AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #1 Skrevet 30. juli 2023 Hei. Er det noen som må sende skolestartere fulltid på sfo før skolestart? Jeg er alene med barna og har ikke noe annet valg :/ Anonymkode: 7d0c4...3c4 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #2 Skrevet 30. juli 2023 Det er det mange som gjør! Jeg anbefaler også at man gjør det, om ikke fra 1.august, så ihvertfall noen dager før skolen begynner, sånn at de blir litt kjent før skolestart. Ikke tenk på det, mange har ikke mer ferie igjen! Barnet kommer garantert ikke til å være alene som skolestarter! Hilsen SFO-leder som skal ta imot over 40 nye skolestartere til uka Anonymkode: c240d...2fb 10
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #3 Skrevet 30. juli 2023 Måtte det da ungene begynte i 1.klasse. Er også 100% alene og i jobb. Fra 2.klasse kunne de fint være alene hjemme de 2 ukene før skolestart Anonymkode: c2d88...e85
Gjest Albbas Skrevet 30. juli 2023 #4 Skrevet 30. juli 2023 Vi gjorde det første året, så han fikk bli kjent med trinnet før skolestart. I år skulle han egentlig på SFO fra det åpner i morgen, men han har gruet seg enormt, så vi har nå ordnet til at han får være hjemme en uke til (hjemmekontor, noen fridager osv). Det er jo barn der fra første dagen så dere er jo absolutt ikke alene.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #5 Skrevet 30. juli 2023 Må du så må du, om ikke er det godt med kortere dager! Du jobber vel hele dagen så bedre for barnet å være på sfo og leke med andre. Anonymkode: d104e...aaa
Rucula Skrevet 30. juli 2023 #6 Skrevet 30. juli 2023 Min skolestarter skal ha 2 fulle dager på SFO før skolestart forsi vi kommer sent hjem fra ferie
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #7 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er det mange som gjør! Jeg anbefaler også at man gjør det, om ikke fra 1.august, så ihvertfall noen dager før skolen begynner, sånn at de blir litt kjent før skolestart. Ikke tenk på det, mange har ikke mer ferie igjen! Barnet kommer garantert ikke til å være alene som skolestarter! Hilsen SFO-leder som skal ta imot over 40 nye skolestartere til uka Anonymkode: c240d...2fb Føler skikkelig på det, men er nok fordi det er sommermånedene enda og mange har fortsatt ferie. Vi hadde fire uker nå. Det er nok fint for henne å bli kjent med de andre barna 😊 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Måtte det da ungene begynte i 1.klasse. Er også 100% alene og i jobb. Fra 2.klasse kunne de fint være alene hjemme de 2 ukene før skolestart Anonymkode: c2d88...e85 Alene hjemme i andre klasse? Var kanskje ikke så lenge om gangen da eller? Albbas skrev (1 minutt siden): Vi gjorde det første året, så han fikk bli kjent med trinnet før skolestart. I år skulle han egentlig på SFO fra det åpner i morgen, men han har gruet seg enormt, så vi har nå ordnet til at han får være hjemme en uke til (hjemmekontor, noen fridager osv). Det er jo barn der fra første dagen så dere er jo absolutt ikke alene. Jaa har fått til litt med pappaen til barna uken før skolestart, men jeg får liksom ikke gjort så mye mer 😅 skal både jobbe og begynne studier etterhvert også.. Anonymkode: 7d0c4...3c4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #8 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Må du så må du, om ikke er det godt med kortere dager! Du jobber vel hele dagen så bedre for barnet å være på sfo og leke med andre. Anonymkode: d104e...aaa Ja jobber i barnehage, så da blir det jo gjerne fulle dager. De dagene jeg har fri så få ungene også fri.. Anonymkode: 7d0c4...3c4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #9 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Føler skikkelig på det, men er nok fordi det er sommermånedene enda og mange har fortsatt ferie. Vi hadde fire uker nå. Det er nok fint for henne å bli kjent med de andre barna 😊 Anonymkode: 7d0c4...3c4 Mitt eget barn var på SFO fra 1.august også, vi hadde hatt fire uker ferie da og var ferdige med ferie. De hadde egen 1.trinnsbase, og barnet var på ingen måte alene fra 1.august. Tvert i mot. Se det positive, barnet ditt får blitt kjent helt fra starten, istedenfor å komme inn i en vrimlende maurtue hvor alle kjenner hverandre om to uker! Det går kjempefint! Anonymkode: c240d...2fb 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #10 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja jobber i barnehage, så da blir det jo gjerne fulle dager. De dagene jeg har fri så få ungene også fri.. Anonymkode: 7d0c4...3c4 Barna vil nok kose seg på sfo og de fleste andre er der jo lenge. En del foreldre som har forskjellig arbeidstid leverer sent og henter tidlig. Men de fleste er der jo så lenge foreldrene er på jobb. Anonymkode: d104e...aaa 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #11 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mitt eget barn var på SFO fra 1.august også, vi hadde hatt fire uker ferie da og var ferdige med ferie. De hadde egen 1.trinnsbase, og barnet var på ingen måte alene fra 1.august. Tvert i mot. Se det positive, barnet ditt får blitt kjent helt fra starten, istedenfor å komme inn i en vrimlende maurtue hvor alle kjenner hverandre om to uker! Det går kjempefint! Anonymkode: c240d...2fb Om jeg kunne velge hadde jeg også latt henne gå litt på sfo før skolestart. Det eneste nå er at det blir lange dager for henne og mest sannsynlig hver dag. Hadde vært fint om det kunne være kortere dager 😅Uken før skolestart derimot samarbeider jeg med pappaen og da får hun fri pga planleggingsdager og skolestart for meg. Anonymkode: 7d0c4...3c4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #12 Skrevet 30. juli 2023 SFO før skolestart er gull verdt! De blir kjent og trygge på voksne og andre barn,og bygning og uteplass. Dessuten har mange andre fortsatt ferie,slik at det blir en rolig start,og kanskje mulighet for litt andre aktiviteter siden de ikke er full gruppe. SFO er også vant til å få inn nye barn hver høst,så de har gjerne et eget opplegg eller egen gruppe for 1.klassingene. Dette går fint! Anonymkode: 93b2c...38a 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #13 Skrevet 30. juli 2023 Jeg jobber som lærer (altså fortsatt fri) men min skolestarter skal på sfo 12 timer denne og neste uke ( 3 dager *4t i uka). Det er rett og slett for å bli litt kjent med de andre, både sted, voksne og barn, før skolestart. Anonymkode: 8bd1b...11e 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #14 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei. Er det noen som må sende skolestartere fulltid på sfo før skolestart? Jeg er alene med barna og har ikke noe annet valg 😕 Anonymkode: 7d0c4...3c4 Vil faktisk anbefale deg det, veldig vanlig det. Supert at de rekker å bli litt trygge der før første skoledag! Anonymkode: 9ecc2...9db 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #15 Skrevet 2. august 2023 Vi startet nå siden det ble anbefalt for skolestarterene. Det er bare det at jeg føler oss utrolig lite ivaretatt. Virker ikke som personalet forstår at de er flere fem åringer. Fikk ingen informasjon på forhånd. Fikk en timeplan denne uka som ikke stemte med måltidene, og da ble det feil med de få timene vi hadde der. Personalet presenterer ikke seg selv til foreldete og barn. Sfo et er luftslott uten styring hvor man bare er heldig om barna klarer seg selv. Utrolig at det blir fremstilt som et essensielt tilbud. Jeg gikk fem på. Anonymkode: 6e0db...4d0 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #16 Skrevet 2. august 2023 Jeg vil si det er en stor fordel å bli kjent med de andre før skolestart. Som tilflytter kjente jeg ingen, og utenforskap forfulgte meg gjennom hele grunnskolen. Anonymkode: 7cc38...8db 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #17 Skrevet 2. august 2023 Ja, det er helt normalt her. Og ikke noe jeg har tenkt over skulle være negativt engang - er bare bra at de får tid til å bli kjent med hverandre, før de skal igang med å lære seg å være skolebarn også. Anonymkode: 32b3f...885
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #18 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vi startet nå siden det ble anbefalt for skolestarterene. Det er bare det at jeg føler oss utrolig lite ivaretatt. Virker ikke som personalet forstår at de er flere fem åringer. Fikk ingen informasjon på forhånd. Fikk en timeplan denne uka som ikke stemte med måltidene, og da ble det feil med de få timene vi hadde der. Personalet presenterer ikke seg selv til foreldete og barn. Sfo et er luftslott uten styring hvor man bare er heldig om barna klarer seg selv. Utrolig at det blir fremstilt som et essensielt tilbud. Jeg gikk fem på. Anonymkode: 6e0db...4d0 Jeg er også skuffet. De ansatte virker sånn passe motiverte. På åpen dag ble det lagt fram som om barna kunne velge rom, men det er sjelden at mer enn gymsalen pluss et rom til er åpent, i følge min. Knekkebrød serveres i 15-tiden, og jeg må hente senest kl. 15 pga regler for gratis-tilbud. Likevel må jeg betale like mye i matpenger. (Tror kanskje de gjør det for å spare penger, eller kanskje det bare er særdeles dårlig planlegging) De får heller ikke vann til maten, men må gå opp i garderoben og finne flaska si hvis de er tørste. Mye skjermtid. Det er bare et par elever i klassen som går fast på sfo tror jeg, mange som er lei. Begynner i andre nå. Gratis i år også, så vi beholder plassen og ser hvor lenge hun gidder. Beklager avsporing, mange steder er sfo bra! Anonymkode: 41355...979
Gjest Albbas Skrevet 2. august 2023 #19 Skrevet 2. august 2023 38 minutter siden, AnonymBruker said: Vi startet nå siden det ble anbefalt for skolestarterene. Det er bare det at jeg føler oss utrolig lite ivaretatt. Virker ikke som personalet forstår at de er flere fem åringer. Fikk ingen informasjon på forhånd. Fikk en timeplan denne uka som ikke stemte med måltidene, og da ble det feil med de få timene vi hadde der. Personalet presenterer ikke seg selv til foreldete og barn. Sfo et er luftslott uten styring hvor man bare er heldig om barna klarer seg selv. Utrolig at det blir fremstilt som et essensielt tilbud. Jeg gikk fem på. Anonymkode: 6e0db...4d0 Hehe, akkurat sånn er sfo mange plasser, et rent oppbevaringstilbud. Veldig bra at det skal bli mer fokus på utdanning for ansatte i denne gruppen også. Hadde de enda lagt opp til mye frilek i stedet, men på vår sfo er det mye dårlig planlagte aktiviteter, noe som stresser mitt barn veldig. Men det er enklere for barna på forholde seg til når de har begynt på skolen, for da er det ikke så mange timer med sfo.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #20 Skrevet 2. august 2023 Jeg gjør det nå. Veldig fint for barna å bli kjent med SFO før skolestart. Men om du lurer på om SFO er et mye dårligere tilbud enn barnehagen, så er det det… Anonymkode: e41fa...e69 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå