Gå til innhold

Desperat etter råd fra dere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I mai 2022 gikk jeg til lege, etter noen mnd med forandringer i kroppen. Det startet smått med magesmerter, så kom diaren, forstoppelse og luft. Det var "greit nok" tenkte det ville gå over. Men magesmertene ble verre, noen dager var de så jævlig vonde at jeg ikkje klarte å gjøre noe annet enn å grine, og vrenge meg i smertene. Jeg klarte ikke å fungere i jobb eller hjemme. Etterhvert begynte beina mine å stivne, spesielt om morningen, fikk problemer med å ta på meg sokker/sko, dei mykner til utover dagen, smerter i hode ( nesten daglig) smerter i armene ( på dei verste dagene har jeg problemer med å skjere opp brød og må ta pause, da armen verker sånn.hovne fingre innimellom om morningen. Jeg er konstant trøtt, griner mye, smerter bak i korsryggen og stiv i nakken. Problemer med å snu meg i sengen når jeg har lagt meg ned, kroppen stivner til. Innimellom kommer kvalmen også. Nå ca 1,5år etterpå, har jeg diare minst 4 dager i uka, forstoppelse innimellom og mye luft. Smertene i magen kommer og går, beina har blitt så jævlige, daglige smerter, varierer i styrke og plass. Smertepunker rundt om på kroppen, vondt å bli berørt på enkelte plasser som armene, over brystet, bak med nakke/skuldre, ved rumpa, under kne, på leggene. Det er forferdelig. Jeg har vært inn å ut hos leger, tatt flere undersøkelser som gynekolog, koloskopi, ct og flere runder med avføringsprøver og blodprøver. Legene finner ingen feil, alle sier jeg er frisk. Dette har vart i 1,5år nå! Bevegelighet er blitt begrenset, og føler den blir verre hver uke, da spesielt på de verste dagene. Jeg er trøtt og lei av at ingen tror på meg, og mener jeg må ta meg sammen. På dei bedre dagene klarer jeg jobb, men er helt ferdig når jeg kommer hjem. Ringer ned legekontoret minst 1 gang i uka, har fått resept på paraginforte og kan ta max 4tabeletter om dagen, ikke mer de kan gjøre, dei veit ikke hva det kan være. Jeg begynner å bli rimelig lei, griner ofte pga dette og pga at ingen kan hjelpe meg. Jeg vil ikke leve av paraginforte og prøve å komme meg gjennom dagene. Morningene er ofte vanskelige, griner og det første som slår meg er at jeg er fortsatt i smerter. Griner i sengen og vet jeg må opp, må på jobb, for det sier legene, viktig å holde seg gående og ha noe å gjøre. Slappe av i helgene så jeg får hentet meg inn igjen før jobb igjen mandager, det sier legen er kjempe lurt!! Problemet er at smertene forsvinner ikke i helgene, jeg får aldri hentet meg inn igjen, er konstant trøtt, sliten, føler meg som en fange i denne kroppen. Ble henvist til revmatolog uten noe form for undersøkelse, den ble selfølgelig avslått. Jeg trenger råd fra noen som kan fortelle meg, hvordan eller hva som må til for å bli tatt seriøst. Kroppen min skranter, mer og mer. Lei av alle kommentarer som hypokonder, prøvene er fine, du er frisk. Slappe av så vil det gi seg. Viktig at du kommer på jobb, det er krise, du må la andre få sjangse til å være "sjuk" og. Tenk på oss, når du er borte fra jobb så mye, hvor tungt det er for oss... osv. Beklager, ble langt dette. Men trenger råd og tips. 

Anonymkode: 1dc06...9a0

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I mai 2022 gikk jeg til lege, etter noen mnd med forandringer i kroppen. Det startet smått med magesmerter, så kom diaren, forstoppelse og luft. Det var "greit nok" tenkte det ville gå over. Men magesmertene ble verre, noen dager var de så jævlig vonde at jeg ikkje klarte å gjøre noe annet enn å grine, og vrenge meg i smertene. Jeg klarte ikke å fungere i jobb eller hjemme. Etterhvert begynte beina mine å stivne, spesielt om morningen, fikk problemer med å ta på meg sokker/sko, dei mykner til utover dagen, smerter i hode ( nesten daglig) smerter i armene ( på dei verste dagene har jeg problemer med å skjere opp brød og må ta pause, da armen verker sånn.hovne fingre innimellom om morningen. Jeg er konstant trøtt, griner mye, smerter bak i korsryggen og stiv i nakken. Problemer med å snu meg i sengen når jeg har lagt meg ned, kroppen stivner til. Innimellom kommer kvalmen også. Nå ca 1,5år etterpå, har jeg diare minst 4 dager i uka, forstoppelse innimellom og mye luft. Smertene i magen kommer og går, beina har blitt så jævlige, daglige smerter, varierer i styrke og plass. Smertepunker rundt om på kroppen, vondt å bli berørt på enkelte plasser som armene, over brystet, bak med nakke/skuldre, ved rumpa, under kne, på leggene. Det er forferdelig. Jeg har vært inn å ut hos leger, tatt flere undersøkelser som gynekolog, koloskopi, ct og flere runder med avføringsprøver og blodprøver. Legene finner ingen feil, alle sier jeg er frisk. Dette har vart i 1,5år nå! Bevegelighet er blitt begrenset, og føler den blir verre hver uke, da spesielt på de verste dagene. Jeg er trøtt og lei av at ingen tror på meg, og mener jeg må ta meg sammen. På dei bedre dagene klarer jeg jobb, men er helt ferdig når jeg kommer hjem. Ringer ned legekontoret minst 1 gang i uka, har fått resept på paraginforte og kan ta max 4tabeletter om dagen, ikke mer de kan gjøre, dei veit ikke hva det kan være. Jeg begynner å bli rimelig lei, griner ofte pga dette og pga at ingen kan hjelpe meg. Jeg vil ikke leve av paraginforte og prøve å komme meg gjennom dagene. Morningene er ofte vanskelige, griner og det første som slår meg er at jeg er fortsatt i smerter. Griner i sengen og vet jeg må opp, må på jobb, for det sier legene, viktig å holde seg gående og ha noe å gjøre. Slappe av i helgene så jeg får hentet meg inn igjen før jobb igjen mandager, det sier legen er kjempe lurt!! Problemet er at smertene forsvinner ikke i helgene, jeg får aldri hentet meg inn igjen, er konstant trøtt, sliten, føler meg som en fange i denne kroppen. Ble henvist til revmatolog uten noe form for undersøkelse, den ble selfølgelig avslått. Jeg trenger råd fra noen som kan fortelle meg, hvordan eller hva som må til for å bli tatt seriøst. Kroppen min skranter, mer og mer. Lei av alle kommentarer som hypokonder, prøvene er fine, du er frisk. Slappe av så vil det gi seg. Viktig at du kommer på jobb, det er krise, du må la andre få sjangse til å være "sjuk" og. Tenk på oss, når du er borte fra jobb så mye, hvor tungt det er for oss... osv. Beklager, ble langt dette. Men trenger råd og tips. 

Har det en del likt, finner ikke noe gale heller. Lurer på om det har noe med vaksinen å gjøre, ikke vært sånn før...

Anonymkode: b8f85...90a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres først og fremst ut som du bør bytte fastlege asap!! 
Kan også si at veldig mange opplever veldig rare symptomer som legene ikke forstår etter covid vaksinen. 
Tidsmessig kan de jo stemme med dose 2 vil jeg tro? 

Gå til en biopat og få en kur som kan rense kroppen. Det har hjulpet mange. 

men bytt parallelt fastlege. Den du har nå virker helt idiotisk. 

Anonymkode: 92d6a...886

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser du mye sukker? 

Anonymkode: 7a8ae...2c2

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan i all verden kan du hevde at du ikke blir tatt seriøst? Du har jo vært på all verdens undersøkelser, flere ganger, og de finner ikke noe. Hva mer kan de gjøre tenker du? 

Anonymkode: caa2e...71e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen i mye. Du, gå privat. Selvsagt bytter du fastlege-men den møllen tar lang tid. Jeg holder på med utredning via green doctors, og testing på lab1.

Anonymkode: 43f3f...91a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan i all verden kan du hevde at du ikke blir tatt seriøst? Du har jo vært på all verdens undersøkelser, flere ganger, og de finner ikke noe. Hva mer kan de gjøre tenker du? 

Det er greit det, men føler ikke jeg blir tatt så seriøst nå, pga dei ikke finner noe, så skal jeg bare leve sånn da? Bare godta at slik er det. Jeg kan ikke tro at jeg skal ha det slik hver dag. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som fibromyalgi

Anonymkode: d99ab...363

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Spiser du mye sukker? 

Anonymkode: 7a8ae...2c2

Spiser sukker, men om det er mye har jeg ikke tenkt noe over. Når det kommer til mat, spiser jeg det meste, godteri spiser jeg til tider, men ikke hver dag likesom. Men tar meg en sjokolade innimellom elles litt Chips i helgene. Cola Zero derimot er heller min daglige venn/fiende.hehe 

Skrevet

kanskje det er noe relatert til ibs, muskler/nerver, fibromyalgi? jeg har vært utredet som deg mange ganger. er "bare" ibs og muskel/nerve problemer i nakke/skulder som igjen gir problemer i mage/tarm. i dårlige perioder blir jeg kanskje stressa noen ggr og tror jo at alt mulig er galt. men så er jeg flink igjen spiser bra, trener, vips er alt mye bedre. jeg bør unngå sukker, melk, løk,hvitløk, svinekjøtt feks...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenkte det samme. TS: Du har faktisk blitt tatt veldig seriøst og de finner ingenting. Du er altså fysisk frisk.

Prøvd psykolog? Stress, engstelse osv. kan gi seg utslag i mangevonde, diare osv. Det er ikke uvanlig. 

Anonymkode: 122e7...f6a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fibromyalgi. Jeg har det slik du beskriver. Det tok 8 år før jeg fikk diagnosen. Magen min er dog ikke så ille.

tarmene dine kan kanskje være IBS. Det er en sekkebetegnelsen for problemer med mage/tarm der de ikke finner noen annen forklaring. Jeg kan ikke veldig mye om det, men mannen min har IBS og sliter fryktelig med mage/tarm

Anonymkode: ce1dc...356

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å endre diett? Har du prøvd alternativ medisin? Noen av problemene kam sikkert komme av noe annet du har, men det kan også være helt uavhengig hverandre. Hvor vil du begynne? Og ja, noen av oss må bare leve med smerter  hver dag. Mannen min har ekstreme ryggsmerter  hver dag som han kun får vanlig paracet mot. 

Anonymkode: d32c7...554

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes grusomt ut. Selvom det er irriterende å høre, vil jeg anbefale å prøve et annet kosthold. Lavkarbo er veldig bra mot smerter og man merker ofte fort forskjell. Ville testet det ut i 3-4 uker iallfall, for å se om det funker. Ellers ville jeg som andre har nevnt, byttet fastlege. En ting er at du er fullt utredet, men du trenger noen som forstår at du er syk uten at det vises på prøver. Det er viktig med støtte i en sånn prosess. Ville også tatt kontakt med psykisk helsetjeneste i kommunen, evt fått henvisning til psykolog. Sier ikke at du sliter psykisk, men en slik situasjon er krevende å stå i, og de kan være en god støttespiller, ev bli med til lege osv. ❤️ Lykke til 

Anonymkode: 76289...916

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du vært hos nevrolog? Har du vært hos revmatolog? Har du råd til å starte en privat utredning? Om en privat spesialist finner noe kan vedkommende henvise deg til det offentlige for videre oppfølging.

PS. Bytt fastlege om du føler vedkommende ikke er interessert i å hjelpe deg!

Anonymkode: bbf4e...a44

Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

_popcorn_, adm

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...