Gå til innhold

Hva er poenget med pergola?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kikker mye på hus for tiden, og mange har en bygget pergola over uteplass. Sånn med planker tvers over, kanskje en meter i mellom, så det ser ut som et uferdig forstadie til et slags tak. Jeg mener altså ikke sånne som faktisk har tak. Synes det er så stygt! Aldri har jeg sett noe ligge over disse plankene for ly ved regn, er det meningen? Hadde jeg hatt en sånn hadde jeg i det minste plantet hurtigvoksende klatreplanter langs den, men det er det få som har. Plankene bare står der.

Hva er vitsen med dette stygge bygget? 

Anonymkode: 0213e...056

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I varme land så tror jeg at de har sånt for skygge. Gjerne med en drueplante.

I Norge ser jeg ikke vitsen. Noen har en presenning som kan trekkes over, da gir det litt mening.

Anonymkode: 1d131...957

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig! I Norge må fu ha overbygg med tak - det er til gjengjeld helt gull.

Anonymkode: 22d23...c6a

AnonymBruker
Skrevet

En pergola er ment å skjerme for sol og innsyn. Men her i Norge hvor vi har 13 regnskurer en gjennomsnitt sommerdag, så anbefales tak over uteplassen.

Anonymkode: 16431...377

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt enig! I Norge må fu ha overbygg med tak - det er til gjengjeld helt gull.

Anonymkode: 22d23...c6a

Men hvorfor? Hva er det som er "helt gull" med å ha tak over verandaen? 

Anonymkode: be376...57d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor? Hva er det som er "helt gull" med å ha tak over verandaen? 

Sier ikke det seg selv? Slipper å styre med puter selv om det plutselig kommer en regnskur, kunne sitte ute om det regner litt (temperaturen kan være god selv om det regner), skygge på solrike dager. 

Anonymkode: 15087...811

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Sier ikke det seg selv? Slipper å styre med puter selv om det plutselig kommer en regnskur, kunne sitte ute om det regner litt (temperaturen kan være god selv om det regner), skygge på solrike dager. 

Nei, jeg synes ikke det sier seg selv. Gidder aldri å sitte ute, under tak, når det regner... Ei heller for å få skygge, da går jeg heller inn til AC, bruker en parasoll, eller går i hagen/under et tre - jeg sperrer meg ikke inne under et tak ute. Uansett veldig sjelden man trenger å skygge for solen i Norge, når den endelig dukker opp. Det med putene er kanskje det eneste argumentet jeg kjøper, men jeg har kun hagemøbler som brukes uten puter. 

Jeg fjernet det ekle verandataket som forrige eier hadde bygget, nesten som det første jeg gjorde etter overtakelsen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Nei, jeg synes ikke det sier seg selv. Gidder aldri å sitte ute, under tak, når det regner... Ei heller for å få skygge, da går jeg heller inn til AC, bruker en parasoll, eller går i hagen/under et tre - jeg sperrer meg ikke inne under et tak ute. Uansett veldig sjelden man trenger å skygge for solen i Norge, når den endelig dukker opp. Det med putene er kanskje det eneste argumentet jeg kjøper, men jeg har kun hagemøbler som brukes uten puter. 

Jeg fjernet det ekle verandataket som forrige eier hadde bygget, nesten som det første jeg gjorde etter overtakelsen.

Javel, du om det.  

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...