Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk innvilget uføretrygd for noen år siden, og ettersom jeg på det tidspunktet ikke regnet med at jeg ville klare komme tilbake i arbeidslivet søkte jeg om at lånet skulle slettes. Noe jeg fikk innvilget.

Jeg har funnet ett yrke som vil passe meg, og trenger nå utdanning. Problemet er at jeg er avhengig av studielån om jeg skal kunne betale skolebøker, skolepenger osv. Det står på nav, og på ung.no (svar fra lånekassen) at en kan få støtte. Leste nylig på en Facebook gruppe at en automatisk fikk avslag på studielån om en mottar uføretrygd. Venter på svar fra lånekassen enda, men merker jeg ble litt stresset av dette. Er det noen som vet om det faktisk stemmer? 

Anonymkode: 9e77e...908

AnonymBruker
Skrevet

Ja du får avslag. Hvorfor skal du få uføretrygd + studielån når den gjennomsnittslige student må klare seg med bare studielån?

Anonymkode: 59b3d...761

• Liker 16
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg peiling. Men skulle det gå så har du jo rett på å slette gjelden etterpå. Så håper faktisk den muligheten forsvinner når man alt har slettet gjeld.

Anonymkode: 61552...a6f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vel du kan få lån til skolepenger/materiale, men da får du all den gamle gjelden tilbake som ble slettet også.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (2 minutter siden):

Vel du kan få lån til skolepenger/materiale, men da får du all den gamle gjelden tilbake som ble slettet også.

Ja, står at vedtaket blir opphevet om en får innvilget nytt lån. Det regnet jeg med på forhånd. Det er uansett ikke noe problem ettersom jeg vil tjene endel mer en det jeg har i Inntekt nå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nå har ikke jeg peiling. Men skulle det gå så har du jo rett på å slette gjelden etterpå. Så håper faktisk den muligheten forsvinner når man alt har slettet gjeld.

Tror ikke en kan søke om det 2 ganger, men står at vedtaket om sletting av gjeld oppheves om en får nytt lån. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg fikk innvilget uføretrygd for noen år siden, og ettersom jeg på det tidspunktet ikke regnet med at jeg ville klare komme tilbake i arbeidslivet søkte jeg om at lånet skulle slettes. Noe jeg fikk innvilget.

Jeg har funnet ett yrke som vil passe meg, og trenger nå utdanning. Problemet er at jeg er avhengig av studielån om jeg skal kunne betale skolebøker, skolepenger osv. Det står på nav, og på ung.no (svar fra lånekassen) at en kan få støtte. Leste nylig på en Facebook gruppe at en automatisk fikk avslag på studielån om en mottar uføretrygd. Venter på svar fra lånekassen enda, men merker jeg ble litt stresset av dette. Er det noen som vet om det faktisk stemmer? 

Du må betale din opprinnelige gjeld som ble slettet om du tar mer studiegjeld før 10 år er gått. 

Anonymkode: 7999d...48e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, du får ikke slettet studiegjeld du tar opp etter du ble uføretrygdet. 

Anonymkode: 7999d...48e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor trenger du studielån. Når du har uføre penger? Studie lån er jo i bunn og grunn for å kunne bo under studier.  Og da kan jeg ikke se noe annet enn at du allerede har penger under studier. 

Anonymkode: 6613f...9c8

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor trenger du studielån. Når du har uføre penger? Studie lån er jo i bunn og grunn for å kunne bo under studier.  Og da kan jeg ikke se noe annet enn at du allerede har penger under studier. 

Anonymkode: 6613f...9c8

Skolepenger. 

AnonymBruker
Skrevet

Frekkhetens nådegave

Anonymkode: eca9d...f46

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Dere som mener dette er frekkhet....det å gå veien til å utføre er lang og jævli....om ts faktisk nå har funnet en studie som gjør at ts faktisk kan komme tilbake til jobb er jo flott....håper du finner det ut ts og får ting til å gå rundt.

Og nei..dere som sier uføretrygd penger er nok til skole penger er ikke alltid sant...

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Håper du oppdaterer når du får svar. Jeg er i liknende situasjon, men har ikke søkt om noe fra Lånekassen. 

Anonymkode: 34731...fcf

AnonymBruker
Skrevet

Det glade vannvidd, først tar du opp studielån, så blir du ufør, studielånet slettes og nå ønsker du å komme tilbake til arbeidslivet og forventer å få nytt studielån.. 

Anonymkode: f57b3...7f9

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Alle jeg kjenner 3 stk fikk studielånet sitt helt slettet etter de ble uføretrygdet😊

Anonymkode: 3401c...d8f

AnonymBruker
Skrevet

ufør er jo høyere enn studielån...

Anonymkode: fa89d...3a8

• Nyttig 2
Skrevet

Du kan få støtte til skolemateriell hvis du går over på aap, men ufør vil være totalt høyere, så å studere på ufør er jo helt fair. Men du får ikke noe ekstra nei

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Så det er bedre at en person er arbeidsledig livet ut? Fremfor å investere litt ekstra i å forhåpentligvis få de ut i arbeidslivet? Få folk ut i arbeid er alfa omega om vi vil at velferdsstaten skal overleve 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det sto veldig tydelig tidligere i hvert fall, på lånekassens sider.

Søker du om støtte til utdanning i løpet av de ti første årene etter du har fått redusert eller slettet studielån, så får du hele lånet tilbake igjen.

Her ville jeg trådd forsiktig, og heller lent meg på NAV i den grad det er mulig, for utgiftsdekning.

Anonymkode: 6f216...a42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AndreaJohan said:

Så det er bedre at en person er arbeidsledig livet ut? Fremfor å investere litt ekstra i å forhåpentligvis få de ut i arbeidslivet? Få folk ut i arbeid er alfa omega om vi vil at velferdsstaten skal overleve 

Det kan du selvsagt mene, men for å gjøre noe med det bør du engasjere deg politisk. KG er neppe plattformen for å fremme slike forslag, om man ønsker å komme noen vei.

Med det sagt, jeg er helt enig med deg - invester penger for å få de som er utenfor inn i arbeidslivet - om det så er små deltidsstillinger subsidiert av NAV. Det vil gi mange en helt ny opplevelse av mestring, og kanskje det vil gi oss færre på uføretrygd. 

Anonymkode: 6f216...a42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...