Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom hjem fra barsel i dag, spent på vekta😅 skuffelsen var stor når vekta var den samme som dagen jeg fødte🙈 babyen var over 3 kg og morkake, fostervann etc forsvant jo også. Forstår det ikke. Har dog spist og drukket mye i dag og ikke hatt avføring men skulle jo tro at jeg hadde gått ned NOE. :(

andre med samme erfaring? Når løsnet det?😔

Anonymkode: 3d1d2...dfd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan ta tid.. mor kake di skal bli mindre..du er forsatt full av hormoner etc..og melk i puppene...

Ikke begynn å stress dager etter fødselen at du ikke har gått ned i vekt...det er ikke det du skal tenke på nå 

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har altså nettop født, og første du tenker på er vekta. Jeg hadde syke mengder vann i kroppen etter fødsel, gikk bort etter noen dager. Var tilbake på startvekt 3 mnd etter fødsel (men jeg gikk opp lite). 

Anonymkode: 85051...71c

• Liker 1
Skrevet

Jeg beklager, men det er ALT FOR TIDLIG å  begynne å bekymre seg over vekta den dagen man kommer hjem med babyen.

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk helt ville mengder med vann i kroppen etter fødsel. Tok en stund før det forsvant. 

Anonymkode: 33a5d...684

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hovna opp som pokker etter fødsel. Regn med at det kan ta noen dager/uker før du lander på din egentlige vekt etter graviditeten. 

Anonymkode: 18cec...aa4

Skrevet

Og om du blir som meg..så kommer du til å bli skikkelig sulten..og da spis...du skal nå amme og ha energi til lange kvelder og en baby. Dette er ikke tiden å telle kalorier og etc...pluss det stor sjanse at du ikke kommer til å klare å spise så sundt og lage masse måltider...du vil få dager som går opp og ned. Men spis vanlig og la vekt skåla bli 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det synkende nivåer av hormoner (særlig progesteron) som gjør at man får mer vann i kroppen? Er det ikke det som også gir PMS-symptomer, når progesteron stuper? Vil gjerne forstå hvorfor man får mer vann i kroppen etter fødsel. 

Anonymkode: fefa8...121

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det synkende nivåer av hormoner (særlig progesteron) som gjør at man får mer vann i kroppen? Er det ikke det som også gir PMS-symptomer, når progesteron stuper? Vil gjerne forstå hvorfor man får mer vann i kroppen etter fødsel. 

Anonymkode: fefa8...121

Hun forklarer at vann i kroppen også er noe som kan oppstå i løpet av de første to ukene etter fødselen - men at dette selvsagt ikke gjelder alle. – Dette skyldes væskebalansen i kroppen generelt, og at kroppen i tiden som gravid og etter en fødsel går gjennom store belastninger.1. okt. 2021

AnonymBruker
Skrevet

Gikk opp ca 15 kg i begge mine svangerskap. Da jeg kom hjem fra sykehuset hadde jeg gått ned ca 4 kg første gang men bare 1 kg andre gang. Tok ca 2,5 mnd for meg til jeg var nede på startvekt begge gangene. Og begge gangene gikk jeg mer ned enn det også. Gjorde ingenting spesielt. Normalvektig til vanlig. 

Anonymkode: 82e05...999

Skrevet

Jeg veide meg ca 3 uker etter fødsel og hadde da gått ned 13 kg siden fødedagen. Sannsynligvis har du fremdeles litt vann i kroppen. Vekttap etter fødsel henger jo gjerne sammen med baby, fostervann, morkake+++ og ikke som ved slanking så skjønner ikke helt hvorfor alle får så fnatt av at ts spør om dette?

• Nyttig 1
Skrevet
frøkna skrev (5 timer siden):

Jeg veide meg ca 3 uker etter fødsel og hadde da gått ned 13 kg siden fødedagen. Sannsynligvis har du fremdeles litt vann i kroppen. Vekttap etter fødsel henger jo gjerne sammen med baby, fostervann, morkake+++ og ikke som ved slanking så skjønner ikke helt hvorfor alle får så fnatt av at ts spør om dette?

Fordi hun akkurat har kommet hjem etter født en baby og blitt mamma..og første hun gjør er å se hvor mye hun veier...(som er ok) men da tenkte at hun ikke har gått ned noe etter født en unge...det er rart...enten kan hun ha litt rart selvbilde i forhold til vekt( også før graviditeten) eller om hun bare lurte på om hvorfor 3 kg baby som har kommet ut... ikke har gjort at hun er 3 kg lettere 

AnonymBruker
Skrevet

Enig i at her var det flere med «fnatt»😅 etter 2 uker ish lå jeg en kilo under startvekta mi. Skal sies at jeg «gikk ned» mens jeg var gravid (i den forstand at egenvekten ble mindre. Jeg fikk svangerskapsdiabetes og måtte legge om kosten). Nå er det snart fire uker siden fødsel og jeg tar sunne og bevisste valg selvom jeg ammer. Har ingen plan om å gå opp i vekt nå. Slanker meg ikke aktivt, men veier meg regelmessig og tar lure valg i matveien. Betyr ikke at hverken ts eller jeg har et usunt forhold til vekt og mat.

Anonymkode: 27d22...f4f

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (På 30.7.2023 den 15.26):

Det kan ta tid.. mor kake di skal bli mindre..du er forsatt full av hormoner etc..og melk i puppene...

Ikke begynn å stress dager etter fødselen at du ikke har gått ned i vekt...det er ikke det du skal tenke på nå 

Tror du at morkaka krymper etter fødsel? 😂

Anonymkode: 45c67...78e

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (På 30.7.2023 den 15.26):

Jeg går ut ifra at du mener livmoren? At livmoren skal bli mindre igjen etter et svangerskap, og ikke morkaken? Ettersom morkaken skal støtes ut etter fødselen og ikke være igjen i kroppen..

Anonymkode: fd793...df4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme erfaring, gikk opp sykt mye i vannvekt på barsel, vekta begynte å bevege seg nedover ca 10 dager etter fødsel. 3 mnd etter veier jeg mindre enn før graviditeten. 

Anonymkode: 08f94...14a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk barn for 13 år siden og har ikke gått ned enda. Så sånn er det bare, kroppen forandrer seg. Jeg har dog hatt barnet mitt i fokus og ikke vekta. 

Husk å spise godt for å opprettholde melkeproduksjonen! Og gratulerer med babyen ☺️

Anonymkode: ecc67...b7d

Skrevet

Jeg gikk opp 27 kg (51 opp til 78 kg), 3 dager etter fødsel var jeg 74, bare mistet 4 kg, trodde jeg skulle være 10 kg lettere… Men etter dette mistet jeg 1 kg hver dag, i noen dager. 1 måned etter fødsel var jeg 63 kg, 2 måneder etter (som er nå) er jeg 61 kg :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...