Gå til innhold

Hvor i Oslo bør vi bo? Mor med to tenåringsjenter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har solgt hus i Jessheim og ser nå etter leilighet i Oslo. Men jeg vet så lite.. jentene skal nok starte på UiO. Hvor bør vi bo? Et hyggelig og ikke så dyrt område ser vi etter.

Takker for svar!!

Anonymkode: f43fb...309

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er budsjettet deres?

Anonymkode: 94554...59c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enebolig, rekkehus eller leilighet? Skal dere ha 8 minutter med t-bane til UiO eller er dere villige til å reise lengre ut?

Akkurat nå er det mange boliger til salgs i Oslo. Prisnivået er nok jevnt over betydelig høyere enn Jessheim. Dvs dere må enten kjøpe dyrere enn dere har hatt, eller kompromisse mer på plass og beliggenhet.

Anonymkode: 9141a...689

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kan strekke oss til ca 8-9 mill. Jeg vet at enebolig og rekkehus er utelukket i den prisklassen.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst på St.Hanshaugen og elsket det. Et utrolig fint område og nært til alt :)  Før jeg flyttet fra Oslo, som voksen, bodde jeg en stund på Sagene. Det likte jeg også godt. Det er også nært til UiO

Anonymkode: f62f9...3e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med to unge kvinner i hustanden bør sikkerhet være en viktig faktor i valg av bosted. Jeg ville holdt meg til følgende bydeler.

Frogner, Norde Aker, Vestre Aker eller Ullern

Anonymkode: 95acf...c2f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med to unge kvinner i hustanden bør sikkerhet være en viktig faktor i valg av bosted. Jeg ville holdt meg til følgende bydeler.

Hvorfor det?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig å få i Alna. Det har ett dårlig rykte, men jeg har bodd her i 8 år uten å merke noe til det. Ca 30% har bodd her i typ 18 år fra barna deres var små. Bor i rekkehus som går for 6-8 mill avhengig av oppussing. Det er en leilighet her for under 5 mill på 100 kvm 3sov som ligger sykt fint til og som bare "trenger" kjøkkenet. Er ca 20 min inn til Oslo s med tbane.  Vurderte den selv, men siden den ikke har hage så blir jeg værende. Men hadde jeg ikke vært avhengig av plantene mine hadde jeg definitivt flyttet til nærområdet her. Er rolig og barnevennlig, selv om nyhetsbildet fremstiller det som rene slagmarka. 

Er dere åpne for å se utenfor sentrumskjernen kan dere få mye for pengene og nærhet til marka som bonus 😊

Anonymkode: fee13...e41

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
blui89 skrev (3 minutter siden):

Hvorfor det?

Voldtekt, seksuelle overgrep, seksuell trakassering, seksuell utnyttelse osv.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

I all verden! Er seksuell utnyttelse (faktisk!!) vanlig i Oslo? Det har jeg aldri opplevd etter 40 i hovedstaden!

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Uenig, det er nyhetsbildet som fremstiller det slik. Jeg var 18 da jeg flyttet til Alna, og trives kjempegodt. Aldri opplevd noe ubehagelig. Men på Frogner og Ullern har jeg blitt trakassert av "beste-vestkant" gutter som tror de kan gjøre som de vil. 

Anonymkode: fee13...e41

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Når disse jentene er studenter så vil mest sannsynlig hele Oslo være deres arena. De vil få seg studievenner fra ulike bydeler og av alle slag. De vil farte rundt, til og fra venner / studievenner, og de vil neppe kun holde seg i en begrenset sone fra hjemmet til UiO og tilbake igjen. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi kan strekke oss til ca 8-9 mill. Jeg vet at enebolig og rekkehus er utelukket i den prisklassen.

Ts

Finn gir meg ca 30 treff når jeg søker på enebolig/rekkehus i Oslo til under 9 millioner.

Oslo er til dels klassedelt ved at noen områder er attraktive for de med småbarn pga kulturen på barneskoler - mens andre ikke er det. Hvis jentene dine snart skal begynne på UiO så er dette en faktor du kan utnytte. Kjøp en fin bolig rimelig i et område hvor barne/ungdomsskole har et «dårlig rykte».

Disse områdene har gjerne god t-baneforbindelse inn til sentrum. Mortensrud og Ellingsrud er eksempler jeg kjenner til. Personlig ville jeg bodd litt lengre ut hvis jeg skulle velge på nytt. Nesodden eller Svartskog. Men det kommer kanskje av at jeg egentlig ikke er noen bygutt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ajaj, jeg har bodd på ulike steder på østkanten i 12 år nå og ikke opplevd eller sett noe av dette. Bodde også på ett av stedene som var nevnt av de «finere» stedene, og den store forskjellen derfra til her jeg bor nå er at det er et mer inkluderende nabolag her. I Øst. 

Anonymkode: 0dc2d...f11

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når disse jentene er studenter så vil mest sannsynlig hele Oslo være deres arena. De vil få seg studievenner fra ulike bydeler og av alle slag. De vil farte rundt, til og fra venner / studievenner, og de vil neppe kun holde seg i en begrenset sone fra hjemmet til UiO og tilbake igjen. 

Nå vet vi jo ikke om noe om TS sin bakgrunn.

Da jeg studerte hadde mange innvandrerforeldre stålkontroll på sine døtre som studerte. Det var kun banen til UIO og deretter rett hjem igjen.

(sønnene fartet rundt da)

Anonymkode: aefd5...108

• Liker 1
Gjest Vecky
Skrevet

Jeg bor på Lambertseter. Trives veldig godt, kort vei til sentrum med t-banen og et mer rolig område :) 
Jeg kommer fra en liten bygd og kunne ikke tenkt meg å bo innenfor ring 2. 

Har ikke barn enda selv men jeg tror Lambertseter/Ekeberg/Brattlikollen er et fint sted å vokse opp på :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg (singel kvinne) bor i leilighet på Bislett, og elsker det! Nærhet til alt, og det føles i hvertfall trygt og godt. 

Anonymkode: 32753...be3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Vecky skrev (1 minutt siden):

Jeg bor på Lambertseter. Trives veldig godt, kort vei til sentrum med t-banen og et mer rolig område :) 
Jeg kommer fra en liten bygd og kunne ikke tenkt meg å bo innenfor ring 2. 

Har ikke barn enda selv men jeg tror Lambertseter/Ekeberg/Brattlikollen er et fint sted å vokse opp på :) 

Jeg eier mitt tredje husvære nå. Jeg har lett for å overfokusere på 1) boligens tekniske stand, solforhold, utsikt, og 2) bydelens kvaliteter.

Det som er lett å glemme er lokale forhold. Hvis du går tur i nabolaget med barnevogn eller hund eller noe, er det koselig? Er det noen fine veier/gater/stier hvor du ser noe grønt, skiløyper, kafeer eller hva enn som gjør deg glad? Smiler folk når du møter dem? Er naboene i en lignende livssituasjon som deg eller en helt annen? Er noen av dem sprø? Jeg valgte å ringe på til naboen og si hei før jeg la inn bud der jeg bor nå. Jeg tenkte at hvis vedkommende fremstod helt bortevekk så ble det mye ekstra slit. Det kan jo selvsagt hente at naboene er sprø selv etter at man har snakket med dem i 5 minutter men da har man fått loddet litt i alle fall.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kjøpt leilighet på Bislett/St.Hanshaugen i den situasjonen og med det budsjettet.

Anonymkode: 87cf1...38b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nybygg på hasle, løren, Ensjø eller ulven! Her har du raskt tilgang sentrum, øst og vest :-) pluss at du har mange tilbud i umiddelbar nærhet. 

Anonymkode: 5da68...8d7

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...