Gå til innhold

Kutter man ut mennesker som ikke klarer å vise forståelse/respekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater at folk kommer uanmeldt. Litt pga angst, men også fordi jeg bor på 35 m2 og det er vanskelig å holde det presentabelt. I tillegg må jeg pga smertetilstander daglig utføre visse ritualer som ikke er gøy å bli observert av noen. En dag ringte en venn på og jeg gikk i t-skjorte, og pads med ledninger her og der. Måtte fjerne alt og avslutte. Dette er forsåvidt en bagatell, gjør andre mer intime behandlinger der jeg absolutt må være alene. Det verste er at jeg om igjen og om igjen forteller dem hvor mye jeg misliker å ikke bli varslet i god tid. Men jeg synes også det er søkt å skulle være klar på 30 min fordi det passer dem. Pga sykdom sliter jeg med ekstrem kvalme og utmattelse, og det er helt jævlig med besøk på de verste dagene. Alle har sympati i teorien, men i praksis ikke. Ble litt satt ut av en bruker her inne som skrev at h*n har kuttet ut alle relasjoner nettopp for å prioritere egen helse.

Det synes jeg er veldig trist, samtidig som tanken dukker opp. I perioder føler jeg meg som fange i eget hjem. «Der det er husrom er det hjerterom» er mantraet fra familie og venner. Dette går forferdelig inn på meg, at jeg blir ansett som kald og kjip. Har en veninne som mener at når hun parkerer utenfor meg, så er det greit å ringe-da det tar 3 minutter å gå bort til meg🫣Kjære dere her, hadde dere kuttet ut slike?😥💔Og være helt alene🤔

Anonymkode: 11f86...c52

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier bare "så hyggelig at du tenkte på meg, men jeg er opptatt nå. Du får sende melding neste gang!"

Hadde en venninne som stadig dukket opp uanmeldt. Hun ga seg etterhvert, for hun slapp jo aldri inn.

Anonymkode: 22f17...8a0

• Nyttig 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Tidene har forandret seg og det er ikke lenger normalt å komme på uanmeldt besøk. Jeg hadde ikke kuttet deg ut pga dette, jeg er akkurat lik selv. Liker å vite om besøk på forhånd så jeg får ryddet og forberedt meg. 

Anonymkode: 385c2...1f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2023 den 9.46):

Jeg hater at folk kommer uanmeldt. Litt pga angst, men også fordi jeg bor på 35 m2 og det er vanskelig å holde det presentabelt. I tillegg må jeg pga smertetilstander daglig utføre visse ritualer som ikke er gøy å bli observert av noen. En dag ringte en venn på og jeg gikk i t-skjorte, og pads med ledninger her og der. Måtte fjerne alt og avslutte. Dette er forsåvidt en bagatell, gjør andre mer intime behandlinger der jeg absolutt må være alene. Det verste er at jeg om igjen og om igjen forteller dem hvor mye jeg misliker å ikke bli varslet i god tid. Men jeg synes også det er søkt å skulle være klar på 30 min fordi det passer dem. Pga sykdom sliter jeg med ekstrem kvalme og utmattelse, og det er helt jævlig med besøk på de verste dagene. Alle har sympati i teorien, men i praksis ikke. Ble litt satt ut av en bruker her inne som skrev at h*n har kuttet ut alle relasjoner nettopp for å prioritere egen helse.

Det synes jeg er veldig trist, samtidig som tanken dukker opp. I perioder føler jeg meg som fange i eget hjem. «Der det er husrom er det hjerterom» er mantraet fra familie og venner. Dette går forferdelig inn på meg, at jeg blir ansett som kald og kjip. Har en veninne som mener at når hun parkerer utenfor meg, så er det greit å ringe-da det tar 3 minutter å gå bort til meg🫣Kjære dere her, hadde dere kuttet ut slike?😥💔Og være helt alene🤔

Er det denne tråden du refererer til? 

Jeg er TS i den tråden. Kan starte med å si at jeg hadde ingen helseutfordringer i utgangspunktet men begynte å få det som følge av behandlingen jeg fikk fra «familien». Helseplagene begynte med panikk angst/ angstanfall. Utmattelse. Tankekjør. Søvnproblematikk. Vektøkning (forstyrrelser i matinntak, overspising/stress spising) - betennelser i kroppen. Depresjon.

Jeg kuttet kontakt og har blitt kvitt mesteparten av plagene. Noen av dem forsvant nærmest på dagen. Plagene trigges når jeg eksponeres for disse menneskene. 

Jeg fikk følgende oppgave i behandling: «Beskriv tre ting som gjør at du kjenner deg uvel i kroppen» og beskriv hvilke kroppsplager du får.. Øverst på lista sto familiemedlemmene. 

Anonymkode: a06e7...a20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser nå at denne tråden var skrevet før min tråd. Gjenganger er at mange faktisk risikerer reelle helseproblemer av å være i destruktive relasjoner, og du bør sette helsa di først, TS. :) 

Anonymkode: a06e7...a20

• Liker 1
Skrevet

kan man ikke bare la være å åpne døren? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her☺️hadde glemt hele tråden min😅Man KAN jo la vær å åpne; noe jeg gjør innimellom. Men litt dumt siden jeg bor slik at det er vanskelig å skjule at jeg er hjemme, og har erfart at det sitter folk og venter til: 1)jeg kommer ut 2)jeg kommer hjem.

AnonymBruker
Skrevet
On 7/30/2023 at 9:46 AM, AnonymBruker said:

Det verste er at jeg om igjen og om igjen forteller dem hvor mye jeg misliker å ikke bli varslet i god tid.

Hvorfor skulle de tro på hva du sier? Du påstår du misliker det, men tar likevel imot spontane besøk. Ergo misliker du det ikke nok til at det er et problem. 

Men jeg synes også det er søkt å skulle være klar på 30 min fordi det passer dem.

Hvem sier du skal det?

det er helt jævlig med besøk på de verste dagene.

Så la være å ta imot besøk på de dagene. 

Alle har sympati i teorien, men i praksis ikke.

Ord uten betydning. 

Anonymkode: e89ab...808

• Liker 1
Skrevet

Kan det være de har forsøkt å sende flere meldinger før de har besøkt deg? Og at de ikke har nådd frem? Har du stått i et påført trykk som familien ikke er ansvarlig for?

Skrevet

En helsefarlig situasjon som ingen bør stå i?

AnonymBruker
Skrevet
Hoia skrev (5 minutter siden):

En helsefarlig situasjon som ingen bør stå i?

Hva? nei🤔

AnonymBruker
Skrevet
Hoia skrev (7 minutter siden):

Kan det være de har forsøkt å sende flere meldinger før de har besøkt deg? Og at de ikke har nådd frem? Har du stått i et påført trykk som familien ikke er ansvarlig for?

Det hadde vært fint om de gjorde men nei. Vet ikke hva du mener med “påført trykk”?☺️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kuttet deg ut

Anonymkode: b3dc1...d82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg hadde kuttet deg ut

Sikkert like greit

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sikkert like greit

Det kan bli et ensomt liv på deg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan bli et ensomt liv på deg

Det er det allerede pga sykdom. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her☺️hadde glemt hele tråden min😅Man KAN jo la vær å åpne; noe jeg gjør innimellom. Men litt dumt siden jeg bor slik at det er vanskelig å skjule at jeg er hjemme, og har erfart at det sitter folk og venter til: 1)jeg kommer ut 2)jeg kommer hjem.

Men du kan fortsatt åpne å si at det ikke passer. Eller bryter de seg inn da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men du kan fortsatt åpne å si at det ikke passer. Eller bryter de seg inn da?

Jeg klarer kun å si det hvis jeg er på farten ut. Pga sykdom er jeg mye i ro og kan ikke si jeg må på jobb, fjelltur eller noe. Livet var enklere og uten alvorlige samvittighetskvaler før jeg ble syk😌

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg klarer kun å si det hvis jeg er på farten ut. Pga sykdom er jeg mye i ro og kan ikke si jeg må på jobb, fjelltur eller noe. Livet var enklere og uten alvorlige samvittighetskvaler før jeg ble syk😌

Problemet ditt er ikke at du ikke skal på jobb eller fjelltur. Problemet er at du ikke setrer grenser. Du må si at det ikke passer og at de må spørre før de kommer. Du må forvente at de respekterer det hvis det ikke passer for deg. Du har rett til å gjøre det.

Anonymkode: 351e0...d52

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

1. Gardiner. Føkkings gardiner. 

2. La folk vente til du er ferdig med de såkalt 'intime behandlinger' - bonus hvis det er i «Hans»-vær. 

3. Ha nødproviant i soverommet og en god bok slash Netflix og la folk vente.  

4. Du bader i offermentalitet og selvmedlidenhet. Dropp det.

Anonymkode: e89ab...808

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...