fortsett med at hun aktivt begynte å prate nedsettende om ufrivillig barnløse ETTER at hun fikk vite at du er ufrivillig barnløs. Da tror jeg nok de andre blir litt sjokkert, og enig i at oppførselen hennes er kvalmende. Anonymkode: b5316...b48 Dette er helt, helt feil taktikk. Dessuten er det meningsløst og virker bare lite intelligent. Noen kan ikke få barn, rent fysisk, det betyr ikke at de ikke egner seg som foreldre - her har du misforstått noe fundamentalt. Anonymkode: 75225...9f3 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #12 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dette er helt, helt feil taktikk. Dessuten er det meningsløst og virker bare lite intelligent. Noen kan ikke få barn, rent fysisk, det betyr ikke at de ikke egner seg som foreldre - her har du misforstått noe fundamentalt. Anonymkode: 75225...9f3 I utgangspunktet enig i det, men her hadde jo "venninnen" uttalt seg om at barnløshet er et tegn på at man ikke er egnet som foreldre. For å sitere TS: hun og de andre jentene var enig i at det er bra ikke alle kan få barn og at «dersom man ikke klarer å bli gravid, er det vel også et tegn på at man ikke er egnet til å få barn». Anonymkode: b5316...b48 4 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #13 Skrevet 31. juli 2023 1. Det er en enorm logisk brist når hun mener at ufrivillig barnløse ikke er egnet til å bli foreldre samtidig som de kan adoptere.... 2. Hvis dette er hennes måte å finne noe positivt i situasjonen (miljøet), så har hun ikke tenkt særlig langt. 3. Det er lov å si fra til henne at hun er utrolig smakløs og provoserer unødvendig mye. Jeg er åpen for at folk kan ha ulike meninger og fremdeles være bestevenner. Må allikevel si at jeg har droppet venner som har meninger som blir for kontroversielle eller usaklige, på nivå med at man sikkert ikke er egnet som foreldre hvis man er ufrivillig barnløs. Anonymkode: b353f...ce9 4 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #14 Skrevet 31. juli 2023 Neste gang dette skjer med alle disse venninne ne rundt deg så setter du øynene i henne og spør : Du vet at vi har prøvd i årevis å få barn, hvorfor sier du slike ting? Så følger du opp med : hvorfor har du selv fått to barn når du er så opptatt av overbefolkning? Etter det kan du kutte ut hele gjengen, slike har du ikke bruk for i livet ditt. ( Hilsen frivillig barnløs) Anonymkode: 451c5...c3b 16 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #15 Skrevet 31. juli 2023 For en drittkjerring! Det finnes ingen unnskyldning for det der. Hun må vel få med seg at du synes det er ubehagelig. Kutt henne ut. Dobbeltmoralistiske slemminger trenger man ikke i livet. Og lykke til med Ivf! Kanskje dere skal fortelle at dere holder på med det? Så vil du oppdage hvem som støtter deg og kan konsentrere deg om dem. Anonymkode: f2b0b...a77 6
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #16 Skrevet 31. juli 2023 Fødselstallene i Norge går drastisk ned, så vi er jo avhengige av at de som ønsker barn får barn for å opprettholde samfunnet. Noen tar klimahysteriet litt vel langt... veldig spesielt at hun sier slikt når hun har to barn selv. Fade henne ut, spesielt om du blir gravid. Anonymkode: 2284f...7b7 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #17 Skrevet 1. august 2023 Hvis hun er en god venninne og omsorgsfull person ellers, vil jeg tro at hun tror hun støtter deg. Jeg har også ei venninne som snakket mye om at hvis en ikke fikk barn uten hjelp, var det ikke "meningen", og at IVF var å gå imot naturen og ville føre til syke barn. Hun var ikke blant mine nærmeste venninner, og jeg tok avstand da vi holdt på med IVF. Jeg ble voldsomt provosert, både pga. det vi stod i, og at jeg var totalt uenig og syntes hun var kunnskapsløs. Men nå nylig har vi snakket mye sammen, og hun trodde oppriktig at hun hjalp meg. At det skulle føles godt å vite at når IVF-forsøkene mislyktes var det en mening med det, og vi slapp å få et barn med problemer, at det skulle hjelpe at hun minnet meg på det. For min del personlig kjentes det også spesielt godt å si til min venninne at jeg ble gravid uten hjelp, og på første og andre forsøk de to neste svangerskapene etter at vi til slutt fikk IVF-barnet vårt. At da var det tydeligvis meningen likevel, og dessuten er alle barne mine friske, men IVF-barnet har vært tidligst ute med alt, både motorisk og språklig. Det er jo bare anekdotisk, men venninnen min ser ut til å ha endret mening om "kunstig" befruktning. Anonymkode: e43ba...3b3 2 1
Maleficenta Skrevet 1. august 2023 #18 Skrevet 1. august 2023 ESFP skrev (På 30.7.2023 den 15.49): Jeg er ikke tilhenger av å kutte ut mennesker for hver minste ting, men her ville jeg virkelig vurdert det. Jeg ville tatt god avstand og kun forholdt meg til henne høflig i sosiale settinger. Enig. Hun er direkte ondskapsfull. Hva er det hun prøver på? 1
Maleficenta Skrevet 1. august 2023 #19 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (På 30.7.2023 den 15.54): Jeg syns du skal snakke med henne. Det KAN faktisk hende at hun gjør dette fordi hun tror at det er en støtte til deg. Jeg har nemmelig ei venninne som gjorde noe av det lignende. Nå var hun riktignok barnløs selv, men da jeg fortalte at vi ikke kan få barn var det ikke måte på hvor mye fælt det var med å sette barn til verden. Jeg måtte be henne slutte for jeg fikk jo helt dårlig samvittighet for at vi prøvde, men det var faktisk godt ment. Anonymkode: 5c473...e85 litt merkelig å si at msn ikke er egnet som mor pga at hun sliter med å få barn da... Høres ikke særlug støttende ut. Mer som lm hun sier ts ikke fortjener å få barn 2
Maleficenta Skrevet 1. august 2023 #20 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Dette er helt, helt feil taktikk. Dessuten er det meningsløst og virker bare lite intelligent. Noen kan ikke få barn, rent fysisk, det betyr ikke at de ikke egner seg som foreldre - her har du misforstått noe fundamentalt. Anonymkode: 75225...9f3 tror du misforstod innlegget 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå