AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #1 Skrevet 29. juli 2023 I påvente av mannens sterilisering ønsker jeg å gå på prevensjon. Ønsker ikke hormonell prevensjon og tenker da å sette inn kobberspiral. Hormonell prevensjon krever resept, men gjelder ikke dette for kobberspiral? Jeg skal bestille meg time til sjekk etter fødsel på privatklinikk (har fast gynekolog der) og tenkte å få satt inn spiralen da, men da må vel jeg ordne med spiralen i forkant? Kan jeg bare kjøpe på apotek uten resept? Trenger ikke kommentarer på risiko før økt menstruasjon ved bruk av kobberspiral, det er jeg klar over. Ønsker heller ikke diskusjon rundt hormonell prevensjon, for det er helt uaktuelt. Anonymkode: 9974b...802
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #2 Skrevet 29. juli 2023 Det er godt mulig dem har spiral hos gynekologen. Ring å spør. Anonymkode: 85edc...cbe
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #3 Skrevet 29. juli 2023 Fikk resept av legen min for kobberspiral som jeg hentet på apoteket før innsetting hos gynekolog. Nå er jeg 20 da, så fikk den gratis. Anonymkode: 840f3...595
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #4 Skrevet 29. juli 2023 Jeg brukte den lille kobberspiralen Gynefix, og den var det beste prevensjonsmiddelet jeg har brukt. Jeg blødde mindre og færre dager enn med vanlig kobberspiral. Anonymkode: 0c832...3e1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #5 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg brukte den lille kobberspiralen Gynefix, og den var det beste prevensjonsmiddelet jeg har brukt. Jeg blødde mindre og færre dager enn med vanlig kobberspiral. Anonymkode: 0c832...3e1 Måtte du ha resept på den? Anonymkode: 9974b...802
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #6 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Måtte du ha resept på den? Anonymkode: 9974b...802 Den har de der den settes inn, men alle gynekologer er ikke sertifisert til å sette gynefix. Anonymkode: 7e605...0ee
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #7 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Den har de der den settes inn, men alle gynekologer er ikke sertifisert til å sette gynefix. Anonymkode: 7e605...0ee Takk for svar 😊 da skal jeg kontakte gynekologen min i morgen og forhøre meg. Anonymkode: 9974b...802
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #8 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for svar 😊 da skal jeg kontakte gynekologen min i morgen og forhøre meg. Anonymkode: 9974b...802 Gjør det! Jeg skulle sette inn gynefix, men slimhinnene mine var litt for tynne på grunn av der jeg var i syklus. Gynefix hektes med en krok i slimhinnen. Kunne komme tilbake en annen gang eller sette inn ballerine istede. Jeg valgte ballerine. Den fungerer ganske likt som gynefix med tanke på blødninger, og jeg er veldig fornøyd med valget mitt. Anonymkode: 7e605...0ee 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #9 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gjør det! Jeg skulle sette inn gynefix, men slimhinnene mine var litt for tynne på grunn av der jeg var i syklus. Gynefix hektes med en krok i slimhinnen. Kunne komme tilbake en annen gang eller sette inn ballerine istede. Jeg valgte ballerine. Den fungerer ganske likt som gynefix med tanke på blødninger, og jeg er veldig fornøyd med valget mitt. Anonymkode: 7e605...0ee Så det jeg egentlig skulle frem til er at du bør forhøre deg med gynekologen om når i syklus den bør settes også, så det er optimale forhold for å sette den! Anonymkode: 7e605...0ee 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #10 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så det jeg egentlig skulle frem til er at du bør forhøre deg med gynekologen om når i syklus den bør settes også, så det er optimale forhold for å sette den! Anonymkode: 7e605...0ee Takk for svar 😊 Jeg tenkte å sette i spiral ifm. med sjekk etter fødsel, så må forhøre meg om når jeg tidligst kan sette inn. Har jo ikke syklus enda. Anonymkode: 9974b...802
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #11 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): I påvente av mannens sterilisering ønsker jeg å gå på prevensjon. Ønsker ikke hormonell prevensjon og tenker da å sette inn kobberspiral. Hormonell prevensjon krever resept, men gjelder ikke dette for kobberspiral? Jeg skal bestille meg time til sjekk etter fødsel på privatklinikk (har fast gynekolog der) og tenkte å få satt inn spiralen da, men da må vel jeg ordne med spiralen i forkant? Kan jeg bare kjøpe på apotek uten resept? Trenger ikke kommentarer på risiko før økt menstruasjon ved bruk av kobberspiral, det er jeg klar over. Ønsker heller ikke diskusjon rundt hormonell prevensjon, for det er helt uaktuelt. Anonymkode: 9974b...802 Om du ikke ønsker diskusjon og kommentarer så må du la vær å skriv på KG. Her er en diskusjonsforum. Anonymkode: 32557...8b5 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #12 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Om du ikke ønsker diskusjon og kommentarer så må du la vær å skriv på KG. Her er en diskusjonsforum. Anonymkode: 32557...8b5 Ja, men da kan man diskutere rundt ulike former kobberspiral og hvordan dette praktiseres - som jeg spør etter i HI. Det andre kan diskuteres i en egen tråd 😉 Anonymkode: 9974b...802
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #13 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Måtte du ha resept på den? Anonymkode: 9974b...802 Husker ikke helt, men når du bestiller time for innsetting av spiral får du vite om du skal hente ut spiral fra apoteket og ta med deg. Du må kontakte gynekolog for å få vite hva han/hun har på klinikken av spiraler. Anonymkode: 0c832...3e1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #14 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Husker ikke helt, men når du bestiller time for innsetting av spiral får du vite om du skal hente ut spiral fra apoteket og ta med deg. Du må kontakte gynekolog for å få vite hva han/hun har på klinikken av spiraler. Anonymkode: 0c832...3e1 Jeg har forøvrig fått satt opp 4-5 forskjellige typer hormonspiral/kobberspiraler, og har aldri fått beskjed om at det må gjøres i forhold til syklusen. Anonymkode: 0c832...3e1
Topsi Skrevet 30. juli 2023 #15 Skrevet 30. juli 2023 Du får kobberspiral reseptfritt på apoteket https://www.vitusapotek.no/livsstil-og-kosthold/medisin/spiral/a/A377
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå