Gå til innhold

"Lounge for Dummies" - Gardermoen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal ut og fly snart og for første gang har jeg en billett som inkluderer tilgang til lounge (SAS - innenlands). Det er jo kjekt, for jeg har mange timer å slå i hjel før flyet går, og da er visstnok Lounge supert.

Men, hva... eh.. er greia med lounge? 🤔  Jeg leste at de "tilbyr mat og drikke". Så.. gratis? Bare å forsyne seg? Har de noe sunt som egner seg for de av oss som må tenke på blodsukkeret?  Er det ellers noe jeg bør passe på "nyte" mens jeg er der, siden det sannsynligvis også er siste gang jeg setter bena innen for en lounge?

Hilsen lite bereist tåkehjerne

Anonymkode: f060f...ef2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal ut og fly snart og for første gang har jeg en billett som inkluderer tilgang til lounge (SAS - innenlands). Det er jo kjekt, for jeg har mange timer å slå i hjel før flyet går, og da er visstnok Lounge supert.

Men, hva... eh.. er greia med lounge? 🤔  Jeg leste at de "tilbyr mat og drikke". Så.. gratis? Bare å forsyne seg? Har de noe sunt som egner seg for de av oss som må tenke på blodsukkeret?  Er det ellers noe jeg bør passe på "nyte" mens jeg er der, siden det sannsynligvis også er siste gang jeg setter bena innen for en lounge?

Jeg har ikke vært på innlandsloungen til SAS på Gardermoen, men har vært på dere Star Alliance lounge på utland. Og synes ikke det var mye å skryte av. Særlig ikke etter å ha vært på BAs businesslounge på T5 på Heathrow og Lufthansas businesslounge i Munchen. Men litt mat og drikke er det der og du kan forskyne deg med det du vil. Og sitte ned i et litt roligere område enn hva som er i resten av terminalen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er stor gratis buffet på eget område med masse gode skåler. Spis og drikk så mye du vil, god mat som fylles på og varierer etter om det er frokost-tid eller lunsj/middag. Gode stoler og mange stikkontakter så du kan lade. Gull verdt! Kos deg. 

Anonymkode: 4baa3...540

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ofte ganske fult der, men utover det er det en ok lounge til å være innenlands. 

Alt er gratis. Det er kaffemaskin + barista i et område. Buffet, og diverse drikke. De er gode på sunn mat, det er godt utvalg i grønnsaker/salater. Ikke noe varmmat, og lite variasjon. Godt utvalg i brød/knekkebrød/kjeks og godt smør. Også chips og saltstenger. 

Vin er på tappekran, og kvaliteten er deretter. Ølen er ok, brus på dispenser. 

Ulike soner. Bord med stoler først når du kommer inn, så sofagrupper. Bedre stoler og arbeidsstasjoner videre inn. 

Jeg har brukt treningsrommet et-par ganger ved lengre layovers, ikke det beste, heller ikke dusjen, men greit tidsfordriv. 

Anonymkode: ea0ce...6bc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har brukt treningsrommet et-par ganger ved lengre layovers, ikke det beste, heller ikke dusjen, men greit tidsfordriv. 

Treningsrommet forsvant ifm korona, men du kan dusje. 
Om du skal dit på en torsdag, så har de pølsefest der fra lunsjtider og utover. Ellers er loungen stappfull av familiefolk nå i ferien da den visstnok er åpnet for de med sølvkort. Der betyr masse ståk og ståhei, og ingen trivelig plass, og slett ingen rolig arbeidsplass. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for input, kjekt å være litt forberedt når man er lite reisevant og lettstressa.  Vin på tappekran, det får en si! XD  Jeg reiser for tidlig på dagen til at det passer seg med alkohol, sikkert like greit. 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
reiseglad skrev (1 time siden):

Treningsrommet forsvant ifm korona, men du kan dusje. 
Om du skal dit på en torsdag, så har de pølsefest der fra lunsjtider og utover. Ellers er loungen stappfull av familiefolk nå i ferien da den visstnok er åpnet for de med sølvkort. Der betyr masse ståk og ståhei, og ingen trivelig plass, og slett ingen rolig arbeidsplass. 

Jeg har vært der flere ganger uten å merke dette - kanskje på tide å komme seg på mølla igjen 😅

Den er full nok til vanlig. Selv alene er det såvidt jeg finner meg en stol tett på noen andre. Så dette hørtes ut som et mareritt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg vet ikke om SAS sine, men jeg har brukt Lufthansa og KLM sine før. Ja, gratis mat og drikke. Gratis aviser å lese, komfortable lenestoler og recliners. Jeg tror det var KLM sin i Amsterdam som jeg likte best - der fylte de på med all slags mat hele tiden - det var både smørbrød, varm mat, sushi, vegetar, kjøtt, alt mulig. Drikke var det også og man kunne forsyne seg så mye man ville. Passer fint hvis du er sulten. :D Det var aviser på flere språk, tv skjerm, egentlig ganske fint. 

Men som sagt det var KLM sin (og Lufthansa i Tyskland har også fine).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (42 minutter siden):

Jeg vet ikke om SAS sine, men jeg har brukt Lufthansa og KLM sine før. Ja, gratis mat og drikke. Gratis aviser å lese, komfortable lenestoler og recliners. Jeg tror det var KLM sin i Amsterdam som jeg likte best - der fylte de på med all slags mat hele tiden - det var både smørbrød, varm mat, sushi, vegetar, kjøtt, alt mulig. Drikke var det også og man kunne forsyne seg så mye man ville. Passer fint hvis du er sulten. :D Det var aviser på flere språk, tv skjerm, egentlig ganske fint. 

Men som sagt det var KLM sin (og Lufthansa i Tyskland har også fine).

På Gardermoen har jeg vært både på den Britisch Airways og den SAS/Lufthansa bruker. Men jeg har og vært på Lufthansa sin businesslounge i Munchen og Britisch Airways sin business lounge på T5 på Heathrow. Og det er en veldig stor forskjell på loungene på Gardermoen og på de jeg har vært i utlandet. De på Gardermoen kommer ikke i nærheten av de jeg har vært i i London og i Munchen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (22 minutter siden):

På Gardermoen har jeg vært både på den Britisch Airways og den SAS/Lufthansa bruker. Men jeg har og vært på Lufthansa sin businesslounge i Munchen og Britisch Airways sin business lounge på T5 på Heathrow. Og det er en veldig stor forskjell på loungene på Gardermoen og på de jeg har vært i utlandet. De på Gardermoen kommer ikke i nærheten av de jeg har vært i i London og i Munchen.

Det er ikke sikkert det investeres like mye her, ja. Så er det noe med folks mentalitet - skal de betale så mye ekstra for å gjøre dette? I Amsterdam og Tyskland var det hovedsakelig forretningsfolk som brukte dem - dress og slips, mange med små bærbære maskiner som brukes flittig mens de drikker kaffe og spiser sushi. Det som overrasket meg mest var stillheten. Alle var stille og skulle man snakke, så hvisket man for å forstyrre minst mulig. Jeg hadde en lang mellomlanding i Amsterdam på vei til USA og hadde ca 4 timer som jeg brukte der. Absolutt mer behagelig enn de travle gatene og spisestedene på flyplassen ellers. En gang rotet Lufthansa det til med min booking og jeg mistet connecting flight i Tyskland (kanskje Frankfurt, husker ikke) på grunn av det, så jeg ble tilbudt å tilbringe tiden til neste fly i lounge der som kompensasjon.

Hvordan er det på Gardermoen?

Men jeg tror ikke jeg gidder betale så mye ekstra for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kjetil E skrev (1 time siden):

Skal være enig i at BA sine jevnt over er bedre, men synes ikke Lufthansa er all verden å skryte over. I alle fall ikke de som er for Europa/Schengen. Lufthansa Senator er noe bedre enn Lufthansa Business da.

Anonymkode: 3313b...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drizzt skrev (32 minutter siden):

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mye ekstra koster dette?

Anonymkode: da197...852

Koster ingenting ekstra om du har gullstatus eller bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Drizzt said:

Det er ikke sikkert det investeres like mye her, ja. Så er det noe med folks mentalitet - skal de betale så mye ekstra for å gjøre dette? I Amsterdam og Tyskland var det hovedsakelig forretningsfolk som brukte dem - dress og slips, mange med små bærbære maskiner som brukes flittig mens de drikker kaffe og spiser sushi. Det som overrasket meg mest var stillheten. Alle var stille og skulle man snakke, så hvisket man for å forstyrre minst mulig. Jeg hadde en lang mellomlanding i Amsterdam på vei til USA og hadde ca 4 timer som jeg brukte der. Absolutt mer behagelig enn de travle gatene og spisestedene på flyplassen ellers. En gang rotet Lufthansa det til med min booking og jeg mistet connecting flight i Tyskland (kanskje Frankfurt, husker ikke) på grunn av det, så jeg ble tilbudt å tilbringe tiden til neste fly i lounge der som kompensasjon.

Jeg var på KLM sin lounge 25 på schiphol igår, og det var fullt av barnefamilier. Spedbarn som hylgråt, og barn som sprang rundt. Foreldrene så ut til å være på ferie, for det var ingen tilsnakk. 

Jeg satt med headsett hele tiden for å unngå bråket. Jeg er en som foretrekker litt stillhet på lounge, men det kan man ikke forvente.

Sånn ellers var jeg fornøyd med det som var av utvalg på drikkevarer (både med og uten alkohol) og helt OK utvalg på mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon01 skrev (41 minutter siden):

Jeg var på KLM sin lounge 25 på schiphol igår, og det var fullt av barnefamilier. Spedbarn som hylgråt, og barn som sprang rundt. Foreldrene så ut til å være på ferie, for det var ingen tilsnakk. 

Jeg satt med headsett hele tiden for å unngå bråket. Jeg er en som foretrekker litt stillhet på lounge, men det kan man ikke forvente.

Sånn ellers var jeg fornøyd med det som var av utvalg på drikkevarer (både med og uten alkohol) og helt OK utvalg på mat. 

Det kan ikke være samme sted hvor jeg var ... :klo: Eller har det endret seg så mye på noen få år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ofte ganske fult der, men utover det er det en ok lounge til å være innenlands. 

Alt er gratis. Det er kaffemaskin + barista i et område. Buffet, og diverse drikke. De er gode på sunn mat, det er godt utvalg i grønnsaker/salater. Ikke noe varmmat, og lite variasjon. Godt utvalg i brød/knekkebrød/kjeks og godt smør. Også chips og saltstenger. 

Vin er på tappekran, og kvaliteten er deretter. Ølen er ok, brus på dispenser. 

Ulike soner. Bord med stoler først når du kommer inn, så sofagrupper. Bedre stoler og arbeidsstasjoner videre inn. 

Det er varm mat der fra ettermiddag/kveld. Jeg var der for ikke så lenge siden i 16tiden og da var det mye varm mat å velge i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er varm mat der fra ettermiddag/kveld. Jeg var der for ikke så lenge siden i 16tiden og da var det mye varm mat å velge i. 

Ikke på innland :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den varme maten består av to ulike supper, gjerne tomatsuppe og løksuppe. Krutonger og brød til. Ellers er det pølsetorsdag, med wienerpølser, brød eller lompe, ketchup og sennep. Og havregrøt på morgenen. Det er det som finnes av varmmat på innenlandsloungen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skal være enig i at BA sine jevnt over er bedre, men synes ikke Lufthansa er all verden å skryte over. I alle fall ikke de som er for Europa/Schengen. Lufthansa Senator er noe bedre enn Lufthansa Business da.

Enig i at BAs på T5 er bedre enn Lufthansas i Munchen, men begge er betraktlig bedre enn de jeg har vært på på Gardermoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (4 timer siden):

Enklere, mindre utvalg med mat, vin kun på dispenser. Ingen sprit. Nå skal det sies at på Gardermoen var jeg om morgenen. Så mulig det kan være bedre utvalg med mat lenger ut på dagen. Men vet ikke. For det merket jeg meg både på Heathrow og Munchen at utvalget av mat skiftet gjennom dagen. Var ganske lenge begge steder.

Er uansett ikke loungetilgang jeg betaler for, når jeg betaler ekstra er det for å fly business i Europa. Noe som betyr alltid blokkert midtsete. Veldig deilig. Normalt ikke bedre benplass (Med unntak av KLM). SAS har jo ikke noe slikt i luften innen Europa, SAS+ gir hverken mer benplass eller blokkert midtsete på flygninger hos dem innen Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...