AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #1 Skrevet 29. juli 2023 Vi venter vårt første barn og har ingen peiling på hvilke merker som er bra osv. Så jeg trenger konkrete tips på følgende utstyr som er bra, tenker da merke; - barnevogn som tåler kald vinter, mye snø og vanskelige forhold - bilstol - vippestol - bedside crib - klær, fortrinnsvis ullklær, votter, luer til nyfødt, sokker, og andre varme klær - stellekommode til badet - flasker, smokker, småting man trenger av nødvendigheter - pledd, kluter, gasbind, tepper, etc. - brystpumpe som er bra Sleng gjerne på andre tips om ting jeg har glemt. Anonymkode: df651...ba4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #2 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vi venter vårt første barn og har ingen peiling på hvilke merker som er bra osv. Så jeg trenger konkrete tips på følgende utstyr som er bra, tenker da merke; - barnevogn som tåler kald vinter, mye snø og vanskelige forhold - bilstol - vippestol - bedside crib - klær, fortrinnsvis ullklær, votter, luer til nyfødt, sokker, og andre varme klær - stellekommode til badet - flasker, smokker, småting man trenger av nødvendigheter - pledd, kluter, gasbind, tepper, etc. - brystpumpe som er bra Sleng gjerne på andre tips om ting jeg har glemt. Anonymkode: df651...ba4 Barnevogn er så individuelt at det går ikke an å tipse om. Tipset mitt er å dra i butikk å prøve litt.. Bilstol - hvilken bil har dere? Ingem bilstoler passer alle biler.. Vippestol - min mening babybjørn. Bedsidecrib mener jeg er tull, kjøpte sprinkelseng som jeg kunne ta av den ene siden. Klær er smak og behag. Jeg sverger til lillelam ulldress, og hust&claire ull. Stellwkommode - hva trenger du, ønsker og har plass til? Flasker og smokker - ikke sikkert du er heldig med at barnet ditt tar hva som helst. Mitt barn tok bare avent natural og avent ultra air, akt annet var blånekt. Anonymkode: 67b7b...817 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #3 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Vi venter vårt første barn og har ingen peiling på hvilke merker som er bra osv. Så jeg trenger konkrete tips på følgende utstyr som er bra, tenker da merke; - barnevogn som tåler kald vinter, mye snø og vanskelige forhold - bilstol - vippestol - bedside crib - klær, fortrinnsvis ullklær, votter, luer til nyfødt, sokker, og andre varme klær - stellekommode til badet - flasker, smokker, småting man trenger av nødvendigheter - pledd, kluter, gasbind, tepper, etc. - brystpumpe som er bra Sleng gjerne på andre tips om ting jeg har glemt. Anonymkode: df651...ba4 Her vil du få mye individuelle preferanser! Jeg ville stilt meg selv spørsmål som: • Barnevogn: Hvor ferdes dere mest? Er dere kjøpesenter-typen, eller ut på tur i skogen? • Bilstol: Hva slags bil har dere? Vil dere bytte stol under ulike vekstperioder eller ha samme stol til barnet er 7 år? • Trenger dere vippestol? Vil dere bruke den? Ellers: mitt beste tips er å se an babyen litt når den kommer. Da finner man ut hva man egentlig trenger av de større tingene. Man klarer seg uten ting som kommode, vippestol og babygym for å nevne noen den første tiden! Anonymkode: 30e41...dfa
kjærring Skrevet 4. august 2023 #4 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (På 29.7.2023 den 21.30): Vi venter vårt første barn og har ingen peiling på hvilke merker som er bra osv. Så jeg trenger konkrete tips på følgende utstyr som er bra, tenker da merke; - barnevogn som tåler kald vinter, mye snø og vanskelige forhold - bilstol - vippestol - bedside crib - klær, fortrinnsvis ullklær, votter, luer til nyfødt, sokker, og andre varme klær - stellekommode til badet - flasker, smokker, småting man trenger av nødvendigheter - pledd, kluter, gasbind, tepper, etc. - brystpumpe som er bra Sleng gjerne på andre tips om ting jeg har glemt. Anonymkode: df651...ba4 Vogn: Emmaljunga nxt90 Bilstol: du må finne en som passer I din bil , og du må finne ut om du vil ha beltemontert, isofix , hvor lenge vil du den skal vare? Vippestol: baby bjørn Ullklær: Lillelam Flasker og smokker: MAM
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #5 Skrevet 4. august 2023 Najell bæresele og babynest! Anonymkode: 31d68...321
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #6 Skrevet 4. august 2023 Bilstol skal ha 40-45 graders helling, det er det vesentlige. Stolen må testes i bilen. https://www.dyrebarlast.org/l/blogginnlegg-med-formateringstips-for-deg/ Anonymkode: f31f2...bc0
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #7 Skrevet 4. august 2023 - vippestol: Ville avventet å kjøpe, heller kjøpt en vugge til å ha på stua. En som er lett og/eller har hjul. - bedside crib: fornøyd med chicco next2me. - klær, fortrinnsvis ullklær, votter, luer til nyfødt, sokker, og andre varme klær: Se etter pakker på Finn, de minste størrelsene er lite brukt, mye penger å spare. Gå for omslagsbodyer. - stellekommode til badet: kommer helt an på plass. Om mulig anbefaler jeg å ha stelleplass ved siden av en vask. - pledd, kluter, gasbind, tepper, etc: vi likte å bruke sovepose på babyen for å unngå at han fikk noe over hodet. Lette, luftige ullpledd er også fint å ha. Tissesikre laken/kladd i senga/vugga (helst ikke der hodet er) babygym: en glorete som er gøy å se på, helst mange figurer, gjerne speil -småting: sitronsåpe, gull for å få bort bæsjeflekker - brystpumpe som er bra: medela dobbel elektrisk. Kjøp dobbel med en gang om du planlegger å pumpe på jobb osv. Naturebond er fin å ha også. Tips til deg som vordende mor: Kan ikke få anbefalt cosyfix ammepute nok! Den ene dyre tingen som virkelig er verd prisen. Amming kan være smertefullt i starten, jeg hadde ikke klart meg uten den. Ta gjerne med på sykehuset og få veiledning. Anbefaler også kjølebind (mange selger ubrukte på Finn pga keisersnitt). Man kan ofte få hjemmesnekra på sykehuset, men det er ikke gøy å risikere å vente lenge på å få et, om man f eks vil rekke et måltid.. Og de er ikke like gode heller. Behagelige skjorter og en stor ammebh er fint å ha (blir fort melkespreng i begynnelsen, ubehagelig med ting som strammer, gå opp minst 1 bh str). Skjorter er praktisk når man skal amme halve døgnet (hvis du tenker å amme da). Lykke til!😊 Anonymkode: 37cda...dfa
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #8 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (På 29.7.2023 den 21.30): Vi venter vårt første barn og har ingen peiling på hvilke merker som er bra osv. Så jeg trenger konkrete tips på følgende utstyr som er bra, tenker da merke; - barnevogn som tåler kald vinter, mye snø og vanskelige forhold - bilstol - vippestol - bedside crib - klær, fortrinnsvis ullklær, votter, luer til nyfødt, sokker, og andre varme klær - stellekommode til badet - flasker, smokker, småting man trenger av nødvendigheter - pledd, kluter, gasbind, tepper, etc. - brystpumpe som er bra Sleng gjerne på andre tips om ting jeg har glemt. Anonymkode: df651...ba4 Veldig fornøyd med Emmaljunga mondial på snø og typisk vinterføre, passer også bra på grusveier, skogsveier og generelt ute. Stabil vogn som tåler en del. Bilstol må dere prøve i bilen, en babystol skal ha 45 grader helning for å sikre frie luftveier. Babybjørn vippestol Ullklær Hust and Claire, Name it og reflex Easygrow Nature vinterpose til vognen, Easygrow bilstolpose til vinteren. Ellers likte jeg godt de teppene fra Newbie, de er fine å svøpe baby i Brukte ikke bedside, men sprinkelseng. Babycall med kamera hvis babyen skal sove ute i vognen. Mam antikolikk flasker str 1, og ferdigblandet nan eller hipp er greit å ha stående tilfelle amming ikke går seg til med en gang. Hvis du ikke skal amme så ville jeg også kjøpt flaskesterilisator Anonymkode: e2c81...547
Anononyma Skrevet 4. august 2023 #9 Skrevet 4. august 2023 -barnevogn som tåler kald vinter, mye snø og vanskelige forhold Bor i Oslo, her funker Bugaboo fox utmerket, men tipper emmaljunga er bedre for dere - bilstol Vi er veldig fornøyd med Cybex Cloud Z2! Dersom dere ikke planlegger å rusle mye med babyen på butikker osv helt til å begynne med, ville jeg forøvrig droppet nyfødtstolen - gå rett for stol 2 med nyfødtinnlegg! - vippestol Babybjörn, ta med tilhørende leke til å feste på, gull verdt underholdning når mor f.eks må en kjapp tur i dusjen - bedside crib - vi var ikke så fornøyd med vår, så vet ikke - klær, fortrinnsvis ullklær, votter, luer til nyfødt, sokker, og andre varme klær - KappAhl og Lindex har mye fint og bra! Liker name it sitt ulltøy - stellekommode til badet, tror de fleste fungerer greit, men ikke gå for innebygget badebalje! - flasker, smokker, småting man trenger av nødvendigheter. Kjøp bibs sin prøvepakke med forskjellige smokker, så finner dere forhåpentligvis barnets favoritt! - pledd, kluter, gasbind, tepper, etc. - brystpumpe som er bra, fornøyd med medela sin! Husk at butikkene har åpent etter fødsel også når dere er blitt bedre kjent med hva akkurat deres lille trenger! Lykke til! ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #10 Skrevet 4. august 2023 - barnevogn som tåler kald vinter, mye snø og vanskelige forhold - Ville gått i en barnebutikk og prøvd og pratet med personalet Og tenkt igjennom andre kriterier. Størrelse, vekt, svingradius også er greit å tenke på. Har du plass i bagasjerommet til hva som helst? Punkteringsfrie dekk er sikkert deilig å ha også, det er kjempekjedelig å være klar for tur, men så oppdager du plutselig at dekket er flatt. - vippestol - Har bare erfaring med Babybjörn, tror den skal være ganske grei sånn ergonomisk sett? Men det er ikke anbefalt å starte for tidlig med vippestol, og barnet skal heller ikke sitte for lenge. Det tror jeg er det viktigste å tenke på. - bedside crib - Har ikke noe vondt å si om den fra Moweo. Men i ettertid angrer jeg på at vi ikke heller startet med sprinkelseng med avtagbar vegg inntil senga fra starten av, sånn at barnet ble vant til det. Han er 16 mnd nå og samsover ennå. - klær, fortrinnsvis ullklær, votter, luer til nyfødt, sokker, og andre varme klær - Mitt beste tips er at butikken er der etter fødsel også. Så lenge det er mykt merinoull beregnet på babyer er det ikke så nøye hvilket merke det er, for de vokser så fort ut av det uansett. Dessuten er det begrenset med slitasje på klær hos helt små babyer, så forskjell på holdbarhet er ikke så veldig merkbart. For egen samvittighet kan det jo være greit å sørge for at merinoullen er mulesing-fri. - flasker, smokker, småting man trenger av nødvendigheter - Mitt tips er å bare kjøpe det som er tilgjengelig hos nærbutikken. Hvis babyen ikke liker det, så prøv en annen, lett tilgjengelig type. Jeg skulle være så fancy og kjøpte flere Bibs-smokker på nettet, men de kunne ikke sønnen min fordra, så alt gikk i boss. Den korte perioden han faktisk likte smokk, var det veldig praktisk å bare stikke innom butikken og kjøpe ny smokk, hvis den han hadde forsvant. Det skjer fort. - pledd, kluter, gasbind, tepper, etc. - Praktisk å ha et lite utvalg tepper. Om du kan å strikke så er det jo veldig koselig å strikke babyteppe i babyull 1-2 ulltepper og 1-2 lette tepper (f. eks helseteppe man får på sykehuset) er fint å ha. Greit å kjøpe noen sett med babykluter, de er som regel myke og gode. Gulpekluter er veldig greit å ha om babyen er en som gulper mye. Vi brukte gaskluter kjøpt på Jollyroom til det, mener å huske de hadde pakninger med 8 stykk. Merke er virkelig ikke viktig her. - brystpumpe som er bra - Før du bruker masse penger på brystpumpe er det greit å vite at du faktisk får til å amme, for det er det jo mange som ikke gjør. Selv hadde jeg en til over 2000 kr fra Avent (og hva tenkte jeg med?! Den funka jo greit, but not worth it), den var grei fordi den var portabel. Om du skal ha elektrisk prystpumpe ville jeg heller sett på en sånn med tilhørende BH som man kan henge brystpumpa på, så den kan pumpe mens du gjør andre ting. Det kjedeligste jeg visste var å sette meg ned med brystpumpa, og det å måtte koke alle delene minst en gang i døgnet og vaske de etter hver bruk var tidenes hatprosjekt. Fant etter hvert ut at det faktisk gikk mye raskere å bare håndmelke i et beger, fikk ut mye mer melk også da, og i tillegg slapp jeg all jobben med å rengjøre delene, så da var det ha det bra til brystpumpa for godt. Anonymkode: 0b70e...ee6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå