Gå til innhold

Hvilken farge på taket hvis veggene er egghvit?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg skal male vegger og tak i leiligheten nå. Jeg tenker egghvit på veggene (tror den allerede har den fargen), så da bør kanskje taket være helt hvit? Eller noen det en farge som ikke er fullt så hvit men likevel hvitere enn egghvit?

Leiligheten ble malt av de forrige eierne for 15 år siden, men for meg ser det ut som at taket er noe hvitere enn veggene. Det er vel mest vanlig? :) 

#69dudes

Anonymkode: 932f1...5eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du synes ikke egghvit blir for mye hvitt i hele leiligheten? Selvsagt veldig individuelt 🙂

Jeg ønsket mer farger og liv enn det gråhvite jeg overtok, så planen er en blåfarge på soverommet, og en lysaktig grønnfarge på stuen. Lenge usikker på taket, og lurte på samme som veggene, eller en lysere nyanse. Men tenker at det siste rådet fra Jernia om 1622 refleksjon i taket kan være fornuftig. Blir det feil, så er der bare å male over 😊

Se gjennom noen brosjyrer fra Jotun, og kanskje du finner noe du liker. De har kombinasjoner som passer godt sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Eggehvit er jo normalt på tak og lister. 

Anonymkode: 32be0...e55

AnonymBruker
Skrevet
Shy Guy skrev (43 minutter siden):

Du synes ikke egghvit blir for mye hvitt i hele leiligheten? Selvsagt veldig individuelt 🙂

Jeg ønsket mer farger og liv enn det gråhvite jeg overtok, så planen er en blåfarge på soverommet, og en lysaktig grønnfarge på stuen. Lenge usikker på taket, og lurte på samme som veggene, eller en lysere nyanse. Men tenker at det siste rådet fra Jernia om 1622 refleksjon i taket kan være fornuftig. Blir det feil, så er der bare å male over 😊

Se gjennom noen brosjyrer fra Jotun, og kanskje du finner noe du liker. De har kombinasjoner som passer godt sammen.

Hmm, kanskje. Jeg skal kun male siden leiligheten skal selges snart, og synes den fargen fremsto nokså nøytral :)

Egghvitfargen under ser også ut til å matche min eksisterende farge ganske greit. Men jeg har egentlig lite peiling på slikt.

https://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/slik-velger-du-riktig-hvittone/

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forresten malt dør- og vinduskarmene ganske hvite, så derfor tenkte jeg egghvit kunne være fint på veggene 😊

Men taket bør kanskje ikke være like hvit som disse karmene, vil jeg tro. Men fortsatt litt hvitere enn veggene 😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri tatt eggehvit eller bomull på vegger, det gulner fort og ser bare skittent ut. Jeg ville heller valgt en renere fargetone som gir lunhet, som f.eks frostrøyk,  space eller soothing beige, avhengig av gulv og lysforhold såklart. Taket bør være klassisk hvitt. 

Hvilken hvitnyanse har du malt dør og karmer med? Hvis det er klassisk hvitt bør du ihvertfall ikke velge egghvit på veggene. 

Anonymkode: 6e439...e80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hmm, kanskje. Jeg skal kun male siden leiligheten skal selges snart, og synes den fargen fremsto nokså nøytral :)

Egghvitfargen under ser også ut til å matche min eksisterende farge ganske greit. Men jeg har egentlig lite peiling på slikt.

https://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/slik-velger-du-riktig-hvittone/

Hvis du skal selge ville jeg ihvertfall ikke valgt hvite vegger, men noe som gir varme og lunhet. Hvitt er "ut" og for sterilt. 

• Liker 2
Skrevet

Til salg blir det litt annerledes ja, lurt med lyse og nøytrale farger da. Ikke rosa tak og svarte vegger 😂

Du kan evt sende inn spørsmål på den Fargeråd-siden til Jotun. Mulig det funker godt med nesten hvitt tak, og noe litt mer grått eller beige på veggene. Mye slikt som går igjen i prospekter. Men de folka har bedre peiling enn her inne 😉

AnonymBruker
Skrevet
Shy Guy skrev (Akkurat nå):

Til salg blir det litt annerledes ja, lurt med lyse og nøytrale farger da. Ikke rosa tak og svarte vegger 😂

Du kan evt sende inn spørsmål på den Fargeråd-siden til Jotun. Mulig det funker godt med nesten hvitt tak, og noe litt mer grått eller beige på veggene. Mye slikt som går igjen i prospekter. Men de folka har bedre peiling enn her inne 😉

Noen av oss "her inne" har mye erfaring med farger og boligsalg ;) 

Skrevet

👍 Skrev det før jeg så din kommentar, men var uansett ment mer generelt 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ville aldri tatt eggehvit eller bomull på vegger, det gulner fort og ser bare skittent ut. Jeg ville heller valgt en renere fargetone som gir lunhet, som f.eks frostrøyk,  space eller soothing beige, avhengig av gulv og lysforhold såklart. Taket bør være klassisk hvitt. 

Hvilken hvitnyanse har du malt dør og karmer med? Hvis det er klassisk hvitt bør du ihvertfall ikke velge egghvit på veggene. 

Takk for tips! På min skjerm ser egghvit ganske OK ut, men kanskje den blir litt lys ja. Soothing beige tror jeg blir litt mørk i min leilighet siden jeg ikke får inn så mye sollys. Men kanskje space er en god kanditat. Det er et polsk malerfirma som skal gjøre dette, så jeg kan spørre han også. Men han er litt oppe i årene, så kanskje han ikke er mest oppdatert på interiørfarger i 2023 😅

Hvitfargen på karmene er klassisk hvit om jeg ikke husker feil. Den synes jeg ble veldig hvit, så taket må nok være litt mer dempet.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det å ha eggehvit på alle flater tror jeg blir fint jeg. Spesielt  i små rom. 

Anonymkode: 32be0...e55

AnonymBruker
Skrevet

Ville holdt meg til 1 hvitfarge på alt, ellers ser det fort gult ut. Vi har klassisk hvit på tak, vinduer, lister o.l. tak og taklister med matt maling, og resten med glans. Bomull og klassisk hvit synes jeg alltid gjør at bomull ser skitten ut. 

Anonymkode: a4b85...27e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville holdt meg til 1 hvitfarge på alt, ellers ser det fort gult ut. Vi har klassisk hvit på tak, vinduer, lister o.l. tak og taklister med matt maling, og resten med glans. Bomull og klassisk hvit synes jeg alltid gjør at bomull ser skitten ut. 

Anonymkode: a4b85...27e

Og klassist hvit på taket blir ikke for hvitt? :) 

Skal ta en tur innom Jernia eller noe og se på litt fargeprøver. En lys beige på veggene kan fungere. Men siden jeg får lite sollys inn i leiligheten vil jeg ikke få det for mørkt heller.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Takk for tips! På min skjerm ser egghvit ganske OK ut, men kanskje den blir litt lys ja. Soothing beige tror jeg blir litt mørk i min leilighet siden jeg ikke får inn så mye sollys. Men kanskje space er en god kanditat. Det er et polsk malerfirma som skal gjøre dette, så jeg kan spørre han også. Men han er litt oppe i årene, så kanskje han ikke er mest oppdatert på interiørfarger i 2023 😅

Hvitfargen på karmene er klassisk hvit om jeg ikke husker feil. Den synes jeg ble veldig hvit, så taket må nok være litt mer dempet.

TS

Du må aldri stole på farge på skjerm. Soothing beige er en lys beige farge, men den kan bikke over i det grå i noen lys. Space eller hvit te er litt mer gylne. Hva slags gulv har du, fargenyanse, mørkt, lyst? 

Nei, har du klassisk hvit på lister, så kjør klassisk hvit i tak. Du må ihvertfall ikke finne på å ta egghvit, bomull og hvitfarger med sterke gule undertoner til klassisk hvit. 
Jeg ville ikke spurt en maler om interiørtrender. 

Jeg ville ikke spurt malere om hvilken farge du skal ha. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og klassist hvit på taket blir ikke for hvitt? :) 

Skal ta en tur innom Jernia eller noe og se på litt fargeprøver. En lys beige på veggene kan fungere. Men siden jeg får lite sollys inn i leiligheten vil jeg ikke få det for mørkt heller.

Klassisk hvit er det man stort sett velger. Matt farge. Du må ta med fargeprøvene hjem og henge på veggen, fordi lyset hos deg vil være helt annerledes enn i butikk. 

Jeg foreslår disse fargene å ta med hjem, alle er nøytrale valg som fint tåler et rom uten for mye dagslys:

Space
Soothing beige
Washed linen
Blek sand

AnonymBruker
Skrevet

Skal du ha samme farge i hele leiligheten forresten, altså stue, gang, kjøkken, soverom? Er det stort?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du må aldri stole på farge på skjerm. Soothing beige er en lys beige farge, men den kan bikke over i det grå i noen lys. Space eller hvit te er litt mer gylne. Hva slags gulv har du, fargenyanse, mørkt, lyst? 

Nei, har du klassisk hvit på lister, så kjør klassisk hvit i tak. Du må ihvertfall ikke finne på å ta egghvit, bomull og hvitfarger med sterke gule undertoner til klassisk hvit. 
Jeg ville ikke spurt en maler om interiørtrender. 

Jeg ville ikke spurt malere om hvilken farge du skal ha. 

Gulvet er vel en mellombrun(?) parkett, fra tidlig 2000-tallet. Det er nok lurt å hente noen fysiske fargeprøver som flere nevner her, ja. Selv har jeg lite peiling på dette, så setter stor pris på alle tips jeg har fått 😊

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skal du ha samme farge i hele leiligheten forresten, altså stue, gang, kjøkken, soverom? Er det stort?

Ja, det blir samme farge i alle rom. Jeg selger snart så tenker jeg må gjøre det nøytralt og ikke så fancy 😊

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...