Gå til innhold

Syns baby sover ekstremt lite, 5 mnd - normalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler baby har sovet lite siden begynnelsen, men tenkte det var pga delamming. Har for 2 mnd siden gått over til erstatning, gir store flasker og baby får drikke til den er mett. Likevel våkner han hver 2-3 time, og bruker tid på å sovne igjen. Eksempel på kveld: 

- Legger han kl. 18:30, han får stor flaske med mme

- Våkner 19:30 og hyler for han er sulten igjen, får nye stor flaske med mme 

- Ligger våken, tuller og prater til kl 20:15, sovner igjen 

- Våkner kl 23:30 - mat igjen 

- Våkner kl 02:00 - mat igjen - og ekstremt våken, tuller og bruker lang tid på å sovne

- Sovner rundt 02:30

- Våkner kl 06:00, lys våken og umulig å få i søvn igjen

Han sover 9-10 timer om natten som er alt for lite, da er det faktisk antall timer søvn og trekt fra timene med oppvåkning. På dagtid er han meget grinete, sover og våkner 30 min senere. Prøver å trille igjen og noen få ganger sover han videre, men stort sett ikke. Sover kanskje 12-13 timer på ett døgn, max. 

Syns det begynner å bli ufattelig slitsomt og vet ikke hva jeg kan gjøre. Er alene med baby uten hjelp så får aldri hentet meg inn igjen. Umulig å sove på dagtid pga han sover så kort. Jeg legger meg 21-22 da jeg ikke klarer sovne før. Har noen råd? Kan det være tegn på ADHD eksempel så tidlig? Har diagnosen selv så er derfor jeg er bekymret 

Anonymkode: 173e8...aee

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammer er babyen din nå?

Noen barn bare sover dårlig og mindre enn normalt. Noen ganger har det en årsak andre ganger ikke.

Det med dårlig søvn er det tidligste tegnet vi såg(når vi nå ser tilbake) på vår gutt som har Adhd(Add). Når du selv har diagnosen så kan nok det være årsaken ja. 

Men nå når søvnen er dårlig så er den det. Vi gjorde forskjellige ting for å forsøke å la det bli bedre, men til liten nytte. vi valgte også ganske tidlig å ikke gjøre søvn til en kamp, men heller bare akseptere at han trenger lite søvn. Vår gutt var stort sett blid og fornøyd og vi merket lite på han at han fikk for lite søvn, sånn fysisk hvertfall. Det kan jo har mer mer negativt for utviklingen.

Nå er vår gutt tenåring og søvn har alltid vært vanskelig. Nå sover han stort sett tilstrekkelig(og mer til) i mengde, men har lett for å snu døgnet og på den måte få for lite søvn i hverdagen, som igjen kan ha sine utfordringer.

Anonymkode: 84f09...989

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor gammer er babyen din nå?

Noen barn bare sover dårlig og mindre enn normalt. Noen ganger har det en årsak andre ganger ikke.

Det med dårlig søvn er det tidligste tegnet vi såg(når vi nå ser tilbake) på vår gutt som har Adhd(Add). Når du selv har diagnosen så kan nok det være årsaken ja. 

Men nå når søvnen er dårlig så er den det. Vi gjorde forskjellige ting for å forsøke å la det bli bedre, men til liten nytte. vi valgte også ganske tidlig å ikke gjøre søvn til en kamp, men heller bare akseptere at han trenger lite søvn. Vår gutt var stort sett blid og fornøyd og vi merket lite på han at han fikk for lite søvn, sånn fysisk hvertfall. Det kan jo har mer mer negativt for utviklingen.

Nå er vår gutt tenåring og søvn har alltid vært vanskelig. Nå sover han stort sett tilstrekkelig(og mer til) i mengde, men har lett for å snu døgnet og på den måte få for lite søvn i hverdagen, som igjen kan ha sine utfordringer.

Ser nå at alder står i overskriften.....

AnonymBruker
Skrevet

Har dere prøvd å begynne med fast føde og grøt på kvelden? At han våkner og er så sulten hele tiden, så burde dere prøve det! Vi gir også grøtpulver i flaska på «kveldsdosen» kl 22:30. 

Anonymkode: f100f...1b9

AnonymBruker
Skrevet

Min var helt lik, gutt. Barneautisme her. Men, noen helt friske babyer sover dårlig uten at det betyr noe. Hvirdan er blikkontakten? Samspillet med deg?

Anonymkode: d6d4f...e36

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min var helt lik, gutt. Barneautisme her. Men, noen helt friske babyer sover dårlig uten at det betyr noe. Hvirdan er blikkontakten? Samspillet med deg?

Noen helt friske? Ganske mange friske babyer sover dårlig uten at det er noe. 

Anonymkode: f100f...1b9

• Liker 3
Skrevet

Min gutt sov veldig lite og urolig. Korte dupper på dagtid. På dagtid sov han kun i vogna, og da mens jeg trillet. Våknet når jeg stoppet vogna. Han har verken adhd eller autisme, er voksen nå. 

Sov litt bedre da han kom på eget rom. Først da han var to år sov han "hel natt", som betød at han sov fast uten å våkne fra midnatt-kl 6. 🙄

AnonymBruker
Skrevet

Oi, jeg ville ha sagt at babyen din sover godt om natten jeg. De fleste babyer jeg vet om har vært som din, våkner hver 2-3 time og bruker mellom 30min-2 timer på å sovne igjen. Min var akkurat som din på dagtid, helt til jeg begynte med bæresjal. Har du prøvd det? 😊

Mange babyer sover dårlig, trenger ikke bety at barnet har noen diagnoser! 

Anonymkode: f748a...417

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det var så aller verst med mengde søvn egentlig. Vår på 2 mnd sover like mye. 

Vår første var også helt lik. Ble ikke «bra» før han sluttet med dupp 2,5 år gammel, nå er han 4 og sover 10-12 timer hver natt. Ingen tegn til diagnoser, hadde bare vanskelig med å finne roen som baby (og har det fortsatt). 

Skjønner det er slitsomt, men det høres liksom ganske normalt ut. 

Anonymkode: b580a...27c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for betryggende svar til alle sammen. Jeg får prøve bæresjal som nevnt ovenfor, men godt å vite at det er innenfor normalen. Lett å bli bekymret. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Per idag vil jeg si at samspillet er veldig godt, han smiler mye, ler, har blikkontakt, «prater», elsker å tulle, ser på ting og ser igjen på meg. Føler han faktisk har vært før på utvikling innenfor disse stadiene så autisme bekymrer meg ikke. Men har jo hørt folk der barna begynner å vise tegn senere 

Anonymkode: 173e8...aee

AnonymBruker
Skrevet

Min sov heller ikke mer enn 30 minutter i slengen på dagtid i den alderen, og våknet hver 2-3.time på natta. Kunne også finne på å ha split nights/et våkenstrekk midt på svarte natta.

Lureste jeg gjorde var å slutte å gjøre søvn om til en kamp på dagtid, og bare godta at han sov korte strekk. 

På natta ble det litt bedre når han flyttet på eget rom. 

Anonymkode: 373e7...90e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...