Gå til innhold

Tilbakefall av spiseforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne har slitt med spiseforstyrrelse (i all hovedsak anoreksi) i mange år. Det var en stund hun var bedre, spiste normale mengder, kunne spise sjokolade/godteri innimellom, kunne være på middagsbesøk... Nå fikk jeg vite at hun ikke kan gå ut og spise middag på restaurant fordi hun da mister kontrollen? Hvorfor er dette verre enn å være på besøk hos noen? Er spiseforstyrrelsen verre igjen? 

Anonymkode: 1668b...192

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ei venninne har slitt med spiseforstyrrelse (i all hovedsak anoreksi) i mange år. Det var en stund hun var bedre, spiste normale mengder, kunne spise sjokolade/godteri innimellom, kunne være på middagsbesøk... Nå fikk jeg vite at hun ikke kan gå ut og spise middag på restaurant fordi hun da mister kontrollen? Hvorfor er dette verre enn å være på besøk hos noen? Er spiseforstyrrelsen verre igjen? 

Min erfaring er at man aldri helt blir kvitt spiseforstyrrelser. Det finnes selvsagt unntak. Men der er dessverre stor risiko for å få tilbakefall. 

Kan høres ut som om din venninne fremdeles har et anstrengt forhold til mat og til situasjoner rundt mat, noe som vil si at hun ikke er helt frisk enda/ har tilbakefall. 

Anonymkode: bbb15...165

AnonymBruker
Skrevet

Lev ditt eget liv, og ikke bruk tid og energi på alle andres lyter. 

Anonymkode: e082c...3f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja hadde det vært så enkelt…

Anonymkode: ce7dc...737

Skrevet

Hei! Det er fint at du bryr deg om henne. Hun åpner seg jo også for deg, så det virker som hun har tillit til deg.

Å bli frisk er en stor og hard jobb, og det med restaurant er kanskje et skritt hun ikke er/har vært klar til å ta ennå. Hva med å spørre henne litt mer om hva hun mener med å miste kontrollen? Og om det er noe du kan gjøre for at det skal bli lettere? Kanskje dere kan «øve» med å hå på kafé, spise lunsj el.l. først?

Husk også at spiseforstyrrelser ikke er rasjonelt, så det er ille rart at du ikke skjønner alle «greiene» hennes. Det gjør hun ikke selv heller.

Men det beste du lan gjøre, er å ikke gi henne opp, tror jeg. Bare vise at du ikke synes hun er teit/vanskelig osv., og at du skjønner at skjønner at dette er vanskelig og ikke noe hun velger selv, og at du er der for henne. 

Lykke til!  Håper dere kommer dere på restaurant en vakker dag ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sammenlikner ofte sf med alkoholisme. Man vil alltid være det, men man kan bli kvitt symptonene. Forskjellen er at alkoholikere kan unngå alkohol totalt, mens en med sf må jo ha mat uansett. Ja, det er vanskelig. 

Anonymkode: 05ead...ac7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...