Gå til innhold

Kombinert vask og tørk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen som har en kombinert vaskemaskin/tørketrommel å anbefale?

Hvilke anbefaler dere ikke?

Hva er positivt/negativt med en slik maskin?

Anonymkode: acf63...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er positivt/negativt med en slik maskin?

Den gangen jeg hadde kombinert vaskemaskin/tørketrommel hadde vaskemaskinen en kapasitet på 5 kg, og tørkefunksjonen en kapasitet på 2 kg.

Da forsvant hele vitsen for min del når jeg måtte vaske, ta ut halvparten av de våte klærne, sette på halvparten til tørk, ta ut det tørre og legge inn resten av det våte, for så å sette på ny tørkesyklus.

Nå er dette noen år siden, men ut i fra hva jeg har lest er det fremdeles slik at tørkefunksjonen har langt lavere kapasitet enn hva vaskekapasiteten er.

Anonymkode: dac79...61f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke selv, men har skjønt at det negative er: 

1) tar veldig lang tid å vaske og tørke én maskin - mao uegnet hvis man er mange i familien. 
2) blir ikke alltid helt tørt

3) blir fort ødelagt 

Anonymkode: c3e76...56b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har kombimaskin. AEG ett eller annet..

👍 pent å se på, slipper stygge tårn

👍lettvint ( men jeg tørketromler bare håndkle så fyller maskina til tørkekapasitet.

👎 bruker lang tid. Men det gjør andre energisparende maskiner også.

👎 loer veldig ved tørking. Gummikanten i åpningen er full av lo så jeg må tørke bort og kjører gjerne «rinse» før neste kulørvask.

Får også E20- feil fordi det loer i filteret også. Og vi har bare utvaskete håndklær, i henting nytt som skulle loe ekstra).

Anonymkode: 4731f...31b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs hvor stor husholdning det er. Min datter og min mor er kjempe fornøyd. Så er dem bare to stykker i huset. Men blir det flere. Altså barn sånn at det er mye kjør å  vaske så har jeg villa valgt en av hver. No har vi blitt bare to i familien så jeg har ikke så mye klær å vaske lenger. Men når barna var slå så har jeg ikke kort å venta så lenge på ei maskin. 

Anonymkode: 034f2...8f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man ikke har plass til vaskemaskin og tørketrommel er en kombimaskin helt greit. Hadde en LG tidligere, som hadde 8kg vask og 6kg tørk. Funket bra til sengetøy og håndklær. Digg å slippe å bytte maskin halvveis i oppgaven. Ulempen er at en slik maskin aldri vil være best på begge jobber. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nødløsning hvis man ikke har plass til separat vask og tørk. I alle andre tilfeller er det bedre å la vær. 

Anonymkode: 42370...a8d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har selv hørt at det er litt sånn jack of all trades but master of none, litt som at en mikrobølgeovn med stekefunksjon aldri vil være et fullverdig alternativ til en ordentlig stekeovn.

Selv om begge maskinene har en trommel og klær mates i fronten så er de helt forskjellige apparater med tanke på elektronikken som ligger inni. Samt at en tørketrommel har mye større trommel enn en vaskemaskin. 

Anonymkode: 66cb6...0b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring generelt er dårlig. Ser bare fordeler med å ha separate.

Anonymkode: 16e49...c39

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nødløsning hvis man ikke har plass til separat vask og tørk. I alle andre tilfeller er det bedre å la vær. 

Anonymkode: 42370...a8d

Det stemmer da ikke at det i alle andre tilfeller er bedre å la vær. For vår del er den ypperlig. Vi hadde hatt plass til to maskiner, men har hatt en kombi i mange år.

Vi har bare ett barn, og alt av tøy lufttørkes til vanlig. Vi bruker maskinen som tørketrommel noen ganger i året, for tørking av boblejakker, pute/dyne eller når vi en sjelden gang trenger å få klærne tørre raskt.

Anonymkode: a95c5...f3f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Den gangen jeg hadde kombinert vaskemaskin/tørketrommel hadde vaskemaskinen en kapasitet på 5 kg, og tørkefunksjonen en kapasitet på 2 kg.

Da forsvant hele vitsen for min del når jeg måtte vaske, ta ut halvparten av de våte klærne, sette på halvparten til tørk, ta ut det tørre og legge inn resten av det våte, for så å sette på ny tørkesyklus.

Nå er dette noen år siden, men ut i fra hva jeg har lest er det fremdeles slik at tørkefunksjonen har langt lavere kapasitet enn hva vaskekapasiteten er.

Den er lavere ja, men tror min har en vaskekapasitet på 7 og tørke på 5, det er jo bare å ikke stappe den helt full.

Det som er gull er å sette den på langt program og så ikke gjøre noe mer før den er helt ferdig. Slipper mellomsteget og ta ut av en maskin og inn i en annen. 

Det sagt egner den seg nok best for den som tørker ting i ny og ne, og ikke kjører alt de eier og har på tørk.

Anonymkode: 03447...78a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den er lavere ja, men tror min har en vaskekapasitet på 7 og tørke på 5, det er jo bare å ikke stappe den helt full.

Det som er gull er å sette den på langt program og så ikke gjøre noe mer før den er helt ferdig. Slipper mellomsteget og ta ut av en maskin og inn i en annen. 

Det sagt egner den seg nok best for den som tørker ting i ny og ne, og ikke kjører alt de eier og har på tørk.

Anonymkode: 03447...78a

Jeg kjører alt på tørk, det tar litt tid men det er ikke nødvendig å følge med. Klærne blir jo ikke sure når de er tørre, så kan fint ligge til dagen etter. 

Anonymkode: 8ccf9...5c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en fra AEG og er sånn passe fornøyd. Synes det er for mye restfuktighet i tøyet, men det må innrømmes jeg tørker bare til "skaptørt". Det hadde nok hjulpet om jeg hadde økt til "ekstra tørt" eller hva de nå kaller det. Kapasiteten er god. 9 kg for vask (for mye for en person), og 6 for tørk. Siden jeg bare tromler håndklær og sengetøy så fungerer den helt OK til mitt bruk. Veldig greit å bli kvitt den vaskesøylen jeg hadde før og bare få en maskin å forholde seg til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Min maskin har 10kg vask, 6 kg tørk. Det er mer enn nok for meg, men vi er to voksne som sjeldent bruker tørkefunksjonen. Ser for meg det er verre om du har f.eks to små barn i tillegg.

Veldig fornøyd med vår maskin, og ser ikke for meg å gå tilbake til separate maskiner, selv om vi får barn. Har alltid hengt mest mulig til tørk for å bevare klærne, og har klær som nærmer seg 10 år nå pga det.

Anonymkode: b1047...5e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leide en leilighet med en sånn maskin nylig, og aldri igjen! Tok 8 timer eller noe sånt. Helt håpløst når man har unger. 

Anonymkode: 06454...01e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Leide en leilighet med en sånn maskin nylig, og aldri igjen! Tok 8 timer eller noe sånt. Helt håpløst når man har unger. 

Anonymkode: 06454...01e

Har du bare ett sett klær til barna? Er jo bare å sette på maskinen la den gå sin gang. Dagen etterpå kan du ta ut klærne. 

Anonymkode: 8ccf9...5c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøpte en ny whirlpool for et par år siden. Ikke fornøyd. Vi er familie på 3, to voksne og èn baby. Kan nevne noen av grunnene til at jeg ikke anbefaler 2in1 maskin:

1.) tøyet ble veldig loete, spesielt når jeg vasket merinoull, selv på 30 grader (uten tørk naturligvis). 

2.) Pga. dette endte jeg opp med å bruke vask+tørk kun 60 grader (håndkler, kluter og sengetøy). Vask tok 4t og 45 min, tørk tok ca. 4 timer. Mao brukte maskina nesten 9 timer for èn vaskesyklus+tørk. Vet ikke om det er normalt, men det passet oss svært dårlig. Endte med at jeg måtte sette på maskina før vi la oss, for å slippe å ha vaskemaskina på hele dagen mens vi var borte. Ikke optimalt å ha maskina på om natta, men sånn ble det.

Anonymkode: 3ae35...456

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...