Gå til innhold

Når begynte barnet å gå hjem selv fra skolen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vi har en gutt som nettopp ble 7 og som begynner i andreklasse nå til høsten. Vi har hentet han på SFO frem til nå. Vi vurderer å la han gå litt alene hjem fra SFO nå til høsten, men jeg er litt skeptisk, for han må over en trafikkert vei. Dette er i en stor by med mye trafikk. 

Hvor store var deres barn da de fikk gå selv? Jeg tenker i alder, ikke klasse, for det er stor forskjell på å være 7 og 7,5 

Anonymkode: 6b3c3...97d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg gikk fra 7-8år. Gikk 1.5km. Men dette er 25år siden.... hadde ikke latt mine gå i den alderen nå... nå tar mine buss.

Endret av Rem
Glemte noe relevant
AnonymBruker
Skrevet

Gikk eller syklet til og fra skolen utpå vårparten i 1.klasse 

Anonymkode: b681c...eed

AnonymBruker
Skrevet
Rem skrev (4 minutter siden):

7-8år. Gikk 1.5km. Men dette er 25år siden.... hadde ikke latt mine gå i den alderen nå...

Hvorfor ikke? 

Anonymkode: b6271...c5e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gikk eller syklet til og fra skolen utpå vårparten i 1.klasse 

Alder: Rett etter fylte 7 år 

AnonymBruker
Skrevet

På våren i første klasse. Bor 300meter unna skolen og 30-sone hele veien :) 

Anonymkode: 42504...4c1

AnonymBruker
Skrevet

Våren første klasse startet vi med at jeg ringte sfo når jeg var nesten hjemme, så begynte han å gå og jeg parkerte hjemme og gikk mot han. Fra andre klasse gikk han til og fra skolen selv 

Anonymkode: d2369...aa2

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ikke? 

Anonymkode: b6271...c5e

Idioter langs veien, potensielle overgripere osv. Pluss at vi bor 5km fra skolen....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Begynte å øve allerede siste halvåret i bhg så var 5 år på det tidspunktet (født sent på høsten).

Hadde avtale med bhg siden jeg jobbet 300 meter unna så de sendte meg en melding når hun gikk fra bhg, så gikk jeg fra jobben og møtte henne på veien og tok henne med på jobb. Så har gått fra skolen i alle år, men i starten var det selvfølgelig kun når jeg hadde fri. Utenom dette var hun på sfo. Vi bor 250 meter fra skolen og man går kun gjennom boligfeltet så ikke noe skummelt her 😊

Anonymkode: 7ffd3...188

AnonymBruker
Skrevet

Førstemann gikk hjem alene fra jul i 1.klasse, av eget ønske. Da hadde hun akkurat blitt 6 år. 

Til skolen gikk hun alene fra påske. (Gikk tidligere hjem enn til skolen grunnet tidsaspektet).

Vi hadde drøyt 1km med trygg skolevei (ingen skumle veier de måtte krysse).

Når bor vi 150 meter fra skolen, så høstens skolestarter kommer til å gå alene når hun føler seg klar for det. 

Anonymkode: 75316...b02

AnonymBruker
Skrevet

Guttene gikk hjem fra skolen fra 2.klasse. Det er 3 km hver vei. Jenta startet med å reise hjem fra skolen i slutten av 3.klasse for å øve. Hun har lang reisevei, buss, tog, som tar 1.5 time. Hun blir derfor hentet de fleste dagene, men klarer seg helt fint om hun må reise hjem på egenhånd. 

Anonymkode: 6c4e5...1b1

Skrevet

Min var 8 år, så ett år siden. Hadde latt om gå alene før om det hadde vært mindre trafikk.

AnonymBruker
Skrevet

2. skoledag. Vi fulgte første skoledag, etterpå har de gått alene. Har ikke ettermiddags-sfo her, kun morgen (og det har vi ikke behov for). De har ca 20 meter langs trafikkert vei (30-sone), resten av veien er gangvei og skogssti.

Anonymkode: c1ddb...67f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Vi har en gutt som nettopp ble 7 og som begynner i andreklasse nå til høsten. Vi har hentet han på SFO frem til nå. Vi vurderer å la han gå litt alene hjem fra SFO nå til høsten, men jeg er litt skeptisk, for han må over en trafikkert vei. Dette er i en stor by med mye trafikk. 

Hvor store var deres barn da de fikk gå selv? Jeg tenker i alder, ikke klasse, for det er stor forskjell på å være 7 og 7,5 

Anonymkode: 6b3c3...97d

Hadde ventet til 10år.

Anonymkode: f0884...84c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 5-6 år 1klasse. Men vi bodde 150 meter fra skolen🙈

Mine fra ca 7-8 års alder. 

Anonymkode: 0feea...ea4

Skrevet

6,5 år. Slutten av 1.trinn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

2. skoledag. Vi fulgte første skoledag, etterpå har de gått alene. Har ikke ettermiddags-sfo her, kun morgen (og det har vi ikke behov for). De har ca 20 meter langs trafikkert vei (30-sone), resten av veien er gangvei og skogssti.

Anonymkode: c1ddb...67f

Bare nysgjerrig, hvorfor har de ikke ettermiddags-sfo? Trodde kommunene var lovpålagt å tilby dette (men er åpen for at jeg tar feil altså😅)

Anonymkode: 72128...e99

• Liker 1
Skrevet

Rundt 7-8 år. Det er 1,5 km å gå langs trafikkert vei.

AnonymBruker
Skrevet

Begynte i føeste klasse. 

Har 1,8 km å gå og må krysse 4 veier. 

Begge barna har gått samme veien sikkert hundre ganger før de gikk alene. Nå er eldste 10 og minste 8. Null problem. 

Har vi også trent og trent på trafikkregler, hva man gjør hvis det skjer noe osv... 

Dette kunne de veldig bra før de lot de gå alene. 

Anonymkode: d6679...8df

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg fulgte eldste jenta til bussen og møtte henne der de tre første årene

minste har hatt drosje de to første årene men ønsket buss ifra 3.klasse har da slått følge med søsteren sin, 

vi var en liten vei, de bruker selvfølgelig refleks ifra august

Husk å trene trafikk regler, og lær ungen å bruke refleksvest

Endret av Januar2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...