Polluela Skrevet 16. januar 2006 #1 Skrevet 16. januar 2006 Har masse parmesan som snart må brukes opp. En fersk som er nesten hel og litt revet. Hva kan jeg lage for å få brukt opp mesteparten?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 16. januar 2006 #2 Skrevet 16. januar 2006 Kyllingform med spinat Marinade: Saften av 1 sitron 1 ss soyasaus 2 ss matolje Spinatblanding: 1 pk frossen spinat eller 2 liter fersk 2 fedd hvitløk 2 dl creme fraiche eller fløte 1/2 hønsebuljongterning utrørt i 1 dl varmt vann 1-2 ss fransk sennep Osteblanding: 1 dl revet parmesan 1 dl revet hvit ost (gjerne vellagret) 1 dl fløte eller creme fraiche et par kyllingfileter, salt og pepper Mariner kyllingen i marinadeblandingen. Fres hvitløk og spinat i varm panne i litt smør eller olje. Tilsett creme fraiche/fløte, buljong og sennep, rør godt og la koke inn litt. Hell blandingen i en ildfast form. Stek kyllingfiletene, krydre med salt og pepper. Legg oppå spinatblandingen. Bland sammen ingrediensene til osteblandinga, og fordel den over kyllingfiletene. Sett forma inn i ovnen på 200 grader i ca 15 min. Serveres med godt brød og salat. Supergodt!
Gjest gjest1 Skrevet 16. januar 2006 #3 Skrevet 16. januar 2006 Lag en pastarett. Jeg pleier å steke sopp, squash og tomaer sammen med hvitløk, masse grov pepper og litt soyasaus. Helles over nykokt pasta, toppes med fersk basilikum, olivenolje og masse revet parmesan. Høres veldig enkelt ut, men denne pastaretten er bare helt utrolig god.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 16. januar 2006 #4 Skrevet 16. januar 2006 Og så er det veldig godt med rista pinjekjerner, olivenolje, fersk basilikum og parmesan på brødskiva Evt. med roastbiff under. Du kan jo lage pesto også? Parmesan er goooodt...
Calla Skrevet 16. januar 2006 #5 Skrevet 16. januar 2006 Risotto! Nå har ikke jeg noen oppskrift her men... det burde ikke være så vanskelig å finne!
LilleBille Skrevet 16. januar 2006 #6 Skrevet 16. januar 2006 Spekeskinke, parmesan og godt drikke til -nydelig fingermat.
Retz Skrevet 16. januar 2006 #7 Skrevet 16. januar 2006 Den ferske kan du skjære i biter og spise til lunsj sammen med: Acciuge Rå løk Oliven Tomater Bønner Pesto Olivenolje Focaccia
Gjest gjest1 Skrevet 16. januar 2006 #8 Skrevet 16. januar 2006 Riv osten og frys den i porsjonsposer. Da har du til pizza og pastaretter senere! Ellers er parmesan godt på pizza sammen med mozarella, og ostesaus til f.eks. pasta?
Nelle Skrevet 16. januar 2006 #9 Skrevet 16. januar 2006 Rød pesto: Rød pesto 1 dl tomatpuré 2 dl hakket persille 2 ss tørket basilikum ½ krm pepper 2-3 fedd hvitløk 1 dl revet parmesanost (NB! Ikke bruk den som er ferdigrevet) 1 dl nøttekjerner 1 dl olivenolje Bland alt i kjøkkenmikser, og kjør til en glatt og jevn saus. Kan serveres både varm og kald. Holder seg fint i kjøleskapet ca. en uke minst. Nydelig til f.eks pastaskruer og en salat. Salat Grønn salat Rød salat Tomater Sorte oliven Parmesanost (NB! Ikke bruk den som er ferdigrevet) Rød løk Olivenolje Salt Pepper Fersk mozarellaost Kruspersille Kutt salaten og ha i en bolle. Bland inn oliven og tynne ringer av rød løk. Bruk en potetskreller og ”skrell” tynne flak av parmesan over salaten. Krydre med salt og pepper. Hell over en god olivenolje, og bland forsiktig. Ha i båter av tomater, og vend disse forsiktig i salaten. Pynt med skiver av fersk mozarella og kruspersille på toppen. Jeg pleier å "skrelle" tynne flak av parmesanosten med en potetskreller og ha i salaten. Kjempegodt!
Arkana Skrevet 16. januar 2006 #10 Skrevet 16. januar 2006 I en omelett til kvelds, til pasta (helt enkelt med bare litt smeltet smør, salt/pepper og revet parmesan), frys den ned og bruk til lasagne, gratenger, pizza o.l., i kjøttboller, i dip'er, pesto, i potetmos ++
Polluela Skrevet 17. januar 2006 Forfatter #11 Skrevet 17. januar 2006 Takk for alle forslag! Litt flaut, glemte å si at jeg er veggis, men takk for all inspirasjon uansett
Gjest gjest1 Skrevet 17. januar 2006 #12 Skrevet 17. januar 2006 For det første parmesan er ikke en fersk ost... Parmesan er godt i osteblanding på pizza f.eks med gryere(?), mossarella og parmesan. På pasta, stekt egg, omelett, toamtsuppe, hvitsaus, på skiver med leverpostei med litt purre og parmesan. Stort sett der du kan bruke ost kan du bruke parmesan.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #13 Skrevet 18. januar 2006 For det første parmesan er ikke en fersk ost... ← Å? Jaja, det er iallfall forskjell på parmesan... Det er en som er "tørket" og er i en slags krydderboks, og smaker forferdelig. Jeg mente den andre typen. Hvor lenge holder egentlig parmesan seg etter at den er åpna?
Gjest gjest1 Skrevet 18. januar 2006 #15 Skrevet 18. januar 2006 Å? Jaja, det er iallfall forskjell på parmesan... Det er en som er "tørket" og er i en slags krydderboks, og smaker forferdelig. Jeg mente den andre typen. Hvor lenge holder egentlig parmesan seg etter at den er åpna? ← Parmesan er en godt moden ost, fersk ost er type smøreost ol. Men du har helt rett i at det er stor forskjell på ferdig revet parmesan og parmesan som kjøpes i biter. jeg pakker parmesan inni matpapir og legger den i en boks med litt tørkerull i bunn. Hvis tørkepapiret blir fuktig bytter jeg det. Den tørker litt, men jeg bruker den jo stort sett revet på pasta. Så lenge den ikke mugner er den helt fin. Holder i ukesvis.
Gjest piaf Skrevet 18. januar 2006 #16 Skrevet 18. januar 2006 Jaja, det er iallfall forskjell på parmesan... Det er en som er "tørket" og er i en slags krydderboks, og smaker forferdelig. ← Den ferdig revne "parmesanen" på plastboks er faktisk som oftest ikke ekte parmesan i det hele tatt, men div. etterlikninger med navn som likner. Det samme gjelder parmesan i biter, man må lese nøye på pakningen for å sjekke at det er original parmesan man får med seg (dvs. reggiano). Jeg var lenge ikke oppmerksom på dette, men det er utrolig stor smaksforskjell på originalen og etterlikningene.
Polluela Skrevet 19. januar 2006 Forfatter #17 Skrevet 19. januar 2006 Parmesan er en godt moden ost, fersk ost er type smøreost ol.. ← Aha! Sånn ja. Den revne de selger i kjøledisken synes jeg forsåvidt smaker OK. Kan godt hende det er litt forskjell, men i så fall merker ikke jeg den så veldig. Det er den nevnte pulvergreia som provoserer MEG
Tinken Skrevet 19. januar 2006 #18 Skrevet 19. januar 2006 Det er den nevnte pulvergreia som provoserer MEG ← Den burde forbys. Bare skrap! Kjøp ordentlig parmesan!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå