Gå til innhold

Flytte til Sandvika, Fornebu, Tjøme eller Hønefoss med barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fornebu er ofte kaotisk om sommeren for da vil hele Oslo benytte seg av badeplassen. I helgene er det ofte fullt der. 

Samme gjelder når det er store konserter på Telenor Arena. Jeg hadde nok heller sjekket ut Stabekk, Jar, Blommenholm eller Bekkestua. 

Anonymkode: a0154...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hole er bra. Har bodd der i mange år selv. Lite mobbing på skolen (Vik barneskole og Hole ungdomsskole) og oppstår det mobbing tas dette tak i med engang. Godt miljø både for unge og voksne. Folk hilser, prater og er inkluderende. 

Nedsiden er at det er dyrt der i forhold til f.eks Hønefoss. Pluss er at prisene stiger mye. 

Anonymkode: 06bbe...aa1

Tull og tøys! Hole er et perfekt sted å sende ungen hvis du ønsker at den skal oppleve mobbing for hver minste lille ting. 

Ikke bruke sminke, bruke feil sminke, kviser, for tynn, for tykk, ikke merkeklær, feil merkeklær, diagnoser og alle som mobber deg er forelska i deg sier lærerne.

Ellers er Hole et veldig fint sted med mye fine turmuligheter.. Har man rike foreldre og man er bortskjemt så passer man forhåpentligvis godt inn (hvis man er heldig). 

Jeg var derimot ikke så heldig. Foreldrene mine hadde råd til det meste, men jeg var ikke opptatt av hverken sminke eller merkeklær og i tillegg var jeg for tynn og det fikk jeg gjennomgå for. Mobbet hver dag i 3 år på ungdomsskolen. Dette er flere år siden og forhåpentligvis er de fleste lærerne byttet ut, men vet om et tilfelle for få år siden som endte med at familien flyttet ut av kommunen fordi det ikke var noe hjelp å få til å få slutt på mobbingen. Jeg selv ønsket meg også langt vekk da jeg gikk på skole der. 

Jeg ville valgt Hønefoss, så lenge ungene vet å holde seg unna dop. Jeg har aldri vært borti slikt, enda det var veldig mange som drev med det da jeg vanket i byen. 

Anonymkode: bf0b8...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fornebu er ofte kaotisk om sommeren for da vil hele Oslo benytte seg av badeplassen. I helgene er det ofte fullt der. 

Samme gjelder når det er store konserter på Telenor Arena. Jeg hadde nok heller sjekket ut Stabekk, Jar, Blommenholm eller Bekkestua. 

Det er jo ikke riktig at det er kaotisk på Fornebu da. Du kan ikke henge der mye.

Anonymkode: 4bcb7...99f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tull og tøys! Hole er et perfekt sted å sende ungen hvis du ønsker at den skal oppleve mobbing for hver minste lille ting. 

Ikke bruke sminke, bruke feil sminke, kviser, for tynn, for tykk, ikke merkeklær, feil merkeklær, diagnoser og alle som mobber deg er forelska i deg sier lærerne.

Ellers er Hole et veldig fint sted med mye fine turmuligheter.. Har man rike foreldre og man er bortskjemt så passer man forhåpentligvis godt inn (hvis man er heldig). 

Jeg var derimot ikke så heldig. Foreldrene mine hadde råd til det meste, men jeg var ikke opptatt av hverken sminke eller merkeklær og i tillegg var jeg for tynn og det fikk jeg gjennomgå for. Mobbet hver dag i 3 år på ungdomsskolen. Dette er flere år siden og forhåpentligvis er de fleste lærerne byttet ut, men vet om et tilfelle for få år siden som endte med at familien flyttet ut av kommunen fordi det ikke var noe hjelp å få til å få slutt på mobbingen. Jeg selv ønsket meg også langt vekk da jeg gikk på skole der. 

Jeg ville valgt Hønefoss, så lenge ungene vet å holde seg unna dop. Jeg har aldri vært borti slikt, enda det var veldig mange som drev med det da jeg vanket i byen. 

Anonymkode: bf0b8...75d

Innmari trist at du opplevde dette. Sånn skal det ikke være. ❤️

Vi har ihvertfall opplevd at mobbing tas tak i med engang og at det er generelt lite mobbing og veldig inkluderende. Opplever at mobbing ses ned på. Så håper det er for at de har endret en del. På Vik skole har de en fantastisk rektor. På ungdomsskolen har de fått ny rektor og har et godt inntrykk av han. 

Hønefoss kan være en tøff by å vokse opp i hvis man havner litt utenfor. Mye dop og rekruttering til dopmiljøer. De har problemer med dette på alle ungdomsskolene i Hønefoss. Men holder man seg unna det er det supert å bo der. 

Anonymkode: 06bbe...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (På 30.7.2023 den 13.44):

Tror hele Bærum er rimelig allright, akkurat hvilke skoler som har ulike grader av mobbing aner jeg ikke

Mobbing kan du potensielt møte på hvor som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.7.2023 den 13.41):

Ønsker leilighet helst, evt enebolig. 

Hvor er det trygt og fint med ungdommer å bo? Gode skoler med tilrettelegging og lite/ingen mobbing? Hvor kan barna gå ut trygt? Er dette typiske drikke/dopsteder og gjenger? Eller fine trygge plasser? Kom gjerne med forslag rundt områdene her. Max 1 time fra Oslo.

Har bil, men gjerne med tog tilkomst o.l.

Anonymkode: e7ec1...58a

Mobbing kan du dessverre aldri garantere deg imot noe sted. Det har ingen ting med geografi å gjøre. Men når det gjelder gjengmiljøer og kriminalitet osv, så er det noen geografiske forskjeller. Jeg tror jeg ville styrt unna Sandvika og Fornebu, siden du ikke er avhengig av å bo så nærme Oslo. Mange fine steder i Vestfold og Hurum-landet, men billigere i retning Hønefoss. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.7.2023 den 13.48):

Er det stort merkepress her? Har råd til merkeklær men å bytte stil til dyre dommer annenhver dag er uaktuelt. 

Og vil lære de bedre enn som så.

Anonymkode: e7ec1...58a

Ja, det er det. 

Anonymkode: a1b35...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.7.2023 den 19.35):

Hva med andre siden av Oslo? Kløfta, Eidsvoll, Jessheim?

Anonymkode: a3851...6ae

Ja, eller Follo, Son, Moss, Fredrikstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fornebu er dyrt, dødskjedelig, og er spådd å ha mye støy ifm bygging. Sandvika er ikke så koselig å bo i, tenker jeg. Ville heller bodd litt i nærheten bare. Men her er det også dyrt. 

Anonymkode: a1b35...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt merkelig blanding av steder. Jeg har bodd på Fornebu i ti år. Stedet er i endring hele tiden, og ser noen av kommentarene stammer fra folk som ikke har vært der på en stund. Og kaos feks, er det bare for besøkende som trenger parkering. Ikke for de som bor her. 
Bo her om du vil bo i leilighet, i nærheten av sjøen, med kort avstand til det meste. Eneboliger finnes omtrent ikke. 
Merkepress er det på en måte, men ikke luksusmerker. 

Anonymkode: 76596...184

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er jo ikke riktig at det er kaotisk på Fornebu da. Du kan ikke henge der mye.

Anonymkode: 4bcb7...99f

Bor ikke langt unna og hender at jeg tar meg en tur på stranda når det er fint vær. Masse folk og parkeringsplassene er fulle. Og de leilighetene mot stranda tror jeg ikke hadde taklet. Sist gang jeg skulle innom Fornebu S og måtte bruke bilen, var det et stort arrangement på Telenor Arena, var det omkjøring. Det er det hver gang det er store konserter der. 

Mange hundeeiere som slipper løs hunden sin og etterlater 💩overalt. Men dette problemet gjelder nok ikke bare på Fornebu. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Litt eldre tråd, men tenkte jeg kunne dele mitt synspunkt. Spesifikt om Sandvika da andre i fremtiden kan søke opp/finne denne tråden.

Jeg har kjent til Sandvika i over 25 år. Jeg har hatt familie der i alle år, jeg har selv bodd der.

Du kommer ikke utenom det, Sandvika har alltid vært kjent som et snobbe-sted, beklager å si det men det er den generelle konsensus. Mange som bor der vil nok ikke innrømme det, og du finner mange «boble-folk» der som bor i sin egen verden.

Men med det sagt, det er veldig mange hyggelige vanlige mennesker der også (som alle steder), men primært er det Tesla’en sitt andre hjemland. Der jeg bodde, i en vanlig blokk, var det omtrent bare Tesla-biler å se i garasjene der hver dag, det er ingen spøk. I utgangspunktet ikke noe galt i det, men når alle vil kjøre en sånn sier det seg selv at det er mye konkurranse blant folk der.

En annen ting jeg hører folk si, som jeg i grunn er enig i, er at de sliter med å skjønne Sandvika sin identitet, hva som er «greia» der liksom. 

De voksne er litt mer voksne, men alle barna / ungdommene jeg så daglig i sentrum gikk med DYRE merkeklær. Min familie der hadde også det, og det er mange år siden. Guttegjenger & jentegjenger akke som. De virker greie altså, oppfører seg som unge folk, men jeg kan garantere at skal du føle deg inkludert må du selv ha dyrt tøy og følge en mal med talemåte ect.

Men jeg skal si noe positivt også. De er kjappe med snømåking der, strøing, samt fjerning av grus om våren. Det er pent overalt, og «byen» blir holdt meget vedlikeholt som er et resultat av at de har en standard der samt at det er en rik kommune.

Det er meget flott de fleste steder der utenfor sentrum også. Når det kommer til utestedene er det mye preg av Italia der og den typisk «schvongheten» og eksklusiviteten. Bortsett fra ett par utesteder som er litt urbane & hippe litt sånn hipster-preg, men selv der har de en standard og det er ikke fullt ut hipster alt-er-Ok-kom-som-du-er.

Det er mye stoff der i sentrum også, grunnet nærheten til Oslo. Du blir veldig fort kjent der, og da var det det mens i Oslo kan du alltids bare dra et nytt sted.

Sandvika utenfor sentrum med små barn er nok ganske bra, for det er gode skoler der. Men det er en røff ungdomskultur der med mange selvsikre ungdommer som har rike flinke foreldre. Kjepphøye «cocky» ungdom er det mye av der. Men de er gjerne vennlige, men mer mot sitt eget slag.

Det er mye du må bor der for å tro også. Jeg ville tenkt meg om to ganger vedrørende Sandvika. Og det er drøyt dyrt der, ufordelaktig dyrt er min mening. Det finnes steder nærmere Oslo som er mye bedre. Lier vet jeg også er bra og der har du kort vei til 2 storbyer.

Endret av Skrullen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.7.2023 den 14.11):

Velg heller Tønsberg eller Nøtterøy. Tjøme er langt fra sivilisasjonen. 

Anonymkode: 2455a...894

Enig. Og jeg ville nok ikke sett på Hønefoss heller. Jeg synes det rett og slett er en drepende kjedelig og usjarmerende by. Det er en arbeiderklasseby hvor de færreste ønsker endring. Sentrum er dødt og kjedelig etter at Kuben kjøpesenter kom og de lagde et kjøpesentrum utenfor byen. Kulturlivet er ikke noe å skryte av, ikke barene eller spisestedene heller. Jeg vil påstå at det er mange småsteder som er mye koseligere. Jeg ville sett på Bærum eller Nøtterøy/Tønsberg. Eller Horten, om dere vurderte det?

Det er mange koselige steder i Bærum. Jeg synes Fornebu er ganske uinteressant. Kolsås, Østerås, Hosle, Eiksmarka m.m er hyggelige plasser synes jeg 😊

Anonymkode: 17b7e...0ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (På 3.8.2023 den 0.20):

Ja, eller Follo, Son, Moss, Fredrikstad?

Eller Ski eller Ås 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eller Ski eller Ås 😊

Ski og Ås er Follo.

Anonymkode: d443c...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...