Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en liten en på 11 mnd som nekter å bli matet. Vi må derfor lage mat som er mulig for han å spise med hendene til hvert måltid.

Har brukt å vaske hendene hans med klut før måltid, men lurer nå på om det egentlig er riktig? Skal jeg lære han å vaske hendene i vasken? Hva gjør dere andre?

Anonymkode: 23c01...1ee

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Føler du han forstår at han skal vaske hendene i vasken? Her ville jeg ikke giddet styre med det enda for jeg tror ikke barnet hadde lært noe av det. Ville vasket med klut før og etter fortsatt; ser ikke hvorfor det er feil :) 

Anonymkode: ec80c...e93

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Føler du han forstår at han skal vaske hendene i vasken? Her ville jeg ikke giddet styre med det enda for jeg tror ikke barnet hadde lært noe av det. Ville vasket med klut før og etter fortsatt; ser ikke hvorfor det er feil :) 

Tja… om han forstår hensikten spørs vel, men han synes det er gøy med vannet, så det funker jo, men er litt mer «styrete» enn kluten 🙈 bare tenker, han begynner i bhg om 1 mnd, hva gjør de der?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

At ikke du lærer ham å heller spise med gaffel?

Anonymkode: 2c0ea...921

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

At ikke du lærer ham å heller spise med gaffel?

Anonymkode: 2c0ea...921

Hvordan gjør jeg det da? Prøver med skje, men han tar den og kaster den 😂

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

11 mnd gammelt barn burde kunne bruke skje og få hendene vasket med såpe. Klutvask er like bortkastet som om du hadde brukt tørkerull. Fysj så ekkelt.

Anonymkode: 2a33c...e00

AnonymBruker
Skrevet

Vasker omtrent aldri min sine hender før måltid jeg 🙈 Bare om hun har gravd i sandkassa.. 15 mnd.

I bhg vasker de i vask men de har jo sånne lave vasker.

Min lærte ikke skje før etter 12 mnd og får ennå ikke til gaffel så ikke bry deg om de som sier hun må klare det. Barn utvikler også finmotorikk i forskjellig tempo.

Anonymkode: 74bba...c64

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

11 mnd gammelt barn burde kunne bruke skje og få hendene vasket med såpe. Klutvask er like bortkastet som om du hadde brukt tørkerull. Fysj så ekkelt.

Anonymkode: 2a33c...e00

Burde kunne? Barn er veldig forskjellige. Noen lærer det fra 10 mnd, noen fra 15 mnd. Akkurat som noen går fra 8 mnd og noen fra 18 mnd. Ts - ikke stress med det. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte ikke med håndvask i vasken før de kunne stå selv og strekke frem hendene. Det ble mye styr og utrivelig for alle når de måtte holdes. Hender ble da bare vasket i vasken når de var virkelig skitne, ellers brukte vi klut.

Ved ca 14-15 mnd klarte de å stå ved vasken, og skjønte greia med håndvask. 

Anonymkode: 8c412...8ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tja… om han forstår hensikten spørs vel, men han synes det er gøy med vannet, så det funker jo, men er litt mer «styrete» enn kluten 🙈 bare tenker, han begynner i bhg om 1 mnd, hva gjør de der?

Det varierer hva bhg gjør. På min avd vasker de som kan gå seg i vasken, de som kryper vaskes med klut (og så ender de som regel i vasken fordi det er moro, men da er værtfall ikke gulvet fullt av kaviar). Gjør det som er enkelt hos dere, håndvask lærer han raskt når den tid kommer.

Anonymkode: 0dc55...81e

Skrevet

Jeg syntes hendene er så små og når jeg vasket med klut knytter barnet neven. Derfor liker jeg  bedt å vaske i rennende vann. Det blir jo også renere enn klut og det er nærmere slik man vasker hendene senere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ligger forresten en sang om håndvask på NRK med Mini-barna og Fantus :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...