AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #1 Skrevet 30. juli 2023 Tidligere vaska jeg håret annenhver dag. Siste par åra har jeg vasket det hver dag. Har forsøkt i løpet av ferien og la det bli annenhver dag, men det blir fett på dag 2 og jeg føler meg ekkel hele den dagen. Jeg har brukt billigshampo, litt ulike merker. Kurer ett par ganger i uka. I følge frisøren har jeg følsom hodebunn og flass. Noen peiling på hvilken shampo jeg kan bruke eller annet som gjør at håret ikke blir fett? Eller er det ødelagt for alltid og jeg må dusje hver dag? Anonymkode: ad67a...99e
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #2 Skrevet 30. juli 2023 Første problemet er nok at du vasker det hver dag, tro meg jeg gjorde det før og nå vasker jeg håret ca to ganger i uka. Og det ser ikke særlig skittent ut heller når jeg først vasker det. Også må du nok velge noen andre produkter, min erfaring er at uansett så varer dyrere shampoo lengre og er drøyere i bruk så det blir egentlig ikke så mye mer kostbart i lengden. Jeg bruker kerastase og er veldig fornøyd med det, har også vært fornøyd med wella invigo volume. Jeg kjøper på store flasker. Også bruker jeg tilhørende balsam. Også bruker jeg andre produkter som passer til mitt behov når jeg skal tørke/style håret. Håret holder seg også lengre fint om man føner det. Også viktig å tenke på hvordan du gjør når du såper inn håret, pass på å ikke bare smør det oppå men at du får massert det ordentlig godt inn, tenk at du skal vaske håret slik som de gjør hos frisøren 😅 lengdene er ikke like viktig da de ikke blir skitten på samme måten. Og du må kanskje føle deg litt ekkel den første tiden, det er en barriere å komme over. Jeg brukte litt tørrsjampo akkurat når jeg gikk fra å vaske håret så mye til så lite som jeg gjør nå, men nå trenger jeg ikke det lengre. Anonymkode: 50252...339 1 1
vafle Skrevet 30. juli 2023 #3 Skrevet 30. juli 2023 Kur et par ganger i uka hørtes ofte ut, hva med 1-2 ganger i måneden? 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #4 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 30.7.2023 den 9.36): Første problemet er nok at du vasker det hver dag, tro meg jeg gjorde det før og nå vasker jeg håret ca to ganger i uka. Og det ser ikke særlig skittent ut heller når jeg først vasker det. Også må du nok velge noen andre produkter, min erfaring er at uansett så varer dyrere shampoo lengre og er drøyere i bruk så det blir egentlig ikke så mye mer kostbart i lengden. Jeg bruker kerastase og er veldig fornøyd med det, har også vært fornøyd med wella invigo volume. Jeg kjøper på store flasker. Også bruker jeg tilhørende balsam. Også bruker jeg andre produkter som passer til mitt behov når jeg skal tørke/style håret. Håret holder seg også lengre fint om man føner det. Også viktig å tenke på hvordan du gjør når du såper inn håret, pass på å ikke bare smør det oppå men at du får massert det ordentlig godt inn, tenk at du skal vaske håret slik som de gjør hos frisøren 😅 lengdene er ikke like viktig da de ikke blir skitten på samme måten. Og du må kanskje føle deg litt ekkel den første tiden, det er en barriere å komme over. Jeg brukte litt tørrsjampo akkurat når jeg gikk fra å vaske håret så mye til så lite som jeg gjør nå, men nå trenger jeg ikke det lengre. Anonymkode: 50252...339 Dette er en myte. Heldigvis. Videoen er av hudlege Dr. Dray. Anonymkode: 287b8...204 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #5 Skrevet 31. juli 2023 Du, i likhet med meg, produserer nok bare mye olje. Det er bare å leve med. For meg hjelper det å vaske håret to ganger når jeg vasker det. Men annenhver dag er et must allikevel. Anonymkode: 4d0b7...2ce 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #6 Skrevet 31. juli 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er en myte. Heldigvis. Anonymkode: 287b8...204 Hva da er en myte? Hele innlegget? Fint om du kan bruke ord istedenfor youtube. Anonymkode: 3273b...9d3 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #8 Skrevet 1. august 2023 Maroccan Oil volum-shampo til fint hår ☺️ Den er mild mot hodebunnen og gjør håret mitt mykt og luftig. Billig-shampo inneholder masse salt, sa frisøren min, og de gir derfor mye mer kløe og irritert hodebunn med mye talg enn de bedre shampoene som Maroccan Oil. Den reddet mitt fete hår i hvertfall. Vasker håret annenhver eller hver tredje dag ☺️ Anonymkode: 3db90...e90
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #9 Skrevet 3. august 2023 Hvorfor kurer du håret flere ganger i uken? Det er ikke rart det blir fett da. Dess mer du har i håret ditt av kurer, balsam og sprayer for varmebehandling, skum osv, dess fetere blir håret og så må du ikke ta deg i håret for da blir det også fett. Anonymkode: 18fcd...862 2
Hensatt Skrevet 3. august 2023 #10 Skrevet 3. august 2023 Ikke vask håret et par uker så skal du se det ordner seg selv. Hår bør ikke vaskes mer enn maks en gang i uken.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #11 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (På 31.7.2023 den 21.43): Hva da er en myte? Hele innlegget? Fint om du kan bruke ord istedenfor youtube. Anonymkode: 3273b...9d3 At hyppigere hårvask = raskere fett hår og at løsningen er å vaske håret sjeldnere. Det kan tvert imot gjøre problemet verre. Anonymkode: 287b8...204 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #12 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): At hyppigere hårvask = raskere fett hår og at løsningen er å vaske håret sjeldnere. Det kan tvert imot gjøre problemet verre. Anonymkode: 287b8...204 Det er faktisk helt logisk, jo mer du vasker bort det naturlige fettlaget jo mer vil huden kompensere med å produsere mer flett. Såklart må man vaske håret, men bruker du sjampo med sterke sulfater og masse salt ofte så vil hodebunn bli tørr og produsere med olje. Samme som med ansiktshuden som for min del vaskes ofte, bruker jeg en sterk såpe der så vil jeg først bli veldig tørr, for så å bli veldig blank. Anonymkode: b18d6...144 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #13 Skrevet 4. august 2023 Jeg har alltid vasket håret daglig og lever godt med det. En av de verste luktene som finnes er hodebunnslukt. Vil ikke utsette familien og kollegaene mine for den lukten. Anonymkode: 766e9...92f 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #14 Skrevet 4. august 2023 For meg har dette hjulpet: - Bruker Tea Tree shampoo fra Bodyshop https://www.thebodyshop.no/shampoo-tea-tree-250ml - Bytter putevar ofte - Har to hårbørster, en til uvasket hår og en til nyvasket hår Anonymkode: 359ad...3a5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #15 Skrevet 4. august 2023 Vasker håret 1-2 ganger i uka, men bruker tørrsjampo etter at det er tørt som nyvasket. Tar litt tørrsjampo hver dag i front og hodebunn. Da holder håret seg bra gjennom uken. Om jeg ikke gjør det så blir det fett etter maks 2 dager. Har prøvd mange dyre sjampoer, men dette ble min løsning. For øvrig bør du Kure maks en gang i uken og kanskje til og med sjeldnere. Anonymkode: 683ca...429 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #16 Skrevet 4. august 2023 On 7/30/2023 at 9:23 AM, AnonymBruker said: Tidligere vaska jeg håret annenhver dag. Siste par åra har jeg vasket det hver dag. Har forsøkt i løpet av ferien og la det bli annenhver dag, men det blir fett på dag 2 og jeg føler meg ekkel hele den dagen. Jeg har brukt billigshampo, litt ulike merker. Kurer ett par ganger i uka. I følge frisøren har jeg følsom hodebunn og flass. Noen peiling på hvilken shampo jeg kan bruke eller annet som gjør at håret ikke blir fett? Eller er det ødelagt for alltid og jeg må dusje hver dag? Anonymkode: ad67a...99e Du må tåle å føle deg ekkel et par dager hvis du vil bli kvitt din hårvask-avhengighet. Det finnes ingen magiske løsninger hvor du kan fortsette å vaske hår og hodebunn daglig med sjampo/såpe uten at hodebunnen responderer med å produsere fett nokk til å gjøre håret fett igjen i løpet av en dag. Den gode nyhet er at hodebunnen bare trenger et par dager til å redusere fettproduksjonen. Anonymkode: 40b0d...92e
Mt3 Skrevet 4. august 2023 #17 Skrevet 4. august 2023 Har du prøvd shampoo bar? Har prøvd den grønne fra Klar en liten stund nå, hodebunnen er mye bedre. Vil tro resultatet vil bli like godt uansett hvilken lukt eller merke du velger, i hvertfall i følge omtalene produktene har på sine nettsider. Føltes litt plundrete å bruke de første gangene, men hårbunnen er mye bedre etter veldig kort tid og håret føles rent lenger. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #18 Skrevet 4. august 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Du må tåle å føle deg ekkel et par dager hvis du vil bli kvitt din hårvask-avhengighet. Det finnes ingen magiske løsninger hvor du kan fortsette å vaske hår og hodebunn daglig med sjampo/såpe uten at hodebunnen responderer med å produsere fett nokk til å gjøre håret fett igjen i løpet av en dag. Den gode nyhet er at hodebunnen bare trenger et par dager til å redusere fettproduksjonen. Anonymkode: 40b0d...92e Dette har jeg gjort og det FUNKA IKKE. Har du fet hodebunn fra naturens side hjelper det ikke å slutte å vaske den så ofte. Akkurat som løsningen på fet hud i ansiktet ikke er å slutte å vaske ansiktet. Beste jeg gjorde var å akseptere det og begynne å vaske håret hver dag, i stedetfor å slåss mot håret og alltid gå med fett hår dag 2 og 3. Hjalp å være gravid da, da var ikke håret så fett, men det er ikke en varig løsning. 😂 Anonymkode: 25b29...65f 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #19 Skrevet 4. august 2023 Det er en myte at man kan trene opp håret til å vasket sjeldnere, ved å vaske det sjeldnere. Noen har større fettproduksjon i hodebunnen enn andre. Kan bruke tørrsjampo, volumspray eller lignende for å holde håret "rent" litt lengre. Bruk en rensesjampo en gang i uken for å sikre at alle produkter blir godt vasket ut og ikke bygger seg opp. Bruk ellers en god sjampo ment for fett hår til vanlig, kan kjøpes hos apotek eller frisør. Bruk balsam kun i tuppene. Anonymkode: 8cc4c...f6f 2
Gjest EmKay Skrevet 4. august 2023 #20 Skrevet 4. august 2023 Henger meg på de som sier at du må vaske håret sjeldnere, og hvertfall kure sjeldnere. Vasker jeg håret ofte over en periode blir det fett på 1-2-3. Vasker jeg det rundt 1 gang i uka - 2 ved behov - blir det knapt fett. Ja, man må gjennom en drittperiode for å komme dit, men det løser man greit med håret i dott/hestehale og tørrshampo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå