AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #1 Skrevet 30. juli 2023 Eiendomsskatt er for det første en dobbeltbeskatning, da eiendommen allerede er beskattet. Og hvorfor i all verden skal boligeiere bidra med mer til kommuneøkonomien enn folk som leier?? Finnes ikke rettferdig! Anonymkode: 19a53...a57 13 1
Knirke Skrevet 30. juli 2023 #2 Skrevet 30. juli 2023 Fordi de rike skal flås for å utjevne forskjeller. Boligeiere er per definisjon rike, så da blir de flådd. Hilsen venstresiden. 7
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #3 Skrevet 30. juli 2023 Knirke skrev (2 timer siden): Fordi de rike skal flås for å utjevne forskjeller. Boligeiere er per definisjon rike, så da blir de flådd. Hilsen venstresiden. Så >75% av Norges befolkning er rik? Fordi dette er andelen av folk som eier sin egen bolig. Det finnes forresten en god del minstepensjonister og andre med lav inntekt som sitter med stor verdi i form av nettopp hus men som har lite penger. Det tas ikke hensyn til. Og ikke minst er eiendomsskatt en skikkelig hvilepute for kommunene. Her jeg bor ble det innført kun for å komme over en økonomisk kneike, så skulle den fjernes igjen. Det er 15 år siden og selvsagt er den her for å bli. Anonymkode: 3c27f...18e 8
senior Skrevet 30. juli 2023 #4 Skrevet 30. juli 2023 Eiendomsavgift, formuesavgift, bompenger, CO2-avgift, arveavgift (programfestet), veiavgift, dokumentavgift, parkeringsavgift . . . . . Typisk at man gir litt skatelette og tar igjen mangedobbelt med flere og større avgifter. Før het det i Ap at man skal skatte etter evne. Det gjelder ikke nå lenger. Avgifter er den nye skatten som virker helt tilfeldig og lar de rike som regel slippe forholdsvis lettest unna. 5
Gjest Adobyen Skrevet 30. juli 2023 #5 Skrevet 30. juli 2023 Eiendomsskatt er en kommunal avgift, fastsatt etter kommunestyrenes forgodtbefinnende. Har de sløst bort penger på fjas, så er det lettvint å bare øke eiendomsskatten. Den er virkelig urettferdig, for den har ingen sosial profil. Den tar altså ikke hensyn til borgernes økonomi. Boligen er kommunenes melkeku. Noen kommuner har ennå ikke innført eiendomsskatt, mens andre har krevd innbyggerne for mange tusen i året lenge.
Knirke Skrevet 30. juli 2023 #6 Skrevet 30. juli 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Så >75% av Norges befolkning er rik? Fordi dette er andelen av folk som eier sin egen bolig. Det finnes forresten en god del minstepensjonister og andre med lav inntekt som sitter med stor verdi i form av nettopp hus men som har lite penger. Det tas ikke hensyn til. Og ikke minst er eiendomsskatt en skikkelig hvilepute for kommunene. Her jeg bor ble det innført kun for å komme over en økonomisk kneike, så skulle den fjernes igjen. Det er 15 år siden og selvsagt er den her for å bli. Anonymkode: 3c27f...18e Ja, det er jo bare å se på alle trådene her inne der folk skryter av hvor mange millioner de har tjent på boligmarkedet. Samtidig som de sier de synes synd på de som ikke har klart å komme seg inn på boligmarkedet. Leieboere er den nye underklassen, ifølge KG. Da er det vel bare naturlig at overklassen betaler litt ekstra til felleskapet? 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #7 Skrevet 30. juli 2023 Knirke skrev (3 minutter siden): Ja, det er jo bare å se på alle trådene her inne der folk skryter av hvor mange millioner de har tjent på boligmarkedet. Samtidig som de sier de synes synd på de som ikke har klart å komme seg inn på boligmarkedet. Leieboere er den nye underklassen, ifølge KG. Da er det vel bare naturlig at overklassen betaler litt ekstra til felleskapet? Ja, ikke sant! Jeg har bolig, men jeg håper av og til på en smell i boligmarkedet og renter som tar litt av, bare for å klappe igjen kjeften til disse. Jeg vil ikke at vi skal bli et slikt samfunn av heslige bedritne folk. Jeg tviler på at det er eiendomsskatten som tar knekken på disse da. Det er vel mer de utsatte som eier bolig, eldre osv. Når det er sagt; Eldre som eier en stor bolig til 12 millioner, synes jeg ikke synd på. "Jaaa, men de har bodd der hele livet". Whatever, da synes jeg i alle fall ikke synd på dem. Det er bare patetisk å sitte i en svær villa og sulte. Anonymkode: a1b94...18a 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #8 Skrevet 30. juli 2023 Knirke skrev (47 minutter siden): Ja, det er jo bare å se på alle trådene her inne der folk skryter av hvor mange millioner de har tjent på boligmarkedet. Samtidig som de sier de synes synd på de som ikke har klart å komme seg inn på boligmarkedet. Leieboere er den nye underklassen, ifølge KG. Da er det vel bare naturlig at overklassen betaler litt ekstra til felleskapet? …sa den alltid like bitre, evigvarende leietakeren 😅 Anonymkode: 3d238...bb7 8
Helgekarjol Skrevet 30. juli 2023 #9 Skrevet 30. juli 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Eiendomsskatt er for det første en dobbeltbeskatning, da eiendommen allerede er beskattet. Det er det, og er like galt som formuesskatten. Rikingene sniker seg unna, middelklassen ender opp med å betale. 4 hours ago, AnonymBruker said: Og hvorfor i all verden skal boligeiere bidra med mer til kommuneøkonomien enn folk som leier?? Anonymkode: 19a53...a57 Du tror ikke eiendomsskatten bakes inn i leieprisen? 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #10 Skrevet 30. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Så >75% av Norges befolkning er rik? Fordi dette er andelen av folk som eier sin egen bolig. Det finnes forresten en god del minstepensjonister og andre med lav inntekt som sitter med stor verdi i form av nettopp hus men som har lite penger. Det tas ikke hensyn til. Anonymkode: 3c27f...18e Det er et stort problem med både eiendomsskatt og formuesskatt, at det ikke tas hensyn til lav inntekt. Og innslagspunktet holder heller ikke tritt. Det burde jo økes kraftig nå med tanke på formuesskatten. Selv folk som i praksis taper penger på å ha dem stående i banken, vil likevel måtte skatte mye mer siden kronebeløpet øker. Anonymkode: 1189d...02b
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #11 Skrevet 30. juli 2023 Jeg synes også at det for så vidt er greit med eiendomsskatt. Og ja, jeg betaler det selv. Men jeg synes det burde være sentralt bestemt, ikke at hver kommune skal bestemme etter eget forgodtbefinnende. Her hvor jeg bor er det ikke noe «innslagspunkt», dvs man betaler selv om huset er en rømme verdt 500k. Formuesbeskatningen på bolig er svært lav. Hele skattesystemet er rigget for at boligeiere skal betale lite skatt, for eksempel at man ikke må betale skatt av overskudd på boligsalg (primærbolig), noe som i seg selv er ganske vanvittig! Og at hvis man selger med tap, kan man få skattefradrag hvis man ikke har bodd i boligen det siste året! Det er helt sprøtt, når man begynner å tenke på det. Alt mens boligeiere i sentrale strøk kan bygge seg opp vanvittige formuer bare gjennom å bo. Anonymkode: 77c1f...73a 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #12 Skrevet 30. juli 2023 *rønne skulle det selvsagt stå, hehe! Autocorrect Anonymkode: 77c1f...73a
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #13 Skrevet 30. juli 2023 Minstepensjonister med stor boligformue har mulighet til å kjøpe seg noe billigere (og ofte enklere å bo i og vedlikeholde). Så dem er det ikke noe synd på. Det er verre med minstepensjonister som aldri kom seg inn på boligmarkedet. Eller minstepensjonister på bygda, som bor i en usentral, dårlig vedlikeholdt enebolig (fordi man ikke har hatt helse og/eller økonomi til å gjøre nødvendig vedlikehold) som ikke har råd til å kjøpe seg en leilighet. Fordi leiligheter er sentrale og nyere og mye dyrere enn hus. DE er det synd på. Minstepensjonisten Gunda med en villa til 15 millioner på Oslo vest? Ikke synd på. Anonymkode: 77c1f...73a 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #15 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Eiendomsskatt er for det første en dobbeltbeskatning, da eiendommen allerede er beskattet. Og hvorfor i all verden skal boligeiere bidra med mer til kommuneøkonomien enn folk som leier?? Finnes ikke rettferdig! Anonymkode: 19a53...a57 Hvorfor skulle det ikke være greit? Eiendomsskatt finnes i basically alle andre vestlige land, og hva er problemet med dobbeltbeskatning av den typen? Staten må ha inn X antall milliarder hvert år, og tar inn de pengene på litt ulike måter. Folk hadde klagd om det kun ble tatt inn via inntektsskatt, kun mva etc. også. Anonymkode: 2eaa6...1c5 5 1
Gjest theTitanic Skrevet 30. juli 2023 #16 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Eiendomsskatt er for det første en dobbeltbeskatning, da eiendommen allerede er beskattet. Og hvorfor i all verden skal boligeiere bidra med mer til kommuneøkonomien enn folk som leier?? Finnes ikke rettferdig! Anonymkode: 19a53...a57 Helt riktig. At man kan jobbe hardt og betale ned en bolig på et tidspunkt i livet man tjener greit, for så å miste den fordi det kreves ublue summer i eiendomskatt er faktisk helt hårreisende.
Brunello Skrevet 30. juli 2023 #17 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Eiendomsskatt er for det første en dobbeltbeskatning, da eiendommen allerede er beskattet. Og hvorfor i all verden skal boligeiere bidra med mer til kommuneøkonomien enn folk som leier?? Finnes ikke rettferdig! Anonymkode: 19a53...a57 Nå er det ganske mange fordeler ved å plassere penger i bolig også. Gunstige fradragsordninger og veldig gunstig verdisetting i forbindelse med formuesskatt. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #18 Skrevet 30. juli 2023 Brunello skrev (50 minutter siden): Nå er det ganske mange fordeler ved å plassere penger i bolig også. Gunstige fradragsordninger og veldig gunstig verdisetting i forbindelse med formuesskatt. Jepp. Hele skattesystemet er rigget for å være gunstig for boligeiere. I innlegget mitt glemte jeg en meget viktig fordel: Skattefradrag for renter på lån. Også ganske vanvittig, når man begynner å tenke på det. 🤷🏻♀️ Anonymkode: 77c1f...73a 1
Brunello Skrevet 30. juli 2023 #19 Skrevet 30. juli 2023 theTitanic skrev (1 time siden): Helt riktig. At man kan jobbe hardt og betale ned en bolig på et tidspunkt i livet man tjener greit, for så å miste den fordi det kreves ublue summer i eiendomskatt er faktisk helt hårreisende. Eiendomsskatten er mye lavere enn det man har fått i rentefradrag og redusert formuesskatt. Vil du bytte bort eiendomsskatt med null rentefradrag og full beskatning( 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #20 Skrevet 30. juli 2023 Leietakerne betaler den eiendomsskatten ikke huseier. Ingen huseier som setter ned leien om eiendomsskatten blir lavere heller. Anonymkode: 106dd...0a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå