Gå til innhold

Årets kommunevalg (2023)

Kommunevalg   

53 stemmer

1. 1. Hvilket parti tror du får din stemme?

• Rødt (R)
      14
    • Sosialistisk Venstreparti (SV)
      4
    • Arbeiderpartiet (AP)
      7
    • Miljøpartiet de Grønne (MDG)
      3
    • Senterpartiet (SP)
      2
    • Kristelig Folkeparti (KRF)
      2
    • Venstre (V)
      1
    • Høyre (H)
      3
    • Fremskrittspartiet (FRP)
      11
    • Norgesdemokratene (ND)
      3
    • Lokal liste
      0
    • Annet parti
      3

Anbefalte innlegg

Gjest Degmegogjeg
Skrevet

Nå er det ikke så forferdelig lenge igjen til årets kommunevalg avholdes, og lurer i den anledning på om folk har gjort seg opp noen tanker. Tror du et maktskifte er nært forestående? Eller regner du med at den sittende gjengen blir? Har det kommet til noen nye, spennende lister eller partier der du bor? For min egen del er jeg usikker på hva jeg skal gå for enda. Tok med de ti partiene med flest stemmer ved forrige stortingsvalg, samt lokale lister og alternativet annet parti, for de som vil stemme på noen som ikke er nevnt (var ikke plass til flere). 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer til å stemme blankt.

Skrevet

Jeg har ikke bestemt meg. Lokal valgomat med lokale saker peker mot et av de små nisjepartiene som vil det samme som meg i 8 av 10 saker, men det er ikke et parti jeg ellers ville vurdert nasjonalt. 

Så jeg er usikker. Det som er sikkert er at enten stemmer jeg nisjepartiet, eller blankt/ikke stemmer. 

• Liker 1
Skrevet

Som for brukeren over her peker de lokale valgomatene på et nisjeparti som jeg ellers ikke ville vurdert nasjonalt. Mulig de får min stemme i lokalvalget fordi jeg syns kommunen min trenger noe «motvekt» til det etablerte gubbeveldet. Håper imidlertid på et maktskifte, og dersom der skjer, tror jeg det er lite sannsynlig at partiet som vil sitte med ordføreren er særlig tilbøyelig til å samarbeide med nisjepartiet mitt.

I fylkesvalget har jeg ingen anelse om hva jeg skal stemme enda.

• Liker 1
Skrevet

jeg gleder meg bare til 10.august..da kan det forhåndsstemmes , og det blir en blank stemme...

Skrevet

Jeg stemmer på det partiet som sitter med makta i kommunen min i dag, fordi jeg er kjempefornøyd med den jobben de gjør og det er mye bra folk på lista. Dette er for øvrig ikke det samme jeg stemmer ved Stortingsvalg og jeg ser ikke at det egentlig har noe med hverandre å gjøre. 
Jeg har aldri forstått hvorfor partilederne i de enkelte partiene skal reise land og strand rundt for å holde valgkamp i kommunevalgår, for de nasjonale sakene har ofte ingen betydning lokalt. 
"Mitt" kommuneparti har sørget for et stort oppsving i folketallet i kommunen, det har blitt bygget masse nye boliger og blitt etablert flere arbeidsplasser de siste 8 årene. Dette i stor grad på grunn av dyktige enkeltpersoner som får satt ting i gang. Samme parti på landsbasis står for en hel rekke saker jeg ikke kan gi min stemme til. 
"Mitt" kommuneparti sitter i regjering og har falt massivt på meningsmålingene så jeg er egentlig redd for at folk er for opptatt av de store stortingspartiene og velger å ikke stemme på disse i lokalvalg, selv om det er helt forskjellige ting.

• Liker 2
Skrevet

Her er lokalpartiene en familiebedrift, legger alt til rette for seg selv og sine venner, så blir å stemme på nykommeren som ikke er i slekt med resten av lokallagene.

• Liker 1
Skrevet

Rødt får min stemme her, men det er egentlig lite som skiller dem fra MDG og SV i lokalpolitikken, så kunne sikkert stemt på dem og.

AP er gode organisatorisk og har egentlig et bra program, men som i småbyer flest er det fort gjort at det blir litt for mange kompiser i bystyret og næringslivet, og det har pågått en del halvkorrupte greier her over tid nå. Høyre er ca. like ille på dette, samt at ordførerkandidaten deres har gjort seg skyldig i parasittvirksomhet og vandalisering av kulturminner, og har frontet flere tullete sløseprosjekter i pressen i valgkampen. Det er et par lokale "listepartier" som sikkert også har noen bra saker, men sånne blir litt for ad hoc for meg til å ta på alvor.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

SV. Høyresiden kjøpte tomt i Spania som de ville bruke på sykehjem selv om tomten ikke var regulert for boliger. De la også ned Aker sykehus og solgte alt av sykehusboliger. Så måtte man bruke masse penger på å gjenåpne sykehuset og de ansatte er mye mer sykemeldte enn før siden de måtte flytte langt unna for å få råd.

Høyresiden brukte også utrolig mye penger på ruterautomater som aldri ble tatt i bruk. Meningen var visst at de skulle sperre av perrongen for alle uten billetter, men så valgte de det billigste firmaet til å hjelpe seg. Det gikk naturligvis ikke. Så har vi og renoveringsselskapet som vant anbud fordi de hadde for få folk på jobb. Resultatet ble mer søppel overalt og kaos. Høyre vil heller ikke bruke mindre penger i perioden selv om Erna sa at høyrekommuner skulle gjøre det. Ser for meg enda mer økonomisk sløsing.

Endret av Majer
  • Liker 3
Skrevet

Jeg stemmer Rødt for jeg vil ha mer ressurser til helsesektoren og er helt imot konkurranseutsetting av sykehjem, samtidig som jeg er lei offentlig sløsing på kunstsilo.

Ville ikke stemt Rødt ved et stortingsvalg 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Topsi skrev (1 time siden):

Jeg stemmer Rødt for jeg vil ha mer ressurser til helsesektoren og er helt imot konkurranseutsetting av sykehjem, samtidig som jeg er lei offentlig sløsing på kunstsilo.

Ville ikke stemt Rødt ved et stortingsvalg 

Endret av JuneR
Oppfattet feil
Skrevet

Jeg stemmer nok SV lokalt fordi jeg synes de to største partiene i kommunestyret og formannskapet trenger en sterkere motvekt, og da er SV det eneste aktuelle partiet i kommunen. Forhåpentligvis blir det en dreining fra sentrum og ny ordfører.

• Nyttig 1
Skrevet

Kommunvalget kommer jeg ikke til å stemme en gang.  Vet ingenting om denne kommunene jeg bor på det planet egentlig. Så har ikke grunnlag nok til å stemme noe kjenner jeg.  Og det partiet jeg ønsket å stemme på er ikke på listene her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...