Gå til innhold

Sfo før skolestart (2.klasse).

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal barna deres på sfo før skolestart (2.klasse)? Tenkte opprinnelig at gutten skal få være der noen timer hver dag, for å leke med kompiser igjen etter mange uker sommerferie. Det er ingen barn rett her vi bor, så vært lek med søskenbarn i ferien ellers lite andre barn. Men han sier selv han vil ha ferie, og forstår jo det da det er koselig hjemme, rolige dager nå og vi finner på ting når det passer oss. Men føler og han har behov for litt samspill med venner. De skal på SfO.

Anonymkode: a759e...f2a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, han skal minst en uke før skolestart. Ble slik pga vi skal reise bort neste uke. Ellers hadde han nok startet hvert fall 2 uker før. Tenker det er fint med en rolig overgang til skolen igjen? Min savner kompiser og har veldig godt av å ha en uke på å komme seg  inn i rutiner igjen selv om han selv sier han vil ha ferie. 

Anonymkode: 0529d...4ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi har ikke mulighet til å tabuet lenger ferie i år. Han har allerede mast etter sfo og kompiser i noen dager nå, så det blir nok bra

Anonymkode: fa5e7...19e

• Liker 2
Skrevet

Ja minste begynner 1 dag neste uke. Venner og sosialt. Enkelt og greit kjekt være der for barnet. Ferien uten venner har vært lang. Bor et stykke unna alle + ferie hos folk. 2klasse her og.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har førsteklassing, og har 12timers gratis plass på sfo, fordi det holder for oss.

men hvordan fungerer det når det enda er skoleferie? De oppfordrer til at man kommer og blir litt kjent, men ikke fått noe mer info om timer etc

Anonymkode: c5997...6f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har førsteklassing, og har 12timers gratis plass på sfo, fordi det holder for oss.

men hvordan fungerer det når det enda er skoleferie? De oppfordrer til at man kommer og blir litt kjent, men ikke fått noe mer info om timer etc

Med kun de 12timers gratis plass, følger det kun med 7 langdager i hele skoleåret. Det vil si du kan benytte deg av 7 dager sfo når skolen er stengt og sfo er åpent, altså sommerferie/høstferie/vinterferie. Antall langdager før skolestart er vel 12 dager (3 dager planlegging her siste uken før skolestart). 

Vi tok full plass første året, nettopp for å få barnet inn på sfo alle dagene før skolestart som tilvenning.

AnonymBruker
Skrevet

Vi (foreldre) har ikke ferie lenger fra mandag av, så da skal vår kommende 2. klassing på SFO. Han kunne sikkert tenkt seg mer ferie, men det blir nok bra å treffe igjen kompiser etter ferie også. Han har fått vært litt sosial med kompiser i ferien også, men ikke like mye som til hverdags.

Anonymkode: ad8f5...e57

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I "min" kommune har de kun 12 timer SFO i feriene også, pr uke....

Flere hos meg har halv eller full plass i juni og august for å ha flere timer, også går de ned til de 12 timene igjen i september (jeg er veldig fleksibel der da, vet ikke om alle gjør det sånn)

Hilsen SFO-leder

Anonymkode: 1b6d4...f7c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi har også gratistilbudet. Her får vi to dager per ferieuke og man må si ifra om ønsket dag på forhånd. (Husker ikke fristen)

For å svare: Min begynner også i andre. Vi benytter oss ikke av tilbudet i år fordi besteforeldre passer og hun heller vil være hos de. Det er bare et par jenter i klassen som skal på sfo før skolestart (vi har facebookside der vi snakker om dette)

Anonymkode: 73a0d...5ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi har også gratistilbudet. Her får vi to dager per ferieuke og man må si ifra om ønsket dag på forhånd. (Husker ikke fristen)

For å svare: Min begynner også i andre. Vi benytter oss ikke av tilbudet i år fordi besteforeldre passer og hun heller vil være hos de. Det er bare et par jenter i klassen som skal på sfo før skolestart (vi har facebookside der vi snakker om dette)

Det er altså ordningen her i kommunen. Det er sikkert ulike regler (?)

Skrevet

I kommunen vår er skoledagene fra 0900-1330.
Her er 12 timers gratisplassen fra 1330-1554. Også i ferier, så har takket nei til SFO  i sommer😅 

Skrevet

Hvis det er slik at han ikke må på SFO fordi dere jobber ville jeg spurt ham hva han selv vil. Her var ikke våre barn på SFO før skolestart annet enn før de begynte i første klasse. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi jobber så barnet må på Sfo. Vi har hatt 4 uker fri i juli. 

Anonymkode: 8586d...ee4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 3 klassing skal også , to dager til uka og 3 dager de to neste ukene , går tom for ferie så han må nesten . 

Anonymkode: 2c8af...63f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sendt han dersom han ville selv, eller måtte pga jobb. Men hvis han ikke vil og ikke må hadde jeg latt han være hjemme… Barn er like forskjellige som voksne- noen vil «alltid» være med noen, og andre ønsker litt mer tid for seg selv… tenker begge deler er like greit. De kommer fort inn i hverdagen  igjen når skolen starter uansett. Men du kjenner selvfølgelig ditt barn best. 

Anonymkode: 7fefe...b16

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Skal barna deres på sfo før skolestart (2.klasse)? Tenkte opprinnelig at gutten skal få være der noen timer hver dag, for å leke med kompiser igjen etter mange uker sommerferie. Det er ingen barn rett her vi bor, så vært lek med søskenbarn i ferien ellers lite andre barn. Men han sier selv han vil ha ferie, og forstår jo det da det er koselig hjemme, rolige dager nå og vi finner på ting når det passer oss. Men føler og han har behov for litt samspill med venner. De skal på SfO.

Ja absolutt sfo før skolestart for vår del. Både for sosialt og da kan jo vi jobbe :) Så kan vi ta fem uker ferie sammen i året enn så lenge, det er så fint.

Anonymkode: b7e03...7ce

AnonymBruker
Skrevet

Min som skal begynne i 2 skal ha to uker ferie til, hadde vi tenkt. Så SFO to dager før skolen begynner 16.8.

Mulig hun skal et par dager til uka likevel, hun vil selv og det er plass (har snakket med leder). Hun har hatt lang ferie, sjette uka nå. 

Anonymkode: f14ff...33a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi (foreldre) har ikke ferie lenger fra mandag av, så da skal vår kommende 2. klassing på SFO. Han kunne sikkert tenkt seg mer ferie, men det blir nok bra å treffe igjen kompiser etter ferie også. Han har fått vært litt sosial med kompiser i ferien også, men ikke like mye som til hverdags.

Anonymkode: ad8f5...e57

Samme her, begge voksne skal på jobb

Anonymkode: b3b40...254

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...