Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AndreaJohan skrev (5 minutter siden):

Så det er bedre at en person er arbeidsledig livet ut? Fremfor å investere litt ekstra i å forhåpentligvis få de ut i arbeidslivet? Få folk ut i arbeid er alfa omega om vi vil at velferdsstaten skal overleve 

Selvfølgelig er det bedre, men er alle stein snudd da før man ble erklært ufør, er man virkelig helt arbeidsufør da ?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig er det bedre, men er alle stein snudd da før man ble erklært ufør, er man virkelig helt arbeidsufør da ?

Ja. En kan være helt ufør og likevel gjenvinne arbeidsevne på et senere tidspunkt. Skal de det er håp for straffes ved å måtte gå på minimale midlertidige ytelser i tiår?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Frekkhetens nådegave

Anonymkode: eca9d...f46

Det glade vannvidd, først tar du opp studielån, så blir du ufør, studielånet slettes og nå ønsker du å komme tilbake til arbeidslivet og forventer å få nytt studielån.. 

Anonymkode: f57b3...7f9

TS skriver at hun er klar over at slettingen av den gamle gjelder blir reversert, og at hun også må betale ned den. 

Hvor er frekkheten? Hvor er vannviddet?

Jeg ser en person som ikke ønsker å være uføretrygdet og prøver å etablere en karriene hun kan leve av og med. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Du må betale din opprinnelige gjeld som ble slettet om du tar mer studiegjeld før 10 år er gått. 

Anonymkode: 7999d...48e

Stemmer.

Nei, du får ikke slettet studiegjeld du tar opp etter du ble uføretrygdet. 

Anonymkode: 7999d...48e

Stemmer.

Topsi skrev (5 minutter siden):

Ja. En kan være helt ufør og likevel gjenvinne arbeidsevne på et senere tidspunkt. Skal de det er håp for straffes ved å måtte gå på minimale midlertidige ytelser i tiår?

Du kan få studielån før det er gått 10 år men da får du også tilbake det lånet du fikk slettet.

Anonymkode: de550...09e

Skrevet
Topsi skrev (9 minutter siden):

Er vel ingen straff å få uføretrygd, det er et gode som Norge tar seg råd til, heldigvis. Er helt for å få folk behandlet og  ut i arbeid jeg, man blir jo ikke friskere av å sitte hjemme, i hvert fall ikke av psykiske sykdommer, bare føles litt som at hvis man har noe psyk så er det litt for lett å bli ufør i stedenfor å bli behandlet og stilt krav til å komme seg i aktivitet. Virker som for mange såner det aap og så enten sponset ny utdanning av oss andre og så er det plutselig ikke noe problem å jobbe likevel?

• Liker 1
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (1 minutt siden):

Er vel ingen straff å få uføretrygd, det er et gode som Norge tar seg råd til, heldigvis. Er helt for å få folk behandlet og  ut i arbeid jeg, man blir jo ikke friskere av å sitte hjemme, i hvert fall ikke av psykiske sykdommer, bare føles litt som at hvis man har noe psyk så er det litt for lett å bli ufør i stedenfor å bli behandlet og stilt krav til å komme seg i aktivitet. Virker som for mange såner det aap og så enten sponset ny utdanning av oss andre og så er det plutselig ikke noe problem å jobbe likevel?

Jeg gikk 12 år på aap-lignende ytelser før jeg fikk uføretrygd. Etter kanskje 8 år på ufør kom jeg meg i deltidsjobb og nå nesten fulltid. Jeg synesnikke det er rimelig at jeg skulle hatt midlertidige ytelser I 20 år fordi det var en mulighet for at jeg ville bli bedre. Det var det jeg mente med straff,  ikke ufør,.Men langvarige midlertidige ytelser er en stor belastning, særlig når vi snakker så mange år

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Stemmer.

Stemmer.

Du kan få studielån før det er gått 10 år men da får du også tilbake det lånet du fikk slettet.

Anonymkode: de550...09e

Ja, men en kan også studere på uføretrygd

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

ufør er jo høyere enn studielån...

Anonymkode: fa89d...3a8

Poenget er at folk som ikke er unge normalt trenger mer penger for å takle forpliktelsene sine enn studielånet dekker. 

AnonymBruker
Skrevet

Skolepenger. 

Anonymkode: 9e77e...908

Det finnes plenty med studier (faktisk de aller fleste!) som ikke krever skolepenger. Finn noe annet. 

Anonymkode: b44a2...d19

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (28 minutter siden):

Har det noe å si for TS nå? Nei. TS forsøker å komme seg tilbake til arbeidslivet, noe som er kjempebra. Statistisk sett er det få som klarer det, men kanskje TS er blant de få. TS kan fritt studere på uføretrygd (som er mer enn studenter får), men TS bør finne et studium som ikke krever skolepenger. Da forsvinner problemet med Lånekassen. 

Anonymkode: b44a2...d19

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skolepenger. 

Utdanning er gratis. Velg en gratis skole

Anonymkode: 089a7...d39

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (7 minutter siden):

Poenget er at folk som ikke er unge normalt trenger mer penger for å takle forpliktelsene sine enn studielånet dekker. 

Om man har barn  ja. Ellers nei. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (31 minutter siden):

Da er du ikke ufør på ekte. Inntektsevnen må være varig nedsatt med minst 50% for å få innvilget uføretrygd. VARIG, ikke midlertidig. 

Anonymkode: 0ec90...9a9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå har ikke jeg peiling. Men skulle det gå så har du jo rett på å slette gjelden etterpå. Så håper faktisk den muligheten forsvinner når man alt har slettet gjeld.

Anonymkode: 61552...a6f

Nei om det går får hen ikke slettet gjelden igjen.

Anonymkode: 83291...179

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da er du ikke ufør på ekte. Inntektsevnen må være varig nedsatt med minst 50% for å få innvilget uføretrygd. VARIG, ikke midlertidig. 

Ok. Så de det er håp for skal da altså leve tiår i fattigdom . Du om det. 

Endret av Topsi
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg fikk innvilget uføretrygd for noen år siden, og ettersom jeg på det tidspunktet ikke regnet med at jeg ville klare komme tilbake i arbeidslivet søkte jeg om at lånet skulle slettes. Noe jeg fikk innvilget.

Jeg har funnet ett yrke som vil passe meg, og trenger nå utdanning. Problemet er at jeg er avhengig av studielån om jeg skal kunne betale skolebøker, skolepenger osv. Det står på nav, og på ung.no (svar fra lånekassen) at en kan få støtte. Leste nylig på en Facebook gruppe at en automatisk fikk avslag på studielån om en mottar uføretrygd. Venter på svar fra lånekassen enda, men merker jeg ble litt stresset av dette. Er det noen som vet om det faktisk stemmer? 

Siden du har fått et studielån slettet kan du ikke søke støtte fra lånekassen før det har gått ti år etter sletting.

Så enkelt er det, faktisk.

Søker du før det har gått ti år, så får du all original gjeld tilbake, i tillegg til lånet/gjelden du søker om å få.

Anonymkode: 6f216...a42

• Nyttig 1
Skrevet
Sofakona skrev (3 timer siden):

Dere som mener dette er frekkhet....det å gå veien til å utføre er lang og jævli....om ts faktisk nå har funnet en studie som gjør at ts faktisk kan komme tilbake til jobb er jo flott....håper du finner det ut ts og får ting til å gå rundt.

Og nei..dere som sier uføretrygd penger er nok til skole penger er ikke alltid sant...

☝️

AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (8 minutter siden):

Ok. Så de det er håp for skal da altså leve tiår i fattigdom . Du om det

Du snakker om uføretrygd som om det er et valg. Man kan velge å være ufør eller jobbe. Kan du velge, så er du ikke ufør.

Er selv ufør, og det er for pokker meg ingen valg! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du snakker om uføretrygd som om det er et valg. Man kan velge å være ufør eller jobbe. Kan du velge, så er du ikke ufør.

Er selv ufør, og det er for pokker meg ingen valg! 

Du misforstår hva jeg skriver. Det er folk som kan bli friske etter 15 eller 20 år, ikke alle,.Men noen.  De har også krav på et anstendig liv mens man et syk.  Det er ikke et valg mens man er syl, da er man syk,.Men noen blir bedre etter lang tid, det er også lov. Jeg forstår ikke hvorfor du tror jeg skriver noe for å angripe noen eller sier det er et valg å være syk

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ikke helt. Før var det noe som het attføring og rehabiliteringspenger. Det ble tatt bort og aap innført. Aap hadde ingen øvre grense, men etter ny reform ble det 3 år med mulig utvidelse på 1-2 år. Det er ingen ordning for de som kommer til å være syk i 10-15 år. Hvor tror du disse tar veien? Blir friske på en brøkdel av tiden? Eller på ufør. Eller faller ut og havner på sosialen. 

Det er valgt å ikke ha ordning for de som er syk mer enn aap perioden. Hvorfor må du spørre helseministeren om. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...