AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #81 Del Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Selvfølgelig har man ett ansvar selv også, men i overgangen til voksenlivet så er det de foresatte som skal lære barna mye av denne allmennkunnskapen. Foreldre har faktisk ett ansvar for å gjøre avkommet sitt klar for voksenverden. Og ikke minst har foreldrene ett ansvar for å varsle avkommet sitt når det ikke lengre dekkes av foreldrenes forsikring. Mener du at alle bør be om å få full oversikt over foreldrenes forsikringsvilkår på myndighetsdagen sin, slik at de kan lese seg opp på hva som dekkes? Anonymkode: 4dfbc...23f Jeg vil tro de aller fleste foreldre prater med ungene sine om både forsikring, prevensjon og andre helt nødvendige voksenting, men det finnes selvfølgelig en og annen sløv mor og far der ute. Og jeg utelukker ikke at disse kan få sløve avkom, uten at jeg skal spekulere i om det er arv eller miljø. Men hvis man kommer til 22 år uten å ha hørt om reiseforsikring, da har man levd under en stein! Man får jo gjerne tilbud om dette så fort man tegner andre forsikringer. Reiseforsikring er ofte den forsikringen som slenges på for å få en billigere pakkepris hos forsikringsselskapene. De fleste 22-åringer har skjønt at myndighetsalder betyr at man er uavhengig fra mor og far, og de fleste har lappen, bor for seg selv osv... Forsikringene er ganske ivrige på å reklamere på diverse steder hvor man bestiller reise også. Så hvis man ikke har hørt om reiseforsikring er man så nedsnødd at det er imponerende at man klarer å bestille en reise. Jeg tenker det heller hviler på at man ikke gidder, eller ikke tar seg råd. Man regner med at andre ordner opp, dersom uhellet skal være ute. Mister mobilen, eller må en tur på legevakta. Og akkurat der kan jeg forstå at en 22-åring ikke tar høyde for hjerneslag, for DET er høyst uvanlig. Anonymkode: b7da9...e4f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmd Skrevet 1. august 2023 #82 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (På 31.7.2023 den 0.45): Noen forbund innen LO (som NTL) dekker reiseforsikring, mens andre ikke. Det er opp til de enkelte forbundene. Anonymkode: 8d73b...a2a NTL dekker ikke reiseforsikringa. Den er et frivillig valg ved innmelding og betales separat. Som regel trekkes både den og de obligatoriske forsikringene fra lønna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 1. august 2023 #83 Del Skrevet 1. august 2023 (endret) 17 hours ago, AnonymBruker said: Det var ikke et barn, men en voksen. Man har selv ansvar for å lære seg hva som trengs, enten man lærer det på skolen, fra foreldrene eller på internett. I dette tilfellet visste ikke foreldrene selv hva som gjaldt, så da var de ikke de rette til å veilede uansett. Anonymkode: 81ece...e4d Men at man selv har et ansvar fritar jo ikke foreldrene for ansvar for å lære barna sine grunnleggende kunnskap. Det ene utelukker ikke det andre. Kunnskap om voksenlivet kommer jo ikke dalende fra en sky når du fyller 18, og mye kunnskap er faktisk erfaringsbasert. JEG som forelder tar hvertfall ansvar for at mine barn lærer slike ting som ikke fører dem inn i økonomisk ruin. Jeg vet godt at det finnes foreldre som ikke tar det ansvaret, eller har den kunnskapen, men de fleste oppegående foreldre ønsker nok å ta ansvar for å lære barna sine ting selv etter 18 årsdagen. Samfunnet vil jo stoppe helt opp om alle bare skulle si "nei nå er du voksen, dette får du lære sjæl". Jeg tar forøvrig også ansvar nå i godt voksen alder for å hjelpe mine gamle foreldrene med ting JEG mener er allmennkunnskap men som de sliter med å forstå pga alder og hyppige endringer i samfunnet. Vi har for eksempel hjulpet dem med å selge bilen sin. Jeg kunne sagt at de er voksne og får fikse det sjæl, men jeg tar ansvaret med glede i stedetfor å vente på at de tabber seg ut økonomisk. Endret 1. august 2023 av Albbas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #84 Del Skrevet 1. august 2023 Man MÅ selvfølgelig ikke ha forsikring. Man er i sin fulle rett til å selv gamble på at man ikke får problemer. Og det må man jo få lov til? La oss si man betaler 140kr i måneden i 50 år for en reiseforsikring. Det blir 84.000kr (har ikke tatt med inflasjon, osv, i beregningen, dere skjønner poenget uansett). Om man egentlig ikke reiser særlig mye, er det lite sannsynlig at man kommer opp i denne summen i løpet av et liv. Særlig om man kun reiser på småturer i Europa, hvor sykehusopphold uansett kun koster deg en liten egenandel slik som i Norge. Selv setter jeg over 150kr hver måned på en egen konto som jeg kaller "reiseforsikring". Blir spennede å se om jeg kan ta ut en pen sum som 80-åring som jeg kan bruke på konfekt, portvin og blomsterbuketter til å gjøre mine eldre dager litt hyggeligere, eller om pengene ble brukt på et sykehus på en eller annen reise en eller annen gang. Vil heller uansett betale disse pengene til meg selv over tid i stedet for til et selkap som ønsker å tjene penger på min eksistens. Å opprette en spleis for å FÅ penger i stedet for å betale selv dersom det skjer noe, blir noe annet da. Dét ville jeg aldri gjort. Jeg har nok penger på konto til at det er forsvarlig å gamble på å ikke ha forsikring. Dersom jeg planlegger en lengre reise til et annet kontinent, vil jeg nok midlertidig skaffe meg reiseforsikring for denne perioden. Men man MÅ faktisk ikke betale for reiseforsikring året rundt. Anonymkode: e4f86...f3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå