ungelev Skrevet 30. juli 2023 #1 Del Skrevet 30. juli 2023 Hei, bor i en blokk hvor nederste etasje har en egen terrasse, så felles gress utenfor der igjen, så et fortau til slutt. Har en utrolig merkelig nabo som klager på alt og alle, men nå har han satt opp kameraer som peker ut fra to vinduer. Han har også et kamera som han setter opp på dashbordet som filmer ut i fellesgarasjen, men jeg går ikke så mye forbi bilen hans, så det bryr meg ikke så mye. Ene kameraet peker ut mot terrassen hans, fellesgresset og fortauet...ser det mens jeg går på fortauet. Andre kameraet peker ut mot gresset, fortauet og innkjøringen til fellesgarasjen. Det startet med at det var irriterende å gå forbi og vite at man blir filma, men har også funnet ut at det er en gråsone/ulovlig. Han er virkelig ikke en fyr jeg vil ringe på og si ifra til, men kan man anmelde sånt anonymt? Kan han ha et argument som at de ikke står på? Takk for alle råd og tips. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #2 Del Skrevet 30. juli 2023 Man kan filme / gjøre opptak av egen grunn - det vil si: egen hage, veranda, egen innkjørsel etc. Det er ikke lov å filme grunn som er til for alle. Dersom han filmer felles vei, felles innkjørsel og/eller andre felles arealer så er det ikke lovlig. Jeg hadde meldt fra til styret og eventuelt til politiet Anonymkode: c293e...e16 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #3 Del Skrevet 30. juli 2023 Du kan melde det til Datatilsynet. Han kan ikke filme fellesområdet eller offentlige områder (dvs kun egne). Når det gjelder bilen kan den ta opp det som er rundt, men ikke utover dette. Igjen datatilsynet er de du kontakter. Anonymkode: 26c9b...ba7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #4 Del Skrevet 30. juli 2023 Jeg hadde meldt det til Datatilsynet. Og jeg hadde hengt opp lapp i fellesarealer hvor jeg gjorde alle naboer oppmerksom på at det foregår ulovlig overvåking i borettslag. Anonymkode: 2083b...ff2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ungelev Skrevet 30. juli 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg hadde meldt det til Datatilsynet. Og jeg hadde hengt opp lapp i fellesarealer hvor jeg gjorde alle naboer oppmerksom på at det foregår ulovlig overvåking i borettslag. Anonymkode: 2083b...ff2 Takk, denne var lur! Tror de fleste legger merke til det hvis de er obs. Da føler han seg nok litt truffet 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mizzy Skrevet 30. juli 2023 #6 Del Skrevet 30. juli 2023 Det der er veldig strengt. Kameraene skal ikke kunne filme andre som går rundt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #7 Del Skrevet 30. juli 2023 Borettslag og andre boligselskap I borettslag eller andre boligselskap skal all form for kameraovervåking være forankret i et ønske blant beboerne, og det må være avklart at tiltaket har en sterk tilslutning. I praksis har to tredjedels flertall blitt lagt til grunn som en grense, og det anbefales at overvåkingen vedtektsfestes. Dette innebærer at saken legges frem på et allmøte, en generalforsamling eller lignende, og at vanlige vedtektsbestemmelser gjelder. Det er ikke tilstrekkelig at et flertall i styret er for overvåkingen. Overvåking for å avklare etterlevelse av husordensregler, god kildesortering eller andre mindre tungtveiende formål, er ikke tillatt. https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/ Anonymkode: 4edb9...2ec 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #8 Del Skrevet 30. juli 2023 Om det er et borettslag, ta det med styret. Om de ikke bryr seg/det ikke tar slutt, meld til Datatilsynet og heng samtidig opp lapp i blokka ang kameraene. Jeg meldte fra til styret en gang naboen gjorde dette. Kameraet forsvant, kom tilbake etter noen mnd og jeg gjentok prosessen, men kontaktet da også datatilsynet. Flere år siden nå og kameraet kom ikke opp igjen. Anonymkode: 4c526...6a7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #9 Del Skrevet 30. juli 2023 Du vil aldri få juridisk dekning til å ham til å fjerne kamera som peker ut mot hans veranda. Det er fullt lovlig å filme sin egen eiendom. Og da er det irrelevant om noe annet kommer med i bildet, spesielt hvis dette er felles/offentlig område. Hadde kameraet pekt inn i naboens private hage, ville hensikten tydelig være å overvåke naboen sin hage. Men siden han filmer sin egen veranda er hensikten deretter. Hilsen jussprofessor... lol jk 😅 men dette er faktisk korrekt. Anonymkode: 76c6c...028 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #10 Del Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du vil aldri få juridisk dekning til å ham til å fjerne kamera som peker ut mot hans veranda. Det er fullt lovlig å filme sin egen eiendom. Og da er det irrelevant om noe annet kommer med i bildet, spesielt hvis dette er felles/offentlig område. Hadde kameraet pekt inn i naboens private hage, ville hensikten tydelig være å overvåke naboen sin hage. Men siden han filmer sin egen veranda er hensikten deretter. Hilsen jussprofessor... lol jk 😅 men dette er faktisk korrekt. Anonymkode: 76c6c...028 Nei, det er ikke irrelevant at et kamera fanger opp offentlig område som fortau eller fellesarealer. https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/ «En privatperson kan lovlig overvåke eget hus og hage. Kameraet kan imidlertid ikke samtidig fange opp deler av et offentlig område eller en annen persons eiendom.» Ulovlig overvåking er ganske alvorlig, så dette tror jeg TS kan få slutt på, med loven på sin side. Anonymkode: c8786...41c 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 30. juli 2023 #11 Del Skrevet 30. juli 2023 Jeg hadde knust kameraene. Fuck him! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #12 Del Skrevet 30. juli 2023 Hvordan vet dere hva kamera tar opp? Vi har et som kun fanger opp gårdsplassen vår men det er et sånn kuleformet som i butikken. Kan ikke se utenfra hva det er rettet mot. Anonymkode: 6f0e6...0bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #13 Del Skrevet 30. juli 2023 visp skrev (7 minutter siden): Jeg hadde knust kameraene. Fuck him! Hm, jeg går ut fra at naboen har opptaksfunksjon, hva er vitsen ellers? Så da blir du filmet å ødelegge. Selvjustis er ikke en greie i Norge. Vi har forresten kamera stående i vinduet, så du må først ta stige for å komme til 2. etasje, så knuse vinduet og etterpå kamera. Høres voldsomt ut. Er det ikke enklere å snakke først? Anonymkode: 6f0e6...0bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 30. juli 2023 #14 Del Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hm, jeg går ut fra at naboen har opptaksfunksjon, hva er vitsen ellers? Så da blir du filmet å ødelegge. Selvjustis er ikke en greie i Norge. Vi har forresten kamera stående i vinduet, så du må først ta stige for å komme til 2. etasje, så knuse vinduet og etterpå kamera. Høres voldsomt ut. Er det ikke enklere å snakke først? Anonymkode: 6f0e6...0bb Jeg fikk inntrykk av at dette var en veldig vanskelig nabo, og har vel satt det opp for å kunne dokumentere tingene han klager på. Han hadde jo aldri kommet noe vei med det, men han har ikke lov til å filme fellesarealene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #15 Del Skrevet 30. juli 2023 visp skrev (1 time siden): Jeg hadde knust kameraene. Fuck him! Det har du ingen rett til,og kan påregne å erstatte camera, anmeldelse. Stadig flere nytter idag Webcamera til overvåkning av private eigedomer / innganspartier for ventl. ubudne personer, hunder etc. Det er idag mange som har Webcamera i sine biler som m.a har vert til stor nytte for både politet, og har ikkje hørt det er noen restrekksjoner i forhold til det. Fekk kjeft an naboen fordi eg hadde lagt ut bilder at boligen hans på FB. Beklager dette, og mente naboen bør gjøre seg kjent med lovverket her ! ! Igjennom Google.maps kan ein idag parktisk talt "zome seg" inn i dei fleste norske hjem. Dessuten så henger det satelitter over hodene vår som tar kontinuerleg foto av det meste idag. Anonymkode: e198f...1f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mizzy Skrevet 30. juli 2023 #16 Del Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du vil aldri få juridisk dekning til å ham til å fjerne kamera som peker ut mot hans veranda. Det er fullt lovlig å filme sin egen eiendom. Og da er det irrelevant om noe annet kommer med i bildet, spesielt hvis dette er felles/offentlig område. Hadde kameraet pekt inn i naboens private hage, ville hensikten tydelig være å overvåke naboen sin hage. Men siden han filmer sin egen veranda er hensikten deretter. Hilsen jussprofessor... lol jk 😅 men dette er faktisk korrekt. Anonymkode: 76c6c...028 Nei du tar feil. Det er stengt ulovlig og SPESIELT hvis det er mot offentlig sted 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ungelev Skrevet 30. juli 2023 Forfatter #17 Del Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan vet dere hva kamera tar opp? Vi har et som kun fanger opp gårdsplassen vår men det er et sånn kuleformet som i butikken. Kan ikke se utenfra hva det er rettet mot. Anonymkode: 6f0e6...0bb Nei, det kameraet mot terrassen vet jeg jo ikke, så jeg kan velge å tro det beste eller det verste. Tror nok det verste siden jeg ser at linsa peker ut istedenfor ned mot den 2 m lange terrassen han har. Det kameraet som peker ut av det andre vinduet tar opp fellesarealer fordi det er det eneste som er utenfor. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #18 Del Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nei, det er ikke irrelevant at et kamera fanger opp offentlig område som fortau eller fellesarealer. https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/ «En privatperson kan lovlig overvåke eget hus og hage. Kameraet kan imidlertid ikke samtidig fange opp deler av et offentlig område eller en annen persons eiendom.» Ulovlig overvåking er ganske alvorlig, så dette tror jeg TS kan få slutt på, med loven på sin side. Anonymkode: c8786...41c Jeg tror et nøkkelord her er fange opp. Jeg har foreks et dørklokkekamera i mitt nabolag. Det filmer hagen min også en liten vei foran er med. Men jeg har lagt inn en opptakssone, så den tar kun opp om noen går innenfor min eiendom ikke selve veien. Derfor blir ingen video lagret om noen kun går på offentlig vei. At et kamera går uten å ta opp blir jo det samme som å se igjennom vinduet tenker jeg. Men er usikker. (Ikke den du siterer) Anonymkode: e02e5...71a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #19 Del Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg tror et nøkkelord her er fange opp. Jeg har foreks et dørklokkekamera i mitt nabolag. Det filmer hagen min også en liten vei foran er med. Men jeg har lagt inn en opptakssone, så den tar kun opp om noen går innenfor min eiendom ikke selve veien. Derfor blir ingen video lagret om noen kun går på offentlig vei. At et kamera går uten å ta opp blir jo det samme som å se igjennom vinduet tenker jeg. Men er usikker. (Ikke den du siterer) Anonymkode: e02e5...71a Det er kanskje det logiske, men det er ikke riktig. Filming er filming, men det regnes som mindre inngripende med filming uten opptak enn med. Anonymkode: 1ae12...1d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #20 Del Skrevet 31. juli 2023 Filming er ikke filming. F. eks. har SVV kameraer som viser offentlig vei, men kameraene er stilt inn slik at man i teorien ikke skal kunne identifisere personer, skiltnummer osv. Andre kameraer har funksjonalitet for å fjerne/skjerme deler av bildet man ikke ønsker å ha med på et opptak/live stream eller hva enn man vil bruke det til. Dette blir lagt på "real time", og kan ikke fjernes i ettertid. Enkelte har dummy-kameraer hengende, som et preventivt tiltak mot uønskede hendelser. Det er likevel en del krav, som krav til merking, krav til publisering, krav til definert formål ol. Datatilsynet har veileder som dekker stort sett alle aspekter man måtte lure på, men husk å benytte korrekt "regelsett"/situasjon. Dette er en privatperson som har kameraer synlig inn i boligen sin. Om de i det hele tatt fungerer eller tar opp, vet bare den ansvarlige. Anonymkode: ea636...120 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå