Karen90 Skrevet 30. juli 2023 #1 Skrevet 30. juli 2023 Min samboer har en niese som snart fyller 18 år. Dessverre kommer hun fra en familie der mor sliter økonomisk. Hun er uføre og har tillegg to barn til som bor hos henne. Hun fullstendig av avhengig av barnetrygd. Egentlig alt hun kan få av økonomisk støtte. Tillegg har hun store utfordringer med å føre en god økonomi rundt det lille hun har av inntekt. Niesa er lærling som frisør. Så hun har jo litt inntekt. Men lønna er lav. Vi lurer på om det er vanlig å betale husleie når man fyller 18 år og bor med foreldre? Såfall hvor mye pleier man å forvente at vedkommende skal bidra økonomisk?
minister-mio Skrevet 30. juli 2023 #2 Skrevet 30. juli 2023 Det er ikke veldig vanlig. Det er mulig moren har forsørgerplikt siden hun er læring. Og en person er ufør, flere er uføre. 9
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #3 Skrevet 30. juli 2023 Ville latt datteren betale klær, mobilabonnement, sminke, «spesialmat» o.l. selv. Men ikke tatt noe for bolig sålenge hun fortsatt er i et skoleløp. Hadde hun vært ferdig utdannet ville jeg latt hun betale litt for å bo, samt litt mat. Anonymkode: 799ed...ea2 10
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #4 Skrevet 30. juli 2023 Det er ikke vanlig nei, men det er jo mye som spiller inn her… Jeg vil tro mor strekker seg så langt hun kan for å forsørge datter til hun har fast jobb. På den andre siden er det jo ikke unaturlig om datter har lyst til å hjelpe til når hun har begynt å tjene litt? Det hadde jeg villet dersom mor min sleit veldig økonomisk, men vi ellers hadde et kjærlig og godt forhold… Anonymkode: 16301...5a8 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #5 Skrevet 30. juli 2023 Karen90 skrev (3 minutter siden): Vi lurer på om det er vanlig å betale husleie når man fyller 18 år og bor med foreldre? Hvorfor lurer dere på om det er vanlig, kjenner dere ingen andre med barn? Jeg blir alltid trist og provosert når noen skriver om venner eller familie på den måten du gjør, nedlatende og utleverende. Og nesten alltid er det inngiftete kvinner som gjør det. Anonymkode: 0f95f...d38 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #6 Skrevet 30. juli 2023 18 åring betale husleie? Har du sett boligprisene? Har du sett leieprisene? Hvis 18 åringen skal ha en noenlunde start på etablering så må hen få bo hjemme gratis til egenkapital er spart opp til eget plass å bo. Anonymkode: 69b3d...400 4
Enmanelskeråhate Skrevet 30. juli 2023 #7 Skrevet 30. juli 2023 Vanlig er det kanskje ikke, noen tar en symbolsk sum som de sparer for dem, men hvis moren virkelig trenger pengene og man er over 18 og i jobb så er det vel greit å bidra litt på matbudsjettet, er jo ikke alle som har god råd 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #8 Skrevet 30. juli 2023 Det er ikke viktig om det er vanlig eller ikke. Alle familier må finne sin måte. Jeg tenker at i tilfelle du nevner, så hadde det nok vært naturlig at hun betaler litt for å bo. De er en familie og familier bør samarbeide om å ha det best mulig. Og da tenker jeg at det bør være i jentas interesse å hjelpe moren. Vi har god råd, men våre barn skal betale oss litt i leie hvis de bor hjemme når de studerer og har en jobb ved siden av. Ikke fordi vi trenger de pengene, men nettopp for å lære dem økonomiske forpliktelser når de er voksne. Pengene de får skal vi spare for dem og de skal få dem når de flytter ut, men det kommer de ikke til å vite på forhånd. Anonymkode: 898f6...14d 7 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #9 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke viktig om det er vanlig eller ikke. Alle familier må finne sin måte. Jeg tenker at i tilfelle du nevner, så hadde det nok vært naturlig at hun betaler litt for å bo. De er en familie og familier bør samarbeide om å ha det best mulig. Og da tenker jeg at det bør være i jentas interesse å hjelpe moren. Vi har god råd, men våre barn skal betale oss litt i leie hvis de bor hjemme når de studerer og har en jobb ved siden av. Ikke fordi vi trenger de pengene, men nettopp for å lære dem økonomiske forpliktelser når de er voksne. Pengene de får skal vi spare for dem og de skal få dem når de flytter ut, men det kommer de ikke til å vite på forhånd. Anonymkode: 898f6...14d Men hva er da vitsen med at de skal lære økonomiske forpliktelser? I det virkelige liv får man ikke tilbakebetalt husleia. Anonymkode: 8e574...6d7 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #10 Skrevet 30. juli 2023 Karen90 skrev (10 minutter siden): Vi lurer på om det er vanlig å betale husleie når man fyller 18 år og bor med foreldre? Såfall hvor mye pleier man å forvente at vedkommende skal bidra økonomisk? Hvorfor lurer dere på det? Er ikke det i så fall en sak mellom mor og datter? Trenger virkelig onkel med samboer (kanskje kun samboer) å putte det nysgjerrige nesegrevet sitt oppi den saken? Anonymkode: 646fa...f92 12
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #11 Skrevet 30. juli 2023 En del uføre mister bostøtte når et av barna som bor hjemme får inntekt. I tillegg så er det barnet som får bidrag fra den andre forelderen dersom det er aktuelt. Dermed kan den uføre miste relativt mye inntekt i en slik situasjon og få problemer med at det ikke går rundt. Jeg kjenner de som måtte flytte hjemmefra da de ble 18 med velstående foreldre og andre som har bodd hjemme med uføre foreldre på lav sats. Tenker at man må se hver situasjon utfra forutsetningene som er der. Anonymkode: af04d...fc6 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #12 Skrevet 30. juli 2023 Har en på 17 nå. Han jobber ved siden av skole, og skal ut som lærling etter neste skoleår. Har tenkt litt på samme tema og hva vi gjør når han fyller 18 rett over nyttår. Har vel konkludert med at han ikke skal betale noe "leie" men at han skal få betale mobil abb. sitt selv og medisinene sine, kjøpe sko og klær. Samt hvis han kjører våre biler ofte skal han få lade de opp selv innimellom evt spytte inn litt til strømmen hvis han kun lader hjemme (som jo er det billigste) Og evt hvis det er noe mat han spiser mye av at han gjerne må kjøpe det selv innimellom (som nå går det ekstremt mye jarslberg ost Dette er ikke nødvendigvis for at vi ikke har råd selv, men for at han skal lære seg litt økonomiske forpliktelser mens han fortsatt bor hjemme. Lære seg at han ikke kan sløse bort alt han tjener og at mor og far betaler alt han trenger. Vi har spart greit med penger til dem, så har en ok start på sparekonto uansett. Anonymkode: a59f3...8e0 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #13 Skrevet 30. juli 2023 I følge loven har foreldre forsørgerplikt til barna er ferdig på VGs og er over 18 kun dersom deres økonomi tillater det. Ettersom mor har såpass svak økonomi, vil det ikke forventes. Det er heller ikke urimelig eller uvanlig at en ungdom betaler litt for å bo hjemme. Jeg er borti mange slike saker gjennom jobb. En vanlig sum er 2000,-, pluss at ungdommen forsørger seg selv med klær, mobil og løpende utgifter. Jeg tror ikke dette snakkes mye om ute i ulike kretser, da alle foreldre jo ønsker å forsørge barna sine og gi dem alt de kan og litt til. Men det er en del mennesker som dessverre har mer enn nok med å dekke sine egne løpende utgifter, hvor de ikke kan forventes å dekke mer enn det loven tilsier… Anonymkode: fa661...89b 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #14 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Men hva er da vitsen med at de skal lære økonomiske forpliktelser? I det virkelige liv får man ikke tilbakebetalt husleia. Anonymkode: 8e574...6d7 De lærer jo at de ikke kan bruke opp hele månedslønner på tull, de lærer å ha en fast utgift. At de får en større sum som kanskje skal gå til noe øremerket (bolig) ødelegger ikke for det. Anonymkode: ca37a...fd8 2 3
Gjest storetora Skrevet 30. juli 2023 #15 Skrevet 30. juli 2023 Dette må vær opp til hver familie å avgjøre mener jeg. Mange som skal videre på skolen etter læretiden å er sårt avhengig av oppstarte midler til videre utdanning. Det er vel også et stort ønske fra foreldre at barna etter hvert skal komme seg inn på boligmarkedet, det er veldig vanskeligt for mange unge om ikke foreldre kan hjelpe de litt på vei. Men det å slite sånn økonomisk for forelder må vær grusomt, men som mor selv til to voksne barn ville jeg gjort hva som helst (nesten) for at barna skulle slippe å betale noe hjemme så lenge de disponerer pengene fornuftig. Setter av sparing/bsu. Hadde de sløst bort pengene på tull å tøys stiller det seg kanskje anderledes.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #16 Skrevet 30. juli 2023 Nei, foreldre har forsørgerplikt til barn har fullført videregående opplæring. Men ettersom hun har lommepenger via lærlingjobben, bør hun jo dekke en del ting som mobil, kino, sminke og slikt selv. Anonymkode: 69b0f...6ae
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #17 Skrevet 30. juli 2023 Karen90 skrev (56 minutter siden): Min samboer har en niese som snart fyller 18 år. Dessverre kommer hun fra en familie der mor sliter økonomisk. Hun er uføre og har tillegg to barn til som bor hos henne. Hun fullstendig av avhengig av barnetrygd. Egentlig alt hun kan få av økonomisk støtte. Tillegg har hun store utfordringer med å føre en god økonomi rundt det lille hun har av inntekt. Niesa er lærling som frisør. Så hun har jo litt inntekt. Men lønna er lav. Vi lurer på om det er vanlig å betale husleie når man fyller 18 år og bor med foreldre? Såfall hvor mye pleier man å forvente at vedkommende skal bidra økonomisk? Da sønnen vår ble 18 og fikk inntekt så betalte han ca 1/3 av lønna i husleie. Da betalte vi alt av mat, transport osv til han. Syna det er viktig at de lærer tidlig å ta ansvar for egen økonomi og at det koster å bo, selvom inntektenman har er lav. Hvor vanlig det er eller ikke vet jeg ikke. Anonymkode: b5615...7ba 3 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #18 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, foreldre har forsørgerplikt til barn har fullført videregående opplæring. Men ettersom hun har lommepenger via lærlingjobben, bør hun jo dekke en del ting som mobil, kino, sminke og slikt selv. Anonymkode: 69b0f...6ae Ikke helt riktig. Man har forsørgelsesplikt hvis de tar vgs. Forsørgelsesplikten fortsetter heller ikke i det uendelige. Det er sjeldent at man blir tvunget til å forsørge noen som har brukt lang tid på vgs og er iver 20 år. Anonymkode: b5615...7ba 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #19 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 18 åring betale husleie? Har du sett boligprisene? Har du sett leieprisene? Hvis 18 åringen skal ha en noenlunde start på etablering så må hen få bo hjemme gratis til egenkapital er spart opp til eget plass å bo. Anonymkode: 69b3d...400 Hun kan ikke leve på en ufør mor som ikke har penger nok i hverdagen. Å miste 1000 kr i barnetrygd og eventuelt barnebidrag er mye. Så det minste 18 åringen må betale hjemme er sin egen mat. 2500 har våre barn over 18 år som har tent sine egne penger betalt hjemme. En lærling har ofte 50% av vanlig lønn så å betale sin egen mat burde være en selvfølge. Det er dyrere å måtte flytte ut. Anonymkode: dcd10...944 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #20 Skrevet 30. juli 2023 Gitt at hun får seg jobb kommer jeg nok bare til å kutte ut månedslønna i første omgang. Kanskje kutte ned til det billigste mobilabonnementet. Fortsetter å betale månedskort og forsikring til hun er ferdig med skole. Hun har jobbet litt i sommer, de pengene kan hun spe på med resten av året. Vi er heldige å ha en leilighet i familien hun sannsynligvis får leie billig når hun blir 19-20 («byhytte» som ofte står tom, eier får tilgang noen uker av året når de er i byen til gjengjeld, så bor hun med meg da). Anonymkode: bddc1...249
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå