Gå til innhold

Kjemisk kastrering

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer litt på kjemisk kastrering og om dette endrer hundens atferd. Fordeler og evt ulemper med kjemisk kastrering og hvorfor noen velger denne løsningen? Forstår at det er individuelle forskjeller på hvordan hunder reagerer på dette og evt bivirkninger. 
Har tenkt litt på om dette kunne vært aktuelt å prøve med vår hund, (bl.a pga høyt markeringsbehov), men vet litt lite om det. Noen her som har erfaring med kjemisk kastrering og vil fortelle litt?

Anonymkode: 5cf5d...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Etter kjemisk kastrering kan hunden bli mer utagerende før den ev blir roligere. Noen hunder må gjennom det 2 ganger før ønsket effekt er oppnådd.

Skulle virkelig ønske at hunden kunne bli kastrert på lik linje med katter - inngrepet er ikke verre for hunder enn for katter, og det er snart like stort problem med tall hunder til omplassering som katter. 

Anonymkode: 85d51...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min markerte også inne ved løpetid hos naborispa. Ba om vanlig kastrering å fikk det. 

Kjemisk hadde ingen funksjon på den adferden.

Anonymkode: b3fd1...0c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Etter kjemisk kastrering kan hunden bli mer utagerende før den ev blir roligere. Noen hunder må gjennom det 2 ganger før ønsket effekt er oppnådd.

Skulle virkelig ønske at hunden kunne bli kastrert på lik linje med katter - inngrepet er ikke verre for hunder enn for katter, og det er snart like stort problem med tall hunder til omplassering som katter. 

Anonymkode: 85d51...28a

Takk for svar 😊

Har sett at det er mye hunder til omplassering og mange valper for salg! Veldig trist, men en hund har en mye større kontroll på sammenlignet med katter. Det er uansett et valg katte og hundeeiere må ta om de ønsker kastrering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er uansett et valg katte og hundeeiere må ta om de ønsker kastrering. 

Det er i utgangspunktet ikke tillatt å kirurgisk kastrere hund, det skal være dyrevelferdsmessige gode grunner til å utføre det. 

Det er to ulike typer kjemisk kastrering, de virker på ulike måter på hundens hormonsystem. Diskuter med dyrlegen hva som eventuelt kan passe for deres hund. Men markeringsbehov kan trenes ned, det bør ikke være nødvendig å kastrere av den grunn. 

Anonymkode: dc532...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemisk kastrering reduserer atferd som skyldes hormonelt betinget stress. Men etter min erfaring gjelder det mer enn bare "gira på løpetisper". For min hund reduserte det stressnivået hans mye, noe som ga mange positive effekter:

- Mindre draing i bånd
- Kortere radius på tur
- Mer i stand til å høre etter på innkalling osv
- Mer fokus på meg ute
- Stressjokking forsvant
- Mindre oppheng (men fortsatt litt) i enkelte kastrerte hannhunder

Han har fortsatt høyt markerinsbehov, det forsvant ikke. Men det å markere/tisse ofte kan også henge sammen med høyt stressnivå og kan bli redusert ved (kjemisk) kastrering.

Negative effekter:

Noen hunder kan lettere bli overvektige fordi når de ikke lenger produserer testosteron så trenger de mindre kalorier. Vi fikk beskjed fra dyrlege om å redusere matmengden med 20-25% dagen etter kastrering.

Noen pelshunder kan også få "vanskelig pels". Min hund fikk det. Underullen løsner ikke så godt og tover seg mer sammen. Skikkelig tykk og uregjerlig pels så jeg barberer ham ned hver vår.

For min hund veide fordelene opp for ulempene og vel så det, hans livskvalitet som intakt var veldig redusert i forhold til nå pga altfor høyt stressnivå i det daglige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tenkte jeg kunne spørre om råd i denne posten i stedet for å starte min egen tråd :)

Vurderer å prøve kjemisk kastrering på min labrador på 3 år. I hovedsak pga overslagshandlinger i trening (i form av hopping/biting i armer og bein på meg, jokking kan forekomme på andre enn meg samt «hysterisk» tygging på pinner/rulling i gresset) - dette skjer i hovedsak i treningssituasjoner og er ofte litt vanskelig å forutse/unngå fordi han gjerne går fra 0-100. Skal sies at dette ikke lengre er et daglig problem (det var det i perioden ca 8-9 mnd til ca 1 1/2 år) men jobber så godt jeg kan for å unngå triggende situasjoner.

Ellers er han stort sett en ganske rolig og bedagelig hund (men skal sies mye og intens snusing og tissing på tur - men her er jeg litt mer usikker på hva som er normalt😅

Er det håp for at kjemisk kastrering kan hjelpe på atferden? Regner med at en del av denne atferden er innlært dessverre, men tenker at dersom kastreringen kan dempe stresstoppene, vil det bli mindre fremtredende? Noen med erfaringer? 

Anonymkode: daa38...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrering hjelper bare på hormonelt basert stress, men min erfaring er at det har hjulpet mye i hverdagen generelt. 

I treningssituasjon ville jeg uansett jobbet med det utenom, det spørs om kastrering alene vil fjerne det. Men det kan reduseres, hvis hormonelt basert stress ligger til grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tabris skrev (2 minutter siden):

Kastrering hjelper bare på hormonelt basert stress, men min erfaring er at det har hjulpet mye i hverdagen generelt. 

I treningssituasjon ville jeg uansett jobbet med det utenom, det spørs om kastrering alene vil fjerne det. Men det kan reduseres, hvis hormonelt basert stress ligger til grunn.

Er det noen måte å finne ut av om det er forårsaket av hormonelt stress, foruten å kjemisk kastrere? Og om det ikke er hormonelt, er han bare en «dårlig» hund/at vi har en dårlig relasjon? (Det er sikkert ikke mulig å svare på) Vi har fått til mye sammen men akkurat de overslagshandlingene klarer jeg ikke å kvitte meg med, til tross for mye hjelp av hundekyndige! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På vår funket det veldig bra på stress. Han er en stresset type og vi merket så stor endring der, ble mye roligere. 

Anonymkode: 8b0cd...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Er det noen måte å finne ut av om det er forårsaket av hormonelt stress, foruten å kjemisk kastrere? Og om det ikke er hormonelt, er han bare en «dårlig» hund/at vi har en dårlig relasjon? (Det er sikkert ikke mulig å svare på) Vi har fått til mye sammen men akkurat de overslagshandlingene klarer jeg ikke å kvitte meg med, til tross for mye hjelp av hundekyndige! 

Du kan spørre veterinær, men det tror jeg ikke. 

Han trenger ikke være en dårlig hund selv om han har høyt stress i treningssituasjon. Men vanskelig å si noe mer uten å ha sett dere og vite litt mer. Det kan være så mye - smerte, miljøpåvirkning, overstimulert, understimulert, frustrasjon pga for høye kriterier/forstår ikke oppgaven, blir høy av forventning om belønning osv... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...