AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #41 Skrevet 30. juli 2023 Topsi skrev (3 minutter siden): Du misforstår hva jeg skriver. Det er folk som kan bli friske etter 15 eller 20 år, ikke alle,.Men noen. De har også krav på et anstendig liv mens man et syk. Det er ikke et valg mens man er syl, da er man syk,.Men noen blir bedre etter lang tid, det er også lov. Jeg forstår ikke hvorfor du tror jeg skriver noe for å angripe noen eller sier det er et valg å være syk Må du gå hele 12 år på midlertidige ytelser, så sier det seg selv at det er mer snakk om vondt i viljen enn alvorlig sykdom. Du er rett og slett ikke syk nok, sier seg selv. Du bruker ikke 12 år på å avklare om man er ufør eller ikke. Når du i tillegg kommer deg ut i jobb igjen innen 10 år etter innvilget uføretrygd, så sier det seg selv at noe skurrer fælt. Midlertidige ytelser er nettopp det, midlertidig. Det har ingenting om temaet i tråden å gjøre heller. Dette er avsporing. Har ikke sagt at man ikke kan bli frisk etter et tiår eller to. Blir du frisk 5 år etter du ble ufør, så sier det seg selv at du ikke var ufør på ekte i utgangspunktet. Men når du først har svindlet deg til uføretrygd, og skal tilbake i jobb. Så får du gjøre det på den riktige måten, nemlig si ifra deg uføretrygden, skaff deg en deltidsjobb og ta opp studielån slik som alle andre. Det er med grunn at lånekassen har den 10 års regelen. Anonymkode: 0ec90...9a9 2 1
Brunello Skrevet 30. juli 2023 #42 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Om man har barn ja. Ellers nei. Anonymkode: 089a7...d39 De fleste har mye høyere bokostnader.
Topsi Skrevet 30. juli 2023 #43 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Må du gå hele 12 år på midlertidige ytelser, så sier det seg selv at det er mer snakk om vondt i viljen enn alvorlig sykdom. Du er rett og slett ikke syk nok, sier seg selv. Du bruker ikke 12 år på å avklare om man er ufør eller ikke. Når du i tillegg kommer deg ut i jobb igjen innen 10 år etter innvilget uføretrygd, så sier det seg selv at noe skurrer fælt. Midlertidige ytelser er nettopp det, midlertidig. Det har ingenting om temaet i tråden å gjøre heller. Dette er avsporing. Har ikke sagt at man ikke kan bli frisk etter et tiår eller to. Blir du frisk 5 år etter du ble ufør, så sier det seg selv at du ikke var ufør på ekte i utgangspunktet. Men når du først har svindlet deg til uføretrygd, og skal tilbake i jobb. Så får du gjøre det på den riktige måten, nemlig si ifra deg uføretrygden, skaff deg en deltidsjobb og ta opp studielån slik som alle andre. Det er med grunn at lånekassen har den 10 års regelen. Anonymkode: 0ec90...9a9 Vet du hva, du aner ikke hva du snakker om, men jeg har ikke tenkt å diskutere mer med deg, du får dømme andre sykdom og liv på rommet ditt, jeg er ikke interessert 4 1
Sofakona Skrevet 30. juli 2023 #44 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Må du gå hele 12 år på midlertidige ytelser, så sier det seg selv at det er mer snakk om vondt i viljen enn alvorlig sykdom. Du er rett og slett ikke syk nok, sier seg selv. Du bruker ikke 12 år på å avklare om man er ufør eller ikke. Når du i tillegg kommer deg ut i jobb igjen innen 10 år etter innvilget uføretrygd, så sier det seg selv at noe skurrer fælt. Midlertidige ytelser er nettopp det, midlertidig. Det har ingenting om temaet i tråden å gjøre heller. Dette er avsporing. Har ikke sagt at man ikke kan bli frisk etter et tiår eller to. Blir du frisk 5 år etter du ble ufør, så sier det seg selv at du ikke var ufør på ekte i utgangspunktet. Men når du først har svindlet deg til uføretrygd, og skal tilbake i jobb. Så får du gjøre det på den riktige måten, nemlig si ifra deg uføretrygden, skaff deg en deltidsjobb og ta opp studielån slik som alle andre. Det er med grunn at lånekassen har den 10 års regelen. Anonymkode: 0ec90...9a9 Du bør seriøst ikke si noe du ikke har peil på..min mor brukte 10 år bli uføretrygdet...det nok nav 10 år...de gjorde mamma sykere...de mistet papir etc...du får kansje 5 forskjellige veiledere på 1 år....du skal igjennom legen din og nav lege..du blir aldri trodd...der er jo statisk at folk blir sykere ved å gå på nav ...det er ikke snakk om vondt o vilja..hey har en kronisk sykdom få har og går på aap..jeg vet jeg aldri klarer å komme i jobb..vil jeg ha uføretrygd...ja.. hvorfor..det er det eneste økonomisk stabilitet jeg kan få...for kan jeg komme ut i jobb ..nei... Jeg skulle gjort alt for å leve normalt og ha en jobb.. Bit deg hardt i tunga og håp og be du aldri kommer i aap forløpet 2
Gjest Albbas Skrevet 30. juli 2023 #45 Skrevet 30. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Da er du ikke ufør på ekte. Inntektsevnen må være varig nedsatt med minst 50% for å få innvilget uføretrygd. VARIG, ikke midlertidig. Anonymkode: 0ec90...9a9 Det er ufør på ekte jo, for ufør er definert av lovgivning og ikke av dine egne meninger. Ingen er synske. Det er svært mange uføre der man umulig kan VITE hva fremtiden bringer om 20 år. Du kan være alvorlig syk i dag, men bli friskere om 20 år. At ufør ikke er en livstidsdom er bra for samfunnet. 57 minutter siden, AnonymBruker said: Du snakker om uføretrygd som om det er et valg. Man kan velge å være ufør eller jobbe. Kan du velge, så er du ikke ufør. Er selv ufør, og det er for pokker meg ingen valg! Anonymkode: 0ec90...9a9 Det er ingen som snakker om å velge å være ufør, men at helsa etterhvert blir bedre, eller at det dukker opp hjelpemidler eller behandling som gjør deg arbeidsfør. At du er blind i dag er faktisk ikke ensbetydende med at du er blind om 20 år, for å ta et banalt eksempel. Kanskje er ME-gåten løst om 15 år og det eksisterer behandling? Du kan bli ufør etter et hjerneslag eller en alvorlig ulykke, men så kan du bli gradvis bedre etter mange år med hvile og fokus på mestringsstrategier. Nye jobbmuligheter kan dukke opp som gjør at du i dag kan gjøre et arbeid som var fysisk umulig for deg for 20 år siden. Ny teknologi kan gi nye muligheter for å komme tilbake til arbeidslivet, men det motsatte kan også skje. Endringer i arbeidslivet kan gjøre at du plutselig ikke kan jobbe med sykdommen likevel, fordi det plutselig stilles strengere krav til reaksjonsevne, syn, hørsel, førlighet eller hva det skulle være. Liv og sykdom er ikke sort/hvitt og det er definitivt ikke arbeidslivet heller.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #46 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Må du gå hele 12 år på midlertidige ytelser, så sier det seg selv at det er mer snakk om vondt i viljen enn alvorlig sykdom. Du er rett og slett ikke syk nok, sier seg selv. Du bruker ikke 12 år på å avklare om man er ufør eller ikke. Når du i tillegg kommer deg ut i jobb igjen innen 10 år etter innvilget uføretrygd, så sier det seg selv at noe skurrer fælt. Midlertidige ytelser er nettopp det, midlertidig. Det har ingenting om temaet i tråden å gjøre heller. Dette er avsporing. Har ikke sagt at man ikke kan bli frisk etter et tiår eller to. Blir du frisk 5 år etter du ble ufør, så sier det seg selv at du ikke var ufør på ekte i utgangspunktet. Men når du først har svindlet deg til uføretrygd, og skal tilbake i jobb. Så får du gjøre det på den riktige måten, nemlig si ifra deg uføretrygden, skaff deg en deltidsjobb og ta opp studielån slik som alle andre. Det er med grunn at lånekassen har den 10 års regelen. Anonymkode: 0ec90...9a9 12 år på ytelser sier antagelig aller mest om systemet og hvor dårlig og treigt det er/var. Det er rimelig å tro at de som gikk så lenge var svært syke og ikke selv greide å purre, mase og stå på kravene for å få fortgang i prosessen. Du kjenner ikke alle mennesker og alle sykdommer og alle forløp. Du må jo gjerne synse, fantasere og lage dine egne teorier om folk, men ikke legg det frem som fakta. For å kunne kalle andre for svindlere må du faktisk ha bevis. Anonymkode: 48d97...ab2 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #47 Skrevet 30. juli 2023 Jeg har uføretrygd og søkte på fullt stipend og lån, fikk det. Har barn. Anonymkode: f0e1b...fc3
Gjest Chroma Skrevet 30. juli 2023 #48 Skrevet 30. juli 2023 Hvorfor ender alltid slike tråder opp med å bli en diskusjon om hvorvidt man er «ufør på ekte» eller ikke? Svar på spm eller gå ut av tråden.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #49 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må du gå hele 12 år på midlertidige ytelser, så sier det seg selv at det er mer snakk om vondt i viljen enn alvorlig sykdom. Du er rett og slett ikke syk nok, sier seg selv. Du bruker ikke 12 år på å avklare om man er ufør eller ikke. Når du i tillegg kommer deg ut i jobb igjen innen 10 år etter innvilget uføretrygd, så sier det seg selv at noe skurrer fælt. Midlertidige ytelser er nettopp det, midlertidig. Det har ingenting om temaet i tråden å gjøre heller. Dette er avsporing. Har ikke sagt at man ikke kan bli frisk etter et tiår eller to. Blir du frisk 5 år etter du ble ufør, så sier det seg selv at du ikke var ufør på ekte i utgangspunktet. Men når du først har svindlet deg til uføretrygd, og skal tilbake i jobb. Så får du gjøre det på den riktige måten, nemlig si ifra deg uføretrygden, skaff deg en deltidsjobb og ta opp studielån slik som alle andre. Det er med grunn at lånekassen har den 10 års regelen. Anonymkode: 0ec90...9a9 Du er rapportert Anonymkode: 83291...179
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #50 Skrevet 30. juli 2023 Brunello skrev (3 timer siden): Poenget er at folk som ikke er unge normalt trenger mer penger for å takle forpliktelsene sine enn studielånet dekker. Ca ALLe som er studenter trenger mer penger enn studielånet dekker. Om hun går fra å være ufør til ufør student trenger hun da ikke så mye mer penger? Studiebøker er som regel ikke nødvendig, og kan kjøpes brukt billig. Skolepenger er som regel mellom 500-700kr. Anonymkode: fa89d...3a8
Brunello Skrevet 30. juli 2023 #51 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ca ALLe som er studenter trenger mer penger enn studielånet dekker. Om hun går fra å være ufør til ufør student trenger hun da ikke så mye mer penger? Studiebøker er som regel ikke nødvendig, og kan kjøpes brukt billig. Skolepenger er som regel mellom 500-700kr. Anonymkode: fa89d...3a8 Ikke de som bor hjemme hos foreldrene. Det er en del unge som gjør det.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #52 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ca ALLe som er studenter trenger mer penger enn studielånet dekker. Om hun går fra å være ufør til ufør student trenger hun da ikke så mye mer penger? Studiebøker er som regel ikke nødvendig, og kan kjøpes brukt billig. Skolepenger er som regel mellom 500-700kr. Anonymkode: fa89d...3a8 Og så? Hva er problemet med at TS ønsker å ta studielån? Det er fullt lovlig. Anonymkode: e2f5c...014
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #53 Skrevet 31. juli 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har uføretrygd og søkte på fullt stipend og lån, fikk det. Har barn. Anonymkode: f0e1b...fc3 Ja, det er ingenting i veien for at uføretrygdede skal få studielån, det som TS leste på facebook er bare tull. Det har sannsynlig rot i at hvis man har fått slettet tidligere studielån grunnet uføretrygd, så vil man få hele lånet tilbake igjen hvis man søker ny støtte innen ti år. TS er i den situasjonen, så det må jo bli en vurdering for vedkommende om man skal ta sjansen og håpe på bedre helse eller forsøke å finansiere bøkene og studieavgift mm. på andre måter. For det skal sies, det koster virkelig ikke veldig mye å studere! Selvfølgelig så spiller det en stor rolle om man må pendle ol, men med en uføretrygd i bunn burde man klare å studere uten ytterligere finansiell støtte. Anonymkode: 6f216...a42
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #54 Skrevet 31. juli 2023 AndreaJohan skrev (14 timer siden): Så det er bedre at en person er arbeidsledig livet ut? Fremfor å investere litt ekstra i å forhåpentligvis få de ut i arbeidslivet? Få folk ut i arbeid er alfa omega om vi vil at velferdsstaten skal overleve Men nå skal man vel ikke få betalt for det. Med at gjelden din blir slettet og du får mer. Men er det som noen sier at du da får tilbake den gamle gjelden er det helt greit. Absolutt fint å få folk tilbake på jobb. Men har man fått slettet gjeld pga ufør, så bør ikke den sjansen komme igjen. Sjansen er der for at det ikke blir stort med jobbing og at det bli ufør igjen etter kort tid. Anonymkode: 61552...a6f
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #55 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har uføretrygd og søkte på fullt stipend og lån, fikk det. Har barn. Anonymkode: f0e1b...fc3 Men har du slettet gjeld der før. Er vel det det dreier seg om. Anonymkode: 61552...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #56 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Da er du ikke ufør på ekte. Inntektsevnen må være varig nedsatt med minst 50% for å få innvilget uføretrygd. VARIG, ikke midlertidig. Anonymkode: 0ec90...9a9 Uføretrygd betyr nødvendigvis ikke varig nei. Jeg kjenner flere tilfeller, inkludert meg selv som fikk innvilget uføretrygd - fordi arbeidsevnen der og da var under 50%. Jeg hadde gått over to år på AAP, og vært i flere arbeidsutprøvinger uten at jeg klarte å stå i det. DPS mente at behandling ikke ville øke arbeidsevnen min. Det ble da søkt om uføretrygd, og jeg fikk den innvilget. Målet var at jeg skulle få den tiden jeg trengte på å bli bra nok. I tillegg til at jeg skulle få en viss livskvalitet, en økonomisk trygghet og forutsigbarhet - som kunne bedre symptomene mine. Jeg hadde da fast inntekt og kunne kjøpe meg leilighet. Jeg kommer til å prøve meg ut i jobb etterhvert. Forhåpentligvis så klarer jeg å jobbe 3 dager i uka på langssikt. Anonymkode: 312dd...0f5 1
Gjest Chroma Skrevet 31. juli 2023 #57 Skrevet 31. juli 2023 Jeg heier virkelig STORT på alle uføretrygdede som kjemper for å komme seg tilbake i arbeidslivet! 👏🏻
Maskinfører Skrevet 31. juli 2023 #58 Skrevet 31. juli 2023 Topsi skrev (På 30.7.2023 den 19.51): Vet du hva, du aner ikke hva du snakker om, men jeg har ikke tenkt å diskutere mer med deg, du får dømme andre sykdom og liv på rommet ditt, jeg er ikke interessert Burde lagt noe mere kraft i den @Topsi noe ala Navarsete 😉 skjønner deg godt 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #59 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 30.7.2023 den 15.35): Alle jeg kjenner 3 stk fikk studielånet sitt helt slettet etter de ble uføretrygdet😊 Anonymkode: 3401c...d8f Ja, men ikke hvis du studerer etter du er ufør. Og i alle fall ikke om man har studiegjeld fra før som var slettet. Anonymkode: 7999d...48e
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #60 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, men ikke hvis du studerer etter du er ufør. Og i alle fall ikke om man har studiegjeld fra før som var slettet. Anonymkode: 7999d...48e Joda, jeg studerte etter at jeg ble ufør og jeg fikk hele lånet slettet. Anonymkode: e2f5c...014
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå